• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 508 pk sterke EV9 GT heeft een scherpe prijs (volgens Kia)

Auteur: machielvdd, gepost 24 juni 2025 om 11:25 – 17 Reacties

De 508 pk sterke EV9 GT heeft een scherpe prijs (volgens Kia)

Wíj vinden het veel geld.

Vroeger was je al helemaal het mannetje als je een Zafira OPC had met 240 pk, maar tijden veranderen. Kia lanceert nu een refocontainer met maar liefst 508 pk: de EV9 GT. Deze was vorig jaar al geïntroduceerd in de VS, maar nu maakt ‘ie ook zijn opwachting in Europa.

Dat betekent dat we ook de Nederlandse prijs kunnen melden. Dat zullen we maar meteen doen: de EV9 GT is er vanaf €88.795. Da’s een hele dure Kia… Er is maar één Kia geweest die duurder was: de Stinger GT, met een vanafprijs van 97 mille. Maar die had tenminste een dikke V6.

Zoals collega Loek in november al opmerkte is de EV9 GT een stukje minder spectaculair dan de EV6 GT. In plaats van 650 pk heeft de EV9 ‘slechts’ 508 pk. Daarmee duurt een sprint van 0 naar 100 km/u 4,6 seconden. Niet baanbrekend anno 2025, maar laten we wel wezen: we praten hier over een zevenpersoons gezinsauto. Hoeveel vermogen heeft zo’n auto nu echt nodig?

Je kunt trouwens kiezen uit zes of zeven zitplaatsen. Als je gaat voor zes krijgt je twee luxe captain chairs op de tweede zitrij. Verder kom je ook weinig te kort in de EV9 GT. Je hebt standaard een elektrisch schuif-/kanteldak, stoelverwarming voor en achter, stoelventilatie voor, massagefunctie voor de bestuurder en Meridian audio met 14 speakers. Maar goed, voor bijna €90.000 mag je ook wel wat verwachten, nietwaar?

Volgens Kia heeft de EV9 GT een “scherpe positie in zijn segment”, maar dat is een discutabele claim. Er zijn toch echt zevenzits EV’s met 500+ pk die beduidend minder kosten (zie onder). En dan is er ook nog de Ioniq 9 AWD+, die weliswaar iets minder vermogen heeft, maar wel meer range.

  • BYD Tang (517 pk, 530 km range): €68.090
  • Hongqi E-HS9 (551 pk, 465 km range): €69.995
  • NIO EL8 (652 pk, 390 km range): €78.233
  • Hyundai Ioniq 9 AWD+ (429 pk, 600 km range): €81.495
  • Kia EV9 GT (508 pk, 510 km range): €88.795

Kia heeft dus zeker niet de scherpste prijs. Nu zullen mensen natuurlijk eerder bij Kia aankloppen dan bij een Chinees merk, maar toch verwachten we niet dat je de EV9 GT vaak gaat zien. Daar is het iets teveel een nicheproduct voor.

Ook interessant!

  • Supersnelle Kia EV9 GT: eigenlijk helemaal niet supersnel
  • Vergelijking: Kia EV9 GT vs Mercedes R63 AMG
  • Dit is de vernieuwde Kia EV6 GT met 650 pk!
  • Kia EV9 vanaf nu 8.000 euro goedkoper

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, EV9, geld, Kia, Prijzen

Vorig bericht: « Tesla onder de loep na incidenten tijdens Robotaxi-lancering
Volgend bericht: Video: Aso claimt parkeerplek »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    24 juni 2025 om 11:52

    Net als bij de EV6 GT: dit is gewoon zinloos. Die auto’s zijn bedoeld om te filerijden naar kantoor, naar de Appie, naar de Ikea, naar de voetbal/hockey etc. Het zijn gewoon de Zafira’s van deze tijd. Ze hebben 0 appeal en 0 aspiraties. Daar hoeft geen 500/600 pk in. Sterker nog, liever niet gezien hoe die gemiddelde bestuurders (komen doorgaans uit een schraapdiesel) ermee rijden. Geen wonder dat de verzekeringspremies door het dak gaan.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      24 juni 2025 om 11:57

      Het is maar goed dat ie zo duur en lelijk is. Wordt dan hopelijk weinig verkocht.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        24 juni 2025 om 15:11

        Jeetje, een Kia met 500 pk heeft wel een gevoelige snaar geraakt. Dit is een auto van 90.000 euro. Denk niet dat je veel tokkies of leasers met voorheen trage diesels hierin gaat vinden. Welke merken mogen dan auto’s maken met veel vermogen en welke niet?

        Login om te reageren
    • banderas zegt

      24 juni 2025 om 13:10

      Wat een onzin joh. Als iemand lekker veel vermogen wil, waarom niet? Alsof men een Ferrari koopt om het vermogen, nee, die gaat gewoon de stalling in. Alsof iemand een Golf GTI koopt om z’n rijgedrag? Nee, die knallen ze gewoon door een stadscentrum. Zo heb ik nog wel meer dooddoeners hoor.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        24 juni 2025 om 13:26

        Onzin? Jouw comment bevestigt precies wat ik heb gezegd. Je noemt precies twee auto’s die mensen kopen omdat ze leuk willen sturen. Dat je daarmee ook andere dingen doet, soit. Je koopt geen EV9 omdat je leuk wil sturen.

        Login om te reageren
        • banderas zegt

          24 juni 2025 om 14:06

          Of je zoekt van alles wat in 1? En ik zeg juist waarom men ze niet koopt vanwege het stuurgedrag.

          Login om te reageren
  2. tweetyv6 zegt

    24 juni 2025 om 12:33

    10 mille duurder dan mijn XPENG G9 Performance met 550pk.
    Die is completer en beter.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      24 juni 2025 om 13:54

      In welke zin beter?
      Chinees staat toch voor knaak, pauper en astronomische afschrijving..

      Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        24 juni 2025 om 15:50

        Heb je ‘m al eens in het echie gezien? Of erin gereden?
        Nee? Vermoedde ik al.

        Ik weet het eea van autobouw & kwaliteit.
        En dan vooral interrieur, dashboard, airbags & gordels.
        Heb in een grijs verleden PPAP & APQP gedaan op deze delen. Was – in mijn tijd bij Johnsson Controls – verantwoordelijk voor pre-productie kwaliteit van dashboard assemblies voor verschillende klanten o.a. Mercedes.

        En ik kan je zeggen dat de ‘build quality’ van de XPENG op een verglijkbaar niveau zit als de Duitse ‘premium’ merken en dat ie elektro-technisch zelfs beter is dan het gros van de Duitsers.

        Na 4 jaar EQA was mijn shortlist voor een opvolger:
        NIO EL6
        XPENG G9 Performance
        Mercedes EQE SUV 400

        De EQE was – zonder korting – 47k duurder dan de XPENG als ik een identieke uitvoering qua opties wilde. Ik reeg echter meteen 30k korting als ik een van de 4000 (!!) voorraadwagens zou nemen.
        Ze komen ze aan de straatstenen niet kwijt.

        En de XPENG laadt maximaal met 310 kW
        Mercedes max 130

        Dat scheelt.

        De Chinezen zijn de Europeanen op het gebied van BEV’s lichtjaren vooruit.

        Login om te reageren
        • juakali zegt

          25 juni 2025 om 08:17

          Rij nu 6 maanden (tijdelijk) met een BYD Han dus ook Chinees.
          Heeft ook 520PK ofzo en ziet er relatief goed uit en interieur ziet er kwalitatief uit.
          En daar is ook alles mee gezegd. Voor de rest is het dikke rommel voor 72.000 euro.
          Elektronica trekt op niks, software is brol en de afwerking ziet er goed uit maar eens je er dagelijks in zit dan is het dikke rommel van bedenkelijke kwaliteit. De airco werkt maar half of niet, het overschakelen naar Apple car loopt mank, het overschakelen van radio naar een telefoonoproep geeft een kort boost in het geluid van de radio voor hij switcht.
          De zetels doen je in eerste instantie denken dat je sportief en comfortabel zit maar bij langere trips krijg je last in je rug en nek. Heb verschillende auto’s gereden (al 30 jaar) en ook lang en nog nooit meegemaakt. Zelfs de kwaliteit van “nep” leer is gewoon slecht en toont na 20k km al schade bij gewoon gebruik.
          Koffer open doen of klepjes open doen voelt en klinkt goedkoop.

          Login om te reageren
          • tweetyv6 zegt

            25 juni 2025 om 12:25

            IIs de reden waarom BYD niet op m’n shortlist stond.

            Van de Chinezen zijn Nio, XPENG en Zeekr de betere producten. De rest….. hmm, ja…

            Login om te reageren
  3. guillaum zegt

    24 juni 2025 om 14:35

    De prijs van de NIO is exclusief batterij, die kun je tegen meerprijs huren of kopen.
    Geldt dat ook voor de prijzen zoals genoemd voor de overige modellen?

    Login om te reageren
    • Jozo zegt

      24 juni 2025 om 15:50

      Die batterij kost 12k, kom je boven de 90k totaal uit en is het ineens de duurste van het stel.

      Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      24 juni 2025 om 15:53

      Als je bij NIO de accu huurt (€250/mnd) kunnje gebruik maken van de accu-wisselstations.

      Én als je huurt en er komen betere accu’s op de markt die sneller kunnen laden, dan kun je daar ook gebruik van maken.

      Login om te reageren
  4. Estate_of_mind zegt

    25 juni 2025 om 08:05

    Als je het rijtje concurrenten ziet; de Europese auto-industrie heeft een serieus probleem / mag flink aan de bak. Nu komt dit nog over als de menukaart van een obscuur Aziatisch restaurant en zullen veel kopers afschrikken door onbekende namen, maar dat was ooit met Kia ook..

    Login om te reageren
  5. CL65 zegt

    25 juni 2025 om 09:19

    Sinds een paar dagen staat er een in straat bij ons, het is wel een beest hoor. Niet mijn ding, maar wel leuk spul, had nooit geraden dat er een 90k prijskaartje aan hangt.

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    25 juni 2025 om 17:16

    Ik vind het interessanter om te weten hoeveel meer deze GT kost tov de GT-line.
    Dan is het 77k vs 88k; wat dus 11k is om van 384 naar 508pk te gaan en een rit opties erbij.

    Ga je voor de budget versie, dan heb je dus de 76kWh met 217pk en een enkele motor.
    Ga je voor de 100kWh, zit je al op de 68 voor de budget versie of 72k voor wat opties.
    Ga je dan ook voor dual motor, doe je er 3k bij.
    Nog eens 2k voor de GT-line.

    Het lijkt bijna Audi!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North