
Vliegende auto’s, dé oplossing voor het fileprobleem?
Met 500.000 euro en een beetje geduld hoef jij binnen nu en twee jaar nooit meer in de file te staan. De mannen van Pal-V hebben vandaag namelijk de productieversie van hun gyrocopter onthuld en wel in twee varianten: de Liberty Pioneer en de Liberty Sport. Het gaat dus niet om modellen waarop geïnteresseerden zich kunnen intekenen, maar om vliegende auto’s die daadwerkelijk gekocht kunnen worden.
De vliegmachine biedt plaats aan twee personen en de “auto” is gebaseerd op de Vandenbrink Carver. Stijgen en landen kan op strips die minimaal 90 meter lang zijn en omdat de rotorbladen handig kunnen worden ingeklapt is het ding geschikt voor gebruik op de openbare weg.
In de lucht gaat de Pal-V maximaal 180 km/u. Lijkt niet geweldig snel, maar je kunt (als het effe meezit) wel rechtstreeks van A naar B vliegen. Daar staat tegenover dat je wel een landingsbaan nodig hebt om te stijgen en te dalen en die dingen liggen niet overal. Verder haal je op de weg maximaal 160 km/u en duurt de conversie van auto naar vliegtuig en vice versa 5 à 10 minuten.
We vroegen ons af hoe het juridische gedeelte geregeld is, maar Pal-V benadrukt dat de auto binnen de bestaande wettelijke kaders past en dat er dus geen regels aangepast hoefden te worden. De eerste modellen zullen dan ook eind 2018 aan klanten worden geleverd, we zijn zéér benieuwd naar hoe het allemaal uitpakt! Tot dusver zijn de vooruitzichten gunstig.
Bekijk hieronder de nieuwe video van de Pal-V!
Met dank aan iedereen voor de tips!
Ja! Ik had het filmpje zojuist bekeken, het ziet er erg veelbelovend uit! Vooral hoe hij als een Carver door de bochten gaat.. Wat een machine..
Binnen 2 jaar bij de dealer, binnen 3 jaar op WreckedExotics….
@cossiekiller: 2 jaar en 2 weken eerder denk ik
@cossiekiller: da vliegen en zo ja allemaal leuk en aardig, maar de vraag blijft natuurlijk hoe snel ‘ie een rondje Nürburgring doet.
Terwijl piloten hun studie afronden voor een officieel vliegbrevet. Mogen wij als normale leek zulke dingen in de lucht besturen.?!?!?
@kimhung: Natuurlijk niet, om dit te mogen besturen moet je gewoon over een vliegbrevet beschikken.
@kimhung:
Dat lijkt mij niet aan de orde. Luchtvaartwereldje bestaat uit volledige veiligheidsfreaks, no way dat ze jou en mij zo maar laten vliegen.
Maar als het ding onder de 2000kg blijft zou een ultra-light brevet voldoen.
@Rob: nee hoor, dat is iets minder. Een klein general aviation vliegtuigje til je al met een paar man weg. Een ultra Light weeg hooguit een paar honderd kilo. Dat zijn dan ook stuk voor stuk doodskisten (geen verplicht onderhoud, iedereen mag er aan sleutelen, vliegen gewoon op euro98).
Maar gelukkig heb je voor een paar duizend euro al een vliegbrevet waarmee je in een fatsoenlijk vliegtuigje mag vliegen (G-A). Het is een dure hobby, maar zeker niet onmogelijk duur.
@lekbak:
Ik haal het één en ander door elkaar inderdaad. Ultra light is tot max. 500kg dacht ik. Incluis brandstof, piloot, passagier en dergelijke. Maar bij de normale vliegtuigjes heb je als privévlieger ook gradaties. Eventjes vlug gezocht:
http://www.lionair.nl/images/LAPL_PPL_verschillen.pdf
En dan kun je volgens mij ook nog een brevet halen dat alleen binnen Nederland geldig is. Paar duizend euro voor een brevet lijkt me trouwens wat optimistisch. Ik denk eerder richting de 10-15k wel als je alles op telt.
@Rob: een ppl gaat van een klein tweezittertje tot 747 en alles daar tussenin. Je kunt het namelijk enorm ver uitbreiden (en je mag niet met betalende passagiers vliegen). Een kennis van mij was ongeveer net zoveel geld kwijt aan zijn ppl als ik aan mijn rijbewijzen (A en BE). Mijn schoonvader was iets meer kwijt maar dat is een geboren brokkenmaker. En de eigenaar van de vliegschool dus hij had de tijd ;-)
Hopelijk kopen ook een paar Nederlanders er 1. Deze auto heeft trouwens een grappige aanduiding om het gebruik aan te geven: “km gereden …” en “vlieguren … ” Wat dan weer niet het aantal motorkm/uren is. Ik ben benieuwd naar de betrouwbaarheid hiervan. Het zal iig goed rijden op de weg, grappig dat je dit dus in een ideaal geval op de parking tegen kunt komen.
Mooi zijn ze nog steeds niet maar wel erg gaaf.
Ik heb er nog steeds niet echt vertrouwen in…
Welk brevet heb je hier voor nodig? Voldoet een ultra-light brevet?
@rob: Wat antwoorden op vragen:
De PAL-V – de naam is een variantie op het “Amerikaanse Personal Air Vehicle” – is een zogenoemde Gyrocopter waarbij de hoofdrotor wordt aangedreven door de wind en een propellor het voertuig vooruit duwt.. ‘Dat is de veiligste manier van vliegen en je hebt er een relatief simpel vliegbrevet voor nodig, met ruim dertig lesuren kun je die halen. En een van de mooie dingen van de PAL-V is dat hij binnen de huidige regelgeving valt in de meeste landen in de wereld. We hebben het toestel ontwikkeld met medewerking van drie ministeries: Economische zaken, Verkeer en Waterstaat en Defensie.’
Gaaf ding. Wellicht niet heel praktisch in Nederland, maar er zijn zat landen waar je er wel goed mee uit de voeten kunt denk ik. Binnen Europa lijkt me een dikke GT van een half miljoen en gewoon over de weg karren de comfortabelere en snellere optie.
@trustmeiamanengineer: Voor een paar K een C6 oppikken. Meer heb je niet nodig om ergens comfortabel en snel zat te komen.
@berlinetta:
Citroën C6?
Chevrolet Corvette C6?
Audi A6 C6?
???????
@sabrerator: Vul dat maar zelf in.
@trustmeiamanengineer:
Koop jezelf een nette Mooney Bravo of Socata TB20 (mooie vierpersoon vliegtuigjes) en geen enkele dikke GT van een half miljoen is nog sneller binnen Europa. Het is namelijk het volgen van wegen, wisselende snelheden en tanken vs. een rechte lijn van A naar B met een constante snelheid van dik over de 200 km/u zonder stops.
Daarbij, vliegen is véél leuker! ;-)
@Rob: mijn schoonvader heeft vorig jaar een piper Archer verkocht voor ik geloof €80.000. Ding had een nieuwe motor, opnieuw gestoffeerd interieur en een geupdate dashboard. Ben je ook elke auto voor. De koper is in een paar uur naar Griekenland gevlogen.
En vliegen is helemaal niet veel leuker. Motorrijden is het leukst ;-)
@trustmeiamanengineer: de meeste Europese landjes zijn helemaal volgepropt met vliegveldjes. Als je op een kaart kijkt lijkt het alsof in Duitsland letterlijk elk dorp een landingsbaan heeft. Zo ver zijn ze nog niet maar het zijn er zeker een hoop.
Ondertussen doen ze het in Dubai net iets anders:
http://khaleejtimes.com/news/government/flying-cars-dubais-answer-to-your-daily-traffic-struggle
@Destroyer-GT: daar zie ik meer toekomst in …alleen kan je hiermee niet rijden..
Best vet, maar hij kan dus niet verticaal opstijgen?
Dus van huis naar een vliegveld, daar opstijgen en door. En zondag morgen stiekem op de a2. Gaat best.
@dutchdriftking: Ja het is wachten tot een paar (rijke) figuren zo’n ding hebben en zich niet weten te gedragen. Inderdaad opstijgen vanaf de snelweg en dergelijke, of een N weg ofzo. En dan wachten op strengere regelgeving.
Desalniettemin, erg leuke techniek.
Nu dus weer eind 2018 ??
Yeah right .. ding gaat er dus nooit komen ..
Bedrijf bestaat iets van 10 jaar met 40 man op de loonlijst ..
Zonder ooit iets verkocht te hebben !!
Die weten inmiddels wel waar Abraham de subsidie haalt ..
Duurt al wel erg lang inmiddels…. Toen Victor Muller met Spyker startte kon hij een jaar later al heel goed luchtfietsen….
Dit gaat em dus nooit worden gewoon zoveel redenen dat dit onhandig is
Handig, dat imperiaal als je de weg opgaat. Dakkoffer kan er zo op.. Nu nog een camowrapje en wat flashy velgen en Olssen heeft alvast een project voor de toekomst.
Typisch een ding wat door een techneut ontworpen is. Ziet er niet uit. Zodra zo’n ding cool staat te zijn op een jacht of op de oprit ergens ben je binnen. Dit is gewoon te kneuterig om aan te zien.
@stephane8200: iets met functie boven vorm misschien? Maakt overigens ook niet uit of de eerste versie op een jacht of groot oprit staat. Dit kan de opstap zijn naar een goedkoper model. Dat eeuwige persimissme hier ook altijd.
@milieumeneertje: het enige wat hier persisteert is dromelarij van iemand met een uitvinding die technologisch verre van vooruitstrevend is. Een techneut met een slecht idee. De reactie daarop heet ‘realisme’ niet ‘pessimisme’.
Zou wel gaaf zijn als deze Pal voor je neus staat.
Gaat autoblog hier ook een rij(vlieg)test mee doen als ‘ie op de markt komt?
Dit legt de lat voor Gumball 2018 hoog