• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe bijtelling: dit zijn de autobelastingen vanaf 2017

Auteur: ricardo, gepost 18 juni 2015 om 19:52 – 86 Reacties

Porsche Panamera e-hybrid


Dit zijn ze dan. De autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Zoals verwacht gaat de hakbijl in het complete stelsel.

4 en 22 procent

De coalitiepartijen VVD en PvdA zijn eruit. Het voorstel dat de autobranche onlangs naar staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurde wordt bijna in zijn volledigheid uitgevoerd. Kort gezegd betekent dit dat er nog maar twee bijtellingstarieven overblijven: 4% voor volledig elektrische auto’s, 22% voor de rest.

Max. 50 mille

Deze wijzigingen betekenen de langverwachte doodsteek voor plug-in hybrides in Nederland, die onder de huidige regels té populair werden onder leaserijders, waardoor oplaadpunten consequent bezet worden gehouden door Outlanders en Volvo V60’s (terwijl de meeste plug-in-rijders amper laden). Voor volledig elektrische auto’s, die blijven profiteren van een lage bijtelling, geldt dat het lage percentage wordt berekend over een aankoopbedrag tot 50.000 euro. Zuur voor Tesla’s, want die beginnen bij 80 mille. Over het bedrag boven de 50k moet dus de volle mep bijtelling worden afgedragen. Hier, Wouter rekent het u even voor.

De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2017 2019. UPDATE: nog twee jaar extra om Tesla’s te bestellen! Leasecontracten van voor die tijd blijven overigens ook gewoon van kracht.

Wat gebeurt er met de BPM?

De belasting van personenauto’s en motorrijwielen, ofwel BPM, wordt niet in zijn geheel afgeschaft. Daarvoor mag u de leasebedrijven bedanken, want die waren bang dat hun wagenpark een lagere restwaarde zou krijgen als de BPM zou verdwijnen. Deze naaibelasting op auto’s, waarvan de opbrengsten in een paar jaar tijd van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard zakten, wordt daarom vanaf 2017 met 12 procent afgebouwd. Een volgend kabinet zal beslissen of dit nog verder moet gaan.

Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt. Hate to say we told you so.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Omslagpunt bijtelling van een EV in 2023
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

22%-bijtelling, 4%-bijtelling, bijtelling, bpm

Vorig bericht: « Dit is de Renault Sandero RS
Volgend bericht: Seat Leon krijgt 1.0 driecilinder [20% bijtelling] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    18 juni 2015 om 19:54

    Lekker dan.

    Login om te reageren
  2. TimoBac zegt

    18 juni 2015 om 19:55

    Youngtimer regeling blijft intact? 35% of huidige waarde is leuk :) Zouden meer bedrijven serieus naar moeten kijken.

    Login om te reageren
    • swaffelaer zegt

      18 juni 2015 om 20:06

      @timobac: zo waar! Ik heb een Saab 900 cabrio uit 1995, helaas privé, maar met 20 jaar op en top youngtimer. Als ik hem op de zaak zou zetten, zou ik ongeveer 21 euro netto bijtelling betalen per maand. Die dingen kosten geen kloot en zitten vol Opel techniek, dus het onderhoud is ook niet zo duur. Al is dat weer prima van de belasting af te trekken als je zakelijk rijdt.

      Ik vind het een mooi systeem, bedrijven zouden er niet te veel naar moeten kijken, dan wordt het weer slachtoffer van zijn eigen succes!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 juni 2015 om 20:34

        @swaffelaer: Misschien moest ik maar eens zoiets met de VR6 doen….

        Login om te reageren
        • silenro zegt

          18 juni 2015 om 22:32

          @dutchdriftking: Goed plan, ik ga hetzelfde doen met m’n MK4.. ??

          Login om te reageren
      • rijnooit zegt

        19 juni 2015 om 11:13

        @swaffelaer: Yup! Onlangs zelf een Oldskool GMC pickup gehaald. Prive totaal niet leuk, maar zakelijk is het weer genieten! :)

        Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      18 juni 2015 om 22:20

      @TimoBac:

      Ik maak al 10 jaar gebruik van de youngtimerregeling.
      Rijd nu een Lexus GS300 uit 1998 en bevalt mij zeer goed.
      Mijn eerste youngtimer was ook een GS300 alleen dan eentje uit 1993.

      Daartussen een Jeep Grand Cherokee , Lancia Kappa SW en een Volvo V40 gehad.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      18 juni 2015 om 23:47

      @timobac: ik hoorde op de radio echter ook iets over verhoging van de houderschapsbelasting van (oude) diesels. Misschien dat @ricardo hier ook ff wat over kan vertellen? Kreeg het maar half mee namelijk.

      Login om te reageren
  3. keeper1 zegt

    18 juni 2015 om 19:56

    Over 2 jaar krijgen we tocg weer nieuwe regels…

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      18 juni 2015 om 19:56

      @keeper1: dit is over 2 jaar ;-)

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        18 juni 2015 om 20:16

        @boxergt: wijsneus

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        18 juni 2015 om 21:00

        @boxergt: yeah right .. Voor die tijd ligt er gewoon een heel ander voorstel .. En in de tussentijd word je nog een naaistreek geflikt ..

        Login om te reageren
        • keeper1 zegt

          18 juni 2015 om 21:14

          @lincoln: merci

          Login om te reageren
  4. boxergt zegt

    18 juni 2015 om 19:56

    Mooi… scheelt mij weer 3% en een lagere cat waarde door minder BPM!

    Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    18 juni 2015 om 19:56

    Schandalig dat het lage tarief alleen voor auto’s onder de 50 mille geldt. Dat is net zoiets als een hoger percentage van het salaris gaan belasten op het moment dat mensen een meer gaan verdienen. Dat doe je toch niet, ehhh, ohh.

    Login om te reageren
    • timmehh zegt

      18 juni 2015 om 20:01

      @gtwillem: het is tot 50.000 4% en alles daarboven 22%. Nog steeds niet verkeerd lijkt me.

      Vind dit persoonlijk een flinke verbetering. Gewoon 1 tarief voor alles met een verbrandingsmotor, geen gezeur meer met grammetjes co2 meer of minder bij een handbak of automaat etc.

      Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        18 juni 2015 om 20:02

        @timmehh: dat laatste was het eerste wat ik dacht Tim :-). Geen lastige keuzes in motoren en opties meer.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 juni 2015 om 20:13

        @timmehh: klopt, maar dan nog vind ik het krom. Het is inderdaad absoluut beter dan hoe het was, dat zeker.

        Login om te reageren
    • boxergt zegt

      18 juni 2015 om 20:03

      @gtwillem: Nee; voor bedragen tot 50k toch??

      Stel Tesla kost 90k dan betaal je 4% over 50k en 22% over 40k of lees ik het toch verkeerd?

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 juni 2015 om 20:13

        @boxergt: klopt, maar dan nog.

        Login om te reageren
    • granlusso zegt

      18 juni 2015 om 20:23

      @gtwillem: Gek inderdaad, elektrisch is elektrisch toch? Zo stimuleer je de hogere inkomensklassen toch niet voor de aanschaf van een elektrische auto? Snap oprecht het doel daarvan niet, heeft niets met milieu-eisen te maken…

      Login om te reageren
      • parker zegt

        18 juni 2015 om 21:10

        @granlusso: klopt, is weer zo’n symboolpolitiek afgunst naaistreekje van de Pvda die altijd de schijn wil ophouden dat ze rijken ‘aanpakken’, prutsvolk

        Login om te reageren
      • borro4 zegt

        18 juni 2015 om 22:20

        @granlusso: ik hoop dat ze nu eindelijk een beetje achter komen dat elektrisch rijden oer stom is op deze manier

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        19 juni 2015 om 00:15

        @granlusso: het is natuurlijk wel zo dat we degenen met een hoger inkomen extra zwaar moeten belasten in Nederland. Helaas.

        Ik begrijp dat ze over topinkomens iets willen meepakken, sommigen verdienen zoveel dat het niet uitmaakt. Maar als iemand 3 ton op jaarbasis verdiend is het idioot om dat EXTRA te belasten… Het is niet een evenredige belasting, waar ik het mee eens ben, maar EXTRA belasting voor mensen die het goed doen. Dus als cardioloog, registeraccountant, meesterstrateeg, topadvocaat of als anders hooggeplaatste functionaris dien je in verhouding méér te betalen dan als vuilnismam, verkoper of supermarkmanager. En dat is krom…

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          19 juni 2015 om 00:49

          @gtwillem: Je hoeft niet eens iets heel speciaals te doen hoor….. juist de hardwerkende tweeverdieners die leuk gestudeerd hebben en hard werken voor hun carriere worden keihard genaaid. Het is niet heel moeilijk om met goed je best te doen samen 100-150k te verdienen.
          wat je er aan overhoud na belastingen en bijvoorbeeld geen kinderopvang toeslag is te sneu om over na te denken hier in NL!!

          Login om te reageren
          • mrs250 zegt

            19 juni 2015 om 07:32

            @dutchneon: eens, soms vraag je je echt af of het het allemaal waard is. Soms kan ik wel echt jaloers zijn op mn neef de vrachtwagenchauffeur; om 15u thuis, de kids van school halen en de rest van de dag geen seconde aan z’n werk denken. En geld voor leuke dingen blijft er even goed. Tja…

            Login om te reageren
        • gregorius zegt

          19 juni 2015 om 08:10

          @gtwillem: ik snap dat het een voorbeeld is: maar een registeraccountant gelijk na cardioloog? Ik vind t een mooie :)

          Login om te reageren
        • granlusso zegt

          19 juni 2015 om 10:24

          @gtwillem: Precies, het is een extra belasting, geen progressief systeem, die veel mensen treft die net zo hard werken als mensen die onder die inkomensgrens zitten… Dit is wel een heel duidelijk signaal naar de grootverdieners.
          Nu hopen dat de
          PvdA van de vermogensbelasting afblijft, want die belachelijke 50% is al net zo krom als deze bijtellingsuitzondering voor auto’s boven de € 50.000,-

          Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          19 juni 2015 om 11:41

          @gtwillem: Valt wel mee hoe krom het is… Vuilnismannen doen het ook goed… zijn net zo hard nodig… Zouden meer mogen verdienen dan ze nu doen… Ik pak een bijdrage X liever van 1 registeraccountant die vervolgens nog steeds ruim kan leven, dan van 5 vuilnismannen die vervolgens geen geld hebben om 1 keer per jaar in het buitenland op vakantie te gaan.

          Login om te reageren
          • vr6audi zegt

            19 juni 2015 om 13:14

            @Jochempie: Ja, vuilnismannen/politie/overige ambtenaren mogen van iedereen een hoger salaris krijgen. Tot dat mensen merken dat dat geld niet zomaar uit de lucht valt en de belasting omhoog gaat, dan is zo’n verhoging van lonen van ambtenaren weer helemaal kut.

            Een vuilnisman verdient eenmaal minder omdat die minder zijn best heeft gedaan op school. (in de meeste gevallen)

            Login om te reageren
  6. jrk68 zegt

    18 juni 2015 om 19:58

    Tesla heeft dus nog 2017 de tijd om met het kleiner broertje van de S te komen, dat gaat dan wel een hit worden onder de verleasers.

    Login om te reageren
  7. rembal zegt

    18 juni 2015 om 19:59

    Wat gebeurt er met de BPM, verdwijnt die nog helemaal?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 juni 2015 om 21:06

      @rembal:

      Wat gebeurt er met de BPM?

      De belasting van personenauto’s en motorrijwielen, ofwel BPM, wordt niet in zijn geheel afgeschaft. Daarvoor mag u de leasebedrijven bedanken, want die waren bang dat hun wagenpark een lagere restwaarde zou krijgen als de BPM zou verdwijnen. Deze naaibelasting op auto’s, waarvan de opbrengsten in een paar jaar tijd van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard zakten, wordt daarom vanaf 2017 met 12 procent afgebouwd. Een volgend kabinet zal beslissen of dit nog verder moet gaan.

      Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt. Hate to say we told you so.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        19 juni 2015 om 08:21

        @berlinetta: Leasebedrijven lobby? Als dat echt zo is, dan moet de minister+beslissend gevolg zich schamen.
        Als eerste is dit een ondernemers risico. Dat zit al lang verrekend in de schandalige lease-rates die die bedrijven rekenen.
        Daarnaast hebben we nog zoiets als BPM-teruggaaf. Check voor de grap de tabel op de belastingdienst website als je op ‘Teruggaaf bij export’ zoekt.
        Voor-belasting prijzen in NL zijn zeer concurrerend vergeleken met Europa. Na 3 jaar, krijg je nog ongeveer 45% van de betaalde BPM terug. Daarnaast is er ook weer BTW terug te vragen bij export… et voila; voor export is het best aantrekkelijk om als buitenlander in NL te kijken: als je op zoekt ben naar zuinige modellen met max 15% van de nieuwprijs aan opties, that is.
        Een hoop van die leasebedrijven schijnen de troep ook al voor de export aan te bieden. Dat zouden ze best voor 3 jaar iets meer kunnen doen (de 3 jaar dat nieuwprijzen van auto’s relatief laag zijn waardoor de oud-leasebakken relatief duur als je ze in NL laat).

        Login om te reageren
  8. dennisdd zegt

    18 juni 2015 om 20:01

    Helemaal goed. Afgelopen met moeilijke keuzes maken in motoren en opties om in de 20 procent te blijven. En een einde aan alle hybride-profiteurs.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    18 juni 2015 om 20:02

    Kijk eens aan. Lijkt me een heel eerlijk en simpel stelsel.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    18 juni 2015 om 20:03

    Nou dan kunnen we dus weer uitzoeken wat we willen en teveel betalen… Gewoon belasting over belastingen… NUTS! Maar goed, het is overzichtelijk. Alles wat past in je budget kan weer als je de bijtelling wil dragen.

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      18 juni 2015 om 22:25

      @w0o0dy: nee hoor. Als je weinig bijtelling wil koop je een Dacia, wil je meer uitgeven een auto. Heb je alsnog de hand in jouw eigen portemonnee :-)

      Login om te reageren
  11. eaudi zegt

    18 juni 2015 om 20:04

    Hoera, 3% lager! Dat is goed nieuws.
    (Niet iedere leaserijder kiest met de portemonnee, voor degenen die dat dachten).

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      18 juni 2015 om 20:17

      @eaudi: Inderdaad, goede regels wat dat betreft, maar wel kut als je contracteinde in 2016 lijkt te zijn… Want dan kan je die 3% ineens nog wel ff voor je hele contract aftikken…

      Login om te reageren
      • 370z_stillen zegt

        18 juni 2015 om 20:20

        @griffendahl: precies dit probleem hier

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          18 juni 2015 om 20:22

          @emilio89: Tegen die tijd maar eens even kijken of we wat kunnen overbruggen, misschien nog even iets oprijden van de parkeerplaats ofzo…

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          18 juni 2015 om 20:43

          @emilio89: bestel een auto met een schunnig lange levertijd ;-)

          Login om te reageren
          • 370z_stillen zegt

            18 juni 2015 om 20:52

            @w0o0dy: Zou maart 2016 wat moeten bestellen. Suggesties voor iets wat ongeveer 10 maanden levertijd heeft dan? ^^ Zit te denken aan een S3, de nieuwe A4 of wellicht de gedowngrade A7.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              18 juni 2015 om 22:39

              @emilio89: die Mercedes c350 hybrid?

              Login om te reageren
            • dick1980 zegt

              18 juni 2015 om 23:36

              @emilio89: bestel een XC90…

              Login om te reageren
    • 370z_stillen zegt

      18 juni 2015 om 20:19

      @eaudi: dan neem ik aan dat je “e” voor je naam niet staat voor de e-tron die op de stoep staat?

      Login om te reageren
  12. m3gtr zegt

    18 juni 2015 om 20:07

    “…oplaadpunten consequent bezet worden gehouden door Outlanders en Volvo V60’s (terwijl de meeste plug-in-rijders ze amper opladen).”

    Ergens in de stellingen wordt poep gesproken of anders is het eerste direct de oorzaak van het tweede.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      18 juni 2015 om 20:47

      @m3gtr: inderdaad. En stemmingmakerij. Daarnaast wil ik nogmaals herhalen: er is ook nog een behoorlijk verschil tussen wat leaserijders doen mensen met een auto van de zaak. Alle ondernemers in mijn omgeving doen niets anders dan opladen en maximaal elektrisch rijden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 juni 2015 om 09:29

        @garp: dat doen die “ondernemers” ook niet voor het milieu…

        Login om te reageren
  13. jeanclaude zegt

    18 juni 2015 om 20:09

    Geweldig nieuws.

    Login om te reageren
  14. bartsmit zegt

    18 juni 2015 om 20:13

    Haha geweldig! Al die zure Hollanders gaan nu huilie huilie doen. Ik ben het er volledig mee eens. Oprotten met die plug-ins.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      18 juni 2015 om 21:17

      @bartsmit: niet te vroeg juichen: iedereen die vóór 31 december dit jaar een plugin scoort betaalt maar 7% bijtelling tot 2020! Die percentages staan 5 jaar vast. Volgend jaar worden er ook nog zat plugins verkocht met 14% en pas vanaf 1 jan 2017 loont de plugin niet meer, dus dan pas stopt het. Ze blijven echter tot 2021 hier volop in het straatbeeld!! En met grijnzende bestuurders, niet huilie huilies!

      Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        19 juni 2015 om 07:41

        @parker:
        14% vs 22% is niet meer zo’n voordeel als we gewend zijn met 0% en 7%. Van het verschil kun je nu hooguit een keertje uit eten met z’n tweeën.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          19 juni 2015 om 09:19

          @bartsmit: klopt, maar mijn punt is dat alles dat vóór 2016 in een plugin is gestapt gewoon 5 jaar lang lachend met 0 of 7% rondrijdt, niks huilie huilie dus.. En nu een tweedehands plugin uit ’13 of ’14 kopen en zakelijk rijden levert ook hetzelfde voordeel op.

          Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      19 juni 2015 om 00:54

      @bartsmit: gun het nu een ander eens om de overheid te naaien met zo’n plug-in…. jij zou het ook doen als je de kans kreeg. Tis niet zo dat ze subsidie krijgen he, je hoeft in plaats van 25.000 euro belasting ‘maar’ 8000 te betalen nadat je zo’n auto aanschaft. Dat is nogsteeds meer dan in al onze omringende landen!

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        19 juni 2015 om 06:21

        @dutchneon: Het geld komt niet van de belastingboom, he… je naait iedereen die een inkomen heeft.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          19 juni 2015 om 18:46

          @Jochempie: uiteraard…. zie mijn vorige reactie ;) heb ik weer een beetje terug van de 40.000 euro die we in rook hebben zien opgaan.

          Login om te reageren
  15. CRX zegt

    18 juni 2015 om 20:19

    En de tesla importeur zit thuis met een klein stijfje.
    Waarbij ik er inderdaad van uit ga dat dat goedkopere model tegen die tijd op de markt is. Dat wordt echt de lease koning dan.

    Login om te reageren
  16. timmehh zegt

    18 juni 2015 om 20:20

    Nu heb ik niet veel kaas gegeten van auto’s exporteren en importeren.

    Wordt het in 2017 niet interessant om auto’s van voor 2017 (25%) te exporteren naar Duitsland of Belgie, en direct hierna weer importeren om zo een nieuw kenteken te verkrijgen en van 22% te kunnen profiteren.

    Zomaar een brainfart..

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      18 juni 2015 om 21:30

      @timmehh: nee, eerste internationale toelating is leidend.

      Login om te reageren
  17. clarkson zegt

    18 juni 2015 om 20:34

    Gaat de goede kant op!

    Login om te reageren
  18. kobus1967 zegt

    18 juni 2015 om 20:45

    Maakt me geen reet uit als ZZP ondernemer betaal ik nooit meer bijtelling dan de werkelijke kosten, dan komt die oldtimer porsche zakelijk in beeld!

    Login om te reageren
    • ter zegt

      18 juni 2015 om 21:16

      @kobus1967: Vervolgens kom je daar de grote steden niet meer in…

      Login om te reageren
    • hplh zegt

      18 juni 2015 om 21:43

      @kobus1967: en nu in het Nederlands?

      Login om te reageren
  19. parker zegt

    18 juni 2015 om 21:43

    “De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2017. Leasecontracten van voor die tijd blijven gewoon van kracht.”
    Nogal wiedes, met leasecontracten heeft Wiebes niets te maken. Waar het om draait is de datum van eerste toelating: die bepaalt het percentage, een lage bijtelling is daardoor ook gewoon overdraagbaar, ook in 2017 nog. Koop of lease je op je zaak nu een willekeurige Foutlander uit 2013 tweedehands, dan geniet je gewoon van 0% bijtelling tot 2018! Dat feest loopt dus door tot 2021 met 14% plugins uit 2016..

    Login om te reageren
  20. ThomasBol zegt

    18 juni 2015 om 22:21

    Yes! Wellicht wat Cadillac’s en dikke Mercedessen E’s met V8en :D

    Login om te reageren
  21. SummerSky zegt

    18 juni 2015 om 22:26

    Toch echt een dikke tegenvaller wat betreft de BPM. Dacht ik aan eindelijk emancipatie met de rest van Europa, nu betalen we alsnog 88% van het huidige, kneitergekke tarief. WTF

    Login om te reageren
  22. freezzr zegt

    18 juni 2015 om 22:43

    die 2% extra zal mij aan m’n reet roesten! Zal mooi zien dat zie die 3-serie EDE’s dan direct eens normaal schoeisel aantrekken…. :)

    Login om te reageren
  23. Stijnson zegt

    18 juni 2015 om 23:17

    En hoe zit ’t met de wegenbelasting? Die moet toch wel omhoog gaan zou je zeggen. Geld moet toch weer bij de automobilisten vandaan komrn

    Login om te reageren
    • m550d zegt

      18 juni 2015 om 23:35

      @Stijnson: “Volledig elektrische auto’s worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, en semi-elektrische komen op een half tarief te zitten”.

      En…

      “Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen”.

      Huppakee. De studentikoze veelrijder/liefhebber van diesel met zijn oud gebakje wordt lekker genaaid. Heb ik nou net een BMW E30 324d voor erbij gekocht. Fijn. Dan maar op de zaak en 35% bijtellen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 juni 2015 om 23:59

        @m550d: juist ja, meer belasting betalen terwijl je niet eens meer de grote steden in mag. Lekker bezig zeg die heren in Den Haag…

        Ook kan je nu dus kiezen tussen een diesel die zuipt als een tempelier en minder betrouwbaar is (ivm dat kwetsbare en energie vretende roetfilter) of een diesel waarbij je nog meer van die al veel te hoge wegenbelasting moet betalen.

        Login om te reageren
  24. mrs250 zegt

    18 juni 2015 om 23:45

    Mooi zo! Heb nu een Passat GTE besteld, om ook eens te ervaren hoe het voelt om op kosten van de samenleving disproportioneel te kunnen profiteren. Daarna doen we wel weer wat snels. ?

    Login om te reageren
  25. kempenaer zegt

    18 juni 2015 om 23:53

    Eenvoudiger dus eigenlijk bijna per definitie beter. Zeker als het om belastingwetgeving gaat die nodeloos gecompliceerd is gemaakt.

    Login om te reageren
  26. thefavis zegt

    19 juni 2015 om 00:50

    Ze zullen de brandstofaccijns wel flink omhoog schoppen. De overheid zal toch de CO2 uitstoot moeten verminderen ivm Europese richtlijnen. Rijdt iedereen alsnog hybride/muesli auto’s, maar wel maximaal aan de lader, om maar zo min mogelijk te betalen.

    Login om te reageren
  27. jorgos zegt

    19 juni 2015 om 07:14

    Niemand die het is opgevallen dat de houderschapsbelasting omlaag gaat…? Lijkt me goed nieuws!

    Login om te reageren
    • eddythedriver zegt

      19 juni 2015 om 08:32

      @jorgos: 2% omlaag is niet echt opvallend.

      Login om te reageren
      • jorgos zegt

        19 juni 2015 om 17:31

        @eddythedriver: klopt, zie het nu pas. Maar toch, het is mooi meegenomen ;)

        Login om te reageren
  28. wimbers zegt

    19 juni 2015 om 08:39

    oude dieselauto’s worden zwaarder belast. staat er ook in het plan….

    Dan wordt het tijd om je pre-2005 Diesel binnen 2 jaar te lozen. Je betaald daar nu namelijk helemaal niks voor toch? oh nee… wacht..

    Login om te reageren
  29. wimbers zegt

    19 juni 2015 om 08:42

    De BPM afschaffen was natuurlijk ook veel te optimistisch: Een jeep grand cherokee 5.7 hemi zou dan plots 76K minder opbrengen en voor een veel grotere groep bereikbaar worden met een nettoprijs van 64K in de btw…

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      19 juni 2015 om 18:56

      @wimbers: die 76k aan bpm is helemaal geen bpm…. dat is de ouderwetse slurptaks die ze verdisconteerd hebben in de bmp onder het mom van milieu… terwijl iedereen weet dat die auto’s bijna geen kilomters mee worden gemaakt in verhouding… maarja er moeten miljarden naar Brussel he!

      Login om te reageren
  30. heisenberg zegt

    19 juni 2015 om 09:18

    Weet iemand of de 500 km vrijstelling blijft bestaan ? Ik gebruik mn leaseauto nooit privé en rij al jaren op een boekhouding.

    Login om te reageren
    • vr6audi zegt

      19 juni 2015 om 13:21

      @heisenberg: Als jij nooit prive rijdt, wat maakt die 500km dan uit? Je rijdt immers nooit prive (Nooit = 0 neem ik aan)

      Login om te reageren
      • heisenberg zegt

        19 juni 2015 om 13:36

        @vr6audi: Klopt. Maar het heet nu eenmaal zo.

        Login om te reageren
  31. misterBo zegt

    19 juni 2015 om 09:37

    wat een drama regeling weer van onze overheid. Was gewoon voor een flatfee gegaan van 12%, BPM afschaffen en klaar! en dit ook gewoon een keer voor 10 jaar ofzo

    Login om te reageren
  32. mrrallycross zegt

    19 juni 2015 om 14:29

    Dat wordt een run op 7% bijtellerts

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North