
De nieuwe Mazda6e is nu te bestellen in Nederland.
De ooit zo populaire D-segment sedan is met uitsterven bedreigd. De Passat is er alleen nog als Variant en de Mondeo, Insignia en Talisman zijn al van het toneel verdwenen. Gelukkig keert Mazda dit segment nog niet de rug toe. Zij lanceren vandaag de nieuwe Mazda6e (ja, dat schrijf je aan elkaar) in Nederland.
De letter ‘e’ zegt het al: de Mazda6 is nu altijd een EV. Mazda verraste ons in Brussel met de onthulling van deze auto. Of nou ja, verraste… ze hadden deze auto al in China onthuld als de EZ-6. De Mazda6e is de Europese variant. Overigens is het stiekem geen sedan, maar een hatchback.




Enfin, het nieuws van vandaag is de prijs van de Mazda6e. De auto is er vanaf €44.990. Voor dat bedrag krijg je de versie met 68,8 kWh batterij. Deze heeft 479 km range en 258 pk. Voor een bescheiden meerprijs van €1.600 heb je de Mazda6e Long Range. In dat geval heb je een 80 kWh accu en 552 kilometer range, maar wel iets minder vermogen (245 pk).


Gaan we de prijs van de Mazda6e ook even vergelijken met de concurrentie. Daarbij pakken we de Long Range, want dat is gezien het geringe prijsverschil de meest relevante versie.
- Tesla Model 3 RWD (513 km range): €39.990
- BYD Seal RWD (460 km range, 231 pk): €41.690
- Polestar 2 Standard Range Single Motor (554 km range, 272 pk): €44.950
- Mazda6 Long Range (552 km range, 245 pk): €46.590
- Volkswagen ID.7 Pro (619 km range, 286 pk): €57.990
Natuurlijk moeten we de Model 3 erbij pakken en natuurlijk is die goedkoper. We moeten er wel bij zeggen dat de Mazda echt een maatje groter is (vergelijkbaar met een Skoda Superb). De Mazda6e niet de goedkoopste, maar de Mazda6 op benzine had je vorig jaar ook niet voor minder dan €40k. En dan kreeg je een trage viercilinder met 165 pk. Vanuit dat oogpunt is de nieuwe Mazda6e toch een betere deal.
Zelf configureren kan op de website van Mazda, in augustus staat de auto in de showroom





– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
OT: specs gelijk aan de populaire Polestar. Dan vind ik dit echt een veel mooiere auto. Zeker ook het interieur. Wat mij betreft twee duimen omhoog
Dit is een volledig chinese auto toch? Enkel een Mazda badge erop.
Klopt, een of andere Deepal 03 schijnt de basis van deze Mazda te zijn.
Eerst maar eens een paar gebruiker reviews afwachten over de kwaliteit en service. De chnise afkomst zal wel een aardige import heffing meebrengen waardoor de prijs wat tegen valt
Klopt, een Chinese Deepal SI03 met een Mazda front en kont. Profiel is identiek aan zijn Chinese broer, net als alle techniek.
OK geprijsd voor een EV meen me wel te herinneren dat de long range veel minder snel kan opladen. Als dit nou weiniger is al 150kw/u dan is het ook niet heel aantrekkelijk
Volgens de Mazda site heeft de Long range: Snellaadsnelheid 90 kW en Snellaadtijd 10-80% in 47 minuten, dat is niet best. De short range is minder erg met 165kW en 10-80% in 24 minuten.
Waarom Mazda twee totaal verschillende aandrijflijnen monteert is me een raadsel.
Gevoelsmatig biedt deze Mazda6e een klap meer binnenruimte dan bijvoorbeeld concurrent Polestar 2. Met name op de achterbank en in de kofferbak.
Prachtige auto.
Ik vind hem juist vrij lelijk, erg uit proportie die hoge rare schuine achterkant. Neusje smoelt wel goed.
Daarbij is het een gerebadgde Chinees en zijn de specs ook niet bijzonder.
Iemand hier merkte het al op: Maximale laadsnelheid van 90kW… daarmee breek je in deze tijd echt geen potten Mazda…vind de auto daarmee een beetje een “dom blondje”: het heeft een leuk smoeltje en lekkere derriere, maar dat is het dan ook wel.
Sterker nog, geheel onacceptabel wat mij betreft. Mooi design, voldoende accu capaciteit, prima prijs, maar juist snel kunnen laden is belangrijk.
Bloedmooi?? Ik vind het de lelijkste Mazda in jaren..
Kortom ziet er best aardig uit maar beter even door sparen voor een CLA met bijna 2x zoveel range!
Prachtige wagen, uit Chinese productie, dat dan weer wel met goede specs. Snelladen vind ik met een range van 400 a 500 km helemaal geen punt meer en bovendien is snelladen toch echt funest voor de batterijen…… .