
De Chinezen hebben de kopieermachine er maar weer eens bijgepakt.
De T1 behoort samen met de Kever ongetwijfeld tot de meest iconische modellen van Volkswagen. De Kever heeft Volkswagen al tot twee keer toe nieuw leven ingeblazen. De T1 tot dusver nog niet.
Volkswagen heeft al keer op een keer een concept getoond van een moderne Microbus. Dit begon in 2001 met de Microbus Concept. In 2011 volgde vervolgens de Bulli. In 2016 kwam Volkswagen met de Budd-e op de proppen en het jaar daarop met de ID Buzz. Concepts genoeg dus, maar tot op heden nog geen productiemodel.
Dat duurt de Chineze allemaal te lang en daarom besloten ze het heft eigen handen te nemen. Ze maken daarbij gebruik van hun kerncompetentie: kopiëren. Het resultaat is de Songsan Summer.
De Summer laat er weinig twijfel over bestaan waar de inspiratie vandaan komt. De ronde koplampen, de vele raamstijlen, de retrovelgen en het twotone-kleurenschema: alles wijst in de richting van de Microbus. Een opvallend verschil is echter de uitstekende neus, waardoor de Chinese Volkswagen T1 toch iets minder charmant oogt dan het origineel. Aan de andere kant is het wel fijn om iets van een kreukelzone te hebben. In tegenstelling tot wat het uitklapbare dak doet vermoeden is deze Songsan geen camper.
Technische details zijn schaars, maar het schijnt dat de Chinese Volkswagen T1 een plug-inhybride is. Het retrobusje zou over een 1.5 motor beschikken en een 16 kWh groot accupakket hebben. Verdere specificaties zijn vooralsnog niet bekend. Het doet er ook niet zoveel toe, want het mag geen verrassing heten dat dit busje alleen voor China bedoeld is.
Europese T1-liefhebbers hoeven trouwens nog niet bij de pakken neer te gaan zitten. Volkswagen heeft zelf namelijk ook nog altijd hun plannen om de Microbus te reïncarneren niet laten varen. De Duitsers zeggen namelijk de elektrische ID.BUZZ in 2022 in productie te nemen.
Via: Chejiahao
Weinig ‘camper’ aan dat interieur. Verder is -ie vooral heel, eh… opvallend. We kunnen het de Chinezen eigenlijk ook niet kwalijk nemen, want VW teaset ons tenslotte al bijna 20 jaar met geinige tot toffe concepts die tot op heden nooit werkelijkheid zijn geworden.
Die Corvette C1 convertible(?) kloon op de achtergrond is trouwens van een minimaal vergelijkbaar niveau, hè.
@RRRobert: Heb je ooit een Chinees zien kamperen?
@faalhaas: de Chinees die ik ken doet meteen z’n luikje weer dicht nadat de nasi in een plastic bak doorgeschoven is.
De VW T3 had ook geen neus en wel een kreukelzone. Het was één van de veiligste wagens in de jaren 80.
@shiva: klopt. Kijk eens hoe knap dat kreukelt: https://youtu.be/Ukq-UUQAcZs
Dat filmpje is van het maximum dat de test facility aankon in die tijd. Een snelheid van ver boven de 120km per uur tegen een muur met 3500kg in het laad ruim. Hier beelden van de rest crashtest. https://m.youtube.com/watch?v=qO_AfCFQR2M
Het volledige filmpje met tekst en uitleg is al jaren niet meer te vinden. Ik kan jou garanderen dat hij op elk vlak boven de gemiddelde jaren 80 wagens scoort.
Wat een spookhuis!
De echte ID BUZZ is we super cool.. Hoop dat ze er niet te lang mee wachten…
Doet me denken aan de oude Hondenkop van de NS
Wat raar dat dit model van Songsan Summer heeft ik had Galaxy S20 veel logischer gevonden.
Als ze de voorruit meer op de neus hadden laten aansluiten (schuiner plaatsen) had ik hem denk ik mooier gevonden.
Maar ook in deze vorm is-ie wat ,ij betreft welkom hier!
Ik vind hem grappig.
Het was dan toch een kopieerapparaat met een vreemde kronkel in de sheet-feeder. Mooi is hij niet maar VW’s eigen ID-Buzz evenmin – als VW dit gedrocht wil gaan slijten als vervanger voor de Touran en Sharan – zoals sommigen beweren – zitten ze echt totaal op een fout spoor.
@kevertje: als het internet loopt te klagen dan verkoopt het meestal erg goed.
Kijk, deze vind ik dan wel weer gaaf! Lekker karikaturaal retro.
De opmerking in de openingszin dat de Chinezen de kopieermachine weer eens aangezet hebben is in dit geval toch wel heel erg misplaatst, imho.