• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: Kia EV9 GT vs Mercedes R63 AMG

Auteur: Loek, gepost 22 november 2024 om 21:00 – 11 Reacties

Een 500+ pk sterke zevenzitter, dan kan je aan twee auto’s denken. Wij zetten de hagelnieuwe Kia EV9 GT tegenover de -op papier- vergelijkbare Mercedes R63 AMG.

Eigenlijk had ik verwacht vanochtend mijn mail te openen met een boze Kia in de inbox, want ik ben niet heel lief geweest tegen de ietwat tegenvallende Kia EV9 GT. Goed, ik heb geprobeerd een juiste hoeveelheid nuance toe te voegen, maar kennelijk had Kia gewoon het beeld geschetst van een 650 pk sterke super-SUV. Dan is 503 pk… prima. Je hebt nou eenmaal veel pk nodig om een rijdend flatgebouw als de EV9 snel van zijn plek te laten komen.

500 pk sterke zevenzitter

Vandaag gaan we het dus goedmaken. Want er schoot mij wel wat te binnen tijdens het lezen van de specs van de Kia EV9 GT. 500 pk, zeven zitplaatsen, sportlabel… heeft Kia niet gewoon een soort moderne Mercedes R63 AMG gebouwd? Want ja, dat was nog eens een tijd. Mercedes hanteerde een lekkere YOLO-stance wanneer het ging om hun AMG-modellen. Toen AMG kwam met de 6.2 liter grote V8 (M156) was de tactiek om die in zo veel mogelijk modellen te proppen. In een speciaal ontworpen auto als de SLS logisch en in een S-Klasse ook wel voor te stellen, bij een E-Klasse (ook beschikbaar als wagon!) al wat lastiger. Blijkt ‘ie ook gewoon in de C-Klasse te passen! Er kwam een ML63, GL63, CL63, SL63, noem het maar op. En de gekste iteratie van allen dus, De R63 AMG.

Passen doet het wel, maar het idee van een zevenzitter met die briljante motor was knotsgek. De Mercedes R-Klasse was sowieso een wat bijzonder model, maar met die motor was het krankzinnig. Deze hield het ook maar één generatie vol, want uiteraard kozen meer mensen voor een ML63 of GL63. Eigenlijk had de R63 de beste vormfactor qua praktisch gebruik. Maar ja, voor praktisch gebruik moet je niet de versie hebben met de belachelijke motor.

Vergelijking Kia EV9 GT vs Mercedes R63 AMG

Precies zestien jaar nadat Mercedes de R63 AMG uit de markt haalde, komt Kia met een auto die er dus best dicht bij zit. We gaan eens kijken hoe dicht bij. Zie het niet als consumentenadvies, meer als een geinige indicatie. Het is vrijdagavond, we houden het luchtig.

Dimensies

Kia EV9 GTMercedes R63 AMG
Lengte5.015 mm5.157 mm
Breedte1.980 mm1.922 mm
Hoogte1.780 mm1.663 mm
Wielbasis3.100 mm3.215 mm
Gewicht2.560 kg2.275 kg
Kofferbak828 liter685 liter
Kofferbak (derde zitrij)333 liter317 liter

Opvallend: de R63 AMG (mits je de zevenzits Lang neemt) is 100 mm langer dan de EV9, terwijl die laatste voelt als de grotere auto. Qua binnenruimte merk je dat ook, de Kia slokt 143 liter meer dan de Mercedes. Met de banken omhoog scheelt het bijna niks. Waar de EV9 helaas flink moet inleveren: de R63 is bijna 300 kg lichter.

Prestaties

Kia EV9 GTMercedes R63 AMG
Motor/accu99,8 kWh, dual motor6.2 liter V8, n/a
Vermogen508 pk510 pk
Koppel700+ Nm630 Nm
AandrijvingAWDAWD
Sprint (0-100 km/u)4,3 seconden5,1 seconden

Kia is helaas nog niet heel vocaal over de Kia EV9 GT qua aandrijving, zo weten we niet hoe veel koppel hij heeft en wat de topsnelheid is. Maar dat het koppel meer is dan de 700 Nm dan de EV9, dat mag je wel verwachten. Het koppel-achtige karakter van een EV zal dan ook zijn waarom de R63 het met 0,8 seconden moet afleggen tegen de EV9. Verder ook hier redelijk vergelijkbare cijfers.

Verbruik

Eigenlijk is het compleet irrelevant bij dit tweetal, maar we pakken toch even het verbruik erbij. Volgens benzine-maatstaven zou de Kia EV9 net ietsje minder dan 1 op 35 verbruiken, wat voor de GT dan rond de 1 op 33 zou komen. De R63 AMG, een notoire slurper (en één van de ergste met de 63 AMG-motor) doet ongeveer 1 op 6. Zo duur is die V8-roffel dus.

Conclusie

Oké, het is niet dezelfde auto. En dan hebben we het nog niet eens over het verschil van 18 jaar tussen de Kia EV9 GT en Mercedes R63 AMG. De keuze is dan ook eigenlijk heel simpel: de EV9 is nieuw te verkrijgen, de R63 al een tijdje niet meer. Je kan, als je je best doet, voor rond de 30-35.000 euro een R63 scoren. Dus dat is wel de goedkopere optie.

Dan hebben we nog één vraag, en je kan hem aan zien komen. Als je moest kiezen tussen de Kia EV9 GT en de Mercedes R63 AMG, welke kleur kies je dan voor de R63?

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG GT heeft nu een viercilinder!
    Mercedes-AMG GT heeft nu een viercilinder!
  • Kia EV9 voor mensen met haast is bijna hier
  • Supersnelle Kia EV9 GT: eigenlijk helemaal niet supersnel
  • Mercedes-AMG GT 43 is de duurste viercilinder van Nederland

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, EV9, EV9 GT, Kia, Mercedes, r-klasse, r63, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Ford wil deze ‘oude Bronco’ naar de shredder verwijzen
Volgend bericht: Autoblog Podcast #85: Jaguars + snelheidsboetes »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    22 november 2024 om 21:14

    De reden dat ik al automatisch voor de Mercedes zou gaan is het ontbreken van schermen en infotainment. Auto rijden en genieten doe je zonder opsmuk. Een tripje naar Le Mans lijkt me geweldig met zo’n gekke unicorn, die 8 cilinder die overigens vele malen beter klinkt dan de 4.0. En ja huilen bij de pomp, maar als je dan toch een roadtrip maakt doe je dat niet alleen en split je de kosten voor fun 🤷🏽‍♂️.

    Neemt niet weg dat elektrisch rijden tegenwoordig gewoon best goed te doen is, alleen blijf ik erbij dat autorijden meer is dan alleen vervoer of voor enter(info)tainment.

    Login om te reageren
  2. GJZ zegt

    22 november 2024 om 22:18

    Reden dat een auto krankzinnige vermogens nodig heeft is het gewicht en dat is het probleem, en om dat te compenseren hebben technologie als 4WS etc nodig en dat brengt nog meer gewicht met zich mee….
    Voorbeeld we zijn te beroerd om zelf een achterklep open te doen dus is een elektrische nodig…… koek koek…..

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      22 november 2024 om 23:02

      Wat is precies het probleem?
      De ‘lol’ van en elektrische auto is juist dat het prima kan omgaan met het hoge gewicht.

      Login om te reageren
  3. tmenges zegt

    22 november 2024 om 22:35

    Foi, als ik een jaknikker en een raffinaderij in de achtertuin had , had ik zeker de Benz gekozen, blijf dit toch een gaaf model vinden, zeker als AMG.

    Login om te reageren
  4. Motomoto zegt

    22 november 2024 om 22:38

    De Kia als daily, de AMG in het weekend

    Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    22 november 2024 om 23:20

    R63, no brainer. Wat droogt die mooi op ook.

    Login om te reageren
  6. timdawg zegt

    22 november 2024 om 23:46

    Handen naar beneden de Benz. Uit de tijd dat verbruik niet relevant was en er nog geld was voor bij voorbaat niet rendabele modellen.
    De periode 1995-2005 zal de Nederlandse geschiedenis ingaan als de beste ooit. Alles kon en mocht. En ik ben van 1977, dus alles meegemaakt. Allesbehalve nuchter, maar dat was ook de charme…

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      23 november 2024 om 13:28

      Ben van 87 en ik heb dus inderdaad met veel dingen het idee dat ik net te laat geboren ben: huis kopen, leuke auto’s rijden, salderingsregeling, Ajax 1995, etc

      Login om te reageren
  7. grandmasterb zegt

    23 november 2024 om 00:50

    Geen van beiden, die mercedes R is erg lelijk en daardoor geen succes geweest. Die Kia heeft veel ruimte, maar oogt te braaf en is totaal niet opwindend.

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    23 november 2024 om 11:10

    Doe mij de Kia maar, veel mooier (kwestie van smaak), maar biedt gewoon meer anno 2024.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    25 november 2024 om 14:43

    Doe dan maar een E63 station van in die periode. Dat ziet er tenminste nog fatsoenlijk uit

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North