Dit is Nismo’s concurrent voor de G55?

Auteur: , 63 Reacties

De zandjurken in Dubai hebben weer iets nieuws om hun geld op stuk te slaan. Het nieuwste paradepaartje van Nismo is namelijk onthuld.

Als er één land is waar je power SUV’s kunt verkopen is het wel in de Verenigde Arabische Emiraten. Bekleed met de gekste wraps en dito tuning rijden de arabieren over het asfalt naar bijvoorbeeld de Dubai Mall. Maar voor in de zandbak moet er ook speelgoed zijn toch? Nissan lift al een tijdje mee op de Arabische SUV-cultuur en weet er alles van. Net als Toyota weten ook zij grote aantallen te slijten van hun 4×4’s voor in de uitgestrekte zandvlaktes

Maar de Jappen worden nu vooral als functioneel automobiel verkocht. Voor de bling-bling factor shopt de gemiddelde Dubainaar/Dubaineez/jurk bij merken als Mercedes of –tegenwoordig– Bentley. Daar moet verandering in komen, dacht Nissan. Ontmoet de Nissan Nismo Patrol. Een dikke SUV die zand en stof als ontbijt lust, onder de kap vinden we een 5.6 liter grote V8 die goed is voor 428 pk.

De Japanners zijn met de Nismo Patrol bij het vierde model aangekomen die onder de nieuwe Nismo-tak huist. Met de 370Z, GT-R, en de Juke nu dus ook een Patrol met de legendarische badge. Naast een dikkere body met 22-inch velgen tref je in de Nismo SUV een keurig afgewerkt interieur aan met wit leer en rode stiksels. Dezelfde rode accenten die je ook weer in de buitenkant terugziet. Ondertussen kunnen de kids achterin Teletubbies kijken op de hoofdsteunen terwijl je door de woestijn knalt op de strak afgestelde dempers van Bilstein.

Een prijskaartje heeft Nissan de SUV nog niet gegeven. Maar hoogstwaarschijnlijk komt de auto dan ook alleen op de markt in het Midden-Oosten.



63 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ziet er niet uit
G55? Ik weet dat het al laat is en bijna weekend (mijne is al begonnen!) maarehh… G55?
@henkhupelschoten: kan toch. Voor de G63 was er de G55.
@mercedesbenze350cdi: ik vind dat @henkhupelschoten wel een punt heeft.

Dit is niet een volledig getuned apparaat, maar een lichtgekietelde Patrol. Dus qua basis layout (ladderchassis) zou de G500 met 422pk en wat AMG goedies meer een concurrent zijn.

Echter, qua afmetingen en met name interieurruimte gaat die vergelijking nogal mank: de G-Klasse is een behoorlijk krappe auto, voorin gaat het nog, maar achterin is het wel erg knus.

Dus de meest geschikte concurrent van Mercedes voor deze Nismo Patrol is de GL500 met AMG performance pack. Heeft 435pk, en qua gewicht scheelt het ook niet veel.
@gtwillem: dat vind ik inderdaad ook een betere vergelijking, die met een GL ipv een G.
Qua vermogensvergelijking heb je ook gelijk maar ik denk dat het zo bedoeld was van top of the range Nissan vs top of the range Mercedes.
@gtwillem: je hebt helemaal gelijk, maar ik vraag me af of dit Nismo-waardig is. De Nismo modellen zijn meestal (op de Juke na) perfect gefinetuned voor het betere circuitwerk. En dan heb je… dit nog. Misschien nog wat vroeg om een oordeel te vellen, maar dit lijkt me geen recordbreker, laat staan concurrent voor Mercedes.
@nasty: de enige Nismo die echt goed voor circuitgebruik is, is mijn inziens de GT-R Nismo. De 370Z Nismo ziet er erg gaaf uit, maar is nogal zwaar en qua onderstel vind ik hem minder dan de vorige 350Z. Maar Nismo wil nu ook daadwerkelijk aantallen verkopen, en niet alleen hardcore race apparaten verkopen. En dan moet je dit soort concessies doen aan je merkwaarden.
Leuk, maar ik wacht nog steeds op een Micra met GT-R aandrijflijn hoor. Achterbankje eruit, GT-R blokje erin, beetje zoals Renault flikte met de Clio V6.
@Edge: het blok van de Juke Nismo RS heeft ook al aardig wat pk voor zo’n gebakje. Wel een erg leuk idee, Nissan zou er een erg leuk wagentje van kunnen maken!
Toch bizar dat Nissan Honda en Toyota geen worldcar kunnen maken ..

En dat MB Audi en BMW dat eigenlijk bij elk model wel hebben ..
@lincoln: Er zit nog altijd een groot verschil tussen willen en kunnen.
@clarkson:…. Camry
Heel cool, gaat goed verkopen daar. Met volledig geblindeerde ramen rondom natuurlijk.
Wat dik zeg, waar kan ik hem bestellen!?
@timd: Binnekort bij zandbakcars bv
@timd: Haha voor als je 65+ bent met kleinkinderen! :p
G55? Nee dat niet, wel stoere bak deze Nissan.
Blubberdik! I love it!
Gaat niks worden daar, deze opgekalifaaterde Nissan…

Als het nou een Toyota was geweest ging dit ding als warme broodjes over de toonbank.
1 woord : gedrocht
Dit is niet de Nissan Patrol zoals wij hem in NL kenden: dat was een echte terreinauto met ladderchassis en viercilinder diesel. Deze is gebaseerd op de Infiniti Q80 (Of andersom, zo je wilt).

Echt een Performance uitvoering kan ik het niet noemen, de standaard 5.6 V8 levert al 400 trappelende paarden. Die 28pk extra krijg je al door er op te hoesten, bij wijze van spreken. Dat is het enige wat ik minder vind van de huidige Nismo’s: ja, ze zijn dik en ze hebben alles aangepast, maar qua prestaties scheelt het niet zo heel veel met de standaard modellen. Eigenlijk zou Nismo weer de oude modelnaamstrategie aan moeten houden:

S-Tune: iets meer vermogen, strakker onderstel, bumpertjes, grotere remmen, spoiler. Dat werk.

R-Tune: flinke vermogenstijging op basis van de S-Tune.

Z-Tune: belachelijk veel power, lichter, race spec onderstel, remmen en koppeling.

Ook de uiterlijke wijzigingen slaat het natuurlijk als tang op een varken, maar ik waar ik de Q80 vreselijk vind, heeft deze in mijn ogen zeker zijn charme. Ik vind hem gaaf!
@gtwillem:

Effe uit interesse .. Is er momenteel 1 model Nissan EU / USA / Asia waar jij een heel klein beetje warm van kan worden ??
@lincoln: om heel eerlijk te zijn: alleen de GT-R. Legendarisch apparaat. Sneller dan een 911 Turbo en dat voor de prijs van een Carrera. Echter: de GT-R is in zijn levenscyclus duurder geworden, terwijl de concurrentie sneller werd. Een goed gebruikt exemplaar zou ik zeker believen, maar ‘hand-on-heart’, zou ik een nieuwe kopen? Neen.

De 370Z is leuk, maar laten we niet vergeten dat de 350Z Z33 bijkans briljant was. Knap om met een minder goede opvolger te komen. De oude Nissans had ik meer mee. Nissan bouwde vroeger nog echt auto’s voor nerds als ik, zoals de Silvia, Skyline GT-R, Stagea RS, 300ZX, Sunny GTi-R, Primera GT/20v en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Op jouw vraag ben ik even gaan checken wat Nissan in de VS verder verkoopt: maar het zijn allemaal vrij oninspirerende sedans/SUV’s met een vrij inwisselbaar uiterlijk. Echt warm voor lopen? Nee.

Deze Patrol vind ik gaaf vanwege de tegenstrijdigheid. Met een Nissan logo is dat beter te behappen dan met een ster: dan is het ordinair.

In Japan is het niet veel beter. De enige die ik echt gaaf vind als ultieme ‘stappen met je vrienden’ auto is de Elgrand. Een soort Toyora Alphard concurrent. In Maleisië zag ik ze overal rijden, had wel wat, zo’n uberluxe MPV.

@gtwillem: GTI-R! Wat een beest! Collega heeft er een al sinds 2001 in de garage staan te verstonden wat ik ZO zonde vind…
@gtwillem: Inderdaad dat viel mij ook op ja. In 2009 had je al voor 120k een GT-R nu vanaf 148k of 150k.
De GT-R is zeker een auto die ik in mijn top-3 zou plaatsen als het gaat om auto’s uit de afgelopen 10-15 jaar.
@michaelcorleone: wel is van slurp tax gehoord ? Want de netto fabrieksprijs is vrijwel identiek als 6 jaar geleden.. Welkom in NL
@tvr1974: de GT-R is flink duurder geworden. Met name in Duitsland, Engeland en de VS. Slurptaks was er een paar geleden ook al (bedankt Wouter Bos!!)
@gtwillem: de Elgrand is ook daadwerkelijk de concurrent van de Alphard/Vellfire. Ook de Elgrand is een dure, luxe busje met oa schuifdeuren en kekke stoelen met voetleuningen etc.
En vergelijkbare motoren: Een 2.5l 150pk 4 cilinder en een 3.5L V6 bekend uit de 350Z.

Geen idee hoe het daar in Maleisië is, maar helaas kan de Elgrand in Indonesië amper aanslaan. Een Elgrand daar kom je heel wat minder tegen dan Alphards en Vellfires. En Elgrands zijn duurder: dat doet ongeveer een rooitje of 70, zijn concurrent doet meer richting de 65k.

Eerlijk gezegd: de Elgrand vind ik mooier en ik zou daarvoor gaan. De 2015 Alphard heeft een nogal uitgesproken grille. Broer Vellfire heeft hem niet.

Ja, ik heb een beetje inzicht in de markt daar in Indonesië ;)
@gtwillem:

Leuk dat je de twee duurste Nissans opnoemt ..
Maar kan je er een klein beetje warm van worden ??

Ja/nee volstaat ..
@lincoln: je weet dat ik geen man van ‘ja/nee-antwoorden’ ben ;-).

In principe wordt ik er niet echt blij van. GT-R is heel erg indrukwekkend, maar warm: nee. Maar dat geld eigenlijk voor heel veel auto’s: uiteindelijk is het allemaal maar gewoon blik waarmee de fabrikanten geld proberen te verdienen.

Kaats ik de bal terug: is er een auto, nieuw, waar jij warm van wordt?
@gtwillem:

Mazda mx5 ..
FIAT panda ..
Ford bestellers ..
Audi R8 ..
Om er een paar te noemen ..

Vind auto’s van een 10 tot 15 jaar oud grappiger ..
Die koop je in 5 minuten on vervolgens maar te zien hoeveel werk je eigenlijk gekocht hebt ..

Zit gelukkig in een positie waar ik nix hoef te overleggen en altijd overdekte sleutelruimte heb ..
@gtwillem: Dat er in NL alleen een diesel wordt verkocht wil niet zeggen dat er elders niet een versie is van de Patrol met een moddervette V8:
http://www.thenational.ae/lifestyle/motoring/road-test-2014-nissan-patrol-will-retain-crown-as-king-of-uae-roads

Dit is dus gewoon een echte Nissan Patrol met wat aanpassingen.
En ja dat wordt ook echt gebruikt, want het is wel een sport om de zandbak te gaan spelen. Daarvoor heb je flink vermogen nodig om de bult op te rijden. Ook gebeurt het wel eens dat er een auto wordt afgeschreven als je niet goed de berg afrijd en onder aan komt zonder een mooi zandbult voor je uit te schuiven dat de auto bij de a-slyle knikt :)
@ronnys: maar dit is niet meer een echte Patrol, toch? Dit is gewoon een Infiniti Q56/QX80. Alle vorige Patrols hadden meende ik altijd vier of zescilinders, nooit dikke V8 motoren.

Wel een gave ervaring: om met die dikke 4×4’s de zandduinen over te gaan! Staat nu helemaal op mijn to do lijstje ;-)
@gtwillem: Het 2010 model en later is ook met V8 geleverd. Of je het nu Infinity of Patrol noemt maakt niet veel uit. Volgens mij is de basis gewoon een Partol.

Maar als je de kans krijgt is het zeker de moeite om een keer te doen! Zorg wel voor een huur auto zonder eigen risico en inbegrip van duin rijden want schade heb je zo.
Het is alleen jammer dat het zo warm is als je moet duwen…..
In Azië zyn er nog meerdere nismo modellen te krygen hoor…
@nofxke: ZIJN, zijn

Weet je wel, zijn, met een lange IJ en heen Y.
@sr20det: en EEN y…
Ach ja, het is een beetje een heel rare auto, maar als er een markt voor is, waarom niet? Ik zie stiekem toch weer liever dit dan een X6M.
Mijn god, wat een onooglijk ding.

Laat een lompe SUV tractor er toch gewoon uitzien als een lompe SUV tractor. Die zogenaamde sportieve bumpers en andere troep zijn niet om aan te gluren. Geldt overigens ook voor die ‘sportieve’ SUV’s van BMW, Mercedes en tegenwoordig zelfs ook Land Rover…..
Hoe durven ze dit te zeggen JEZUS MAN
Hiermee sla je op de Ring geen modderfiguur! Snap je ‘m, snap je ‘m???

Ok ik laat mezelf wel uit.
Meen je dit!? Een 5,6liter grote V8 en maar 428PK!? Ik had minstens 550 verwacht… en ook maar 2kleine uitlaatjes!? Ik vind het niet zo geslaagd op technisch vlak maar wel qua uiterlijk. Buiten ziet hij er zo veel beter uit dan een G63 vind ik.
@elias:

Wat wou je doen dan met die peekaas in een auto die 2.500 kg weegt ??
@lincoln: wat doe je met een G63/G65!? Nu jij.
@lincoln: en een Range Rover Sport dan!? Dat IS 550PK in een SUV en dat gaat hem perfect af!
@lincoln: Heb jij wel eens geprobeerd om in de woestijn een grote zandberg op te rijden?
Waarom denk je dat een Vrachtauto in de Dakar beter de bult op komt? grote wielen en een schier oneindige hoeveelheid vermogen!
Je hebt niet snel te veel vermogen om in de woestijn te rijden :)
Wat mij betreft ziet ie er ontzettend dik uit. Alleen had ie wel wat lager op zijn wielen mogen staan want dat siert hem nu niet!
Een gecamoufleerde Dacia.
Is dit geen grap??
Het blijft toch een nissan
@srthellcat: Dus? Dat is GT-R ook, maar tegelijkertijd is de GT-R (R35) naar mijn mening wel een van de beste sportauto’s ooit gebouwd.
@michaelcorleone: Sja, en hoeveel GT-R-rijders zullen in de kroeg pochen met hun Nissan? Waarschijnlijker melden ze alleen dat ze een GT-R hebben, zonder het merk erbij te noemen; een goed verstaander heeft dan een half woord nodig.
Om grote aantallen in het M-O te verkopen is een fatsoenlijke mount voor een Zu-23-2 en een setje speakers uit de alla hakbar-lijn momenteel wat belangrijker dan wit leer met een rood stikseltje.
Japanners maken mooie en zeer goede auto’s eerlijk is eerlijk, maar geen enkele auto kan tegen de G-Klasse op. Sorry jongens dat geldt trouwens ook voor de Britten en andere Duitse merken of de Amerikanen.
De G is een klasse apart.
Er is hier nog wel een muur die kapot moet, rij daar maar tegenaan. Wat een lelijk ding zeg.
Met alle generaties van de Patrol / Safari’s in het midden oosten wordt het model aangeboden met voldoende power maar daarna gaat men de daarvoor uitstekend geschikte Nissan motoren naar de next level halen in diverse prive projectjes en optional kits. Ze zijn als het ware gemaakt voor die hobby aldaar. De Nissans doen het dan dus uitstekend in hillclimbs en flat out op de snelweg. Wie herinnert zich dit clipje niet van de Y61 met TB48DE met gigantische turbo: https://youtu.be/IOWo8X84fSM
Ik vind hem dik! Leuk apparaat
Ik ga liever met een Patrol of LandCruiser de woestijn in dan met een Cayenne of Bentayga

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).