Dit is de Renault Sandero RS

Auteur: , 46 Reacties

Om met de woorden van een voormalig Top Gear-presentator te spreken: great news!

De beloofde Sandero RS is vandaag officieel door Renault onthuld. Nee, niet door Dacia, want in Zuid-Amerika dragen Dacia’s het logo van Renault. En Zuid-Amerika is waar ze op mikken met deze aangedikte Sandero. Het is tegelijkertijd de eerste keer dat RenaultSport zijn naam aan een non-Europees model verbindt.

En dat het slechte nieuws: hij heeft inderdaad een 2.0 viercilinder onder de kap, maar het vermogen ligt op een bijzonder veilige 145 pk. Dit RS-onwaardige aantal pk’s vindt zijn weg via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen, die door het nieuwe sportonderstel beter op het asfalt worden gehouden. Ook de besturing is een tandje sportiever gemaakt en de remmen hebben eveneens een upgrade gekregn

De Sandero RS debuteert op de Buenos Aires International Motor Show in Argentinië, in 2016 gaat hij daar in de verkoop. Zoals eerder door Renault gemeld: hij komt niet naar Europa als vlotte Dacia. Vinden we dat eigenlijk jammer?



46 reacties

In een lichte auto zoals een “Dacia” zal het vast best fijn zijn… Aangezien d’r geen luxe in zit.
@jipino: als deze nou eens onder de 1000kg zit….. droom droom…. Maar je hebt helemaal gelijk. Misschien wel leuker dan de Clio RS!
‘Vinden we dat jammer?’ Serieus, Autoblog? Elke echte autoliefhebber vind dit jammer!

Een goedkope sportwagen, hoe kan je daar nu tegen zijn! Hopelijk brengen ze hem ook naar Europa.
@dimi: En, en, en: een atmosferisch blok :D
@dimi: inderdaad! En als ze hem niet brengen. Dan gaan we hem wel halen..
@dimi: precies!!!
Dat zal wel een echt bommetje zijn want de sandero is veel llichter dan de clio en meer basic dus ik vind het ook wel jammer dat ze hier niet komen
Daar horen natuurlijk gewoon een setje mooie steelies onder, zoals vroeger onder de Peugeot rally’s en het eerste sportieve Clio’tje onder de 16V.
Dat maakt het budget idee helemaal af.
Ziet er goed uit!, beter dan de huidige Clio met die “deuken” in de flanken.
Wie dit koopt is gewoon een eindbaas!!
Üiteraard vinden we dat jammer!!
Dit autootje voor 16 mille in de prijslijsten, of een wat krachtigere versie (170-180pk) voor 17,5 mille: dat zijn tenminste sportieve hatchbacks voor de massa!
145pk op 1250 kg ofzo met een sportonserstel is hartstikke geinig. Zelfde soort verhoudingen als de Renault 5 Alpine van vroeger
Heel erg leuk autootje! Maarrehh, Autoblog, 145pk Renault Sport waardig?? De Twingo Renault Sport had 133pk en was een absoluut pretlettertje!!!
Heerlijk autootje! Alleen hoeven we hier niet meer zo iets te verwachten denk ik.. De tijd van ongeblazen 2 liter vier cylinders met lekker veel koppel en goeie gasresponse is wel voorbij.. zonde
Dit had ik zo graag in europa gezien! Is toch top! Voor minder als 20k enorm veel lol!
@dutchdriftking: voor minder dan 20k heb je ook wel een “leuke” 330 met veel kilometers 😛 en je kunt je naam eer aan doen door te driften 👍🏼😁
@vetnek: ach, wat dat betreft verklapt z’n VW VR6 blok als profielfoto genoeg toch?
145 pk moet geen enkel probleem zijn, mits ie rond de 1100/1200kg weegt…
145 pk uit een 2-liter blok, daar weten de Europese tuners vast wel raad mee.

Ik denk ook dat een dergelijk ‘veilig’ vermogen ook wordt ingegeven door het feit dat de kwaliteit van de brandstof (octaangehalte) in die landen vaak stukken minder is dan in Europa.
@RRRobert: Octaangetal
Ondanks dat het niet moeders mooiste is vind ik het toch wel heel erg gaaf dat Dacia (Renault) dit aandurft en gewoon doet.

En hoe, nee, niet downsizen en turbo geblazen, nee gewoon ouderwets een atmosferische 2 liter erin!

Ondanks het geringe vermogen kan het vast nog best pittig rijden gezien het ook geringe gewicht!!
It’s not the Sandero, it’s Sandero’s sporty causin!
Leuk toch, en lijkt mij ook lekker betrouwbaar met een atmosferisch blok.
Dat is een Dacia.
Ik wil wel een vlotte dacia. Sta je naast een getunede golf bij het stoplicht. Rijd je hem eruit. Lachen toxh
Weegt nauwelijks meer dan de vorige Twingo RS. Die had 133pk, deze dus een iets gunstigere pk/kg verhouding. En zelfs een setje deuren extra. ;-)
Als ze deze aandrijflijn nou eens in de logan hangen ben ik om. Dan heb ik over 6 jaar een leuk 2ehandsje.

Dit is precies wat dacia nodig heeft. Een blok met wat meer kracht voor de mensen die niet op de snelweg met 4500 toeren willen rijden. Of die geregeld met een karretje rijden. Dat die ook nog eens een beetje sportief is is alleen maar beter, nog lekkerder kilometers vreten.
@lekbak: Euh… Ik denk niet dat je blij wordt van veel kilometers vreten in een Sandero RS.. Dat wordt gewoon een stuiterbakkie.
@Jochempie: Euh.. Dacia..?
@vetnek: … Dus? Een comfortabel afgestemde Dacia met airco aan boord is toch alles wat je nodig hebt? Een paar aardige stoelen, maar die zullen in de RS wel een stuk beter zijn.
Wat mij betreft een gemiste kans. Als je deze voor een zestienduizend euro in de markt zet denk ik dat heel veel mensen, en dan voornamelijk jongeren en`die normaal voor dat geld een Polo’tje met 60pk en wat opties kopen, naar de Dacia-dealer rennen.
Maar ja, ik vraag me dan meteen wel af of het wel haalbaar is om een auto met een atmosferisch tweeliterblok zo goedkoop in de markt te zetten hier in Nederland.
beetje triest dat een auto zo wordt afgemaakt, enkel om het aantal pk’s op papier. 145pk is bijna wat een GT86 heeft en dat is dan weer wel een gave wagen?? ik mag dit wel, mooi kan ik hem niet noemen maar juist dat heeft wel wat ook…
@niex: De meesten hier mogen dit autootje toch? Wat is je probleem?
Lieve, lieve, superlieve Renault Nederland.. Als jullie dit monstertje naar Europa weten te halen, trekken we hier een pak reaguurders open die stuk voor stuk met een koffertje met 16.000 euro zo’n Sandero RS komen halen. Badge maakt niet uit. Ik neem er ook één.
@Jochempie: 16.000? zou eerder denken richting de 20.000
@KaCh1ng: Ja, 16K is de voorwaarde :P
Jammer, jammer dat ze het niet naar Europa halen.
Veel ophef over 145 pk op een gewicht van ca. 1040kg, met de afwerking en cw-waarde van een bushok…

Los daarvan Denk ik dat er, puur naar pk’s kijkend, meer uit die TCE90 motor gehaald kan worden..
@vetnek: Turbopower is leuk als je die irritant traag rijdende Meriva even snel voorbij wilt. Maar zodra je in je eentje op een bergweggetje te vinden bent gaan andere dingen tellen. Het gevoel in je stuur… Het gevoel door het onderstel… De bediening van de koppeling… Die van de verzetten… Het aanvoelen van de druk op het rempedaal… Het schreeuwen van de spruitstukken… De toerenteller in het effectieve gebied houden… Zie het als het bespelen van een muziekinstrument… Waar een turbo-auto meer het drukken op de playknop van een Pioneer CDJ is…

We willen het instrument, niet de playknop.
@Jochempie: wij wonen in belgië/nederland , welke bergweggetjes? en om te reizen koop je toch geen sandero RS
@KaCh1ng: Dat wilde ik nog zeggen, ik zit ieder jaar tussen de bergen, omdat ik ze speciaal op zoek om te sturen. Dat hoort toch een beetje bij het liefhebben van autorijden?
@Jochempie: waarom geen oudere clio (sport) variant dan kopen? stuk goedkoper
@KaCh1ng: Ik ben het met je eens, ik zou voor 16k een net ingereden Clio RS Gordini overwegen… Maar als je zo’n auto wilt oprijden, kun je beter nieuw kopen. Dan weet je in ieder geval zeker hoe hij wordt bereden, en je weet precies wat je aan afschrijving gaat betalen: de hele auto.
zou spannend nieuws zijn geweest in … 1998 LOL
145pk man man man waar slaat dat nou op. Kan je toch gewoon oude Clio blok pakken met 200 pk
De reactie’s hier zijn positiever dan ik verwacht had! Tegenwoordig is 145 Pk echt niet veel meer. Maarja..Zolang het leuk stuurt is het goed! Stoplichtsprintjes maar vermijden dan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).