
Jawel, we hebben het over de prijzen van de nieuwe Audi A3 Limousine.
Een goed geproportioneerde sedan maken in het C-segment is knap lastig. Kijk maar naar de Mercedes CLA. Gelukkig liet Audi zien hoe het ook kon met de A3 Sedan, of zoals ze het zelf noemen: de A3 Limousine. Inmiddels is er een nieuwe generatie van de A3 Limousine. Deze heeft nu zijn weg gevonden naar de Nederlandse showrooms.

In lijn met de huidige designtaal is de A3 een stuk strakker en agressiever gelijnd. Met de sportieve looks zit de Audi dus een beetje tussen de A-klasse Sedan en de CLA in. Audi is er in ieder geval opnieuw in geslaagd een goed ogende C-segment sedan neer te zetten.

Dan nu de prijzen van de Audi A3 Limousine. Onderaan de prijslijst vinden we de 110 pk sterke 30 TFSI Pro Line. Deze moet €34.380 gaan kosten. Dat is welgeteld €10 meer dan de Sportback. Voor dat bedrag heb je dus een auto die 15 cm langer is en er meteen een stukje volwassener uitziet.
De A3 is verder leverbaar in drie andere motorvarianten. Dat zijn de 35 TFSI met 150 pk, de 30 TDI met 116 pk en de 35 TDI, wederom met 150 pk. Al deze motorvarianten zijn leverbaar als Pro Line, Business Edition, S Edition en Edition One. De duurste versie is de 35 TDI Edition One, die een vanafprijs heeft van €49.410. De prijslijst is iets korter dan die van de Sportback. Dat komt omdat bij de Sedan de 35 TFSI momenteel niet met handbak leverbaar is.

Voor de directe concurrenten hoeven we alleen bij Mercedes en BMW te kijken. Buiten Duitsland doet men namelijk niet aan premium C-segment sedans. Mercedes heeft zelfs twee modellen in deze categorie: de A-klasse sedan en de CLA. De eerste heeft een vanafprijs van €33.215 en de tweede een vanafprijs van €37.090. In beide gevallen heb je dan een 180-uitvoering met 136 pk.
Vanuit de gedachte ‘beter laat dan nooit’ heeft BMW onlangs ook dit segment betreden met de 2 Serie Gran Coupé. Voor €36.305 heb je een 218i met 140 pk. Je moet dan genoegen nemen met een driepitter.
Wat een extreem lijke achterbumper. Net de VW T-roc. Allemaal zwarte plastic stukjes, dan wel met een lijntje chroom eromheen. Waarom. Zo nutteloos. zo lelijk.
@grasvreter: en de voorkant dan? De eerste A3 sedan was echt een beauty, zeker vergeleken met de concurrentie. Nu is het allemaal rommelig.
Wat zijn het toch een stelletje verschrikkelijke dik-doeners bij Audi. Continu chique carrosserievormen misbruiken voor alledaagse auto’s.
Limousine voor een sedan,
Coupé voor een hatchback,
Shooting Brake voor een stationwagon,
Bah bah. Maar goed, ik had toch al niks met die opgeklopte VW’s.
@tenaci: huh? Welke station noemen ze een shooting brake dan? En welke hatchback noemen ze een coupé?
@tenaci: jeetje.
@tenaci: Audi gebruikt geen Shooting Brakes. En welke hatchbacks zijn coupés? Enige wat Audi momenteel coupe noemt zijn de A5, TT en R8 en dat zijn een coupés in diens puurste vorm.
Limousine is ook helemaal geen rare term. Dat is gewoon zoals in den oude dage de sedan werd genoemd.
Dat dom gebruiken van Coupé, Shooting Brake en dat soort termen moet je als kritiekpuntje achterlaten bij BMW en Mercedes. Als je geen fan van Audi bent dan is dat prima, maar wat je hier zegt berust niet op feiten.
@720s: ?
@tenaci: tja, want het gaat er natuurlijk niet om of het klopt wat zegt, als je maar kan zeiken…
@tenaci: zonnesteekje?
@tenaci: geen verstand van auto’s zeker? Zonnesteek?
@dolledries: ach, dat hij er niks mee heeft kan kloppen, ik ook niet.
Opgeklopte VW-tjes met een Peugeot interieur!
@rufctr01: ieder zijn mening. Smaak is persoonlijk. Maar zijn feiten kloppen niet.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
On topic: ik vind dit nog steeds een hele stijlvolle compacte sedan. Mooier dan de Merc en veeeel mooier dan de BMW.
Grondvorm 10,
Details 6-
Totaal exterieur ~8
Stoelen 10
Dashboard 6-
Totaal interieur ~8
Conclusie: mooi maar had beter gekund
# less is more
@meetsysteem: gefeliciteerd met de succesvolle lancering van Cars & Bids trouwens!
@720s: i see what you did there!
? Dank u beleefd
Vorige was veel mooier, cleaner en tijdlozer. Veel te druk dit ding.
Helemaal mee eens. Het was juist de oude die strakker gelijnd was. De nieuwe heeft veel te veel tierlantijntjes.
@donaldjgarrison: de vorige had een mooie basisvorm die verpest werd door heel lelijke spatbordranden. Dan is deze echt een stuk mooier.
De Audi is de mooiste nu, maar de Lexus IS EX10 blijft de mooiste kleine premium sedan ooit.
https://carimages.com.au/P8nBvkR72efqVVVq9tLO40fOoxo=/fit-in/800×600/filters:stretch(FFFFFF)/vehicles/redbook/LEXU0042.jpg
@dracae: die is een klasse groter, 3 serie , c-klasse , A4 zeg maar.
De uitgebouwde spatborden missen een beetje hun effect.
Ze zouden de auto dikker moeten laten lijken, maar nu lijkt hij juist kleiner. Jammer ook dat de cleane lijnen en de nagenoeg perfecte verhoudingen van de huidige A3 Limousine verloren zijn gegaan.
@moveyourmind: idd, door die nadrukkelijke gevormde wielkasten en spatborden valt op hoe kort de auto is, want het passagiersgedeelte oogt nog kleiner
Hebben ze de grille geleend van de Hyundai Kona 1.0 benzine? Verder wel een mooie Volvo Polestar kleur. Sorry Audi, geef mij die 5 cilinders maar terug, daarmee toon je echt verschil met de gevestigde orde.
@marcomanta: De RS3 heeft een 5 cilinder ;)
@simonferrari: ok, wist ik niet, thanks.
Vind het echt een mooie auto, ben beniuewd naar de RS versie.
Doe mij toch de huidige CLA maar, ziet er 10x beter uit dan dit drukke ding.
De CLA is toch juist wel de best gelukte kleine sedan in dit segment. Oké ik ben wellicht bevooroordeeld aangezien ik zelf sinds twee weken een CLA heb. Afgaande van de hoeveelheid complimenten van buren, collega’s en vrienden kan ik wel vaststellen dat er veel mensen zijn die de CLA een geslaagd ontwerp is.
@pordon: vinden*
@pordon: meen je dit serieus? Ben benieuwd naar de meningen van je vrienden, buren en collega’s als je er niet bij bent ;)
@tmenges: Haha sjah van vrienden en collega’s weet je het maar nooit. Het feit dat meerdere buren in m’n eigen wijk als bij m’n ouders in de straat die ik amper spreek naar me toe komen om te zeggen dat ze het zo’n mooie auto vinden zegt wel wat denk ik.
@pordon: was ook meer gekkigheid , echter vind ik toch de Audi een stuk mooier hoewel het interieur van de Mercedes daar en tegen wel weer mooi geslaagd is, desalniettemin veel plezier met de Benz!
Niets is zo persoonlijk als smaak natuurlijk. Dankje!
Ik ben het met je eens. De nieuwe CLA werkt minder gedrongen en ligt prettiger op het netvlies, zeker in de aangedikte AMG-line. De A3 had het strakke van de vorige met de net wat beter in verhouding zijnde nieuwe moeten verenigen. Dan was het wat geweest. Qua interieur valt op dat het bij Audi niks meer mag kosten, Mercedes weet dit beter te verhullen en zou ook direct mijn keuze zijn. Veel plezier er dus mee!
@karhengst: Dankje! Ik heb inderdaad de AMG-line. De keuze ging ook tussen de vorige A3 en de CLA. Omdat de vorige A3 toch wel wat zijn leeftijd begon te tonen heb ik nog gewacht op de release van de nieuwe A3 en toen was de keuze snel gemaakt.
@pordon: gefeliciteerd ?. Mooie auto geniet ervan!
Het interieur is echt fantastisch, maar het uiterlijk.. Wat een drukke Dinky Toy. Dan is de CLA toch echt het mooiste.
Om de een of andere reden heb ik het idee dat deze breder, hoger, langer en zwaarder is dan een 90. Maar ook fors krapper. Of een wat recenter voorbeeld, een 166 ofzo.
Meer vloeroppervlak innemen, verder de lucht in gaan. Maar op de een of andere manier toch krapper zijn en minder kofferbak hebben.
Maar daar heb ik geen enkele onderbouwing voor.
Volgens mij is de A8L de enige limousine van Audi. Om een A3 met kofferbak een limousine te noemen zal wel iets met sjoemelsoftware te maken hebben????
@leko: zoals ik hierboven ook aangaf is dat gewoon een benaming voor sedans. En het is wel een sedan ;) ik vind het beter dan die zweverige ‘4 door coupés’ of dat soort meuk eerlijk gezegd.
Volgens mij vergeet men de Honda Civic 1.5 Turbo VTEC sedan. Deze auto is (nog) in NL leverbaar en rijdt (veel) beter dan deze Audi A3: https://www.youtube.com/watch?v=hbbnwsaupJs
Deze Civic rijdt niet voor niks in zeer grote getale elders op de wereld (vooral de USA).
@s2000vtec: premium techniek, maar dat is t wel. En het uiterlijk, de hatchback is al geen parel, maar die sedan is echt geen pan. Ik zou eerder de Mazda 3 als premium sedan buiten duitse makelij duiden.
Ik draag Honda overigens een warm hart toe, maar met de Civic zijn ze sinds de FN het spoor bijster.
Wel een journalistieke misser inderdaad om de Mazda 3 niet te noemen. Is meteen ook de best ogende auto in z’n segment, zowel van binnen als van buiten. Alleen ontbreekt het aan een potente versie.
Het artikel gaat over het feit dat de A3 de goedkoopste limousine is en vervolges staat er bij de A sedan een lagere prijs genoemd…
De A-klasse is maar een sedan ;)
Wel een mooie, lekker compact, zeker zo mooi als de CLA. (In het blauwmet AMG velgen)
Als je ziet dat zowel Mazda, Honda als Toyota een mooi gelijnde sedan aanbieden in hetzelfde segment en je daar meer voor minder krijgt denk ik dat de Audi A3 sedan het moeilijk krijgt. Nu de A3 zo druk uiterlijk heeft zou ik vooral even langs de Honda dealer gaan als je in bent voor een Audi.
Nee hoor ?
Waarom worden sedans ineens limousines genoemd?
@rhellema: marketing bs
Ik dacht serieus dat het een A4 was op het eerste gezicht, vind de vorige A3 limo wel stukken mooier moet ik zeggen
Luchtroosters aan de achterkant om de hond te laten ademen?
Lijkt ons wel wat om te stretchen en tot een echte LIMO te maken, is t meteen niet meer de goedkoopste Limo nieuwe Limo. Bij https://www.limousine-huren.be/limousine/ zijn we alvast aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Na onze stretch van een RR moeten we dit toch ook wel aandurven. Jammer dat Remetz Cars uit Lisse opgehouden is met bestaan waardoor ze ons er helaas niet bij kunnen helpen. Maar ook al eens een EU 300c Diesel (MB) naar de US gestuurd om daar door te laten zagen dus de zaag in een A3 moet ook wel lukken..