Gele McLaren P1 zoekt na 500 km een nieuw baasje [Updated]

Auteur: , 57 Reacties

Als je één van de 375 McLaren P1's hebt weten te vergaren, dan mag je je als petrolhead in de handjes knijpen. Het probleem met dit soort exclusieve auto's is echter dat ze niet alleen liefhebbers, maar ook investeerders aantrekken. Voor deze occasion moet dus dik betaald worden.

De Amerikaanse eigenaar van deze P1 schijnt de eer te hebben het eerste exemplaar van de VS in zijn bezit te hebben. Bij de gele carrosserie werden mooie bijpassende Giovanna-velgen gezocht. Vervolgens reed hij er een paar rondjes mee, maar de gecombineerde 916 pk van de twinturbo 3,8 liter V8 en elektromotor waren niet verslavend genoeg om er nooit meer afstand van te kunnen doen. Geld is voor sommige mensen verslavender dan pk’s.

Daarom staat deze unit bij DuPont registry te koop voor $2,3 miljoen, iets minder dan wat een LaFerrari heden ten dage doet, maar wel pakweg een miljoentje meer dan ervoor betaald is, easy money. Lang leve de werking van vraag en aanbod.

UPDATE 07-12-14
Naar het schijnt wil de baasje van deze P1, Diko Sulahian, liever een carbon body. Waarom hij dan niet zoals Manny Khoshbin zijn huidige P1 naar Wonking stuurt is ons een raadsel.



57 reacties

Ah. Mijn autokes staan ook stuk voor stuk voor de nieuwprijs + een miljoentje te koop. Wil nog niet zeggen dat ze ook echt weg gaan voor dat geld.
Zal moeders een lief aankijken… en daarna verhuizen naar de schuue
@soulmaster: mag je vast heel wat moeders lief aankijken
Zonde.
Kan zo’n bedrijf er niet iets aan doen? Alleen service eerste 3 jaar voor de gene die m koopt?
Die dingen horen niet stil te staan, ze horen te rijden! Allemaal behalve 1, die mag in de McLaren stallen blijven.
@gregorius: onzin. Die zijn juist blij dat ze zo gewild zijn. there is no bad publicity. Stel je eens voor dat die dingen net als de eerste de beste auto gelijk in prijs zou zakken. Dan werden. Ze ook niet verkocht.
De eerst Amerikaanse was toch van Jay Leno? Ook geel als ik mij niet vergis…
@mfacey: Precies en dat is deze niet
@Donstil: en Leno zou er ook nooit zulke velgen onder laten zetten.
@coenijn: en hij zou hem niet verkopen na 100km
Ik las dat hij een volledig naakt carbonen versie had besteld. Hij vond het een beetje overdreven om er twee te hebben.
@kvgorp: bron?
@sebasjuhh: The supercar kid.
Jammer van die lelijke stickers aan de zijkant.
Ik denk dat die eigenaar net z’n LaFerrari binnen heeft. En dan snap ik ‘m wel.
@roppp: ik niet
@str8six: Helaas zijn alle bekende car reviewers die bijde auto’s hebben gereden (en dus recht van spreken hebben) het niet met je eens. Wat looks betreft valt te discussiëren maar de sound van de V12 is onovertroffen en alleen al op die basis de enige mogelijke keuze voor een echte autoliefhebber
@thierryvth: @roppp:
Hoe geweldig de LaFerrari ook is.. Voor mij ook de P1 zonder twijfel. Sowieso voor het design maar ook voor de motor en het geluid die ik verkies boven de LaFerrari. De P1 klinkt zo intens en bruut! De LaFerrari klinkt nergens naar vergeleken met de oudere V12 Ferrari’s 599 GTB en de Enzo.
@thierryvth: zonder die elektromeuk was ie nog beter geweest. Geldt ook voor de P1 en 918. Alledrie konden ze zo 200-300kg lichter zijn.

Wat dat betreft heb ik liever een van de vorige generaties supercars. (CGT, Enzo).
@gtwillem: en denk ook niet te vergeten de Carrera GT :-)
@gtwillem: aahhh was een beetje snel dacht dat je met CGT een Koeningsegg bedoelde oepsie en die is er niet toch?
@3246cm252kw: Idd die is er niet wel de Koenigsegg CCX en CCR.
@mercbenzbmw: :-) ook BMW en Benz fan? :-D
@3246cm252kw: Yes Merc en BMW fan :) jij ook ?
@mercbenzbmw: in hart en nieren! :-) de enige echte premium auto’s! Audi (Audi is ook wel premium maar heeft het net niet met al die onderdelen die ook op VW’s en skodas zitten enz.) is ook mooi maar ik prefereer toch wel echt achterwielaandrijving! Moeten benz en bimmer wel mee concurreren met voorwielaandrijving maarja die modellen zullen nooit echt me voorkeur hebben. Benz en bimmer zullen ook wel vierwieldrive (eventueel moeten om de RS’en in 0-100 te killen) worden op de hele snelle modellen om de power op de grond te krijgen en ivm met de gemiddelde stuurmanskunsten van de chauffeurs die ons wegennet bestrijken.
@3246cm252kw: Klopt daarnaast hebben Mercedes en BMW ook gewoon een veel mooiere geschiedenis dan Audi. Deze twee merken zijn ook de trendzetters Audi en de rest volgt. De beeldschone CLS of de dikke suv’s die zij op de markt hebben gebracht als voorbeeld. Of de mooie historie v/d S-Klasse / 7-serie of de E AMG en de M5 stuk voor stuk prachtige auto’s. Juist de oudere modellen hebben veel indruk op mij gemaakt destijds. Bijvoorbeeld de W124 E500, 190 Evo of de W140 S600 en van BMW de M5 e39 of de 7-serie e38. Natuurlijk zijn er meer modellen, maar teveel om op te noemen :)
@mercbenzbmw: je haalt de woorden uit me mond! :-D heerlijke creaties inderdaad! K zag een keer bij iemand in Bilthoven zo’n 190 evo staan op de oprit maar had helaas haast. Helemaal nieuw zover ik kon zien, een zwarte echt prachtig!
@thierryvth: helaas interesseert het mij niet wat het auto journaille daar van vind. Dat zijn namelijk dezelfde mensen die de Peugeot 308 hebben verkozen als auto vh jaar. -_- Daarnaast kan ik iemand die “bijde” zegt niet serieus nemen. Die Ferrari vind ik een voetballers auto en de McLaren een liefhebbers auto, is een mening, mag toch?
@str8six: & @gtwillem: Met die P1, LaF of 918 heb ik niet veel, persoonlijk liever een Koenigsegg of Pagani. Alleen maakt het niet uit welke het is feit blijft wel dat de meesten hier (inclusief mijzelf) niet om kunnen gaan met zoveel pk-geweld. Dagelijks heb je er niks aan, wij zijn geen F1 coureur dus wordt het een hele klus om dit in bedwang te houden.

Een Mercedes AMG GT, Lambo Huracan, F-Type R, GT-R lijkt mij leuker sturen.
@mercbenzbmw: alle auto’s die je noemt zou ik ook graag willen rijden! *wishful thinking* ;-)
@mercbenzbmw: overigens zou je de P1 review van Jay Leno eens moeten kijken, hij zegt namelijk dat t een prima daily cruiser is, waar hij zelf ook verbaasd over was.
@str8six: Klopt heb het gezien, Leno heeft heel wat gereden en is ondertussen wel wat gewend :)
@str8six: zo zo nou nou het is wat he een typo op Internet (speciaal voor jou met een hoofdletter), ik neem mensen niet serieus die denken het beter te weten dan de gegen die wel in die auto’s hebben gereden, dus op basis van argumentatie ipv zielig spelling gejank
@thierryvth: de gegen? Ga je nu weer de fout in? Man, hou toch op. Je weet me niet te overtuigen en komt met argumenten die niet sterk zijn. Ik geef de voorkeur aan een P1 en jij aan een LaFerrari. Prima toch? Verhalen over journalisten hoef ik niet te lezen, ik kies namelijk wat ikzelf mooi vind. Dat gaat niemand anders iets aan.
Ik kan mij zo een heleboel praktische problemen voorstellen bij het integreren van de voorste spatborden in de deuren. Beetje rare keuze van McLaren voor een straatauto. Maar dat zal niet de reden van verkoop zijn…
@pomoek: bij een vleugeldeur-constructie als deze is het optillen van het spatbord geen probleem.

En de keuze voor een vleugeldeur wordt in een zeer vroeg stadium bepaald, de onderliggende techniek (scharnieren etc) wordt bedekt door de body.
Die stickers verpesten het echt, walgelijk.

Waarschijnlijk had de eigenaar perongeluk de achterkant gezien ..
DE mooiste auto van dit moment als je het mij vraagt. Gelukkig zal dit voor mij altijd een droomauto blijven, je moet tenslotte ergens over kunnen dromen! Ik vind die “auto als investering” dingetjes altijd wel erg jammer maar wel begrijpelijk… Als ik de eigenaar was zou ik er liever mee rijden want geld had ik dan toch al meer dan genoeg.
Zonde, als er 1 ding is wat ik niet aan de P1 zou veranderen, dan zijn het wel de velgen!
Klinkt best wel schraal…. 3.8 Liter.
@barbro: zo klinkt ie ook die opgevoerde 12C
@thierryvth:
Dat jij het als gekende Ferrari fanboy het niets vindt is prima hoor, maar het blijft jouw mening.
Meningen zijn geen feiten en meningen hoef je dus niet bij een ander door z’n strot te duwen.
Ooit vond ik Ferrari ook een mooi merk, een jaar of 10 geleden ben ik echter afgehaakt.
Nu ben ik de mening toegedaan dat ik liever een P1 zou bezitten dan een Laffe Arie, maar dat blijft natuurlijk mijn mening..
@tupperware: begint hij al te zagen over mclaren ook. Eerst koenigsegg en nu mclaren. Wie wordt de volgende die eraan mag geloven (gaat over Thierry)
@trolle: Nee hoor geen probleem met Mclaren, wel met wat ze nu bouwen, de F1 staat hoog in de lijst van favoriete auto’s, F1 GTR in Harrod’s kleuren mag je zo bij me brengen maar als ze de kantjes er af lopen of zoals koenigsegg de grootste claims maakt maar met 0 bewijs komt (lijkt wel religie) dan moet dat een beetje aangepakt worden.
@barbro: Zeer schraal en plastic lelijk ding joh! LaLaLalalalalaF
Geld is voor mij ook meer verslavend dan pk’s. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp en als je zo eenvoudig een miljoen kan verdienen…waarom niet?
@sjeemsbond: Als je deze auto überhaupt al kan betalen dan heb je volgens mij meer dan genoeg geld… Dus wat moet je dan met dat nog met dat miljoentje? Kun je toch net zo goed genieten van je geld ipv. als een soort Dagobert Duck in je pakhuis vol met euro’s te zwemmen.

Het lijkt wel alsof de normale mens opkijkt tegen de miljonair die weer opkijkt tegen de multi-miljonair die weer opkijkt tegen de miljardair etc etc etc. Het is nooit genoeg…
Kunnen zeggen dat je een P1 in bezit gehad heb, die ook hebt kunnen rijden en er ook nog een miljoen voor kunnen vangen…Ik geef hem gelijk!
Volgens mij was Jay Leno de eerste in de USA met een P1. En deze was ook geel weet ik. Nu weet ik dat hij een van zijn auto’s gaat veilen voor een goed doel. Maar of dat deze is? Lijkt me dat er dan anders publiciteit gezocht zou zijn. Met een bekende eigenaar.
Gezien die lelijke oranje reflectoren is het een model uit de USA, maar het is de vraag van wie. Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit van wie het is.
Moeilijk om het uit te leggen maar de P1 had sowieso een zware last op haar schouders, omdat het de auto is na de F1 na zoveel jaar die de opvolger is van de F1. Misschien dat ik de P1 mooier had gevonden, als de F1 er niet was geweest. Mijn voorkeur gaat na dik 20 jaar nog steeds zwaar uit naar de F1.

Aan de andere kant heb ik ook niet veel met de 918 en de LaFerrari.
@mercbenzbmw: ”De Amerikaanse eigenaar van deze P1 schijnt de eer te hebben het eerste exemplaar van de VS in zijn bezit te hebben.”
@MLTB: Ik dacht aan Jay Leno, maar of hij het ook is kan ik niet voor 100% zeggen.
@mercbenzbmw: Jay Leno heeft een P1 en een F1.
Over de F1 gesproken.. Voor mij de ultieme supercar. Alleen het aanzuiggeluid van die V12 al is ongekend mooi. Laat staan het feit: nogsteeds de snelste auto met atmosferische motor! Ook het design is ongelooflijk tijdloos.
@jrmpower24: Ben ik met je eens. Als ik een top-3 moest maken v/d hypercars ooit gemaakt zit de McLaren F1 LM er zeker in.
@mercbenzbmw: oeh de LM, hou op! Die had ik als kleine jongen in ’t McLaren oranje als modelauto, al m’n spaarcentjes toen aan gespendeerd. Wat een wagen!
Strakke bak en goede velgen. Echter heb ik een probleem met dit soort auto’s. Het gaat een beetje voorbij aan waar auto’s voor bedoeld zijn. Normaliter is dit van A naar B. Dat kan je doen met een 1.4 golf maar ook met een auto die wat luxer of sneller is. Dit soort super sportauto’s heb je in het dagelijks gebruik niets aan. Met een porsche 911, een bentley of rolls kan je naar je werk of andere bestemming en dat is wat je eigenlijk wilt. Een ferrari, lamborghini, Mclaren, Pagani etc. kan je ook naar je bestemming, maar is gewoon niet praktisch. En dat gaat gewoon niet werken. Eigenaren van dit soort auto’s hebben nog 10 andere auto;s en je zal zien dat als er ergens naar toe gegaan moet worden altijd de keuze valt op de andere auto’s en niet op de supercar. Dit soort auto’s zijn meer om over te vertellen dat je ze in je garage hebt staan. Dat is ook waarom er na 5 of 6 jaar maar 12000km op de teller staat doorgaans.
De McLaren P1 is voor mij De Supercar van dit moment en een van de mooiste ooit gemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).