Het verhaal van een gevallen verkoopheld

Auteur: , 49 Reacties

Weinigen zagen het succes aankomen. Helaas gold het zelfde voor de ondergang.

Opel Zafira OPC (A) '01

Autoliefhebbers en zelfverklaarde puristen kunnen om alles zeuren. Porsches zijn tegenwoordig watergekoeld, BMW monteert turbo’s op al haar motoren en Lamborghini verkoopt meer crossovers dan supercars. Blasfemie! Met name dat laatste zit nogal dwars, want werkelijk elk merk zet vol in op de crossover. Maar moeten we er dan een hekel aan hebben, of waait het wel weer over? Dat laatste zou namelijk heel erg goed kunnen, want het is eerder gebeurd. Als voorbeeld pakken we vandaag de Midi-MPV en een auto in het bijzonder: de Opel Zafira.

1996: Renault Mégane Scénic (JA)
We beginnen bij het begin van de Midi-MPV. De roots van het succes dit type auto ligt in Frankrijk. Met name ‘het succes’ moet erbij, want Nissan (Prairie) en Honda (Civic Shuttle) hadden soortgelijke concepten al in de jaren ’80 in de aanbieding. De Renault Mégane Scénic kwam aan het einde van 1996 op de markt en was direct een enorme hit. Niet alleen in de verkoopstatistieken, maar ook volgens het toen nog heersende schrijvende journaille. De ranke, blanke mannen op leeftijd kozen en masse voor de Renault Mégane Scénic in de Auto van het Jaar-verkiezing.

Renault Mégane Scénic (JA) '96

De Scénic was gebaseerd op, zoals de naam weggeeft, de Renault Mégane. Voor dik 4.500 gulden kon je overstappen van een vijfdeurs hatchback naar zo’n hippe Midi-MPV. De wielbasis van beide auto’s was exact gelijk (2,58 meter), maar de Scénic was hoger. Je stapte hoger in en je zat meer rechtop. De Scénic was ook veel praktischer: in plaats van een achterbank, had de Scénic eigenaar de beschikking over drie losse stoelen. Haalde je die stoelen eruit, dan had je 1.800 liter bagageruimte tot je beschikking, bijna 500 liter meer dan een gelijkwaardige Mégane Berline. Comfortabel, ruim, praktisch en goed geprijsd: de Mégane Scénic was doorslaand succes.

Renault Mégane Scénic (JA) '96

Alle andere merken zagen het met lede ogen aan en begonnen zo spoedig mogelijk aan hun eigen Midi MPV. Opvallend was dat juist de Europese merken het heel langzaam oppakten, terwijl de Aziatische merken er als de pinken bij waren. De Mazda Premacy stond al in de zomer van 1999 in de showrooms, de Daewoo Tacuma een jaar later, net als de Citroen Xsara Picasso. Aan de onderkant van dit segment werden de Mercedes-Benz A-Klasse en Mitsubishi Space Star gepositioneerd, terwijl de aanvoer van nieuwe concurrenten, zoals de Nissan Almera Tino, gestaag bleef doorgaan. De topper in het segment was echter de Opel Zafira.

Opel Zafira (A) '99

1999: Opel Zafira (A)
De Opel Zafira kwam in 1999 op de markt. Qua recept leek het op de Mégane Scénic. Het was een hogere en praktische variant op basis van de Astra. Echter ging Opel net even een stapje verder. De auto stond weliswaar op dezel;dezelfde bodemplaat, maar met een 9 centimeter langere wielbasis. De lengte over alles was zelfs 20 cm groter. Tel daarbij op dat de Zafira hoger was dan de Astra en je zult begrijpen: dit was een kloeke auto. Een groot verschil met de concurrentie was het aantal stoelen. De Zafira had namelijk twee stoelen extra, wat het een zevenzitter maakte.

Holden Zafira (TT) '01

Natuurlijk waren het we vrij krappe plaatsen. Ze waren dan ook voornamelijk voor kleine kinderen bedoeld of voor vniet al te grote volwassenen voor kortere ritten. Maar dat was eigenlijk precies wat men wilde. In plaats van een gigantisch logge MPV, had je een relatief compacte auto met voldoende ruimte voor 5 en kunnen er 2 extra kinderen mee voor het geval dat. Gek genoeg werd de Zafira géén Auto van het Jaar, maar werd derde achter de Fiat Multipla en Toyota Yaris. Een prima score. Qua verkopen hoorde je Opel niet klagen. De Zafira bleek namelijk niet aan te slepen. In het eerste volle jaar werden er meer dan 13.500 van verkocht. Het tweede volle jaar zelfs meer dan 15.100 stuks. Daarna zakte de belangstelling iets af, maar de Zafira zorgde voor solide verkoopcijfers.

Opel Zafira (A) '99

De Zafira zorgde ervoor dat Volkswagen even met zijn mond vol tanden stond. In Wolfsburg was het succes van de Scénic niet onopgemerkt voorbij gegaan. Op basis van de Golf werd een Midi-MPV ontwikkeld. Deze zou echter niet het levenslicht zien. Dat was namelijk een vijfzitter, terwijl de Zafira aantoonde dat men écht zat te wachten op twee stoelen extra. De introductie werd uitgesteld en de zevenzits Touran zou pas in 2003 op de markt verschijnen, vier jaar ná de Zafira. Ondanks dat de Zafira door Opel werd ontwikkeld en gebouwd, werd de auto ook andere namen op de markt gebracht. Uiteraard was er een Vauxhall Zafira (Verenigd Koninkrijk) en Holden Zafira (Australië), maar ook als Chevrolet Zafira en Subaru Traviq (Japan).

Subaru Traviq '01

De Zafira was leverbaar in een groot aantal uitvoeringen en met diverse motoren. Op benzinegebied was er keuze uit aggregaten uit de Ecotec-familie: van een 1.6 (100 pk), tot een 1.8 (125 pk) en 2.2 (147 pk). Dieselen kon ook, maar de zelfontbranders van GM waren niet geweldig destijds. De Di-16v had geen turbo, maar wel 16 kleppen (en slechts 82 pk). De DTI-16v had wél een turbo en leverde 100 pk. Allemaal niet zo heel erg bijzonder.

Opel Zafira OPC (A) '01

2001: Opel Zafira OPC (A)
Wel opmerkelijk was de toevoeging van een Zafira OPC. Een extra dik aangeklede Zafira met dikke bumpers, grote velgen en Recaro sportstoelen. Dankzij een 2.0 liter turbomotor maakte de Zafira OPC zijn uiterlijk ook waar. De motor leverde 192 pk en 250 Nm, waardoor je in 8,2 seconden naar de 100 km/u kon sprinten en 220 km/u op de AutoBahn kon halen. Geen verkeerde waardes voor een zevenzitter. De gehele Zafira range werd in 2003 lichtjes gefacelift: de nieuwe grille was het meest op duidelijke verschil. Althans, op de niet-OPC modellen. Ook de koplampen en achterlichten waren subtiel gewijzigd.

Opel Zafira OPC (A) '03

2005: Opel Zafira (B)
In 2005 komt de tweede generatie Opel Zafira op de markt. Het recept is hetzelfde: een Astra chassis, maar dan met langere wielbasis. Motoren en transmissies komen rechtstreeks bij de Astra vandaan. Qua benzinemotoren verandert er niet zo veel: die waren nog altijd vrij modern. Dankzij een samenwerkingsverband met Fiat had Opel ein-de-lijk uitstekende diesels dot zijn beschikking. De 1.9 CDTi was er met 100, 120 of 150 pk. De leukste Zafira was wederom de OPC, ditmaal met 240 pk. Deze was exact even snel op de Nordschleife van de Nürburgring als de toen splinternieuwe Golf V GTI.

Opel Zafira OPC (B) '05

Het nieuwe model Zafira zorgt nog een keer voor een opleving in de verkoopcijfers. Er worden er meer dan 9.200 van verkocht in 2006. Daarna zakken de cijfers iets in, maar blijven ze redelijk hoog. In 2008 wordt de Zafira voorzien van een subtiele facelift. Ondanks dat er met de facelift op zichzelf niet zo veel mis is, neemt de interesse abrupt af. Van dik 5.500 stuks in 2008 naar 2.600 in 2009 is niet een resultaat om over naar huis te schrijven.

Opel Zafira (B) '08

2011: Opel Zafira (C)
Opel geeft niet op en lanceert in 2011 de derde generatie Zafira, ditmaal ‘Zafira Tourer’ genoemd. De auto is meer premium dan ooit en wordt net als de Insignia iets hoger in de markt geplaats. Op zich geen vreemde gedachte, want de klasse voor grote MPV’s in Europa is zo goed als weggevaagd. De Zafira Tourer is enkel te leveren met turbomotoren, waaronder een 200 pk sterke 1.6T en een 195 sterke 2.0 twinturbo diesel. Er komt geen OPC ditmaal. De Zafira is ruimer, praktischer en comfortabeler dan ooit. Tevens mag de styling geslaagd noemen: het is minder dan voorheen ‘een busje’.

Opel Zafira (C) '12

De consument denkt daar overduidelijk heel anders over, want de Zafira Tourer wordt door het grote publiek genegeerd als een brugklasser met stapel jeugdpuisten. De jaarlijkse verkopen schommelen zo rond de 2.000 stuks. In 2016 wordt het uiterlijk strakgetrokken, maar het heeft geen positief effect op de Nederlandse verkoopcijfers: die halveren wederom. In Europa is een zelfde trend merkbaar. Rond de millenniumwisseling worden er jaarlijks meer dan 200.000 Zafira’s verkocht, daarna zakken die bij de Zafira B in naar zo’n 100.000 per jaar, terwijl de derde generatie van 100.000 per jaar zakt (2012) naar net geen 50.000 units in 2018. Op zich logisch dat de productie gestaakt wordt.

Opel Zafira (C) '16

2017: Opel Grandland X
In de tussentijd is Opel door General Motors verkocht aan PSA. De Opel Zafira wordt uitgefaseerd. Peugeot heeft al geen Midi-MPV meer in het gamma, terwijl Citroën de verkoopcijfers van de C4 Picasso (nu SpaceTourer genaamd) ook niet denderend zijn. In principe is de Zafira opgevolgd door de Grandland X, een Opel op basis van de Peugeot 3008 en C5 Aircross. Een hippe, stoeren en guitige crossover. Ondanks de 20 jaar voorsprong en de grotere afmetingen (de Grandland X is 16 centimeter langer en 11 centimeter breder dan de eerste Zafira) is de Grandlanx X krapper dan de Zafira.

Opel Grandland X '17

2019: Opel Zafira Life
Daarbij heb je geen losse stoelen maar een eenvoudige achterbank en is er maximaal plaats voor 5 personen. Er komt ongetwijfeld een tijd dat de consument gaat inzien dat zo’n crossover alleen maar loze centimeters en kilogrammen zijn. Voor de Zafira is het minder goed afgelopen. In Nederland zijn er in totaal meer dan 100.000 van verkocht, waarmee de Zafira op 5 staat in het lijstje Meest Populaire Opels in Nederland. In Europa zijn er 2.623.971 exemplaren van verkocht (tot 2018). Als klein eresaluut werd de Zafira badge geplakt op een grote bestelwagen van PSA, de Zafira Life. Helemaal correct is het niet: de badge van een absoluut verkoopkanon op een personenbusje dat amper een rol in de marge speelt.

Opel Zafira Life '19



49 reacties

De nieuwe Opel Zafira Life klopt gewoon niet. Ik krijg steeds een error wanneer ik de Zafira zo zie
Mijn ouders hebben 2 eerste generatie Zafira’s gehad. Beide 4 jaar, waren echt super fijne wagens.(zeker om mee op vakantie te gaan)
@arnoldh: Is wat mij betreft de allerslechtste auto waar ik ooit in gereden heb. Een tractor met een mestkar erachter heeft een betere wegligging dan een eerste generatie Zafira.
Heb er mee gereden in zuid Spanje (huurauto) en de kenners weten dat daar mooie stuurmanswegen liggen, alleen heb je daar als je in een Zafira rijd dus helemaal niks aan.
@specht: Grappig, dat vond ik van een Opel Corsa. Wollig, nerveus, traag als dikke stront, onnatuurlijke bediening, geen karakter om van te spreken.. Dat is eigenlijk de grootste doodzonde van een slecht rijdende auto, dat het geen karakter heeft. Kijk, een Kever rijdt slecht. Maar het rijden druipt van karakter. Een Opel Corsa is gewoon slecht.
@Jochempie: in mijn Corsa opc ervaar ik dat anders
@grieksegodmarkos: Dit was ook geen Corsa OPC, die is ongetwijfeld beter.
@jochempie: De meeste mensen willen geen karakter. Die willen zo saai mogelijk van a naar b. Saai verkoopt, blijkt keer op keer op keer.
@lekbak: Ja, mensen zijn mietjes, dat is bekend.
@Specht: eens. Verschrikkelijke diesels, versnellingsbakken, alles stroef en zwaar.
@Specht: de dag dat mijn toenmalige directeur besliste dat ik de lease-Zafira van een vertrokken collega moest gaan rijden, zal ik niet snel vergeten. Met windkracht 7 over de A7, van links naar rechts slingerend, naar mijn afspraak met onze grootste klant. Mijn directeur, die voor me uit reed in zijn Saab, kon ik niet bijhouden, harder dan 100 was niet veilig met die Zafira met al die rukwinden. Na deze rit heb ik mijn directeur voor de keuze gesteld: de Zafira eruit of ik eruit. Ik won ;-)
@Specht: áltijd leuk, reacties van ‘kenners’. 9 op 10 een zeikreactie gebaseerd op een enkele ervaring (vaak ook nog van een oom of vage kennis, maar bij uitzondering van de ‘kenner’ zelf.)
@Specht: dat was toch wel anders met de Zafira c die ik heb gehad (2,0 cdti 165pk) kwaliteit was echt vreselijk slecht maar deze reed wel heel goed voor een MPV, kan mij nog de keer herinneren dat ik een half uur achter een Honda hornet zat die zijn best aan het doen was om mij uit de spiegels te rijden op de bergweggetjes in de buurt van Carcassonne. En dan enkele dagen later terug naar huis met de 1500kg sleurhut aan de trekhaak want ook dat kon hij zonder problemen…
Rip Zafira!
Ooit nog meegereden in de eerste generatie 2L di diesel. Niet snel niet indrukwekkend maar met een verbruik van 5,2 a 5,4 l/100km wel veel zuiniger dan wat we toen gewoon waren.
Ik kom uit een redelijk groot gezin en toen ik klein was reed mijn vader een Zafira OPC. Ruimte, vlot en redelijk comfortabel en luxe. Veel lol met het ding gehad. Ritten naar Roemenië waar we God bleken te zijn want we waren Hollanders, hadden een nieuwe Opel en dus waren we rijk. Dat was af en toe leuk maar nog vaker was het oppassen voor niet al te zuiver Roemeens volk. Prachtig land maar niet altijd even prettig om te zijn.

Anyway, leuke auto met veel herinneringen voor mij.
@viezefreddyw: Valt wel mee. Ik woon er al jaren en dat zonder problemen. Je moet alleen je antennes goed inschakelen om te zien wat andermans intenties zijn. Geldt ook voor Ollanders thuis.
@joejojo2012: Oh ja, dat geloof ik graag. Het is inmiddels ook een jaar of 14 terug dat ik er geweest ben. Prachtig land overigens!
De Zafira is hier in de biblebelt een auto die je heel veel ziet rijden.
@phevtreb: vandaar de bijnaam ‘refo-container’ die wij thuis altijd gebruik(t)en. Voor élke MPV, overigens.

Misschien moet PSA maar weer eens de ‘Familiale’ uitvoering afstoffen voor een zevenzits-uitvoering van de 508 of Insignia stationwagon.
Schoonpa heeft een Zafira B gehad. Een 1.7DTI ofzoiets. Mn pa had toen een Xsara Picasso. Qua comfort was de Xsara Picasso de fijnste, qua motor ook, qua wegligging ook, maar als geheel was de Opel “meer auto”. Volgens mij heb k dat gevoel omdat in de Opel wel een dashboard zat.
Toen ik 15 jaar oud was, was ik helemaal weg van extra dikke huis-, tuin- en keukenmodellen. Helaas waren dergelijke auto’s in Nederland toen ook een zeldzaamheid. Maar bij het jaarlijkse bezoek aan Zwitserse vrienden kon ik mijn ogen uitkijken! Je struikelde werkelijk over de Astra, Meriva en Zafira OPCs, de Golf IV R32s en de Focus RS’jes… een paradijs voor de jonge petrolhead! Zo’n Zafira OPC is natuurlijk gewoon een Zafira die net iets harder rechtuit en door de bocht ging, maar volgens de verbeelding van een 15-jarig Jochempie stond daar een felblauwe zevenpersoons supercar! Thanks voor de autoliefde, Opel :)
Ik heb altijd een beetje gelachen om de Zafira. Ik vond het altijd een aparte verschijning vroeger en kende destijds de OPC bij lange na niet zo goed als ik nu doe. Je staat toch raar te kijken als zo’n ding met 200+ op de autobahn je inhaalt..
@ghost: die ervaring mocht ik vorig jaar ook eens maken. Ik hou van lekker doorrijden en heb niet vaak wat op m’n achterbumper, de verbazing was dus des te groter toen het een Opel MPV bleek te zijn die ook nog een aardig mee kon komen.
Je bent als vader niet erg gek op je kinderen als je zo’n 7 zitter koopt. De achterste twee zitten in de kreukelzone. Jakkes!
@original_arnoud: Ja, hoe durf je eigenlijk ooit je kinderen op de fiets te vervoeren?
@jochempie: Dat begrijp ik ook niet. In het conservatieve dorp waar ik woon kijken ze altijd gek naar onze kar voor achter de fiets. Maar ik snap echt niet dat je twee kinderen op een evenwichts ding vervoert als ze droog en warm in een metalen kooi kunnen zitten.
@original_arnoud: dat geldt ook voor ouders met één of twee kinderzitjes op de achterbank van een Fiat 500, Toyota Aygo of VW Up, om maar eens wat te noemen. Voor de beeldvorming: bij de eerstgenoemde bevinden de hoofdsteunen van de achterbank zich maar amper 20 cm vóór de achterruit.
Iedereen de Sintra vergeten?
@wokkelz: Oh god, dat Amerikaanse soccermom-hok? What about it?
@wokkelz: Heel snel vergeten inderdaad. Het waren weliswaar ruime auto’s waar je als passagiers ruimer in zat dan in de Zafira, maar ab-so-lute rampenbakken.

Motor, versnellingsbak, algemeen onderhoud(onderdelen), wegligging: gewoonweg prut.
Heb een zafira A opc gehad in arden blue. Kwam de auto toevallig tegen in de zoektocht naar een wat moderne auto nadat de astra F met een x30xe verkocht was. Heb de auto een jaartje gehad en was gewoon een fijne reisauto met een goede wegligging voor een mpv. Door de hoge zit in de perfecte recaro’s kun je lange ritten zonder problemen maken. Auto naar een jaar verkocht en een astra coupe turbo gekocht.
“de lengte over alles” ??? Wat stelt dat nu weer voor? Ergens een Engelstalig artikel gevonden en door Google translate gedraaid? “the overall length” => de lengte over alles”….de totale lengte” was te normaal of zo? Stelletje prutsers!
@johnwaters: LOA komt uit de scheepsbouw: length over all, inderdaad lengte over alles. Van het puntje van de boeg tot het eind van de vlaggenmast. Daarnaast heb je ook nog de lengte op de waterlijn: Lpp: length between perpendiculairs: dat is als het schip op de maximale geladen waterdiepte ligt, en dan de afstand van waar de boeg het water raakt tot waar het achterschip het water raakt
Omdat in de nautische wereld veel invloeden uit Engeland heeft, kom je de meest wonderlijke uitdrukkingen en gebruiken tegen.
@marinepower: misschien moet je eens naar de naam van deze website kijken AUTOblog, en dus niet schepenblog. En dat uitpakken met termen uit de scheepvaart is leuk, maar je bent de draft, trim, bunkering, firewires, locks, pilots, Bill Of Lading, Certificates of Cleanliness, Timesheets en de onvermijdelijke Letters of Protest nog vergeten.
@johnwaters:
Draft is diepgang, en lengte tussen de loodlijnen (length between perpendiculars) wordt gemeten bij 0 trim. En de overige de termen die je noemt zeggen precies niets over de beladingstoestand of afmetingen van een schip. Ongetwijfeld even opgezocht op Google.
@marinepower:
Length between perpendiculars is op zomer diepgang in zout water. En dat is niet per sé de maximale diepgang want in zoet water mag je nóg dieper liggen.
@original_arnoud: En met bepaalde deklasten nog dieper. Maar het is wel de waarde waarmee gerekend word.
@lekbak: AUTOblog??
Mooi verhaal! Heel herkenbaar. Mijn vader kocht in ’96 een Megane Scenic; XH-TG-17 (Waarom weet ik dit nog?????)
Later ruilde hij hem in voor een Escort Clipper….. WAAROM???
Mijn eerste leasebak was een Zafira uit de pool, had toen al rond de 200k gelopen, maar een hoop lol mee gehad! Heb het altijd wel een geinige auto gevonden. Na wat leaseomzwervingen ben ik 2012 voor de nieuwe Meriva gegaan (die met de zelfmoord achterdeuren) Een Zafira kon ik niet betalen……
Al eerder vermeld maar de Opel Zafira van mn ex schoonpa was de eerste auto waarin ik ooit heb geneukt. Dus sowieso Auto van het jaar 2001!!!!
@cloverleaf: excuus: Auto van het Jaar 2000!!!!!
Ik heb een verso sinds een jaar. Worden ook niet meer nieuw verkocht. Iedereen wil een suv tegenwoordig.
Wat zal Volkswagen op z’n Sjoemelneus hebben gekeken toen ze erachter kwamen dat de Golf GTi even snel was als de Zafira OPC op de ring..
Heb nooit een Zafira gereden, voor zover ik weet, maar het is natuurlijk een waanzinnig goed concept. 7 zitplaatsen voor de prijs van 5. Daarnaast heb ik het altijd een nette verschijning gevonden. Onbegrijpelijk eigenlijk dat dit concept niet meer verkoopbaar blijkt te zijn.
De Zafira was echt ontworpen voor kinderen: uitklapbare stoelen waarop je vriendjes mee kunnen en een verschuifbare achterbank! Ik vond het fantastisch toen ik 12 was. En dat ie megasloom was met een turbo-loze diesel, ach, dat had ik niet echt in de gaten. Nu zou ik ervan gruwelen.
Vraag me wel af hoe zou het gelopen zijn als Opel de laatste Zafira wat offroad plastic had gegeven? Misschien trappen consumenten daar ook wel in? ‘Oh, joh, offroad plastic! Dikke bumpers – het is een SUV! Kopen!’
@vpowert: klopt, Citroën heeft dat ook bij de C1 gedaan, de C1 Urban. Dat schijnt ook erg goed te lopen.
Tja, je komt op een punt in je leven dat je niet in de wagen wil zitten welke je vader vroeger reed. De kinderen welke opgroeiden op de achterbank van een Renault Scenic beginnen nu 20 jaar later aan hun eigen kroost. En deze vervoeren ze liever in een ‘veilige’ Cross-over. Wellicht dat deze kinderen over 20 jaar het liefst een mooie 2 deurs coupé zien en het naar voren klappen van stoelen geen enkel probleem vinden. Dat ging tenslotte in de 3 deurs Golfjes en Kadett’s welke voor de MPV populair waren ook prima…
Prima auto op papier. Ooit een paar dagen met een Zafira B gereden van de garage. Is me niet echt bijgebleven.
Ik heb Opel over de hele linie nooit echt bijzonder gevonden. Ze blonken nergens in uit. Kwalitatief waren ze vaak onder de maat, sommige types hadden nog roestproblemen terwijl andere merken die problemen lang te boven waren. De motoren waren middelmaat en de diesels haalden heel lang zelfs ook dat niveau niet. Veel goedkoop plastic zowel in het interieur als exterieur. Je ziet na een paar jaar de goedkoopigheid er gewoon vanaf. En de prijzen voor beurten/onderhoud waren vergeleken met Japanse, Duitse of Tsjechische concurrentie wat ik gereden heb gewoon hoog te noemen. En mijn ervaringen met de verschillende dealers waren ook niet al te best. Ik ben niet benauwd om eens een ander merk te proberen dan wat ik heb gehad maar Opel komt er bij nooit meer in.
In die tijd de Mitsubishi Space Wagon, Toyota Picnic en Previa gereden. Ik heb de Zafira nooit goed begrepen. Onbruikbare achterbankjes. Prutserige wannabe nep-MPV.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).