Strijd der Duitse Drie: wie verkocht het meest in 2016? [updated]

Auteur: , 88 Reacties
Premium-verkoopcijfers 2016

Wordt het als vanouds BMW, of kloppen de geruchten dat Mercedes wel eens groter zou kunnen worden? En misschien kan Audi wel voor een kleine verrassing zorgen.

Zowel, Audi, Mercedes als BMW verkochten weer aardig wat auto’s meer dan vorig jaar. BMW ging de afgelopen jaren aan kop en heeft die koppositie nu af moeten geven aan Mercedes! Beide merken verkochten meer dan 2 miljoen auto’s, maar Mercedes wist 80.000 auto’s meer aan de man te brengen. Dieter Zetsche approves:

Dieter maakt een foutje

Ook Audi weet meer auto’s te verkopen, maar in plaats van dat ze dichterbij komen, ziet de nummer drie de afstand tot haar concurrenten juist steeds groter worden. En dat terwijl ze in 2014 nog tweede waren en de afstand tot BMW slechts 70.000 auto’s bedroeg. Zowel absoluut als percentueel boeken ze dit jaar de kleinste stijging, dus er is werk aan de winkel in Ingolstadt. De volledige cijfers over de afgelopen jaren zie je hieronder.

Merk
Verkoop 2016
Verkoop 2015
Verkoop 2014
Verkoop 2013
Audi1.871.350 (+3,7%)1.803.2001.741.1001.575.100
BMW2.003.359 (+5,2%)1.905.2341.811.7191.655.138
Mercedes2.083.888 (+11%)1.875.5111.650.0101.461.680

Niet gewonnen, wel taart
Een eervolle vermelding is er voor het sympathieke Jaguar. Zij beschikken lang niet over zo’n uitgebreid gamma als de Duitsers, die werkelijk ieder gaatje weten te vullen, maar plussen desondanks een riante 77 procent. Met name de F-Pace (rijtest) en de XE (rijtest) zijn voor deze toename verantwoordelijk. Het totaal aantal verkochte Jaguars in 2016 bedroeg 148.730 auto’s, Land-Rover wist 434.582 auto’s weg te zetten (+ 8 procent).

UPDATE 1: BMW telde aanvankelijk de MINI’s bij haar verkoopaantallen op en daarmee stonden ze inderdaad op 1. Trekken we die eraf, dan staat Mercedes-Benz opeens aan kop. Bovenstaand artikel is vrij snel na publicatie aangepast.

UPDATE 2: wil je meer info over de verkoopcijfers van Audi, BMW en Mercedes? Klik dan verder: 7 dingen die je moet weten over de verkoop van BMW’s in 2016, 9 dingen die je moet weten over de autoverkoop van Mercedes in 2016 en 7 dingen die je moet weten over Audi’s autoverkoop in 2016.



88 reacties

Jaguar FTW!
@dunhozzie: Lada Ftw!
Voor mij toch dit jaar de Nieuwe V90! Ondanks mijn naam :)
@bmwm3gtr: geen probleem, past een M3 GTR in de kofferbak :-)
@bmwm3gtr: Tsja heb hem nu een paar keer “live” gezien, naar mijn mening is de auto gewoon te lang. Rare proporties. Helemaal de s90.
En dan die achterlichten…
Maar goed, gelukkig zijn er veel smaken.
Had ik niet verwacht. Voor ik het artikel las dacht ik Audi. Puur gekeken naar design zou ik momenteel voor Mercedes gaan.
@kilum: heb je het dashboard van de nieuwe Merc’s wel even gezien? Echt verschrikkelijk die grote iPad centraal. Buitenkant is geweldig hoor.
@stuko: dat heeft Audi tegenwoordig ook. En Mercedes verkoopt er geen auto minder door. Je smaak is helaas in de minderheid
@stuko: Ach man, wat een gezeik om die schermen. Het ziet er lang niet goedkoop uit zoals iedereen hier met elkaar meelult.
@homer55: ja en aantrekkelijk voor diefstal. Wel goed van MB
@stuko: Ach, hebben ze wel vaker gedaan. De 190 had ook een erg lelijk dashboard, maar was ook erg populair. Ze durven wel, zullen we maar zeggen. ;-)
En hoeveel zijn er gekocht ??

Zal in totaal de 500 exemplaren niet overschrijden denk ik zo ..
@lincoln: Heb je het nou over de Giulia?
@viezefreddyw: shots fired! :)
@viezefreddyw:

iid .. ook een typisch leasehok ..
@lincoln: Inderdaad. Voor Alfa is het te hopen dat hij ook daadwerkelijk geleased gaat worden.. Net als de Stelvio overigens.
@viezefreddyw:

“Bank van leningen” ..

voor al uw interieur en beleving gevoelens ..
@lincoln: Je bent weer scherp, nice! Heb je gemist van de week ouwe.
@viezefreddyw: mag eind dit jaar weer bestellen, ‘bakje’ wordt verrijkt met de Juul en de SW staat dit jaar in Genève dus eentje moet goed komen ?
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik zou ook graag voor de V90 gaan om Volvo te belonen voor hun eigenheid. Met de gefacelifte 5 stelt BMW behoorlijk teleur. Overigens ben ik benieuwd naar de verdeling van de cijfers over de modellen bij BMW, ik kan me voorstellen dat de 2 serie MPV modellen voor een groot deel van de stijging verantwoordelijk zijn?
Mercedes is goed bezig qua design, features en rijgedrag. De concurrentie met BMW is sterk en hevig, dat merk je bij beide kanten. Audi probeert een beetje mee te doen, maar een echte serieuze concurrent is het mijns inziens niet meer. Audi is gewoon een veel te luxe VW geworden. De enige modellen die het nog waard zijn, zijn de S en RS modellen.
Laatst heb ik in een nieuwe A6 gezeten en de kwaliteit viel mij enorm tegen, de materialen waren verre van optimaal en had meer een VW-gevoel dan het gevoel in een premium wagen te zitten. Jammer, want rond 2005/2006 waren de Audi’s oprecht mooi en ingetogen luxe. De plaatsvervanger wat mij betreft van Audi in “De Grote Drei” is Volvo geworden, mooier (qua interieur al helemaal) en qua vernieuwing zijn ze Audi voorbij. Ook qua rijgedrag is een Volvo V40 te profeten boven een A3 en een S60 boven een A4.
@vonklausenburg: Als je de A6 al vond tegenvallen, ga dan niet in een F10 (of eender welke andere BMW) zitten want dan sterf je.
@kapiteinaudi: dan sterf je van geluk! Zo fantastisch zijn die Aldi’s niet!
@kapiteinaudi: Ik heb de laatste tijd niet in een BMW gezeten. Op de plaatjes ziet het er mooi uit. Uit ervaring vind ik de Audi dus tegenvallen.
@vonklausenburg: Vind het interieur van Audi persoonlijk JUIST qua materiaalgebruik en design het hoogste van de drie… in dat geval voor mij op 1. Audi, 2. Mercedes en 3. BMW
@kapiteinaudi: aldus kapitein verdedelde vw
@kapiteinaudi: lijkt me sterk, ik rijd al jaren BMW en leef nog steeds.
vonklausenburg: Wat een gezeur van jou. Audi staat bekend als de beste kwaliteit van materialen. Dan ga maar eens goed kijken bij de Volvo V40 interieurs. Qua rijgedrag een Volvo beter als Audi ?? Laat me niet lachen . Ik heb nieuwe BMW 3 gehad en nu de Audi S3 en ik kan ja zeggen ,geef mij de Audi maar . En wat is jouw eigen ervaring met Audi dan wel. Of wil je alleen maar effe afkeuren zonder onderbouwing.
@dijan: Misschien moet je even meer tijd besteden aan de uitwerking van jouw mening. Want hier kan ik niets mee natuurlijk. Goed, ik geef mijn visie op mijn ervaring en hoe ik de markt zie ontwikkelen rondom Audi. Dat je het daar niet mee eens bent, prima. Maar kom met argumenten in plaats van dat over de paard getilde ad hominem met “gezeur”. Blijkbaar kan je niet zo goed tegen kritiek op jouw merkje.
@dijan: en nu een gewone a3 eens vergelijken met een v40. Dan declaseert de volvo die a3 gewoon.
@lekbak: doe Zweedse frikandel heeft gewoon een standkachel, dat wil toch iedereen?
@dijan: helemaal met je eens.
De beste man wil makkelijk scoren… en je ziet het lukt.
:-)
@vonklausenburg: Wat een gelul. Audi interieurs zijn gewoon top, ook dat van de A6. Dat kun je echt niet met Volvo vergelijken (ookal is dat van Volvo érg mooi momenteel!) Persoonlijk valt BMW bij mij ver buiten de boot. BMW heeft tegenwoordig zo’n saaie auto’s en lelijke interieurs, niks voor mij. Audi en Mercedes doen het naar mijn inziens 1000x beter. Beide merken hebben leuke nieuwe auto’s gelanceerd. Voornamelijk Audi, wat meestal als de saaiste van de 3 wordt gezien heeft leuke wagens als de TT-RS en Q2 gelanceerd. Mercedes ook prima met meer sportievere modellen en veel ‘AMG-Light versies’. BMW loopt echt ver achter als je het mij vraagt. Maar BMW is gewoon beter in het verkopen van een merkbelevenis. Kijk naar BMW Welt in Munchen, daar kan Audi in Ingolstadt en al helemaal Mercedes niet tegenop.
@premiumduitser: Eens hoor, het is ook niet dat Audi crap van de bovenste plank is. Ik heb gewoon sterk het gevoel dat Audi een beetje de weg kwijt is qua positionering en qua vernieuwing. De TT-RS is inderdaad een toffe wagen, maar de A1 is betreurenswaardig. Eveneens de A3. De belevenis van de auto is niet bijzonder en gewoon bedroevend saai. Een premium auto zou je juist meer het gevoel van verwennerij moeten geven, en dat gevoel mis ik enorm tegenwoordig bij Audi. Uitzonderingen zijn, zoals reeds gezegd, de S en RS modellen. Die zijn bijzonder fraai!
@vonklausenburg:

Weet zeker dat er een subsidiepotje is voor gevoelige mensjes ..
@lincoln: Noemen ze de VARA…
@vonklausenburg: maar u rijdt toch in een oudere s klasse? Dan moet een Audi gewoon een feestje zijn van binnen. Ik heb pas in zo’n oude s klasse gezeten, echt verschrikkelijk. Maar dat is mijn ervaring hoor. Voor iedereen persoonlijk.
@premiumduitser: ik zag een paar dagen terug een matgroen A3 van ene Laya Fourens te koop staan. Nou, moest een blik Monster, 4 dubbele espresso’s drinken en een zak skittles leeg knagen om niet in slaap te vallen toen ik de foto’s van dat interieur zag!
@premiumduitser: idd alle bmw kopers zijn in het sprookjesparadijs bmw welt getrapt
@lekkaah: tja…of een VW een andere badge geven en dan 6000 euro duurder maken. Het is maar waar je in gelooft….
@lekkaah: sprookje… ben je er zelf geweest?

ik stap liever in een auto die ik heb gekocht omdat ik heb staan kwijlen bij een E9 3.0CSL, E46 M3 CSL,
E30 M3, wat oude touringcars en al het andere legendarische spul wat dat merk heeft voortgebracht dan dat ik een geupgrade passat rijd “omdat de buurman het modeljaar ervoor heeft”.

overigens vind ik niks van het nieuwe spul echt tof. naast dat ik het niet kan betalen en ik geen werk doe waarbij het logisch is dat ik een leaseauto rijd, vind ik het ontzettend saai.
heb het afgelopen jaar het hele VW group gamma doorlopen als huurauto, van A6 3.0tfsi tot een Citigo. en ik vond het allemaal even saai. ben elke keer blij als ik op schiphol weer in mijn oude BMW’tje mag stappen.
@vonklausenburg: ben je nou een Audi basher of een auto liefhebber? Man man man,
Wat schrijf jij een onzin zeg.
Een v60 beter sturen dan een A4 ?
Humor heb je wel in iedergeval. Valt mij trouwens op dat in de Volvo’s van tegenwoordig steeds meer fout volk te vinden is. In de kleine Volvo’s rijden de golf rijders van vroeger die bumperkleven en rechts inhalen. En in de overigens prachtige xc90 zie ik steeds vaker zonnebank types rijden.
( kleurtje kan geen kwaad hoor) maar de klasse van vroeger is ver te zoeken.
@dennisdebengel: Mijn persoonlijke voorkeur. Typisch dat “jouw soort” reaguurders alleen met een ad hominem komt. Rest mij niets om niet te reageren. Heeft geen zin.
@vonklausenburg: ik ben in iedergeval niet het”soort” dat zich in een oude s klasse verplaatst. Ik zou er in uw geval idd verder niet inhoudelijk op in gaan. Uw auto zegt genoeg.
@vonklausenburg: rest mij niets om niet te reageren?
Kunt u dat uitleggen? Of bent u wat overstuur?
@vonklausenburg: mijn “soort”? U valt wel een beetje door de mand nu. Jammer.
@vonklausenburg: Fijn om weer te zien dat veel auto-fanaten nog altijd geen kritiek kunnen hebben, zelfs geen mening… Alle drie de fabrikanten hebben hun eigen kenmerken, deze liggen bij de één wel in de smaak en bij de andere niet. Als iemand kritiek heeft op ‘jouw’ merk dan is dat zijn of haar mening. Life goes on people, zelfs als je niet zoveel zeikt op een ander zijn mening!..
@dennisdebengel: heb het overigens niet over de demografische kenmerken van de bestuurders van de desbetreffende merken maar meer om de esthetische waarde die ik toeschrijf aan de merken. Dat is dus een simpel geval van degustibus et coloribus.
@vonklausenburg: idd, was ook meer een vaststelling. Maar uw smaak is duidelijk inmiddels.
Valt die forse stijging van BMW logisch te verklaren?:p BMW 2 serie Active Tourer?:p
Best slecht verhaal van Audi. De A4 die in 2e helft 2015 is geintroduceerd heeft dus niet geholpen in 2016. I blame PON en de prijsstelling van met name de A4.
@saberone: vergeet de boring looks niet van die A4
@freezzr: overigens, de A5 sportback zou ik direct nemen, wat een mooi ding. Helaas begint ‘ie bij de 50k en dan met opties richting de 65k, das mij te gortig.
@saberone: idd. Laatst werd er geschreven dat Audi geplust had vorig jaar, en mensen dus meer Audi’s willen. Maar zoals ik dit nu zie blijven ze toch echt meer en meer achter bij Merc en BM… Vind dat niet heel gek; een Audi is een VW met wat meer opsmuk, voor een absurde prijs. En nee, ik ben geen VAG hater – ik rij zakelijk VW – maar ik hou gewoon niet van Audi…
Doet bmw niet verkeerd met een stijging van 24%
Rwd rules big time ?
@interieurnichten ..

Kunnen jullie dit geleuter beter niet op http://www.dameskapper.nl uitvechten ??
@lincoln: ja, want een interieur is stom. Kijk je maar de gehele autorit tegenaan ..
@camber24:

Mag je nog niet voorin zitten dan ??
@lincoln: ik mag bij papa sturen. Maar dan voel ik wel altijd iets porren .. Nou goed .. ?
@camber24: beetje het zelfde als hun vriendin, toch is ze lelijk al kijken ze heel hun leven er tegenaan. Muhaha
@lincoln: kun je bij de dameskapper ook al wedstrijdje ver-plassen meemaken?
Niet echt verassend. Wel logisch. Mooie score ook voor Jaguar!
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat Audi over z’n hoogtepunt heen is en ook niet meer echt als concurrent wordt gezien voor BMW en Merc.
Knap van Mercedes. Hebben natuurlijk ook veel nieuwe modellen uitgebracht de laatste tijd. Ben benieuwd of de US markt daar een aandeel in heeft. Zie enorm veel nieuwe Merc’s op de weg in de US. Meer dan BMW’s of Audi’s lijkt wel.
@e34m5touring:
210.213 voor Audi
313.174 voor BMW
374.541 voor Mercedes
@rob: Bedankt! Lijkt dus ook zo te zijn. De nieuwe C klasse zie ik echt enorm veel rijden daar.
@e34m5touring:
Lexus is ook nog steeds erg groot, met dik 330.000 auto’s. Al zitten zij in de min in vergelijking met vorig jaar.

Hier het complete overzicht:
http://www.goodcarbadcar.net/2017/01/usa-2016-auto-brand-sales-results-rankings.html
@rob: Vreemd want die stunten zich helemaal kapot lijkt wel. Geen rente op de finance, cashbacks van 8,5k etc etc. Me echt over verbaasd, was eerder nooit zo’n actie stunter in de US maar de laatste jaren toch steeds meer.
Op zich niet heel raar deze verschillen. Mercedes heeft de met de nieuwe E klasse momenteel het voordeel. Dit jaar gaat BMW het winnen met de nieuwe 5, en ergens dit jaar zal de nieuwe A6 aangekondigd worden en daarmee wint Audi het gewoon weer volgend jaar. Etc, etc.
@toms: dat zou kunnen. Maar de meest verkochte wagens zijn de kleinere wagens. De A-klasse, 1 serie, A3 en de C-klasse, 3 serie en A4. En dan heeft Audi wel een probleem, de A4 is net nieuw en de verkoop valt tegen. De C-klasse is vers. De A-klasse heeft niet al te lang meer. De 1 en 3 worden ik meen volgend jaar vervangen. Ik denk dus dat Mercedes en BMW Audi nog wel een tijdje voorblijven. In elk geval tot de nieuwe A3 en de A4 facelift.
Liever wil ik weten wie de meeste M, AMG of RS’s verkocht.
@ericc: Natuurlijk AMG, die hebben wel 2x zoveel modellen die onder amg verkocht worden. Denk aan 43 amg, 63 amg, 65 amg en dan ook nog alle varianten coupe, station, cabrio.

A45
C43 sedan
C43 station
C43 coupe
C43 cabrio
C63 sedan
C63 station
C63 coupe
C63 cabrio
CLA45 coupe
CLA45 SB
CLS63
CLS63 SB
E43 Sedan
E43 station
E63 sedan
E63 station
E63 coupe
G63
G65
GLA45
GLC43
GLC43 coupe
GLE43
GLE43 coupe
GLE63
GLE63 coupe
GLS63
S63 sedan
S63 coupe
S63 cabrio
S65 sedan
S65 coupe
S65 cabrio
SL63
SL65
SLC43
AMG GT

Er zijn lang niet zoveel M en RS varianten.
De Merc’s zien er gewoon het beste uit.. En dat zie je terug in de verkoop. Doen ze goed
Audi is altijd groot geweest in China, en is de laatste jaren de grootste geweest in Europa. Alleen in de VS liep Audi altijd al achter op de andere twee. Daar BMW/MB de laatste jaren heel erg groeiden in China, maar ook weer in Europa, hebben ze hun voorsprong op Audi weten te vergroten, dus zo verbaasd ben ik niet over deze cijfers.
Overigens vind ik het bij alle drie maar armoede, en snap ik de aantrekkingskracht van deze merken dan ook niet. Audi heeft zich de laatste 15 jaar te weinig vernieuwd, Mercedes is nu wel erg van het bling-bling geworden, en bij BMW is helaas ook de jeu eraf.
Bye bye Audi. Mercedes heeft sterk geplust, ziet het straatbeeld er een stuk minder saai uit. Hoe is de kwaliteit van Mercedes?
@right: ja, een stuk meer kitsch op de weg. Bling bling.over smaak valt niet te twisten. Mensen met plastic huizen hebben er ook vaak 1
Pow wat gigantisch veel Land Rovers verkocht. Snap wel dan er veel mercs worden verkocht, interieur ziet er tegenwoordig echt gelikt uit. De buitenkant niet zo mijn ding. De kwaliteit bij benz is echt de maatstaaf in elke klasse. Ben er geen benz fan maar moet toegeven dat ze goede producten leveren.
@dizono: zitten in de MB verkopen ook die van de “V”klasse? sinds 2016 heeft MB namelijk de “Viano”s in de personenautoverkoop gestopt. Verschil t.o.v. 2015 zou darmee grote uitvallen dan het eigenlijk is.

Nemen we de “V”klasse uit de verkoopcijfers van MB blijven ze nog wel nr. 1; (verkoop “V”klasse in 2016 46.695 stuks), maar de stijging t;o.v. 2015 is geringer.
Waarom mini er vanaf trekken? Mini is BMW, slaat nergens op dit.
@draaiiorgel: omdat als je MINI bij BMW zou voegen, je Smart bij Mercedes moet voegen en Volkswagen bij Audi. En dan zou Audi winnen en niet zo’n klein beetje ook.
Wat mij betreft is er alleen de Duitse 2. Audi is totaal overrated en misplaatst in dit segment. Saaie en onbetrouwbare olieslurpers zijn het.
Mooi om te zien dat er een stijgende lijn in zit
Mercedes is de terechte winnaar denk ik. Toen ze probeerden mee te gaan in de alles-moet-sportief-zijn, raakten ze achterop. Sommige van hun modellen waren niet verkeerd, zoals de c-klasse en s-klasse. Maar pas toen ze zich weer op hun eigen merkwaarden gingen concentreren, werden het weer échte Mercedessen. En zie, nu loopt BMW achter de feiten. Bij Audi maken ze al tien jaar dezelfde auto in verschillende formaten, blijkbaar zijn mensen daar eindelijk zat van.
Logische winnaar, met de C-en de E-klasse hebben ze 2 prachtige wagens gelanceerd. Ook de GLC is een topper. Terug naar een onderonsje BMW vs Mercedes! Bye bye Audi.
Ik zag op een Duitse autosite dat Mercedes wat busjes meeneemt in de verkoopcijfers van de PKW en zodoende op één staat. 2017 met de nieuwe 5 serie is alles weer gewoon zoals het was. BMW op één.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).