• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is Peugeot’s nieuwe Le Mans racer

Auteur: robbie, gepost 3 februari 2011 om 23:11 – 28 Reacties

Peugeot 908 HDi FAP 2011
Peugeot heeft vandaag zijn nieuwe Endurance racer onthuld voor het komende jaar. De ouwe trouwe diesel V12 is met pensioen gestuurd en vervangen door een 3.7 V8 (550 pk). Uiteraard weer een diesel. Gaan ze hiermee Audi verslaan?

Enige tijd geleden stuurde Peugeot al wat teasers de wereld in onder de spannend klinkende naam “90X“, maar uiteindelijk hebben ze weer gewoon gekozen voor de oude vertrouwde 908 HDi FAP naam. Never change a winning name?

De auto mag dan heel erg lijken op zijn voorganger en ook nog eens dezelfde naam hebben, het is een auto die voor 99,999% nieuw is. Het enige onderdeel dat afkomstig is van de oude 908 is de ruitenwisser.

We zullen deze zomer zien wie er op Le Mans met de hoogste eer gaat strijken. Wordt het Peugeot? Wederom Audi (met een V6)? Of toch misschien Aston Martin?

Voor de liefhebbers nog enkele interessante quotes over de nieuwe auto.

Met betrekking tot de motor:

“We have also made full of our experience with the V12. We ultimately decided to opt for a turbocharged diesel V8, the characteristics of which are very similar to those of the V12. The angle of the ‘vee’ is 90 degrees (compared with 100 degrees in the case of the V12) for balance reasons. The cubic capacity is 3.7 litres and the new V8 HDi FAP boasts peak power of 550hp. We ran it for the first time on the dyno on January 25, 2010.”

Aerodynamica:

“Given the big reduction in engine power resulting from the 2011 regulations (a fall of approximately 150hp), we had to take a fresh look at the trade-off between aerodynamics, drag and downforce. The latter has been significantly reduced in order to maintain a reasonably high top speed.”

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

908, Diesel, le-mans, Peugeot, Racing

Vorig bericht: « Eerste impressie: Pagani Huayra Roadster
Volgend bericht: VW Passat-tuning: you’re doing it wrong »

Lees Interacties

Reacties

  1. The360box zegt

    3 februari 2011 om 23:14

    Dus als ik het goed heb is de ruitenwissen 0,001%, dus in totaal 100 in t kwadraat is zoiets als 10.000 onderdelen?
    Zijn de regels weer aangescherpt dus als ik het goed heb rijden we in 2014 met een 2 cininder turbo Diesel?

    Login om te reageren
    • Apache zegt

      4 februari 2011 om 19:44

      @The360box:

      Neen, 0.001% oude onderdelen en dat zou er maar één zijn, wil zeggen dat er in totaal 100.000 onderdelen zijn (0,001% * 1000 = 1% en 1%*100 = 100%, dus 0,001%*1000*100 = 0,001%*100.000 = 100%)

      Login om te reageren
  2. Die-Bolle14 zegt

    3 februari 2011 om 23:30

    Alles leuk en aardig hoor, maar ik hoop voor ze dat ze de koeling van de motor ook ff 99,99% beter gemaakt hebben want vorig jaar vlamde ze allemaal toch mooi van de baan.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      4 februari 2011 om 09:40

      @Die-Bolle14: inderdaad, ben niet voor renault maar wil wel een leuke race zien. dus als ze ze nou ff wat minder lichtontvlambaar maakten. zijn tenslotte geen ferrari’s:)

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        4 februari 2011 om 09:41

        @lambo4all: sorry jonges, Peugoet, zat ook een atikel over Renault te lezen op autoweek dus was een beetje in de war:S

        Login om te reageren
    • Burdy zegt

      4 februari 2011 om 12:24

      @Die-Bolle14: Volgensm mij is dat alweer 2 jaar geleden. Vorige jaar hebben ze ommers gewonnen

      Login om te reageren
      • heyhuub zegt

        4 februari 2011 om 16:58

        @Burdy: Uhm nee, 2 jaar geleden hebben ze gewonnen. Afgelopen jaar zijn ze alle 4 uitgevallen.

        Login om te reageren
  3. bakkerst zegt

    3 februari 2011 om 23:37

    ik vind het wel een wijs bakkie zo, hij lijkt een stuk korter en compacter te zijn dan zijn voorganger, en dat geeft em net even een beetje een agressiever uiterlijk.

    me like..

    Login om te reageren
  4. Lan_Evo zegt

    3 februari 2011 om 23:51

    Ziet er weer indrukwekkend uit, vind het alleen toch nog steeds jammer dat ze nou met van die diesel stofzuigers rondrijden!

    Login om te reageren
  5. Jokkebrok zegt

    4 februari 2011 om 00:11

    Wáárom o wáárom die lelijke vin tussen de cabine en de achtervleugel :(

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 februari 2011 om 00:17

      @Jokkebrok: verplicht (regelgeving). Moet ervoor zorgen dat de auto’s niet meer gaan vliegen. Dit moet dan niet meer gebeuren:
      http://www.autojunk.nl/2008/04/crashes-tijdens-lms-1000km-monza-race

      Login om te reageren
      • Jokkebrok zegt

        4 februari 2011 om 17:36

        @robbie: @Captain: Dat verklaart een heleboel!

        Login om te reageren
    • Captain zegt

      4 februari 2011 om 01:05

      @Jokkebrok:
      Het heeft ermee te maken dat de auto vanuit een bepaalde hoek (ongewenst) als vliegtuigvleugel functionneert (en het effect van een vliegtuigvleugel is een sterke opwaartse zuigkracht) waardoor de auto’s in sommige gevallen inderdaad gaan vliegen. Deze vin breekt die doorsnede van de vleugelvorm, waardoor dat gevaar verdwijnt (of minimaliseert)

      Login om te reageren
  6. PeugeotGTI zegt

    4 februari 2011 om 00:29

    Go Peugeot

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      4 februari 2011 om 10:19

      @PeugeotGTI: Go Audi, Go AM, Go Porsche… zo nu weet je voor welke teams ik juich! ;)

      Login om te reageren
  7. JamesBond007 zegt

    4 februari 2011 om 00:55

    Le mans, zo vet! Maar oh zo saai na een uur of 2.
    Naja saai, veel van hetzelfde…

    Crashes zijn wel vet! Alles lijkt in slow-motion te gebeuren. Vorig jaar gehad met een Ford GT die niet op video is vastgelegd. Heb wel foto’s ervan.

    Login om te reageren
  8. mrB zegt

    4 februari 2011 om 00:59

    was niet echt onder de indruk, totdat ik de tekst van peugeot zelf las. 150 !!! HP minder is enorm. Weet iemand hoeveel vermogen de Audi minder heeft?

    Login om te reageren
  9. Barnato zegt

    4 februari 2011 om 06:19

    @Die-bolle14: Sorry maar koeling werkte perfect verleden jaar! Het probleem was dat de auto’s door perfecte omstandigheden te lang op maximum aantal toeren reed! Waardoor het motorblok er mee ophield en niet de koeling.

    Login om te reageren
  10. lamboto zegt

    4 februari 2011 om 07:52

    als ik het goed begrijp hebben alle lmp1 auto’s tegenwoordig 150pk minder?
    wat is dit nou weer voor een onzin? over 10 jaar hebben ze waarschijnlik allemaal 300 pk ofzo…..

    Login om te reageren
  11. F1Tim zegt

    4 februari 2011 om 07:56

    Bam, 550 pk uit een 3.7l diesel. Maar geen haar op die franse hoofden die een supersportwagen op de weg willen bouwen. Bij mijn weten is er nog nooit een serieproducte Peugeot geweest met 8 cilinders of meer.

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    4 februari 2011 om 08:33

    Allez les Bleus…….

    Login om te reageren
  13. BeQuietAndDrive zegt

    4 februari 2011 om 09:25

    Een pak minder vermogen dan de V12 natuurlijk. Ze hebben downforce moeten inleveren om topsnelheid te behouden, aldus Autosport. Ben wel benieuwd, ik denk dat de benzines er dichterbij zitten dit keer.

    Overigens die foto boven het artikel, wat is daarmee gebeurt? Klopt niets van (ingedrukt? ovalen wielen?)

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    4 februari 2011 om 14:08

    Doe mij maar een 1.85L V4 blokje met 225pk dan om in het vooronder van m’n Evasion te sleutelen…

    Dan kan die tenminste weer met het verkeer mee :)

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    4 februari 2011 om 15:05

    Die Fransen kunnen ook wel mooie en goeie Diesels bouwen. Dit is een bak vermogen.
    Ben benieuwd wat Audi op de weg gaat zetten. Ik hoop wel dat Peugeot de betere is……

    Login om te reageren
    • heyhuub zegt

      4 februari 2011 om 17:02

      @rufctr01: De nieuwe Audi R18 heb zich een tijdje geleden al laten zien.

      Login om te reageren
  16. Justawheelchairguy zegt

    4 februari 2011 om 18:18

    Zo’n auto is toch veel en veel mooier mdan een F1-auto.

    Login om te reageren
  17. pier zegt

    4 februari 2011 om 18:35

    De Fransen kunnen zeker goeie dieseltjes bouwen. Maar waar wil je een V8 inleggen bij Peugeot, ze hebben er toch geen auto voor. Wel leuk om een 508 3.7 V8 diesel te hebben op zich maar denk dat het prijzig gaat worden ;)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      4 februari 2011 om 23:59

      @pier: Ze kunnen hem doorschuiven naar zusje Citroën. De Metropolis is nog in ontwikkeling (schijnt), dus ze kunnen nog ruimte maken voor een V8. :mrgreen:

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North