• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Volkswagen T1 op z’n Chinees

Auteur: machielvdd, gepost 30 september 2020 om 14:43 – 15 Reacties

Songsan Summer, een Chinese Volkswagen T1

De Chinezen hebben de kopieermachine er maar weer eens bijgepakt.

De T1 behoort samen met de Kever ongetwijfeld tot de meest iconische modellen van Volkswagen. De Kever heeft Volkswagen al tot twee keer toe nieuw leven ingeblazen. De T1 tot dusver nog niet.

Volkswagen heeft al keer op een keer een concept getoond van een moderne Microbus. Dit begon in 2001 met de Microbus Concept. In 2011 volgde vervolgens de Bulli. In 2016 kwam Volkswagen met de Budd-e op de proppen en het jaar daarop met de ID Buzz. Concepts genoeg dus, maar tot op heden nog geen productiemodel.

  • 2001: Microbus
  • 2011: Bulli
  • 2016: Budd-e
  • 2017: ID Buzz

Dat duurt de Chineze allemaal te lang en daarom besloten ze het heft eigen handen te nemen. Ze maken daarbij gebruik van hun kerncompetentie: kopiëren. Het resultaat is de Songsan Summer.

De Summer laat er weinig twijfel over bestaan waar de inspiratie vandaan komt. De ronde koplampen, de vele raamstijlen, de retrovelgen en het twotone-kleurenschema: alles wijst in de richting van de Microbus. Een opvallend verschil is echter de uitstekende neus, waardoor de Chinese Volkswagen T1 toch iets minder charmant oogt dan het origineel. Aan de andere kant is het wel fijn om iets van een kreukelzone te hebben. In tegenstelling tot wat het uitklapbare dak doet vermoeden is deze Songsan geen camper.

  • Songsan Summer, een Chinese Volkswagen T1
  • Songsan Summer, een Chinese Volkswagen T1
  • Songsan Summer, een Chinese Volkswagen T1

Technische details zijn schaars, maar het schijnt dat de Chinese Volkswagen T1 een plug-inhybride is. Het retrobusje zou over een 1.5 motor beschikken en een 16 kWh groot accupakket hebben. Verdere specificaties zijn vooralsnog niet bekend. Het doet er ook niet zoveel toe, want het mag geen verrassing heten dat dit busje alleen voor China bedoeld is.

Europese T1-liefhebbers hoeven trouwens nog niet bij de pakken neer te gaan zitten. Volkswagen heeft zelf namelijk ook nog altijd hun plannen om de Microbus te reïncarneren niet laten varen. De Duitsers zeggen namelijk de elektrische ID.BUZZ in 2022 in productie te nemen.

Via: Chejiahao

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast
  • Volkswagen Transporter Sportline
    Volkswagen Transporter Sportline is de ultieme sportbus
  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Video: Wanneer je allebei groen denkt te hebben
  • Verzamelaar heeft het gemunt op Koenigsegg, Christian reageert
  • Ongeval gehad? Zo kom je in contact met andere betrokkenen
  • 470 pk en 3 kinderstoelen: Robins 540i TOURING is de ultieme familieraket #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

T1, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo saai gaat de nieuwe Honda Civic eruitzien
Volgend bericht: Manhart MH4 GTR is ontzettend overbodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    30 september 2020 om 14:53

    Weinig ‘camper’ aan dat interieur. Verder is -ie vooral heel, eh… opvallend. We kunnen het de Chinezen eigenlijk ook niet kwalijk nemen, want VW teaset ons tenslotte al bijna 20 jaar met geinige tot toffe concepts die tot op heden nooit werkelijkheid zijn geworden.

    Die Corvette C1 convertible(?) kloon op de achtergrond is trouwens van een minimaal vergelijkbaar niveau, hè.

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      30 september 2020 om 17:08

      @RRRobert: Heb je ooit een Chinees zien kamperen?

      Login om te reageren
      • hjhj zegt

        1 oktober 2020 om 06:01

        @faalhaas: de Chinees die ik ken doet meteen z’n luikje weer dicht nadat de nasi in een plastic bak doorgeschoven is.

        Login om te reageren
  2. O plaat zegt

    30 september 2020 om 15:04

    De VW T3 had ook geen neus en wel een kreukelzone. Het was één van de veiligste wagens in de jaren 80.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 september 2020 om 18:21

      @shiva: klopt. Kijk eens hoe knap dat kreukelt: https://youtu.be/Ukq-UUQAcZs

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        30 september 2020 om 19:17

        Dat filmpje is van het maximum dat de test facility aankon in die tijd. Een snelheid van ver boven de 120km per uur tegen een muur met 3500kg in het laad ruim. Hier beelden van de rest crashtest. https://m.youtube.com/watch?v=qO_AfCFQR2M

        Het volledige filmpje met tekst en uitleg is al jaren niet meer te vinden. Ik kan jou garanderen dat hij op elk vlak boven de gemiddelde jaren 80 wagens scoort.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    30 september 2020 om 15:24

    Wat een spookhuis!

    Login om te reageren
  4. goodvibrations zegt

    30 september 2020 om 15:34

    De echte ID BUZZ is we super cool.. Hoop dat ze er niet te lang mee wachten…

    Login om te reageren
  5. kennone zegt

    30 september 2020 om 15:56

    Doet me denken aan de oude Hondenkop van de NS

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    30 september 2020 om 16:59

    Wat raar dat dit model van Songsan Summer heeft ik had Galaxy S20 veel logischer gevonden.

    Login om te reageren
  7. sizedoesmatter zegt

    30 september 2020 om 17:47

    Als ze de voorruit meer op de neus hadden laten aansluiten (schuiner plaatsen) had ik hem denk ik mooier gevonden.
    Maar ook in deze vorm is-ie wat ,ij betreft welkom hier!

    Login om te reageren
  8. scrmeagle zegt

    30 september 2020 om 17:55

    Ik vind hem grappig.

    Login om te reageren
  9. kevertje zegt

    30 september 2020 om 18:08

    Het was dan toch een kopieerapparaat met een vreemde kronkel in de sheet-feeder. Mooi is hij niet maar VW’s eigen ID-Buzz evenmin – als VW dit gedrocht wil gaan slijten als vervanger voor de Touran en Sharan – zoals sommigen beweren – zitten ze echt totaal op een fout spoor.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 september 2020 om 20:34

      @kevertje: als het internet loopt te klagen dan verkoopt het meestal erg goed.

      Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    1 oktober 2020 om 08:01

    Kijk, deze vind ik dan wel weer gaaf! Lekker karikaturaal retro.

    De opmerking in de openingszin dat de Chinezen de kopieermachine weer eens aangezet hebben is in dit geval toch wel heel erg misplaatst, imho.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North