Dit kost de Alfa Stelvio met 150 pk diesel

Auteur: , 69 Reacties

Of heb je liever meer pk's in je Italiaanse SUV?

Dit kost de Alfa Stelvio met 150 pk diesel

Tot vandaag was de Alfa Romeo Stelvio te bestellen met minimaal 180 pk. De 2.2 JTD met dat vermogen mocht de deur uit voor 55.950 euro en de lichtste benzineuitvoering met 200 pk (ook meteen de goedkoopste Stelvio) kost 54.450 euro. Er is echter een nieuwe instapper aan het gamma toegevoegd die het doet met een 150 pk sterke motor.

Deze 2.2 JTD is zoals gezegd de nieuwe instapper en mag mee vanaf 53.950 euro. De 150 pk-versie wordt geleverd met RWD en een 8-traps automaat. Door het gebrek aan AWD weegt deze Stelvio 1.579 kilogram en het testverbruik op de NEDC-cycle bedroeg slechts 4,7 l/100 km bij een uitstoot van 124 g/km.

Het koppel van de instapper is vastgesteld op 450 Nm en hij is per direct te bestellen! Bedenk wel: voor 2.000 euro meer krijg je 30 extra pk’s. Aan jullie de keuze! Wellicht helpt onze verse rijtest een handje.

Nog een kleine toevoeging: dieselen in combinatie met AWD kan alleen op de versie met 210 pk zelfontbrander.



69 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
ik begreep dat de motor nagenoeg hetzelfde is.. en dat je voor een paarhonderd euro ook naar de betere chiptuner kan gaan…om meer pk’s voor minder te krijgen
@hans75: doei garantie
@abdoelklapstoel555: bij VW is de turbo van m’n gechipte GTD na 4 jaar onder coulance vervangen. Ik ken het beleid bij Alfa niet maar de meeste dealers doen niet moeilijk.
@abdoelklapstoel555:

Nee hoor, gewoon bij Prins kopen die sturen ‘m naar Viali en de garantie blijft gewoon. Zelfde als een VAG kopen en naar de JD-sturen via de dealer.
@jack_abarth: Toch vreemd gezien ze zelf Squadra dealer zijn
@hans75: Yup, de 200pk benzine is ook exact (maar dan echt tot op het laatste schroefje) hetzelfde als de 280pk. Gewoon even langs Squadra MET behoud van garantie.
@oversoft: Ok, en hoe zit dat dan met de remmen op de 280pk-versie? En de standaarduitrusting?
@jippie: Ook de remmen zijn EXACT hetzelfde. Geen enkel verschil.
En de 200pk Super uitvoering (die 8.5k GOEDKOPER is dan de 280pk Veloce) is standaard VEEL meer aangekleed dan de Veloce, met uitzondering van de grotere velgen van de Veloce. Dus ik weet niet of je trek hebt in een setje velgen van 8.5k, maar ik ga wel gewoon voor een aangeklede 200pk Super.
@oversoft: bizar! Ik wist niet dat je zo in de maling wordt genomen door autofabrikanten.
@jippie: Tsja, waarom is een M550d 35.000 euro duurder dan een 530d die in essentie hetzelfde blok hebben? (In de F10 iig, in de nieuwe is een 530d geen 6 cylinder meer…)
35k voor 2 extra turbo’s is best veel geld. Maar dat is hun verdien model.
@OverSoft: De motor van de M550d en die van de 530d zijn toch echt wel heel verschillend hoor! Het enige wat gelijk is, is het aantal cilinders en de cilinderinhoud…
@dhoog: Nee hoor, dat zijn allemaal de N57 van BMW. Ja, tuurlijk zijn er wat meer turbo’s op geschroefd en zal er wat meer koeling aanwezig zijn, maar het blok is echt hetzelfde…
@OverSoft: in de nieuwe 530d geen 6 in lijn meer? Van waar haal je dat? Dat is een 6 in lijn met 265 pk en 620 Nm.
@hollow: Klopt, bedoelde de 525d welke geen 6 cilinder meer is.
@OverSoft: ik vergeef het je. Voor een keer.
@jippie: kan ook komen door de CO2 uitstoot. Die zal wel hoger liggen in de officiële cijfers, dus meer belasting. Als je achteraf tuned na aanschaf ontloop je die kosten.

Geldt dan dus ook voor de bijtelling, vandaar zo populair en hoeft niet aan fabrikant te liggen.
@OverSoft: en de sportstoelen die je – muv de huidige pakket aanbieding – niet kunt bestellen op de Super als optie. Wel een gemis want de standaard stoelen zijn veel te vlak. Helaas, want ben een echte Alfist, maar dit is een gemis dat BMW met optie 180 (Sportstoelen) gewoon top aanbiedt.
@OverSoft: flink verschil maar je vergeet het Q4 systeem bij de Veloce
@oversoft: er staat dus duidelijk op de website van Squadra:

“Geven jullie garantie?” Ons antwoord is: “Ja, alleen op de software” (let wel, de software die zij installeren voor hún chip). Wij geven geen garantie op de techniek (van de auto).

Alfa, Fiat of Lancia rijders, waarvan hun auto nog onder de fabrieksgarantie valt, stellen de vraag of wij de “fabrieksgarantie” overnemen. Nee, ook dat doen we niet.

Wij bieden dus geen motorverzekering en al helemaal geen fabrieksgarantie overname.

https://www.squadra-tuning.nl/garantie/

Dus, mocht de “techniek” (kleppen, cilinders, koppakking, e.d.) stuk gaan door hun software/chip, dan dient men zich te wenden tot de fabrikant/dealer van het merk en ja, als de dealer kan aantonen dat er gerommeld is met de auto in de breedste zin van het woord, dan is het dag, dag, zwaai, zwaai, maar met je handje naar de fabrieksgarantie. Die ben je dus kwijt!

Een dat (motor)schade nimmer voorkomt door hun chip, tja, dat moeten we dan maar geloven en ervan uitgaan dat ze weten wat ze doen met je auto……………?
@erik2907: Hmh, dat is dan veranderd, want in het verleden hebben ze dat wel aangeboden. Overigens is teruggeplaatste software nooit te detecteren, dus ach, eerst even langs Squadra voordat hij naar de dealer gaat.

En dat een chip geen schade kan geven, weet ik uit ervaring dat dat niet zo is (mijn 530d is er aan kapot gelopen), maar er is een verschil tussen het chippen naar originele specificaties (want er is GEEN verschil in motor) en het chippen naar een hogere specificatie dan de fabrikant bedoeld heeft.
@OverSoft: het verschil in motor, dat kan zo zijn. Uit ervaring weet ik dat mijn Dacia in 2015 niet op LPG te verkrijgen was, vanaf 2016 wel (rij ik nu). Exact dezelfde motor, geen schroefjes anders, behalve de legeringen van het gebruikte metaal en aluminium. Dus…… of de Alfa exact dezelfde motor is ….. Mogelijk dat de legeringen/de samenstelling van de materialen anders zijn?
@erik2907: oeps, het verschil in motor ……. moet natuurlijk zijn, dezelfde motor…….
@erik2907: laten we een Dacia vooral niet gaan vergelijken met een Alfa…
@hans75: ach, techniek is van Renault en die zijn ietsie pietsie groter dan Alfa :-)
@erik2907:

Gelukkig .. is er iemand nog wakker ..
@lincoln: dank je, en als de FIOD er lucht van krijgt en de mogelijkheid ziet om gechipte voertuigen te achterhalen, kun je ook nog een navordering krijgen als de CO2 uitstoot hoger is. Immers, het voertuig voldoet niet meer aan de type goedkeuring van de RDW.

Ik heb geleerd om van chiptuning af te blijven.
@hans75: dat is met zoveel motoren tegenwoordig.
VW caddy bijv, alleen maar 2.0TDI met ~90 tot ~180Pk.
Als je die 90Pk chipt krijg je ook 180peekaas (of in die richting).

Zijn gwn dezelfde motoren met een andere ECU
@m-tfsi: neem aan dat meestal nog wel andere dingen worden geknepen? Luchtinlaat ofzo?
@hans75: heb gehoord datBMW gebruikt bij motoren met dezelfde inhoud en ander vermogen wel degelijk andere spruitstukken, nokkenas, aandrijfstangen etc. gebruikt.
450 Nm op 1600 kg icm 8 trappen ..

In theorie prima te doen ..
Ik zou toch voor de 180 pk’s diesel kiezen. Niet zo zeer vanwege de pk’s maar vanwege de AWD.
@robert110: AWD is alleen leverbaar op de diesel met 210 pk, zal het artikel even updaten!
@robert110: waarom zou je met 180 pk in zo’n hok AWD willen in Nl?
@nopetrolnofun: omdat het een suv is! Bij ons thuis rijden ze een xc60 met aanschrijving op de voorwielen. Goed zat voor hier maar zeg eerlijk,, past toch niet bij het model auto..
450nm is nog altijd erg prettig.
Matige shop, sorry..
Doe maar gewoon een Giulia.
Wat een hoop geld voor een auto
Een Alfa in het bruin zie ik haast nooit, gelukkig!
@sezz: de hier zoveel geprezen 159 in bruin/bronsmetallic is echt geweldig. In het verleden werden Alfa’s ook veel in bruin metallic geleverd (Sud, Alfetta, Sei) tegen de mode in, maar stiekem wel mooi!
@spec: Waren alle Sud’s niet uiteindelijk bruin :D
@sezz:
Was in de jaren ’70 een heel populaire kleur hoor.
Zó populair dat die vanzelf ontstond.
@sabrerator: Noemde men dat toen niet Cloaca Bronze?
@sezz: die snapt niemand, joh. Tenzij je Vulva rijdt.
Ligt het aan mij of is het wel erg veel geld voor een 180pk diesel?! Voor het geld heb je een bomvolle VW Tiguan Comfortline Business R 2.0TDI 150pk DSG, wat ik persoonlijk fraaier vind afgewerkt. Zat laatst in de Alfa Romeo Giulia QV, hele gave auto van buiten, maar van binnen allemaal net niet t.o.v. zijn concurrentie.
@roberto: even serieus.. die VW is bedoeld voor de vutter met caravan.. dit is en SUV met stijl en echt leuke rijeigenschappen.. niet echt hetzelfde dus.

Volg je de balie for money route dan zul je bij de Hyundai of KIA dealer of bij Skoda een veel betere deal kunnen vinden dan die Tiguan denk ik.
@w0o0dy: ik heb diverse VW’s / Skoda / Seats gereden, en moet zeggen dat ik dan toch de VW het meest fijn vind rijden, en het fraaist uitgevoerd. Ook t.o.v. een Kia / Hyundai, al vind ik het fraaie auto’s, kwalitatief vind ik het minder.. En over VAG producten die teveel olie zuipen of kapot gaan, nooit ervaren.
@roberto: ben ik niet met je eens. Heb nu een Passat, maar nu het leasebakje vrij gegooid is moet het gek lopen wanneer ik volgend jaar er weer een ga rijden. Geen verkeerde auto’s maar om nou te zeggen dat het de lekkerst rijdende auto’s zijn .. dan ben je niet veeleisend vwb rijdynamiek. Niet erg, ieder z’n voorkeur, maar ik verschil hier van mening. Mijn ega vindt de VW prima in te parkeren en overzichtelijk maar spreekt iedere keer met heimwee over de rijkarakteristiek van de Alfa’s en het vertrouwen in de wegligging. Klaverbladen hard naderen is in de Alfa gewoon vol vertrouwen en met gevoel, dit in tegenstelling tot het gevoelloze van de VW. Misschien 5cm verlaagd met 19″ dat het wat gevoel terug geeft 😏
@bischero: ok, moet ik toegeven, die van mij heb ik ook verlaagd en heb er 19 inch onder. Stuitert harder dan een gemiddelde MoH bezoeker, maar schijt ;-P ziet er nu gewoon super uit en rijd als een snaar als je een beetje op snelheid rijdt! Maar terug naar t onderwerp, een Stelvio koop je niet om op t circuit te scheuren..
@roberto: Haha gotcha ☺, top dat je het toegeeft!

En je hebt gelijk een stelvio koop je niet voor op het circuit. Ik wil ook het liefst zo diep mogelijk in de auto en zo laag mogelijk bij de grond zitten bij het rijden.
@roberto: misschien dat je het snapt als je hoort dat in de enige vergelijkingstest tussen een Stelvio en een Audi Q5 de Alfa tot winnaar werd uitgeroepen? Ja de Q5 is wat moderner en straalt meer luxe uit (interieur) maar is qua rijgedrag het niet redt tot “goed” waar de Alfa Stelvio de sticker “zeer goed” opgeplakt kreeg. Onderaan de streep de fijnere en leukere SUV.
@roberto: En dan rijbeleving. Die DSG bakjes vind ik zenuwachtige stukjes techniek. Of ben ik de enige die zich daar aan irriteert?
@garp: ik rij nu een Golf GTE met DSG, en het rijd bijzonder goed moet ik zeggen. De eerdere generaties DSG (Golf 5/ begin Golf 6) zijn inderdaad niet fijn.
@garp: nee, hier idem. Ben ertoe veroordeeld want was ‘gratis’ optie, handbak was niet mogelijk ?! Maar stoor me er wezenloos aan
@roberto: maar heb je dan ool 450nm koppel?
Rij er eens een stukje mee, dan weet je waar het verschil in zit.
Voor de paupers?
@bartsmit: paupers staan bij de audi zwendelaar te sjacheren voor een financiering voor een Q5
Over het chiptuning verhaal; vorige week heeft mijn vader een giulia 2.0 besteld, standaard 200 pk. Deze wordt fabrieksaf voorzien van het pack veloce(alle veloce gimmicks behalve 4wd). Bij de dealer zal hij gechipt worden door squadra tuning, hij gaat naar +/- 310 pk en met behoud van garantie. De stelvio zou ik dus ook lekker met de 150 pk diesel, of straks met de 200 pk benzine , bestellen.
@varln1991: enorm verschil! Vraag me af waarom er niet fabrieksaf zoveel pk’s in zitten.
@thesis: omdat, geld.
Pk’s zijn veel minder relevant in Nederland, veel koppel vind ik zelf prettiger rijden
@shibby: zeker vrachtwagen chauffeur?
En de prijs in Belgie?
btw; Niet om jullie Nederlanders te pesten met onze lagere prijzen, maar gewoon uit interesse.
Lang leve squadra, lekker de goedkoopste kiezen en na de chip genieten van je power
150 pk met 450nm koppel!!??
@kennone: Zal bovenin de toeren wel flink afgeknepen zijn. PK’s zijn het product van koppel en toeren. Lekker vlot in de lage toeren, maar dood boven de 3500 schat ik.

Valt allemaal met de software te sturen zolang turbo’s en bakverhoudingen gelijk zijn.
Die anale fixatie op paardenkrachten is zo raar. Geef mij maar koppel. 150 of 180 pk maakt weinig uit. Met 180 is je topsnelheid hoger. Nou. Gefeliciteerd. 450 nm op de achterwielen. Lijkt mij een prima auto.
Eigenlijk is DE versie die je wilt hebben (en die niet aangeboden wordt) de 280 pk benzineversie met alleen maar RWD… en dan nog 3-5 cm of zo verlaagd. De typische SUV ride height kan me gestolen worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).