Dit is je kans om een nieuwe 288 GTO te kopen

Auteur: , 16 Reacties

En nee, hij heeft geen onderhoudsbeurt meer nodig vanwege uitgedroogde rubbers en ander leed.

Dit is je kans om een nieuwe 288 GTO te kopen

In het rijtje met legendarische Ferrari’s mag de 288 GTO absoluut niet ontbreken. Aanvankelijk was dit model ontwikkeld om deel te nemen aan het beruchte Groep B-kampioenschap. Vanwege de bizarre snelheden en teveel dodelijke ongelukken werd dit kampioenschap de nek omgedraaid. Daarom hebben we de 288 nooit écht aan het werk gezien.

Deze prachtige klassieker uit 1985 zou één van de 19 lichtgewicht exemplaren zijn die het merk bouwde. Dat betekent dat je het zonder radio of elektrische raambediening zult moeten stellen. Bummer, dan luister je maar naar die geblazen V8!

288

Volgens veilinghuis RM Sotheby’s is dit misschien wel het mooiste en meest originele exemplaar dat nog te vinden is. De auto (nummer 255 van 272) werd destijds besteld door een Amerikaan die er niet of nauwelijks mee reed. Hij verkocht het apparaat in 1986 met 466 kilometers op de teller.

De volgende Amerikaanse eigenaar reed er nog minder mee en hij verkocht de auto in 1993. Sindsdien werd nooit meer met de 288 GTO gereden, wat betekent dat er nu slechts 729 kilometers op de teller staan! Dit jaar werd de auto “ontdekt” in een opslagruimte en een volledige onderhoudsbeurt later gaat de Ferrari onder de hamer.

We hopen uiteraard van harte dat de volgende eigenaar de sleutel en het gaspedaal wél weet te vinden. Het veilinghuis verwacht dat de 288 GTO tegen de 4.000.000 euro gaat opleveren. Er gaan trouwens nog meer Ferari’s onder de hamer tijdens de Leggenda e Passione veiling op 9 september, je checkt ze HIER.



16 reacties

Geweldige wagen! Maar wat zonde dat er nooit fatsoenlijk mee is gereden…. En met zo’n krankzinnige prijs gaat dat ook nooit echt gebeuren…
@trustmeiamanengineer: en dat is het dus precies. De waarde van de auto komt mede door de lage kilometerstand. Die maakt het exemplaar uniek.
@sportevo: Dat is inderdaad wel zo, maar tegelijkertijd draait Enzo Ferrari zich om in zijn graf. Die man was zo gedreven door racen dat ik verwacht dat hij zich kapot zou irriteren als hij wist dat een van zijn beste werken niks anders was dan een pronkstukje dat zijn dagen slijt in een “collectie”.
@tom_hanekamp: ik ben het helemaal met je eens, het is zonde dat een auto niet gebruikt wordt waar die voor gemaakt is maar de koper zal het als belegging zien en misschien wel zoveel auto’s hebben dat hij er toch nauwelijks aan toe komt om er mee te rijden. Eeuwig zonde natuurlijk.
@tom_hanekamp: *ergeren
@sportevo: Ja leuk, heb je de afgelopen 25 jaar een van de meest brute Ferrari’s in je garage” gehad, heb je er geen meter mee “mogen” rijden… Straks 4 miljoen extra op de bank, om zeker een soortgelijke move mee uit te halen. Ik snap dat het een mooie manier is om geld te verdienen, maar je moet gewoon rijden met die hokken! Koop anders een schilderij, daar kun je namelijk wél van genieten en ondertussen geld mee verdienen.
@trustmeiamanengineer: ik heb eens een verschrikkelijk dik huis gezien waarin een Ferrari racer stond als showpiece. Ik zou er zeker van genieten zonder ermee te rijden. Rijden zou ik overigens ook. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
@trustmeiamanengineer: misschien had de eigenaar er wel twee
@trustmeiamanengineer: net al een schilderij is dit toch ook mooi om in bezit te hebben, om mee te rijden heeft de eigenaar vast wel iets anders dat waarschijnlijk ook veel beter rijdt.
Haha..viermiljoen euro. Over niet al te lange tijd is deze idioterie met die belachelijke klassieker prijzen afgelopen, mark my words.
@cpp1: uhuh. En daarna gaat het weer de lucht in. Mark my words… Beleggen op korte termijn is zelden lonend hè.
Tot dat ik hem kan betalen, wil ik dat de volgende eigenaar er ook niet gaat rijden. Kan iemand dat bij RM eff doorgeven? Maar owee àls ik achter het stuur kan kruipen. Ik wek de groep-B spontaan tot leven. Als hè….
Als ik het geld had! En ja, dan gewoon als daily gebruiken! Drive it like you stole it!
Deze is zo mooi. In de huiskamer en af en toe starten meer niet. Genieten v/h uiterlijk is voldoende.
Ik zou voor een goedkoper exemplaar gaan dat al de nodige kilometers heeft gezien. Boenderen zonder in je achterhoofd te hebben dat de waarde per kilometer belachelijk omlaag gaat.
Wat is ie mooi… one of my favorites ever…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).