Dit is waarom de Volkswagen Golf R400 er niet gaat komen

Auteur: , 27 Reacties

Helaas voor de fans. De über-Golf met 400 pk blijft een fata morgana.

Toen Volkswagen in 2014 met het R400 Concept kwam was het hek van de dam. “zoiets bruuts gaan ze nooit maken”. Toch kwamen de Duitsers een jaar later met het verlossende woord: De R400 gaat er komen, met meer dan 400 pk uit de geblazen tweeliter TFSI.

Toch komt Volkswagen terug op haar woorden en krijgen de mensen die in het begin zo sceptisch waren hun gelijk. Wegens de nasleep van het dieselschandaal voelt Volkswagen zich genoodzaakt enkele projecten af te blazen om kosten te besparen. Dit wisten we al en nu is bekend geworden dat de Golf R400 één van de slachtoffers is geworden naar aanleiding van deze bezuinigingen, schrijft Autonews.

Volkswagen gooit het complete project niet meteen in de prullenbak. De reeds gemaakte ontwikkelingskosten zullen binnen het concern in een later stadium nuttig worden gebruikt. De kans is aanwezig dat de 2.0 TFSI met meer dan 400 pk in een toekomstige Audi terecht gaat komen. Daarmee zal de vandaag aangekondigde GTI Clubsport S met 310 pk voorlopig de sterkste productie-Golf zijn die Volkswagen ooit heeft gebouwd.



27 reacties

Jammer. Die concept is echt wel gaaf. Heb hem mogen aanschouwen in Autostadt twee jaar geleden.
Gewoon dat blok van de ttrs er in. Kan makkelijk
@mrrallycross: kost nog steeds een hoop; testwerkzaamheden, marketing, et cetera. Auto zal nooit winst opleveren. Puur imagebuilder. Dat geld houden ze nu om begrijpelijke redenen in de zak. Zal wel een saai groen projectje voor in de plaats komen…
Euh, maar waren ze dan van plan die auto met verlies te gaan verkopen? Hoe hoog zijn die ontwikkelingskosten dan?
Nu moet ik huilen :(
Opzich wel begrijpelijk. Het zal beduidend minder kosten om die Clubsport S te ontwikkelen. Het blok met 310 pk ligt al in de schappen (zit in TTS) en het onderstel zullen ze ook van de TTS kunnen afkijken.
“geblazen TFSI” is een tautologie
@dubcars: Niet perse, je kan TFSI als een produktnaam opvatten en dan is het wel correct; ookal bestaan er geen ongeblazen TFSI (want: FSI is dood … en maar goed ook).
@dubcars: Nee, een pleonasme ;) Als je gaat grammar nazi’en, doe het dan goed.
@dubcars: Gdi…
Achja we hebben altijd die mooie fugazi R400 met 1.2 TSI in ons kikkerlandje! :)
Als ze een 2 liter tfsi kunnen maken met 400 pk, waarom heeft de Chiron dan niet 1600 ipv 1500 pk? Of is dat sommetje te makkelijk gemaakt?
@finn1996: Omdat koeling.
@finn1996: Iets met betrouwbaarheid
@flex01: betrouwbaarheid en VAG gaan sowieso niet echt hand in hand…
@finn1996: @dikdraak @flex01 Vergeet ook de marketing niet. Bugatti kennende krijgen we over enkele jaren ook een snellere versie van de Chiron. Daarom persen ze nu nog niet het maximale uit de motor.
Haha en nu staat diegene die laatst de te koop aangeboden golf, die helemaal verbouwd was als deze golf, echt goed goed voor schut. Want die hele auto bestaat dus niet
@maikel2303: vind hem juist minder voor lul staan. Nu heeft ie een auto gebouwd die er nooit kwam, maar graag had gewild. Best origineel. Als ie wel was geproduceerd, had ie een auto gehad die leek op een auto die hij niet kon betalen/niet op wilde wachten.
Waarom de R400 niet komt? Because belasting
Tja, dat is inderdaad wel jammer.
Wellicht bijt dit de Audi modellen, heb altijd het idee dat Audi meer pk krijgt dan een VW. Dit zal een directe aanval zijn op de Audi A3
Is de huidige Golf R niet gewoon de sterkste productie golf die vw ooit gebouwd heeft?
@koenigsegggone1: Nog wel, tot de Clubsport S er is.
Godverdomme
ABT heeft al een 400pk pakket voor de R , dus waar hebben het over. Hij is er gewoon en dan nog zonder al die extra opsmuk.
Koop dan een focus…. mooier beter sneller
Als dat 400pk blok richting Audi gaat komt er dan een RS3 Plus zoals er ook al is voor de RS6 en R8?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).