Dit is de Mercedes Concept A Sedan!

Auteur: , 51 Reacties

Verrassing!

Mercedes laat met deze Concept A Sedan duidelijk zien welke weg het qua vormgeving van de kleinere modellen inslaat. Het merk met de ster draait als een trein en heeft concurrenten Audi en BMW qua verkoopaantallen inmiddels achter zich gelaten. Dat heeft mede te maken met de compactere modellen, die gretig aftrek vinden.

De Concept A Sedan meet (l x b x h) 4.570 x 1.870 x 1.462 mm. De prominent aanwezige grille krijgt de verticale spijlen die we kennen van onder meer de AMG GT-R. De concept car rolt op 20 inchers en de deurgrepen zijn à la Tesla Model S weggewerkt in de koets. Alles voor de stroomlijn! Bovendien doet het apparaat door de rode lak behoorlijk denken aan de Mercedes-AMG GT Concept.

Over de techniek valt verder weinig boeiends te melden, aangezien dit ding vooral bedoeld is als designstudie. Geen geneuzel dus met elektrische aandrijflijnen met duizenden pk’s en een unaniem belachelijk hoge range.



51 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Die voorbumper kan écht niet. Het is net een kachel met een onderkin..
@dare2think: Ziet er niet uit nee, zeker van opzij niet met de overhang.
@Breinstein: Kan iemand mij uitleggen wat jullie bedoelen met “overhang”? Het komt hier vaker voorbij maar ik weet steeds niet wat jullie bedoelen..
@romeoalfa: Hoever de neus van de auto uitsteekt tov de voorwielen.
@romeoalfa: Met overhang wordt de hoeveelheid auto bedoeld die voor de wielen uitsteekt.

Achter-overhang is net zoiets, maar dan op een andere plek.

@romeoalfa: Bekijk onderstaand plaatje maar eens. A is overhang. B is achter-overhang.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Overhang001.svg/1200px-Overhang001.svg.png
@romeoalfa: in deze was de term ‘overbeet’ wellicht wat beter. Waar ik op doel is het verschil tussen de grille en de bumper vanaf de zijkant gezien.
@breinstein: Nou de overhang op deze valt echt reuze mee vind ik. Prima in proportie!
@airc: ik verbeterde mijzelf door het overbeet te noemen, de overhang is prima op orde inderdaad.
@dare2think: Ik vind het juist heel mooi. Ik heb de vorige CLA niet genomen omdat de opties ICM een leuke motor ervoor zorgde dat de bijtelling echt niet leuk meer was. Maar nu de bijtelling voor alle auto’s gelijk is ga ik daar over anderhalf jaar zeker weer shoppen!
Precies waar ik bang voor was, Mercedes is designtechnisch het spoor helemaal bijster. Wat een verschrikkelijke en afschrikwekkende ‘in your face’ grille alleen al. Nu is het nog ‘maar’ een designstudie en zie je die verschrikkelijke dingen op iedere concept, maar met de AMG GT-R hebben ze al laten zien dat dit de toekomst gaat worden. Al het subtiele en degelijke waar het merk voor stond gooien ze over boord voor een schreeuwend uiterlijk. Ik zeg Wagener out, please!
@breinstein: Ik ben het met je eens. Op de AMG GT-R vind ik het wel passen, dat is toch al een hardcore supercar. Maar op de meer reguliere modellen vind ik het niet mooi. Er kleeft alleen 1 nadeel aan. Mercedes heeft jaren geleden aangegeven het jongere publiek meer te willen aanspreken. Hetgeen wat ze doen helpt ook nog aangezien ze meer verkopen dan ooit.

Bovenstaande auto zal waarschijnlijk de CLA gaan vervangen. Dat vind ik ook geen parel van een auto maar het kreng verkoopt wel. Ik verwacht dat bovenstaande dat ook gaat doen…
@viezefreddyw: In Amsterdam word je doodgegooid met CLA’s. Liefst wit met zwarte wielen en een ‘swag’ boy erin.
@stfu: als je maar lang genoeg in Amsterdam rondloopt zou je haast wensen te worden doodgegooid, om het even waarmee, mits effectief.
@stfu: Ooh, niet alleen in Amsterdam hoor. Je ziet die dingen overal. CLA180 CDI’s met AMG pakketjuuuhhh is tegenwoordig heel hip.
@viezefreddyw: bedankt dat je met deze reactie een 32 jarige oud kan laten voelen ;-). Je hebt op zich wel een punt en Mercedes is niet het enige merk (de nieren van BMW worden ook steeds groter bijv.) maar ik vind het geen positieve ontwikkeling. Echter zijn de vele extra verkopen een teken dat de meerderheid het met mij oneens is.
@Breinstein: nou sorry hoor maar ook de vorige E en S klasse waren toch verre van subtiel. En de a/gla/cla zijn wel wat meer uitgesproken dan de vorige a klasse, maar dat is wat MB ook behoorlijk heeft geholpen aantallen te maken.
@eelco74: mwoah, een vorige E (het liefst van voor de facelift) met ster op de grille en zonder AMG pakket durf ik klassiek en subtiel te noemen. Wellicht geen tijdloze machine als een W124, maar toch.
@breinstein: Is het raar dat ik als voetbalfan “Wenger out!” las i.p.v. Wagener Out?
Gaaf! Met de aandrijflijn uit de E63 S aub.
Dit is een voorbode van de opvolger van de Mercedes-Benz CLA?
Lijkt wel aardig, scherpe kantjes (of in dit geval ronde) er vanaf denken en je hebt volgens mij wel een strakke sedan staan.
@granlusso: dat is nog onduidelijk. De totale lengte van deze concept is 10 cm korter dan de huidige CLA en Mercedes heeft eerder al gehint naar een A sedan. Ik vind de daklijn ook te conservatief voor een CLA, heeft namelijk veel weg van de C sedan.
via Android app
Gaaf, heel gaaf!! Kort kontje net als de a3 limousine, juist doordatie zo gedrongen lijkt is ie gaaf. De zijkant is top. De voorkant wellicht net te agressief voor een A-klasse
Vind hem anders best ok. Sterker nog, vergeleken met de gesmolten look van de huidige is dit een enorme vooruitgang.

Nadeeltje: Dit blijft wel een FWD toch?
Daklijn wordt iets meer coupe: nieuwe CLA
Vervorming tot hatchback: nieuwe A

A sedan lijkt me sterk.
@romeoalfa: Maar CLA is gewoon de naam van de A-sedan. Ze hebben gewoon een kofferbak aan de A htachback geplakt en er een CLA van te maken. Daar is de CLA ook zo’n rare wagen waarvan de properties gewoon niet kloppen.
@romeoalfa: Denk China…
Ziet er best geinig uit – afwachten hoe uiteindelijk de road versie wordt natuurlijk
Doe toch maar een A3 Berline. Dit is wat te veel van het goede..
Is dit nou omdat de A3 ook als sedan rolt tegenwoordig …
Übercool, Mercedes macht das.
Het is een concept, maar zo ziet ie er voor mij ook nog teveel uit. Graag een iets normaler design en dan kan het best een leuke auto worden. De vorm lijkt beter dan die van de CLA. Dat blijf ik als sedan toch maar een moeilijke auto vinden.
Een stuk beter in balans dan de cla momenteel. Die kiept bijna voorover. Nu alleen dat zwarte gat aan de voorkant zien kwijt te raken.
Ik hoop dat Mercedes de komende jaren nog vast blijft houden aan de huidige designfilosofie. De auto’s die men nu maakt vind ik heel erg mooi. De huidige generatie oogt strak en modern, zonder dat men à la Audi naar de liniaal hoeft te grijpen. En toch, hoewel er veel vloeiende lijnen gebruikt worden, ogen de auto’s alles behalve vrouwelijk.

Bij deze Concept A Sedan mis ik dat toch enigszins. De bumperpartij en zijkant lijken nog steeds goed binnen de huidige designfilosofie te passen, maar de koplampen vind ik toch net even wat te strak aangesneden. Daarnaast vind ik de grille ook niet zo heel bijzonder. Op een AMG GT R kan het, op de gewone AMG GT vind ik het al iets minder (die van voor de facelift vind ik mooier) en op zo’n kleine wagen als deze concept vind ik het helemaal niet passen.
Ik vind ‘m leuk, vooral de Grrrrril!
Mercedes is echt heel goed bezig en ook goed in staat om zowel de “oude” als “nieuwe” klanten aan zich te binden. Alle modellen hebben recent een enorme stap gemaakt. Daar waar anderen maar een beetje evolueren. Ik vond met de proefrit de 3 serie vooral op het uiterlijk erg tegenvallen. Echt op punten erg ouderwets en behoudend. Terwijl de rijeigenschappen tov de C klasse maar marginaal beter zijn., wat toch het sterke punt van de 3 serie moet zijn.
@eelco74: maar BMW is toch ook vooral een conservatief merk? Dat vermeende sportieve van BMW komt er pas in als die wagens 3e hands worden. Maar de koper/leaser van een nieuwe BMW zoekt eigenlijk meestal helemaal geen sportiviteit. Maar comfort en conservatisme. BMW is eigenlijk gewoon een merk voor oude mannen. En ja, ik heb er zelf eentje.
@mashell: laat ik het zo zeggen, de giulia 2.0t stuurde zoals ik het eigenlijk van de bmw had verwacht. De C klasse gaf me qua rijden en in en exterieur echt dat gevoel iets speciaals te rijden. Dat kreeg ik met de 3 serie niet. Niet zo direct sturend en een lekker hitsig blok als de giulia. Nauwelijks sportiever dan de C klasse. Interieur is wel tof, maar dat was het dan wel. Dus na 21 jaar alfa (want geen giulia SW) geen 3 serie maar een C klasse. Wie had dat gedacht, ik zelf zeker niet.
Lekkere A3 limo kopie
Ik vind de CLA erg fraai en dit model ook, maar het is toch gewoon een sedan met coupé lijnen, net als de CLA? Bij mij thuis noemen we een coupé alleen een coupé als hij 2 deuren en een kofferbak heeft.

Maar goed, er gebeuren wel gekkere dingen bij mij thuis…
@2wheeler: ik wil het niet weten
Ander kant is wel extreem Audi
@sr20det: achterkant*
@sr20det: achterkant is een modernere interpretatie van de huidige CLA.
Leuk karretje. Vette grill
Ik denk dat deze er minstens 100.000 keer beter uitziet dan de CLA:
Het blijft afwachten. De A-klasse zoals deze op de markt kwam was grote teleurstelling ten opzichte van het concept.

De scherpe randjes en de kleur maken hem gaaf en indrukwekkend. Neem dit weg en zet hem op 16″ met wieldoppen zonder enige AMG-line details, en het zou gewoon weer een te sterk gedrongen 4-deurs model kunnen worden die er met twee deuren veel beter uit had gezien.
@karhengst: Komt naar mijn idee ook vooral omdat de concept een 3 deurs hatch was…

Heb van de huidige A eens een 3 deurs hatch gephotoshopt, en dan is het ineens een veel mooiere auto.
http://i1235.photobucket.com/albums/ff431/Griffendahl/Photoshop/MB_2013-A45AMG_Coupe_zps68820c1b.jpg
CLA destijds niet besteld omdat ik de auto niet vind kloppen qua lijnen. Wat er precies niet klopt, geen idee. Het geheel was het gewoon net niet. Maar deze ziet er al een stuk beter uit.
Omdat de huidige A klasse-achtigen nog niet lelijk genoeg waren? Mijn god, Mercedes moet het lekker bij grote auto’s houden…

En ze noemen het een “sedan”? Da’s wel bijzonder. Over het algemeen noemt Mercedes alles een coupe of shootingbrake…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).