Dit is wat de Alfa Romeo Giulia QV in Nederland gaat kosten

Auteur: , 71 Reacties

Een tonnetje en wat kleingeld.

We hoopten in Frankfurt meer te zien van de reguliere Giulia zonder QV-toevoeging, maar dat model schittert echter door afwezigheid. Net als FCA-ceo Sergio Marchionne (die is druk met vakbondsonderhandelingen en laat de grote comeback van Alfa dus schieten). Wat we wel hebben is de Giulia Quadrifoglio in Competizione Red. Alfa Romeo Nederland heeft ons nu ook verteld wat ‘ie gaat kosten in ons door BPM geplaagde land: €108.000.

Met die vanafprijs duiken ze nét onder de handgeschakelde BMW M3, die hier vanaf €110.400 de showroom verlaat. Mercedes weet hun powersedan wel goedkoper neer te zetten: die rij je vanaf €99.995.

De Alfa Romeo Giulia QV, die met en 510 pk sterke zescilinder 2,9-liter V6 sterker is dan eerder genoemde Germanen, heeft een on-Duitse een topsnelheid van 307 km/uur en sprint van 0 naar 100 km/uur in 3,9 seconden. Naast rood is de Giulia-on-steroids leverbaar in Trofeo White, Vulcano Black, Vesuvio Grey en Montecarlo Blue.

Rondje Núrburgring in 07:39

Say what!? Op de persco merkte Alfa Romeo al subtiel op dat de Giulia QV de ‘Ring in een tijd van 07:39 heeft afgelegd. We hebben het nagevraagd, en het schijnt inderdaad de officiële tijd te zijn. Dat is -mits ze geen Italiaanse stopwatch hebben gebruikt of het turboblok met Ferrari-dust hebben besprenkelt- even flink sneller dan een C63 AMG Coupé (8:01), Audi RS4 (7:58) en de M4 Coupé (7:52). Kortgezegd: Alfa heeft de snelste Ring-sedan ooit gebouwd. Kom maar door met die bewijsvideo, Alfa!

De Gulia QV is vanaf het vierde kwartaal te bestellen. Wanneer ze worden uitgeleverd is nog niet bekend gemaakt.



71 reacties

Jammer dat ze niks roepen over de Sportswagen en ik had graag wat meer over de diesel varianten en welke automaat er komt. Want met de QV ga ik geen 30.000 per jaar rijden.
Misschien handig te vermelden dat de officiële Ringtijd 7:39 is. Volgens mij daarmee de snelste productie-sedan op de markt.
@Ilquadrifoglio: Inderdaad, beetje vreemd om dat niet in de tekst te vermelden.
Alfa had zelf een mooi lijstje, zelfs een seconde sneller dan een Murcielago LP640.
@trustmeiamanengineer: Vinden de sponsoren niet leuk :-D
Geen nieuws = slecht nieuws voor Alfa..!
Wat een heerlijke bak!
De spaarrekening gaat vanaf vandaag op slot, ik rij m’n 147 wel naar de 3 ton en dan staat er hopelijk over een paar jaar eentje op de stoep.
Maar met een minder potente versie ben ik ook wel tevreden. Ik neem aan dat de V6 ook nog in een zwakkere variant komt, en met de ‘gewone’ vierpitters zal het ook wel snor zitten.
Ik roep alle mensen in Nederland met genoeg geld op tot het kopen van een Guilia QV 8-)
en in dollars ??
Aangezien het leeuwendeel toch in USA verkocht moet gaan worden ..
@lincoln:
leeuwendeel is ws een groot woord voor die handjevol qv’s die verkocht gaan worden. weet niet waar ze denken de meeste normale versies te slijten, maar kan me voorstellen dat europa daar een redelijke rol in speelt.
Ik vind het niet slecht. Begrijp me niet verkeerd, t’is ene klap geld. Maar ik vreesde 120+k… Qua specs en looks kan ie wat mij betreft prima mee met de ‘grote jongens’. Ik zou hem puur op die punten eerder nemen dan een M3 of C AMG. Maar dat is persoonlijk.
Goed, Alfa Romeo denkt dus écht dat ze een concurrent zijn van BMW en Mercedes.
Nou, dat is allemaal natuurlijk mooi bedacht, maar met jaren afwezigheid ben je niet ineens gepromoveerd naar een hoger niveau. Laten we eerlijk zijn.
Maar goed, we wachten af, misschien zijn er mensen genoeg die veel geld willen betalen voor Alfa’s, Audi heeft zich de afgelopen decennia ook tussen BMW en Mercedes gewurmd dus het kan wel.
@stationcar: ze zijn al veel langer concurrent van BMW, net zoals Skoda, Kia, Hyundai, Dacia renault, Seat, citroen, vw ook concurrenten van BMW zijn….alleen is er zo veel dom volk wat in die primioem kul gelooft.
Hier was ik dus al bang voor, tweedehands it is.
Ook leuk om te weten is dat carbon remmen standaard is. Er ‘as we speak’ getest wordt met een 540 pk versie, dezelfde motor met blokhoek van 60 graden (heeft met Amerikaanse blokken te maken) ook in de net aangekondigde Ferrari Dino zal uitkomen.
@nord: Met een blokhoek van 90° en inhoud van 2.9l is dit volgens mij gewoon de 3.9l v8 uit de Ferrari 488 GTB met 2 cilinders minder.
@Ilquadrifoglio:

Nope .. Pentastar blok ..
@lincoln: Heb begrepen dat er in een eerder stadium met de Pentastar onderblokken is getest om de productie goedkoper te maken. Ik weet niet wat het resultaat daarvan is geweest. Maar de Pentastar heeft toch een blokhoek van 60 graden? Van diverse personen begrijp ik dat de Alfa V6 een blokhoek van 90 graden heeft.
@Ilquadrifoglio:

Joh .. Ik vind het prima ..
Anyway .. Ik koop veeeeeeel liever een Chrysler blok dan een Ferrari blok ..

De kopers willen GEEN Ferrari onderhoudskosten ..
En Alfa wil er GEEN garantie op geven ..
@lincoln: Komt ‘ie weer met z’n Amerikaanse onzin hoor….
@trustmeiamanengineer: je kan van de Amerikanen zeggen wat je bedoeld, maar daar weten ze hoe je betaalbaar een sterk en compact blok bouwt met veel vermogen.

Neem de LS6 van GM. Geweldig blok: klein, licht, veel vermogen, betrouwbaar, vloog maximum draaimoment, waanzinnig geluid en nog goedkoop ook.

Dit Alfa blok is groter, gecompliceerder, duurder en gaat ongetwijfeld minder lang mee dan een LS7 van de Camaro Z28. Die trouwens ook een aardige Ringtijd neerzet ;-)
@gtwillem: Precies … Allemaal leuk die hightech en spannende namen maar doe mij maar een 2 klepper per cilinder die ook gewoon tegenwoordig dik vermogen eruit pompt en een mensenleven mee kan ipv innige relatie met de Alfa dealership ivm garantie claims en hoge onderhoudskosten.
@trustmeiamanengineer: in tegenstelling tot wat…jouw Italiaanse onzin? Laat die Italianen eerst maar eens een motor ontwikkelen die meer dan 10 jaar meegaat zonder 5x gereviseerd te moeten worden.
@mopar: zolang je maar geen Opel alfa koopt bestaan die alfa motoren al heel lang
@mopar: Dan spreken we automatisch over begin jaren 2000. Ken je de afkorting JTD? Need I say more?
@lincoln: Mijn excuses… Ik dacht even dat je serieus was :-D
@lincoln: Je hebt het mis: onderhoud op een nieuwe Ferrari is vanaf 2011 de eerste zeven jaar gratis en dus goedkoper dan welke auto ook.
@Ilquadrifoglio: Pentastar? Die leg je toch achter je speedboot?
@Gulli:

Nee dat is Volvo Penta.
@jack_abarth: en die Penta ligt er meestal in en niet achter.
@Ilquadrifoglio:

http://www.allpar.com .. http://www.pentastars.com ..
Geven daar wat info over ..

Gelukkig Minder geheimzinnig dan waar Volvo Jaguar Land Rover en Aston Martin hun blokken vandaan trekken ..
@lincoln: Tja de Maserati 3.0 V6 is niet de Alfa 2.9 V6… Maar misschien dat het onderblok wat aangepast is. De hoeken moeten anders zijn..
@Ilquadrifoglio:

Weet je wat .. Jij mag een plek op aarde uitzoeken waar de generator van deze auto gemaakt wordt .. Ik ben het bijvoorbaat met je eens ..
@Ilquadrifoglio:

Ik kan (hoe graag ik het ook wil) jouw bewering niet weerleggen ..
Ik moet het ook maar doen met tegenstrijdige internet info ..
Sorry voor het ongemak ..
Bedankt voor het sparren ..
En de groetjes van Sergio ..
@lincoln: Ilquadrifoglio heeft gelijk hoor, dit is niet de aangepaste Pentastar V6 van de Maserati Ghibli, maar een 2.9 V6 met een blokhoek van 90° wat dus inderdaad gewoon de Ferrari 3.9 V8 is met 2 cilinders minder.

Hierop is het duidelijk te zien dat het om een 90° blokhoek gaat en geen 60° zoals de Pentastar.

http://www.omniauto.it/awpImages/photogallery/2015/23405/photos1280/alfa-romeo-al-salone-di-francoforte-2015_39.jpg
http://www.omniauto.it/awpImages/photogallery/2015/23405/photos1280/alfa-romeo-al-salone-di-francoforte-2015_38.jpg
@JVG1:

Ooeeehhhh .. Busted ..
Ga nu direct Sergio bellen want word er helemaal kniftig van ..
Moet weten hoe het zit ..
@JVG1:
Handig dat t er op staat… Blok ligt trouwens mooi ver naar achteren! Zie geen strut brace dus zal ook wel double wishbone voor hebben. Meer slangetjes dan een terminale patient trouwens.
Hij is toch zo gaaf. Maar ik had toch ook graag wat normalere versies gezien op de IAA. Snel een rijtestje dan maar!
Ach met de gebruikelijke Alfa afschrijving heb je deze auto over een jaartje of 3 voor 15K.
@hahaha: Hahaha… nee.
Niets Amerikaanse blokken te maken …
Mijn eerste reactie was :| wat een berg geld! En toen bedacht ik me wat de specs ook alweer waren en toen klonk het al veel logischer. Het is idd een M3-prijs maar puur op papier zou hij dat ook waar moeten maken. Ik ben benieuwd hoe de eerste rijtesten zullen zijn.

Maar dit bewijst weer dat ik deze auto steeds onderschat, het is geen dikke sedan met tegen de 300pk, hij is echt heel snel!
Zullen er vast en zeker wel een stuk of zes a zeven verkocht worden in Nederland .

Me zou eventueel geïnteresseerd kunnen zijn in de Diesel variant die voor geweaune paupers is .
Technisch gaaf (zoals het er nu uitziet) maar in mijn ogen absoluut geen mooie auto. Gemiste kans….
Even duur als de concurrentie en daar is ook niks mis mee. Maar de vraag is of deze Alfa genoeg biedt om de koper uit hun veilige Duitse luchtbel te trekken? Bij mij zou dat in ieder geval wel lukken. De M3 en C63 zijn fantastisch, maar zeker niet perfect.
Gek. In België is hij net de goedkoopste :-) Zal dan wel een niet-zo-gunstige CO2-uitstoot hebben, waardoor ook in België zijn aankoopvoordeel mss vervalt.

Alfa QV: 76.000EUR
BMW M3: 77.850EUR
AMG C63: 81.675EUR
AMG C63S: 90.145EUR
@GeoBem007: zo scheelt gewoon 32k … Das niet misselijk
Ok. Ik ben om. Sneller op de Ring kan niet voor dat geld (nieuw en vierpersoons). 108.000 is een prima prijs, had hem veel duurder verwacht. Het is veel geld voor een Alfa, maar als je kijkt wat je ervoor krijgt valt het wel mee.
Volgens mij heeft Alfa helemaal geen zin om een doodnormale 20% bijteller Giulia JTD te maken. Ze blijven maar leuren met dit overdreven ding dat toch (bijna) niemand gaat kopen.
@mashell:
Inderdaad, ze moeten nu wel snel een keer met die normale Giulia op de proppen komen en we willen het interieur ook wel eens zien.
Het begint een beetje belachelijk te worden zo onderhand.
Misschien komt de normale wel helemaal niet.
@stationcar: http://www.omniauto.it/foto/popup/398029/alfa-romeo-al-salone-di-francoforte-2015 hier staan foto’s van het interieur, motor en andere kleuren. Het is inderdaad nogal apart dat ze nog steeds geen normale versie kunnen laten zien.
@stationcar: hier het interieur op video vanaf de beurs.
https://youtu.be/cLx6Jo0kCs8
@cgreg:
Dankuwel!
Ik had tot nu toe alleen wat vage gelekte foto’s gezien, dit geeft een beter beeld.
Afgezien allerlei typische BMW dingetjes in het interieur ziet het er mooi uit.
Nu wachten we maar weer verder op de normale versie. :-)
@stationcar: ik denk trouwens ook dat die normale helemaal niet komt. De Alfa ingenieurs zijn blijkbaar helemaal niet bezig met het ontwikkelen van auto’s die Alfa moeten gaan redden. Ze maken alleen nog showcases die hun engineering kunsten laten zien. In de hoop dat iemand hen overneemt voordat Fiat de stekker trekt.
@mashell: daar lijkt het inderdaad op. En als ik de foto’s van het dashboard via bovenstaande link bekijk schieten de tranen me helemaal in de ogen.

Dit is niet productierijp. Wat n kieren en naden. Hiermee kan je echt niet komen aankomen in 2015, niet voor 108.000 en ook niet voor 30.000 in een huis-tuin-en-keuken variant.
Toen ik zei dat hij een tonnetje zou kosten werd ik door het zelfverklaarde orakel van AB voor idioot versleten.

Wat ben ik blij dat ik er de ballen verstand van heb.
Als je 8000 euro kleingeld noemt word ik straatmuzikant
Ik zou hem graag in het geel willen met spiegelkappen in het lichtgrijs.
Ik had hem toch een stuk duurder verwacht!! Zo ziet het er goed uit voor alfa!
Duur, maar daarvoor zou ik zeker de gevestigde orde laten staan
Waar moet je dat ding in hemelsnaam naartoe brengen voor onderhoud? De gemiddelde Alfa-dealer die een ruimte heeft in de lokale Fiat-garage weet er geen raad mee ben ik bang.
Geen led koplampen? Xenon anno 2015-2016 kan toch niet meer.
Het is trouwens een mega verschil. ik had op mijn Audi ook led dagrij en xenon koplampen, maar nu ik die Mercedes led koplampen heb, met ils wil ik niks anders meer.
Wat een geld.. En dan straks die afschrijving.. Je kan beter naar t casino gaan, dan loop je minder snel leeg..
Maar ok, de specs zijn leuks en alfa’s rijden over het algemeen heerlijk..
Ik hoop dat ik m vaak tegen kom maar ik ben bang van niet.. Helaas niet de auto die alfa gaat redden vrees ik.
Een ton voor een auto met Ferrari-engineered techniek. Vind t wel wat hebben.

Op autoweek een Maserati met door Ferrari ontwikkelde V8 op de rollenbank met veel meer dan het opgegeven vermogen. Zou mij niet verbazen als hier ook meer dan 510pk in blijkt te zitten.
@alfablog: Tja, vroeger hadden de Lada Samara en de eerste Seat Ibiza’s ook een motor mede ontwikkeld door Porsche, maar dat heeft ook niet echt veel mensen uit hun Mercedessen en BMW’s getrokken.
Super mooi auto maar voor die prijs koop ik wel wat anders
Net als de nieuwe subaru sti
Bpm maakt het heel moeilijk voor Nederlanders om een mooi snelle auto te kunnen rijden

Weet iemand toevallig hoeveel deze alfa in duitsland kost
@blaze3027: volgens mij rond de 75 mille.
Toch mooi te zien dat er zoveel reacties zijn op Alfa: het wordt dus tijd om wat kleurrijkere wagens op de weg te zien dan de standaard Premium wagens. Ik zeg go Alfa! Nu nog een select mooi dealer netwerk.
Precies als verwacht: deze superversie moet de fans en de media koest houden tot in 2016. Pas dan presenteert Alfa in Geneve de reguliere versies en die worden hopelijk in de maanden erna leverbaar. Daarmee is de opvolger van de 159, aanvankelijk beloofd voor 2012, gewoon vier jaar te laat. Je mag hopen dat hij 156-achtige kwaliteiten en verkoopresultaten gaat behalen, maar dat vraagt om een fatsoenlijk gamma aan gewone versies, met prijzen die aansluiten op het model eronder (Giullietta), dus vanaf zo’n 35 mille. Auto’s van een dikke ton met Ferrarimotor, daar haalt Alfa de gewenste nieuwe verkoopaantallen zeker niet mee.
:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).