Volkswagen: ‘ja, wij gaan de Golf R 400 maken’

Auteur: , 30 Reacties

Als je de vraag 'willen we meer of minder pk's in een Golfje?' stelt, kan je er donder op zeggen dat je aanhangers voor de meer-variant gaan. En dus gaat VW dit voor ons regelen, door een overtreffende trap boven de Golf R te maken, geïnspireerd op het vorige week onthulde R 400 concept.

Bovenstaande wil nog niet zeggen dat er een 1-op-1 kopie van het concept gaat komen, met gele accenten en de volle 400 pk. Laten we niet vergeten dat de productieversies van de Volvo S60/V60 Polestar ook beduidend minder power aan boord hebben dan hun concept-evenknie, maar meer dan 300 wordt het sowieso natuurlijk.

Het nieuws komt uit handen van Car and Driver, dat VW-ontwikkelingsbaas Heinz-Jakob Neusser in Beijing tegen het lijf liep. Hij gaf aan dat een productievariant waarschijnlijk is, iets dat managers doorgaans niet zeggen als er in de hogere echelons van hun bedrijf nog geen besluit is genomen over het al dan net afschieten van een concept.

De vraag is echter: zitten we te wachten op een Golf met meer dan 300 pk, en zo ja, wordt dit een auto waarvan de EA888-motor puur een vermogensboost krijgt? 400 pk uit een 2.0 TSI betekent 200 pk/liter, Mercedes doet al 181 pk/l in de x45 AMG’s, dus het kan ongetwijfeld en het is niet onaardig om gewoon eens een conventioneel scheurijzer zonder hybridefratsen te zien, maar toch. Zou het niet leuker zijn om te mikken op een R waarvan zoveel mogelijk gewicht wordt geschrapt (hoewel dit natuurlijk meer kost dan de turbo’s iets meer boost te geven)?

Laten we niet op de zaken vooruitlopen, misschien heeft VW ook nog een extreme lichtgewicht Golf R Evo in de mouw. Bovendien hebben we nog geen tijdspad of definitieve specs, dus het even wachten hoe dit verhaal zich gaat ontwikkelen. En bovendien, hoe dit gaat doorsijpelen naar zusterbedrijven Audi en evt Seat. Je kunt natuurlijk geen S3 hebben die het aflegt tegen een Golf, of wel?



30 reacties

+1 Voor de bovenste alinea. Ik hoop dat VW hem letterlijk zo houdt.
@biohazardracer:
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op.
De productie wordt gewoon zo grijs als elke andere Golf, wat hem dan wel een populaire Get Away Car gaat maken..
@tupperware: Nee ik kan niet rekenen. Aan de andere kant… ik heb waarschijnlijk de eerste 20 jaar het geld er toch niet voor dus ik reken ook nergens op ;)
Een grappig idee, alleen denk ik dat de auto hier gewoon veel te duur zal worden. Een VW is al belachelijk duur in vergelijking met andere merken. Een petje kan hem niet betalen en degene die er wel geld voor heeft rijdt intussen in een hele andere auto rond.
@rufctr01: A1 quattro was toch ook meteen uitverkocht, ook belachelijk duur voor zo’n auto. Waarschijnlijk zal het ook bij de golf, net als de A1 Q ook om een gelimiteerde oplage gaan.
Wel een gaaf ding, maar ik vind die leeggetrokken opgevoerde Astra toch nog gaver!
Ze zullen heus wel hun best doen om er meer vermogen in te proppen dan Mercedes in de 45 AMG. Het blijft immers een potje ver pissen.
Toch zou ik blind voor de AMG kiezen al is het maar voor het “specialere” gevoel..
Ik snap de markt echt niet voor dit soort auto’s. Afgelopen week heb ik in Duitsland met de nieuwste GTI performance gereden.
Dit gaat echt meer dan hard genoeg. Boven de 200km/u is de Golf overigens bijzonder instabiel en ronduit zwalkend, waardoor hoge snelheden in deze auto sowieso niet zo wenselijk zijn.

Ik heb in veel snelle auto’s gereden, maar de 230PK is meer dan genoeg in een Golf. Meer is absoluut onnodig. Sterker nog, ik ben er zeker van dat een deel van de rijbeleving verdwijnt. AWD of niet.
@fiatsco: Voor een Golf misschien . maar ligt ook aan waar je grens/eis ligt qua rijbeleving . de rijbeleving is naast de personelijke voorkeur van de rijder zelf ook afhankelijk van de combinatie van alle mogelijke factoren van de vermogensoverdracht op die wagen .
Bijna alles is aan te passen / tunen als jij naar je eigen smaak de auto speelser zou willen hebben heh ;-) .
Sterker nog , ik ben er zeker van dat dat iets meer vermogen juist meer reserve biedt aan de rij/snelheidsbeleving haha
Sorry sir_smokalot het is nog vroeg, de laatste zin van de vierde alinea (die tussen haakjes); Hoewel dit natuurlijk meer kost dan de turbo’s een iets meer boost geven? Ik denk dat je twijfelde, of een iets hogere boost geven of iets meer boost geven:) Ik heb begrip, deze dinsdagochtend voelt als maandagochtend..
Nee, er stond eerst ‘een iets hogere druk’, wat ik later veranderde in iets meer boost, waarbij ‘een’ bleef staan. Dus. :) Aangepast, dank voor het doorgeven!
VAG producten met meer dan 400 pk uit een 2.0 T(F)SI zullen nog wel toenemen.
Audi toonde al de TT quattro Sport Concept met 420 pk uit een 2.0 TFSI motor.
Verder staat “Worthersee 2014” weer voor de deur en daar zullen ook wel weer een aantal VAG Concept’s met een variant van deze motor staan.
Verder komt Audi al snel met de RS3, hierbij wordt er algemeen van uit gegaan dat er een 5 cilinder motor in komt, maar “Auto Motor und Sport” meld uit betrouwbare bron vernomen te hebben dat de volgende RS3 een 2.0 TFSI motor krijgt, dit is ook waarom Audi hem al zo snel kan uitbrengen.
MQB met 5 cilinder motor is nog niet getest volgens zeggen.
@HZW: Grappig, want navraag bij Audi een tijd geleden leerde dat de 5-in-lijn gewoon blijft. Hierbij werd overig niet specifiek gezegd dat dit ook in de RS3 het geval is, maar goed..
@sir_smokalot: Misschien enkel die 5-cilinder voor de TT-RS?
Lekker hoor, ik zeg doen!
Weet zeker dat ze ergens in Japan zullen balen, kunnen ze weer terug naar de tekentafel met de Civic Type-R ;) Die gaat het met iets meer dan 300 peekaa afleggen op de Ring..
@raul88:
Die hoeven hiervoor echt niet terug naar de tekentafel, die gaan op voor het FWD ronderecord.
Bij mijn weten is een Golf R AWD, mompelt iets over appels en peren..
@tupperware: Helemaal waar, grote slap in the face voor mezelf.
Dan breng ik mijn post terug tot alleen: Lekker hoor, ik zeg doen!
Excuses voor het uitkramen van 100% poep, ligt waarschijnlijk aan mijn maandaggevoel op de dinsdag hehe ;-)
@raul88
of de Civic Type R het gaat afleggen op de ring tov deze GOLF R 400 daar ben ik nog niet zo zeker van.. Als de Civic straks 1250kg weegt tov een golf R 1475kg en de civic ca 320/330 pk heeft dan wil ik nog wel eens zien wie er sneller is… Kijk maar eens naar Radical.. Weinig gewicht en niet eens gek veel pk’s en een wegligging die voor 9 van de 10 mensen te hard is.. maar ja op de ring wil je dat juist…
Voorlopig kunnen we alleen gissen… dus eerst maar wachten voor dat we gaan roepen..
He he eindelijk een vette Vw Golf. Ik zeg doei Golf Gti en Golf R !!
@sir_smokalot
Ik kan mijn herinneren dat Audi geroepen heeft dat de 5 cilinder deel uitmaakt van Audi’s DNA, dit zegt echter niets over de toekomstige toepassing.
Verder zou de 2.5 TFSI motor nog niet voldoen aan Euro-6 normen.
Ook heb ik vraagtekens waarom Audi een TT RS style Concept heeft getoont met een 2.0 TFSI motor van 420 pk en niet bv een 2.5 TFSI motor met het zelfde vermogen.
Dit geeft je toch te denken hoe de TT RS/RS3 toekomst er uit gaat zien.
Het heeft er alle schijn van dat Audi de weg aan het plaveien is voor RS modellen met 2.0 TFSI motoren.
Zou Mark Zuckerberg z’n GTI gaan inruilen?
Het is wel duidelijk welke motor in de rs3 komt, maar 350-400 pk mag van mij ook uit een 2.0 komen.. Als het maar hard gaat
Dan kan die direct concureren met de volgende Ford focus RS, die ook wel 400pk zal krijgen.
Want, in alle eerlijkheid met de A45 AMG en de 1M concureert die amper.
Verder vind ik het een beetje belachelijk om zo’n vermogen in zo’n wagen te leggen, als je niet voldoende hebt aan een 200pk in zo’n hatchbak dan spoor je niet.
@Hupke:
200 pk in en hatchbak is meer dan voldoende maar of het genoeg is, dat is een andere vraag.
Zeker op snelweg kan je gemakkelijk naar 300pk gaan om nog sneller te kunnen optrekken zonder al te veel problemen. Vanaf 400 pk begint het zinloos te worden omdat je de aerodynamica niet mee hebt.
Maar wanneer is het echt genoeg? dat is persoonlijk.

Overigens hou ik van wagens met een normaal uiterlijk maar met een dikke verassing onder de motorkap/gaspedaal. Zeg maar een wolf in schapenkleren. Zo heeft er niemand door dat ik er 225 heb liggen en dat is zo ideaal als er weer een veel “te” dikke uitlaat naast mij staat, mijn uitlaat maakt dan wel geen lawaai, dan kunnen ze hem in ieder geval wel mooi bewonderen. (ik haat petjes auto’s met uitlaten die knallen voor heel de wijk terwijl die bak nauwelijks optrekt, een uitlaatgeluid moet in verhouding staan met het vermogen, anders ben je voor mij een loser petje)
Dus een golf, die beter en, leuker is dan een R. Iets met 6 cilinders??
Het probleem van dit soort auto’s is tegenwoordig toch het gewicht.
4Motion + DSG zal toch al snel 150 Kg extra wegen.
Vermoed dat dit R400 speeltje zomaar 1450 Kg gaat wegen.
@HZW: en dat is een keurig gewich als je kijkt naar de luxe goodies die erin komen te zitten en de veiligheidseisen van vandaag de dag. Ik zou persoonlijk een GTI-R met 280pk, rolkooi, semislick banden, gestript interieur en handbak interessanter vinden, maar de markt ervoor is kleiner. Alhoewel Renault volgens mij dat recept gaat gebruiken…
Daar gaan ze er hier niet veel van verkopen. Los van wat ze vragen voor de auto, als je de gigantische belasting en verzekering moet betalen van een 400+ pk wagen dan heb je echt wel wat geld staan. En als je dan toch geld hebt en je bereid bent je te laten naaien door de roverheid en verzekering omdat jij een wat zwaardere wagen wil, waarom zou je dan een Golf nemen? Neem dan een RS6 ofzo.

In landen waar ze niet meteen een aanslag op je rekening plegen vanwege wat extra pk’s zie ik hem wel goed verkopen. Maar trekt sowiezo fout publiek aan dus alleen al daarvoor moet ik het nooit hebben.
In 1989 ( ja, vorig millenium ) bouwde Volkswagen ook de Golf 2 Limited. 70 stuks, een uber-luxe-en-uber-krachtige Golf 2. Niet de meest spectaculaire auto qua looks verder, alleen een blauw randje rond de grill ipv een rood randje. Voorzien van 4WD, leder, 4 deuren, etc etc.

Vermogen: circa 210 pk uit een 1800cc 16v met compressor ( G60 spiraal-lader ), en dat in de tijd dat een 1.8 16v zo’n 140 pk had, en een 1.8 met compressor er 160 uit purkte. Ergo: de overtreffende trap van de GTI/G60/16V in de vorm van een ‘ simpel ‘ golfje.
Let wel: in 1989 was Audi’s maximum voor een sportieve personenauto ongeveer 220 pk uit een 5 cilinder Turbo van 2.2 liter. De ‘doorsnee snelle Audi’ zat rond de 160 tot 180 pk. Dus een S3 die het onderspit delft? Geen probleem. Breng er slechts 40 uit ( 40 jaar Golf, 40 stuks ) en klaar. Niemand die zal klagen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).