Als je de reeds bekende Amerikaanse prijs van 220.000 USD volgens een wisselkoers van ‘1 euro = 1,12 USD’ omrekent, dan krijg je…
..potentieel net geen 2 euroton, maar dan vergeet je dat we in Nederland onze auto’s wat zwaarder belasten. Derhalve komt de vanafprijs van Bentleys eerste SUV, de Bentayga, uit op € 281.221. Voor de oud-geld-bezitters: dat zijn 620.000 guldens.
Voor deze smak geld krijg je een superdeluxe SUV-tank met een nieuwe W12 TSI biturbo, met directe en indirecte injectie en cilinderuitschakeling. Ergo: bij lage belasting rij je in een zespittertje, ook een unicum bij Bentley. Het topvermogen van de AWD-slee komt uit op 447 kW/608 pk bij 6.000 tpm en het maximale monsterkoppel van 900 Nm (evenveel als Mercedes uit zijn 5,5 V8 peutert, maar dat terzijde) is beschikbaar tussen 1.250 en 4.500 tpm.
Standaard rolt de Bentayga-poezenmagneet op 20 inch, naar (wan-) smaak is dit op te schroeven tot 22 inch. Echte platinum players nemen natuurlijk alleen genoegen met 24 inch of meer van Forgiato of andere bedenkelijke lichtmetaalboeren. Het zal ons benieuwen hoeveel gepimpte Bentayga’s we in de nabije toekomst gaan zien, het lijkt me voor de succesvolle cokeblokken-verplaatsers een mooie upgrade van de Lincoln Navigator.
Diesel en plugin
Wie iets langer wacht kan zijn Bentayga ook als plug-in hybride kopen, en ook staat er een diesel in de planning. Bentley geeft geen details, maar we mogen er vanuitgaan dat dit de V8 diesel is die ook in de SQ7 TDI komt te liggen.
Vanzelfsprekend is uw Bentayga zonder veel moeite over de 300.000 euro-drempel te tillen, vink het optionele Breitling-klokje aan en je bent al 2 euroton verder.
Foto: de Bentayga zoals u hem echt nooit gaat zien, offroad.
bazzelijn zegt
Heb ’t geld niet, maar vind ’t eerlijk gezegd nog best meevallen
martinus zegt
@bazzelijn: Voor een Bentley wel…
Voor een uitgeklopte Audi Q7 Bentayga by Bentley edition vind ik het toch veel geld.
berlinetta zegt
280k. Nee bedankt. Voor dat geld kun je ook een Range Rover (mocht het per se een SUV zijn) en een F-type kopen. En ik weet dat de kopers van een Bentayga daar echt niet wakker van liggen, maar ik ben geen koper van een Bentayga. Ik ben eveneens geen koper van een Range Rover of een F-type, maar dat zou ik wel graag willen zijn.
Donstil zegt
@berlinetta: Ja je koopt er ook grofweg 29 Aygo’s van, net zo niet relevant voor de doelgroep van deze auto als de F-type. #AppelsEnPeren
gtwillem zegt
@Donstil: Range Rover en Bentayga is net echt compleet appels en peren. Beide grote, dure, Britse SUV’s…
Donstil zegt
@gtwillem: De F-Type wel.
berlinetta zegt
@Donstil: Ik maak dan ook nergens een vergelijking tussen de Bentayga en de F-type ;)
Mika_Hakkinen zegt
@Donstil: bijna elke dag van de maand een andere auto hahaha
berlinetta zegt
@Donstil: Voorheen was de Range Rover het meest exclusieve wat je kon krijgen op SUV-gebied. Nu is dat Bentley (althans dat zou het moeten zijn). Dus ze zijn weldegelijk concurrenten van elkaar. En het prijsverschil zal voornamelijk zitten in de motor. Waar de Range Rover ‘slechts’ met V8 te krijgen is en de Bentley met W12, is het geen eerlijke vergelijking. Het is afwachten totdat de Bentley met de 4.0 V8 beschikbaar wordt. Ik verwacht dat de prijzen van de Bentayga 4.0 Vb en een Range Rover Supercharged Autobiography Extended Version overeen zullen komen.
gtwillem zegt
@berlinetta: ik net even op Carbase (sorry, driewerf foei) en wat schetst mijn verbazing: ja, er is een Range Rover voor 120k. Instapdieseltje. Alhoewel die waarschijnlijk het meest value for money zal zijn in de, ehh, range.
De Range Rover LWB 5.0 in de meest luxe uitvoering zit op 262k, dat is al eng dicht bij de Bentayga ?
berlinetta zegt
@gtwillem: Oh ik dacht dat de Range pas vanaf 140k begon. Maar dan nog: 120k voor de instapper. Duidelijk een klasse hoger dan alle andere SUV’s.
En is die 262k de kale prijs? In dat geval kun je makkelijk over de drie ton als je met trillende handjes de optielijst in vult.
granlusso zegt
Prijs zoals ik had verwacht, zou er alleen niet ook een V8 benzine komen? Dan zal ie nog wel een stukje goedkoper worden.
Haat aan de puristen, dit is wat de klant wil, whether you like it or not. Ik vind het mooi :)
martinus zegt
@granlusso: Diesels hebben een betere koppelcurve dan benzinemotoren.
En voor zware SUV’s (& tractoren, of vrachtwagens) is daarom die brandstof te prefereren.
Bovendien heeft Audi een hele mooie twin turbo 6.0 W12 in huis.
Gelukkig heeft ook Audi al officiëel aangekondigd dat de Bentayga er ook zal komen als Plug-in Hybride.
gtwillem zegt
@martinus: ik denk niet dat Audi die V12 TDI nog ‘schoon’ genoeg gaat krijgen. Het blok wordt al een tijdje niet meer verkocht, net als de dikke V10 TDI van Volkswagen.
Daarbij: een V12 TDI op de markt brengen na #dieselgate is wel heel erg olie op een gloeiende plaat gooien ;-).
fransananas zegt
Valt alles mee voor deze mastadont.
paulaner zegt
Zit er voor dat geld ook een setje winterstaal bij?
sleepyj zegt
@paulaner: staal op een Bentley. Jij bent toe aan weekend zeker?
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het echt een schitterende wagen vinden!
Donstil zegt
Tering he 620.000 guldens, dat bijna 2.000.000 Franse franken.
baklava zegt
@Donstil: en maar liefst 114 miljoen zimbabwaanse dollars. Het is wat.
StijnB zegt
@Donstil:
Of meer dan 11 miljoen Belgische franken…
sir_smokalot zegt
Of 14 miljoen Belgische franken, amai.
Heb je zin om de prijs om te rekenen naar VND of IDR? Is nog meer :)
toyotafortuner zegt
@sir_smokalot: IDR is ong 14.5k. Maar daarzo komt er nog een shitload aan belastingen (import, belasting op een motorinhoud van + 3l etc) bij. Een Conti GT Speed kost daar IDR 8.8 miljard. Ong. €607k. :D
OT: Had het eigenlijk wel duurder ingeschat. Nog geen 300k valt me wel mee. Ik weet alleen niet of ik het er voor over heb.
Corrado16v zegt
@Donstil: Tering zeg dat is meer dan 17.000.000 Bengalese Taka.
dampu020 zegt
@Donstil: teering bijna 2.000.000 franken?! Dat is meer dan 7.000.000.000 Vietnamesr Dong!
MARS zegt
En over hoeveel flippo’s hebben we ’t dan @Donstil:?
henkhupelschoten zegt
@Donstil: Heb nog een zwikkie D-marken liggen… Ook nog wat ost marken voor de liefhebber…
baklava zegt
Dat is best duur voor een Audi Q7
kicknl zegt
@baklava: weinig Q7’s met een dergelijk interieur… Wat ik persoonlijk écht mooi vind.
mundus zegt
Als men een mooi aangeklede audi q7 ziet voor de helft van de prijs vinden ze het belachelijk, maar staat er een bentley badge op dan is het wel het dubbele waard? Toch wel opmerkelijk.
henkhupelschoten zegt
Heb even nagedacht, deze wagen moet je hebben ook als je geen Bentley liefhebber (netzoals mij) bent. Dit is de Volkswagen touareg W12 maar dan de nieuwe! Dus mensen die zeiken over de 3.0 tdi in de touareg koop de bentaygo, bentayga,bentogo zoiets
jeppie zegt
Schotel tv? En ik zou het best proberen. Is ie toch voor?!
fit4fun zegt
Dus de V8 benzine zal iets van 220.000 kosten
De V8 diesel 200.000
en de plugin hybride ongeveer 180.000 euro in Nederland?
e1000bmw zegt
@fit4fun: helaas niet meer met 14% bijtelling tegen die tijd…
futse zegt
440.000.000.000 Zaïre, aan de laatste wisselkoers in 1992 ;-) Even tellen hoeveel ik ern og liggen heb…
jack_abarth zegt
Ligt het aan mij of klopt die foto bovenaan niet.
De wagen rijd niet echt over vlak stuk, en de spiegeling in de deuren lijken ook niet echt overeen te komen.
frankel zegt
Rekenen naar guldens :'(
metalmike zegt
Als ik teveel geld had dan zou ik hem op stalen velgen met grove offroadbanden zetten en er juist lekker mee door de blubber gaan raggen. Beetje vergelijkbaar met je sigaar aansteken met een briefje van 100; je moet wat met je geld. Lijkt me heerlijk.
breraa zegt
Waarom blijven we dit met de q7 vergelijken, ik vind dit toch wel degelijk een groot verschil in zitten
martinus zegt
@breraa: Ik zie de verschillen ook: er zitten voor en achter andere ledjes op, achter zijn de wielkasten uitgeklopt, voor zit een ander frontje op, en het interieur heeft een upgrade gekregen van Bentley.
mashell zegt
@breraa: in de prijs wel. Maar je kunt nogal goed zien dat het een verklede Q7 is. De hele proporties zijn gelijk.
moveyourmind zegt
@mashell: Inderdaad, zo ongelofelijk zonde…
Met iets meer unieke vormen zou dit zo’n mooie auto kunnen zijn. Zeker omdat het interieur zonder meer Bentley-waardig is. Wat dat betreft pakt BMW het met Rolls Royce net iets beter aan. Die hebben nog steeds een onmiskenbare Engelse stijl, waarbij de Duitse pünktlichkeit juist toegevoegde waarde is.
joost1990_2 zegt
Ach, het is minder dan een G65 AMG. Denk dat dat toch nog wel de meest directe concurrent is!
michaelcorleone zegt
@Joost1990_2: De meest directe concurrent wordt (volgens mij) de Mercedes-Maybach GLS.
e1000bmw zegt
Bij het lezen van de titel, kwam dit in me op: “Teveel.”…
mb10 zegt
Hoe vaker ik hem zie hoe meer ik hem kan waarderen. En ik denk dat het verder allemaal wel meevalt dat het een opgeklopte q7 of toureg zal zijn.
clarkson zegt
Prima prijs zou ik zeggen. Ik vind hem nog goedkoop ook. Gelukkig heb je dat belachelijk dure klokje nog zodat hij lekker belachelijk duur kan worden! :)
mashell zegt
@clarkson: Mee eens. Ik had de wagen veel duurder verwacht.
blaze3027 zegt
Ik moet dit ding echt een keer live zien. Want op al die foto’s ziet hij er niet uit. Soort Q7 maar dan van bentley
taxman zegt
Is dat de prijs voor of na verwijderen sjoemelsoftware?
mb10 zegt
@taxman: is geen diesel he
michaelcorleone zegt
Neem gewoon de dikste Audi Q7 met veel opties.
desjonnies zegt
Knap van ze.
Vroeger stonden dat soort jongens met “gouden klokkies ” bij de grens, daarna verkochten ze je van die pyramide-spel investeringen, nu, nu doen ze een Bentley’tje !
jorden zegt
Wat een geweldige auto vind ik dit!! Dat de basis een Q7 is zie ik als een voordeel. Waarom zou Bentley vanaf scratch beginnen met een SUV platform? Denk niet dat je daar een betere auto van krijgt.
gokartmozart zegt
vind het persoonlijk niks maar is ie niet wat te laag geprijsd voor de doelgroep? hij zou toch minimaal 2 x de prijs van de dikste Range Rover moeten kosten voor credibility reasons..want in dit segment gaat het toch om dat je er een enorme klap geld voor heb betaald?
peugeot205 zegt
Foto’s op een paar geshopte rotsen is sowieso keihard offroaden!
dvt093 zegt
Toch was die conceptcar veel mooier. Lekkere pooiervelgen, super subtiele en consistente achterkant… Nu is het een lelijk model zonder Bentley identiteit.