Dit is Peugeot’s nieuwe i-Cockpit

Auteur: , 50 Reacties

Le i-Cockpit.

Schermpjes zijn hot, analoge tellers zijn uit. Sterker nog: binnen afzienbare tijd staan tellerplaten en naalden voor een fors bedrag op de optielijst. Let maar op. Peugeot doet mee aan de trend en introduceert een nieuwe versie van hun i-Cockpit. Inclusief dat afgeplatte en (ten opzichte van de schermen) ietwat vreemd gepositioneerde stuur, dat we al kennen uit bijvoorbeeld de 208 en 308.

Alles staat in het teken van “beleving” voor de bestuurder. Ergo: de term rijplezier is qua inhoud duidelijk aan veranderingen onderhevig, maar dat geheel terzijde. In elk geval zou het compacte stuurwiel het rijplezier met een factor 10(!) vermenigvuldigen, aldus het persbericht. Verder bevat deze i-Cockpit proefballon een head-up display en een 8″ touchscreen.

Nieuw is de feature die wordt aangeduid met de term ‘Amplify’. Met een druk op deze toets “kunnen bestuurder en inzittenden een nieuwe emotionele en stimulerende dimensie activeren”. Wellicht denk je nu aan geestverruimende middelen en aanverwant vertier, maar het heeft te maken met de kleur en intensiteit van de aanwezige sfeerverlichting en programma’s voor de massagestoelen. Ook verspreid je in de i-Cockpit met een druk op de knop verschillende geuren die het geheel aan zintuig prikkelende ervaringen afmaken, beetje à la Citroën inderdaad. Amplify regelt het allemaal voor je.

Worden jullie, op basis van de plaatjes, blij van dit interieur?



50 reacties

Beleving? Sorry, maar ik vind het nogal een emotieloos dashboard, iets teveel robocop
@granlusso: Wen er maar aan, met de tijd meegaan.
Na mijn mening zo jammer van de tellers dat ze zo hoog zitten, want voor de rest vind in het echt een gaaf ding
Ziet er zeer fraai uit! Al denk ik ergens wel dat PSA dit als eerste op de DS-lijn zal lanceren.
Knight rider 2.0
Ik heb gereden met een 308 gt. Mooie auto, reed erg fijn maar dat stuurtje vond ik de rijbeleving met factor 30 afnemen. Vroeger op m’n skelter zat nog een grotere! Ik vond het bijster irritant. En een afgeplat kantje is mooi on te zien, maar op een rotonde met een stuur van 20cm is het gewoon vervelend.
@dragspert: met dat stuur slaan ze inderdaad de plank volledig mis. Rijbeleving zit hem niet in de diameter van het stuur, maar de mate van feedback die je terug krijgt en die is helaas 0,0. Helaas, dit is marketing gelul en geen echte poging gedaan om echt rijbeleving te creëren.
@dragspert: zucht. Ik heb een 308 GT en kan het beamen dat het gevoel minder is dan normaal. 🙄
Vind het wel een beetje raar dat stuur.
Heb een tijdje in een 208 gereden. Het grootste probleem is dat je het stuur nooit afgesteld krijgt zoals je wilt, omdat het stuur dan voor de tellers komt en je niets ziet…. Erg irritant en een veelgehoorde klacht. Niet erg fijn voor het “upgraden van de rijbeleving”.
De positionering van het stuur en de tellers.. Ik ben er nog niet helemaal over uit, misschien zal je er een beetje aan moeten wennen. Voor de rest vind ik het interieur best mooi geworden. Strak gedaan!
@viezefreddyw: Neef van me rijd zo’n 308 als leasehok. Verknocht als hij was aan zijn VW toch maar de overstap gemaakt, inmiddels wil hij niet meer terug. Stuur bevalt prima. Sterker nog, na er een tijd mee gereden te hebben voelt het erg onnatuurlijk om weer in een auto met ‘grote hoepel’ te stappen.

Kwestie van gewenning denk ik dus, al zal het niet ieders voorkeur hebben.
@motoragent: Inderdaad, kwestie van gewenning. Kan me voorstellen dat het voor een aantal mensen prettig rijden is en voor andere mensen juist totaal niet.

Moet er wel bij zeggen dat ik het gedurfd vond van Peugeot om de positionering zo te doen. Ik kan me voorstellen dat het veel (potentiële) klanten kan afschrikken tijdens een testritje.
Zo, de perschef van Peugeot heeft de BS kraan wijd open gezet, goeiedag zeg….Ben benieuwd wanneer de eerste autofabrikant een scherm over de volle breedte van het dashboard gaat ontwikkelen. Het stand alone nav schermpje ziet er een beetje lullig uit zo.
@pomoek: Het komt in de buurt:
https://i.ytimg.com/vi/apouDFCYN9s/maxresdefault.jpg
@bluebluered: O ja, MB natuurlijk. Heb het altijd wel een grappige tegenstelling gevonden. MB heeft voor mij een beetje een oude mannen imago, maar is wel zeer inovatief.
@pomoek: tja, BS mode staat bij veel merken aan, daar werkt het ook
Tien keer nul is nog steeds nul.. Afgeplat ministuurtje of niet..
Dikke BMW schermpje jongens!
Dus lange mensen hebben het stuur tussen de benen, of voor de tellers. Korte mensen hebben de tellers voor hun gezicht zodat ze niet/minder goed naar buiten kunnen kijken…

Lijkt me uitermate irritant.
@lekbak: Je hebt er persoonlijk ervaring mee zo te horen, of van horen zeggen?
Ik rij zelf met een 308 en hier zijn de pijnpunten uit de 208 al deels weggewerkt. het is inderdaad gewoon worden aan de nieuwe layout, meer best wel fijn; klein stuur en rotondes nog nooit een probleem met gehad.
het enige nadeel is als je echt groot bent met je knien het stuur kan reken. Ik ben zelf 1,8 m heb nog nooit problemen gekend maar groter stel ik mij toch wel de vraag.
Dit dashboard mag er dus gerust wel zijn voor mij al vind ik de integratie van het scherm in het midden mooier in de huidige modellen
Ik had onlangs een weekje een 208 als leenwagen. Het stuur en de tellerpositie deed me eigenlijk niet zoveel, in positieve noch negatieve zin. Zat me eigenlijk meer te ergeren aan het nogal nerveuze gedrag van het driepittertje voorin, en het gebrek aan isolatiemateriaal. Dan kun je het interieur nog net zo’n mooie luxe uitstraling willen geven, als dat botst met de rest van de rijbeleving heb je er nog niks aan.
Kom ik aan met mijn 10 tal analoge meters in de Volvo 240.. Ik ben zo verleden tijd
Vroeger zat het stuur gewoon standaard op de goede plek. Nu kun je het op 20 manieren afstellen en eigenlijk nog steeds net niet op de goede plek krijgen.
Ziet er goed uit!
Het lijkt meer op een ruimteschip
Ik ben niet zo’n Audi fan vanwege de slechte prijs/kwaliteit van Audi’s maar toch. Alleen moet ik bekennen, Audi staat inderdaad op eenzame hoogte als het gaat om mooie interieurs. Het blijft blijkbaar heel moeilijk om een mooi interieur te ontwerpen
Deze Peugeot cockpit had net zo goed een vooruitstrevende Ford cockpit kunnen zijn. Zet er een Ford badge op en ik zou het geloven
Er zitten geen stoelen in deze fotosoep…
Het ziet er niet onaardig uit maar de positie van het scherm blijft raar zoals hier al veel aangegeven en zo te zien heeft de nav bijzonder weinig overzicht (ziet er leuk uit dat plaatje met die gebouwen maar of je er nu handig mee navigeert). Laag resolutiescherm ?
Gaaf werkplekje heur, over tien jaar bij de andere… merken…
Zien we hier het dashboard van de nieuwe 508?
@mashell: denk eerder van de Peugeot 3008, komt in september. De 508 heeft recentelijk nog een facelift gehad. Interieur van de 3008 te herkennen aan de schakelaars net onder het scherm.
Gelukkig zijn de fysieke knoppen weer terug! Wat een drama is het, alles bedienen op zo’n traag scherm in de 308.
Enorm vet! Love it!
Hebben ze dat navigatiesyteem uit de rekken van BMW gepakt ofzo? Dat scherm lijkt er verdacht veel op. Verder wel fraai, maar alleen zo jammer van die tellers, zoals ook hierboven genoemd.
Ik had 2 maanden lang een 208 gehad als werk auto en wat reed dat ding bagger. Na lange ritten kreeg ik last van mijn rug en de stuur is zo klein dat het maar niet bleef wennen. 14k km gemaakt in 2 maanden in dat hok. Gelukkig weer back to grotere stuur.
Ik rij sinds 2 maanden een 208 en ben groot fan van het kleine stuurtje. Veel fijner en de meters zijn ook goed zichtbaar.

Het zou kunnen dat sommige mensen een stuk van de meters missen, maar dat had ik juist bij mijn vorige auto (Polo). Bovenste rand van het stuur zat daar gedeeltelijk ervoor.

Als peugeot ook wat meer werk gaat steken in gebruiksvriendelijkheid van touchscreen/radio/navi zou ik blij zijn. Dat voelt allemaal wat ouderwets en onhandig aan.
Ach, het is niet mijn smaak, maar we gaan zien hoe andere autofabrikanten dat gaan doen. Wat we een drama in die peugeots is, is de stuur/pedaalverhouding.
Als je lang bent is de 308sw goed voor rugklachten. Je kan de zithouding nooit goed instellen. Ik spraak met mensen van Scheel en ASS ivm een aangepaste stoel op maat. En daar is het probleem van de Peugeots ook bekend.
En dat ministuurtje wat ze in de marketing gebruiken,…is er alleen maar geplaatst omdat mensen met lange benen anders helemaal in de knoei komen.
Ik hoop dat ze wel een sneller systeem ervan maken. Huidige systeem in de 308 is nog trager dan een iphone 3 en die is al meer dan 6 jaar oud. Wat lopen we toch achter. 🙄🙄
Parbleu!
Beetje kek dat het dashboard nog zover omhoog loopt achter het display. Ziet er vooral op foto 3 een beetje maf uit.

Verders is het denk ik wel een dashboard waar Audi jaloers van kan worden. Het ziet er erg strak en gelikt uit. Of het functioneel en ergonomisch werkt vind ik lastig in te schatten. Maar het is voor het eerst dat ik een frans ontwerp echt mooi vind.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).