• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hij komt! De eerste hete Dacia [Sandero RS]

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 april 2015 om 13:05 – 19 Reacties

Sandero RS


Waarschuwing: klik NIET (we herhalen: NIET) door als je niet van een anticlimax houdt.

In 2013 alweer opperde Renaults designeindbaas Laurens van den Acker al dat ‘betaalbare sportiviteit’ in de vorm van hete Dacia’s wat hem betreft een goed idee is. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en dient zich daadwerkelijk de eerste hete Dacia aan. Het is een Sandero, alleen heet hij geen Dacia, maar Renault, want het model komt naar Latijns-Amerika (waar Renaults budgetwagens net zoals in Rusland gewoon de Renault-badge dragen).

Atmosferische 2.0 – 200 pk

Renaults PR-machine op het westelijk halfrond pompte alvast deze teaser de ether in, en volgens de geruchten krijgt de Sandero RS het vrij ademende 2 literblok uit de vorige Clio RS onder de kap, met 200 pk on tap.

De ironie hiervan is dat menig heethatch-liefhebber blind voor deze motor zou kiezen, en niet voor de nieuwe 1.6 turbo met zijn irritante schakelpiep, dus eigenlijk gaat Renault/Dacia een deksels lekkere auto neerzetten, die never-nooit in zijn huidige vorm naar Europa komt, hier zijn de Fransen heel duidelijk over: Elle n’est pas prévue pour la France et pour l’Europe. Sacre Bleu!

Krijgen wij dan geen Dacia Sandero RS?

Dat zeggen we niet, misschien komt ‘ie er ooit wel. Verwacht dan echter eerdergenoemde 1.6 Turbo, of misschien zelfs wel een extra geblazen 1.2-variant (shockingly downsizeable) onder de kap. Omdat uitstoot en belastingen en EU-regeltjes enzo.

Ook interessant!

  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Dacia Sandero crashtest
    Dacia Sandero crashtest onterecht dramatisch
  • Zo voorkomt Dacia dat jij straks een ouderwets interieur hebt
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Dacia, Renault, sandero, teaser, Video

Vorig bericht: « Rimac Concept One sneuvelt in dragrace tegen LaFerrari
Volgend bericht: Zo ziet een barnfind van € 1 miljoen er uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. djfrank zegt

    27 april 2015 om 13:06

    James May had het geweldig gevonden om deze te testen ;)

    Login om te reageren
    • pjeey zegt

      27 april 2015 om 13:43

      @djfrank: zolang ‘ie maar niet teveel op de Nurburgring getest is dan hè! :)

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    27 april 2015 om 13:08

    Atmosferische 2.0 – 200 pk van Renault die heel blijft?….Iets voor Max?

    Login om te reageren
    • mike0709 zegt

      27 april 2015 om 13:13

      @norge: Kan dat dan, heel blijven?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        27 april 2015 om 13:46

        @mike0709:
        Een Renault RS wel….
        Nu zijn Franse motoren bijna nooit de achilleshiel van de Franse auto’s.
        De oorzaak van de storingen ligt in 9 van de 10 gevallen bij de Duitse partners.

        Login om te reageren
        • moatie zegt

          29 april 2015 om 00:57

          @jrk68: en de Duitsers halen hun degelijkheid uit Frankrijk? Maar nu serieus, verklaar je nader!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            29 april 2015 om 12:28

            @moatie:
            De elektrische storingen waar hier zo graag naar verwezen wordt, waar vinden die hun oorsprong?
            Juist, bij het oer duitse Bosch.
            En waar komen de bejubelde Duitse “premium” interieurtjes vandaan….?
            Juist, dat regelt PSA voor ze.

            De autowereld is niet zo simpel meer langs landsgrenzen te verdelen in K#T en perfect.

            Zo heb ik hier een auto staan van een Duitse premium boer die in Frankrijk gebouwd wordt en waarin je een Siemens computer uit Tsjechie aantreft die moet communiceren met een Duitse Bosch computer.
            Tja, en dan heb je wel eens een communicatie probleempje en dan start hij niet. Ander leuk voortvloeisel hiervan zijn lampjes die de ene dag wel en de volgende dag ineens niet meer van mening zijn dat er iets niet functioneerd.
            Sommige mensen zouden er krankzinnig van worden, ik lach er om en noem het “karakter”….

            Login om te reageren
    • tombe zegt

      27 april 2015 om 14:16

      Het is niet enkel Renault die met de strenge emissie normen verveelt zit, vandaar de algemene downsizing, turbo-motoren, bijtelling-tax voor NL en ga zo maar verder.
      Ik zie idd die Sandero RS niet naar Europa komen.

      Login om te reageren
    • maxx1 zegt

      27 april 2015 om 15:11

      @norge: nee bedankt

      Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      27 april 2015 om 18:34

      @norge: 160.000 met m’n 3 RS gereden en niet als een oud vrouwtje mee omgegaan. Behalve een kapotte bobine en een startmotor die het begaf nooit wat aan gehad.

      Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    27 april 2015 om 13:26

    Good news!!!

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      27 april 2015 om 16:22

      @gtwillem: xD Heerlijk! Ik las het automatisch met een James May stemmetje in m’n hoofd.

      Login om te reageren
  4. nibor zegt

    27 april 2015 om 14:53

    @sir-smokalot de vorige Clio RS, dus die met de atmosferische 2 liter had dat piepje ook al. En je weet best dat je die gewoon uit kunt zetten.

    Maar ben benieuwd naar het prijsverschil tussen deze budgetmobiel en een Clio RS.

    Login om te reageren
    • mrs250 zegt

      27 april 2015 om 18:36

      @RRenault: de 197 had dat piepje in ieder geval niet, mogelijk de facelift dan?

      Login om te reageren
  5. dracae zegt

    27 april 2015 om 17:05

    Ik kan een grote atmosferische motor wel waarderen en daarom deze auto op zich ook wel, maar tegelijkertijd denk ik dat het een hele rare stap is voor het merk Dacia. Er zijn zoveel hothatches, terwijl er weinig echt goedkope merken meer zijn.

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      27 april 2015 om 21:23

      @dracae: dus 2 liter is tegenwoordig al n ‘grote’ motor? Waar gaat ’t heen met die downsizing.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        27 april 2015 om 21:31

        @volvoturbo: Voor een relatief kleine hatchback wel!

        Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    27 april 2015 om 18:26

    Dus echt petrolheads kopen nu een snelle Dacia met een atmosferische 2 liter in plaats van al die turbo auto’s?

    Login om te reageren
  7. mrs250 zegt

    27 april 2015 om 18:37

    Lijkt me een ideale vervanger voor de Logan-cup!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North