• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is eigenlijk de eerste versie van de Kever

Auteur: Author, gepost 27 november 2014 om 23:05 – 23 Reacties

Afbeelding Dit is eigenlijk de eerste versie van de KeverAfbeelding Dit is eigenlijk de eerste versie van de KeverAfbeelding Dit is eigenlijk de eerste versie van de KeverAfbeelding Dit is eigenlijk de eerste versie van de KeverAfbeelding Dit is eigenlijk de eerste versie van de Kever

Hanomag 2/10 PS uit 1926
Goed, van echte verwantschap is geen sprake, maar er zijn meer overeenkomsten tussen deze twee Duitse karretjes dan je zou denken.

De Hanomag 2/10 PS werd gebouwd van 1924 tot en met 1928, een tijd waarin Duitsland een nieuwe lading aan het begrip ‘inflatie’ gaf en je voor een brood gerust een boodschappentas vol (waardeloos) papiergeld kon neertellen. Vandaar ook de bijnaam “Kommisbrot”, het ding leek met z’n grappige ronde vormen namelijk sprekend op de broden die door het leger werden uitgedeeld.

Het bedrijf achter de 2/10 PS (Hannoverische Maschinenfabrik, oftewel Hanomag) wilde een eerlijk autootje bouwen, waarmee de straatarme bevolking toch van A naar B kon komen. Inderdaad, een wagen voor het volk, wat Adolf H. later met de VW Kever zou doen. De Kommisbrot werd aangedreven door een vloeistofgekoelde 500 cc ééncilinder die 10 pk leverde. Bij 60 km/u was de koek dan ook al op, maar veel harder wil je ook niet gaan met maar een enkele (!) trommelrem.

Hanomag 2/10 PS

Het motortje lag achterin (asfalt verschroeiende tractie, je weet) en middels een kettingaandrijving werden de houten wielen van power voorzien. De handbak met drie versnelling had een voor nu volstrekt onlogische verdeling. De eerste versnelling zit namelijk ‘rechtsboven, dus liefhebbers die heden ten dage een rondje met een Kommisbrot gaan knallen moeten opletten.

Qua uiterlijk is het vooral een grappig autootje met z’n bolle en niet echt aerodynamische vormen. De voorruit staat fier rechtop in de wind en toch ogen de min of meer in de koets geïntegreerde spatborden voor die tijd nog redelijk modern. Instappen kon alleen aan de passagierskant en de motor moest handmatig worden aangeslingerd. Tot slot pakt (en geeft) die geweldige enkele koplamp in het midden van de motorkap natuurlijk flink wat shine.

Hanomag 2/10 PS

De pedalen waren even onlogisch ingedeeld als de versnellingsbak. De koppeling zit namelijk links, het gaspedaal in het midden en de enkele trommelrem wordt met het rechterpedaal bediend. In de regen konden bestuurders van de 2/10 PS maar beter een passagier met zich meenemen, want de ruitenwisser kon alleen met de hand worden bediend. Over vintage gesproken.

Ondanks de moeilijke tijden rolden er maar liefst 15.000 stuks van de Kommisbrot de fabriek uit. De Hannoverische Maschinenfabrik zou later fuseren met vrachtwagenbouwer Henschel, begin jaren ’70 werden beide bedrijven door Mercedes-Benz overgenomen.

Foto’s via: rmauctions.com

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Dururste Kever van Marktplaats
    Dit is de duurste Kever van Marktplaats
  • Maken of kraken? Retro EV doet Volkswagen Kever na
  • Video: door rood rijden met politie achter je

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, rood

Vorig bericht: « Video: dragrace tussen Cayenne S E-Hybrid vs Model S
Volgend bericht: Gele McLaren P1 zoekt na 500 km een nieuw baasje [Updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    27 november 2014 om 23:09

    Leuke ontwikkeling bij AB met dit soort artikelen!

    Login om te reageren
  2. sydney zegt

    27 november 2014 om 23:11

    Hoi oma Duck.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      27 november 2014 om 23:18

      @sydney: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://i1239.photobucket.com/albums/ff506/hidde15maart/Duck%252520tekeningen/OmaDucksauto.png&imgrefurl=http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?f%3D7%26t%3D6%26start%3D2700&h=711&w=800&tbnid=LoEIJxpTOxIG5M:&zoom=1&q=oma+duck+auto&docid=yAabf0saqIGx4M&hl=nl&ei=e6J3VPDxBs7HPfmigLAF&tbm=isch&client=safari&ved=0CCYQMygIMAg

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        27 november 2014 om 23:19

        @sydney: Oepsie..

        Login om te reageren
    • basbasbas zegt

      28 november 2014 om 02:13

      @sydney: ik zag de foto’s en zonder opbouw dacht ik aan de wagen van donald; maar je hebt gelijk

      Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    27 november 2014 om 23:16

    But will it drift?

    Login om te reageren
  4. xxxheidi zegt

    27 november 2014 om 23:31

    Er is he-le-maal niets mis met (een) VW, maar dit is wel erg.

    Login om te reageren
  5. smadb zegt

    27 november 2014 om 23:33

    Moi mien jung, dik ding jaaaa

    Login om te reageren
  6. Kuifje zegt

    27 november 2014 om 23:48

    hahaha, hiervan staat een groene in t Louwman museum

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    28 november 2014 om 01:07

    Verhaal is niet helemaal correct. Ja de kever is hier deels op gebaseerd, maar dat kwam omdat de echte geestelijk vader van de kever – Josef Ganz – deze auto zelf in bezit had (en daarna ook diverse tatra’s) en daardoor de inspiratie voor de manier van ontwikkelen van de ‘maikafer’.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      28 november 2014 om 08:42

      @ghost: en Josef Gans is een volle neef van Gijs Gans en zo komen we toch weer bij oma Duck uit :-))

      Login om te reageren
  8. bkw38 zegt

    28 november 2014 om 01:54

    Dus Hitler is hiermee begonnen?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 november 2014 om 14:04

      @bkw38: Nee.

      Login om te reageren
  9. ViperArry zegt

    28 november 2014 om 08:28

    Geen zelfdragende carrosserie, geen luchtgekoelde motor.. dus nee niet helemaal een kever.

    Mocht je de geschiedenis echt terug willen lezen.
    http://www.bol.com/nl/p/het-ware-verhaal-van-de-kever/1001004006848001/

    Login om te reageren
    • 2176cc zegt

      28 november 2014 om 09:57

      @ViperArry: Een kever een zelfdragende carrosserie???? Niet echt hoor..

      Login om te reageren
      • ViperArry zegt

        29 november 2014 om 21:56

        @2176cc: Okokok…. zelfdragend chassis :))))

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      30 november 2014 om 15:29

      @ViperArry: daar doelde ik dus ook op met mijn eerdere reactie. Vooral de jaren na de oorlog werd het dhr. Ganz nog altijd onmogelijk gemaakt zijn ideeën te verwezenlijken. Te gestoord om te zien dat de beste man uiteindelijk naar Australië moest vluchten om nog eens kans te krijgen.

      Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    28 november 2014 om 10:57

    Triest eigenlijk, dat Hanomag Henschel was kwalitatief dood gewoon tig keer beter dan de Mercedes Benz bedrijfswagens destijds. En innoverender.
    Eigenlijk zijn de mooiste, meest interessante en vernieuwende auto merken wereld wijd uitgeroeid door de grote grijze meuk.

    Misschien Tesla en Subaru als tegendraads.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      28 november 2014 om 14:01

      @desjonnies: Is nog maar de vraag hoe lang die twee nog overleven…

      Login om te reageren
      • Alex_79 zegt

        28 november 2014 om 15:55

        @Esprit_de_Flandre: Voor wat betreft Subaru, dat is voor Moeder Toyota een mooi nichebedrijf. Tesla is op dit moment prima bezig. Nou nog betere accus en een grotere range modellen.

        Login om te reageren
  11. bierbuik zegt

    28 november 2014 om 14:32

    Lijkt me bijzonder lastig rijden met het gas- en rempedaal andersom én dan ook nog de 1e versnelling rechtsboven!

    Login om te reageren
  12. tstile zegt

    28 november 2014 om 21:59

    Jullie vergissen je deze manier van schakelen en remmen is volstrekt logisch, de auto’s van nu echter niet meer maar we weten nu niet beter.

    Login om te reageren
    • stancedjetta zegt

      28 november 2014 om 23:40

      @tstile: ik reed van de week in zo’n gek vrachtwagentje van nissan – atleon heet ie geloof ik – en die had de 1e versnelling links onderin.. Dat is al een puur verschil

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North