• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwd

Auteur: RubenPriest, gepost 24 juni 2016 om 23:02 – 25 Reacties

Afbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwdAfbeelding Dit is de sloomste Ford GT ooit gebouwd

Ford GT Prototype
Niet vooruit te branden dit ding.

Ja, deze GT heeft gewoon een dikke V8 met supercharger die goed is voor 550 pk. Toch heeft de Ford een topsnelheid van slechts 8 km/u. Je kijkt namelijk niet naar een productieversie van de GT, maar een bijzondere prototype uit 2003. Deze GT, die luistert naar de naam CP-1, was één van de allereerste nieuwe GT’s die Ford ging bouwen.

Het concept fungeerde als showcar en dus hoefde deze niet te rijden op de openbare weg. Ford koos ervoor om de GT elektronisch te begrenzen tot 8 km/u zodat er ook geen ongelukken konden gebeuren wanneer er met de musclecar gereden zou worden op een beursvloer. De laatste jaren stond de GT tentoongesteld in het Ford museum.

Omdat het een prototype betreft is de auto een bijzonder ding. Zo is het stuurwiel afkomstig van een Ford Windstar en de airbags van een Mustang. 13 medewerkers die betrokken waren bij de ontwikkeling van de Amerikaan hebben hun handtekening achtergelaten op het prototype, waaronder Carroll Shelby en Bill Ford. Het zwarte monster heeft inmiddels het museum verlaten en zal op 25 juni worden geveild.

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd
  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Ford, ford-gt, veiling

Vorig bericht: « Koop nu de allerdikste SL 55 AMG van het internet
Volgend bericht: Techniek: de voordelen van “Hot V”-motoren »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    24 juni 2016 om 23:04

    Leuk als auto’tje voor de kids!

    Login om te reageren
  2. misterdrogba zegt

    24 juni 2016 om 23:05

    Hopelijk krijgt de toekomstige eigenaar dat ding met de begrenzer opgeheven. Niet dat er dan veel mee zal gereden worden overigens, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
  3. smoked zegt

    24 juni 2016 om 23:21

    Waarom zou je als fabrikant belangrijke prototypes verkopen? Later hebben ze er weer spijt van.

    Login om te reageren
  4. commentaar1 zegt

    24 juni 2016 om 23:25

    Ik zou die begrenzer er maar op laten, waarschijnlijk ontbreekt er veel meer, waardoor het best een uitdaging is om mee te rijden, vermoed dat alle veiligheidssystemen ontbreken. Tevens vermoed ik dat je deze in NL niet op kenteken kan zetten, wellicht na vandaag wel in the UK.

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      24 juni 2016 om 23:53

      @commentaar1: Maar wat ik me dan wel afvraag: Waarom heeft Ford er airbags in gestopt? Voor een showcar/concept die 8 km/h gaat heb je die helemaal nog niet nodig, maar is wel duur.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 juni 2016 om 00:09

        @mrB: Denk dat dit gewoon een rijdend protype is, waarmee zonder begrenzer getest is. In het artikel staat dat de begrenzer op 8 km/h gezet is om ongelukken op de beursvloer te voorkomen. Dus die begrenzer zit er letterlijk voor de show…

        Login om te reageren
      • zweed zegt

        25 juni 2016 om 00:13

        @mrB: en waarom een V8?

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          25 juni 2016 om 11:03

          @zweed: Because American GT !

          Login om te reageren
    • Ozan zegt

      25 juni 2016 om 01:29

      @commentaar1: de productieversie miste alle veiligheidssystemen ook.

      Login om te reageren
  5. horza zegt

    24 juni 2016 om 23:33

    Nu vraag ik mij af: wat gebeurt er als ik de begrenzer eraf haal???

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 juni 2016 om 23:53

      @horza: dan zal Groot-Britannië weer toetreden tot de EU.

      Login om te reageren
  6. raoufff zegt

    24 juni 2016 om 23:51

    Mooi voor aan de wand in de woonkamer

    Login om te reageren
  7. clarkson zegt

    24 juni 2016 om 23:51

    Wat gaaf zeg! Dit is nou echt een prototype die ik in mijn collectie zou willen hebben.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    25 juni 2016 om 00:05

    Vraag me af waarom het Ford museum hem niet in de collectie houdt.

    De GT40 is toch één van de highlights van het merk en dit prototype is helemaal zeldzaam. Zoiets doe je toch niet weg, tenzij er keihard cash nodig is. Of als de veiling voor een goed doel is waarvoor Ford deze auto beschikbaar stelt.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      25 juni 2016 om 05:34

      @moveyourmind: deze GT is in mijn ogen het enige echte geslaagde revival model. Ik zou ‘m ook niet wegdoen, tenzij het heel slecht met me zou gaan.

      Login om te reageren
  9. nathanael zegt

    25 juni 2016 om 00:14

    Misschien is ie wel in 0,01 seconden op z’n topsnelheid. Er zijn maar weinig auto’s die zo snel accelereren naar hun topsnelheid.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      25 juni 2016 om 05:36

      @nathanael: wel eerst even goed warmrijden die motor. Succes!

      Login om te reageren
  10. wjeurs zegt

    25 juni 2016 om 00:31

    De versie zonder die bumper achterop is mooi! Ook een concept! Aar heb ik een modelauto’s van te koop staan, 1:18 beanstalk :D

    Login om te reageren
  11. john4545 zegt

    25 juni 2016 om 08:41

    Supercharged is iets wat ik nog net kan dulden. Turbomotoren, dat is pas erg.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    25 juni 2016 om 08:49

    Ik vind hem gaaf. Maar ik heb liever een normale waar ik mee kan rijden.

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    25 juni 2016 om 09:05

    Zonde, ik zou hem als Ford wel in mijn museum willen laten staan

    Login om te reageren
  14. futse zegt

    25 juni 2016 om 09:29

    Ik vraag me toch ook af waarom je dit als constructeur uit je collectie halt. Tenzij het inderdaad voor een goed doel is dat hij geveild wordt…

    En ik kan me niet voorstellen dat de wagen, in deze staat en met deze magere afwerking (stuurwiel, half afgewerkt interieur, het ‘kastje’ voor het achterwiel op de flank,…) op veel beurzen zal gestaan hebben…

    Login om te reageren
  15. jvthof zegt

    25 juni 2016 om 09:43

    Waarom goed deze weg doet?

    Nou omdat ze er meer hebben. “was één van de allereerste nieuwe GT’s die Ford ging bouwen.”

    Dit was dus 1 van de testwagens. Alleen is deze daarna gebruikt voor de beursvloeren. De begrenzer moet eraf kunnen natuurlijk, alles wat electronisch geregeld is kan je aanpassen!

    Login om te reageren
  16. eefie zegt

    25 juni 2016 om 13:23

    Waarom waarom? Zonde van de tijd en geld

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    25 juni 2016 om 20:39

    Vandaag een wedstrijd gelopen aan 15km/u. Ben dus bijna dubbel zo snel als deze supercar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North