
Een nieuwe elektrische auto van Mazda in vorm van de 6e, dat is groot nieuws.
Mazda, das toch dat merk dat eeuwig blijft vasthouden aan atmosferische motoren die niet vooruit te fikken zijn? Datzelfde Mazda komt nu met een volledig elektrische auto in vorm van de 6e. Inderdaad, de opvolger van de Mazda6 is elektrisch. Na de technisch niet indrukwekkend MX-30 doen de Japanners een nieuwe poging op EV-gebied.

De gloednieuwe Mazda 6e beleeft zijn debuut op het autosalon van Brussel. Het lijkt misschien een sedan, maar net als de Tesla Model S is dit een hatchback. De nieuwe 6e is de Europese variant van de vorig jaar onthulde EZ-6 uit China. Dat is niet het enige Chinese trekje van deze auto. Mazda heeft de auto in samenwering met het Chinese Changan Automobile ontwikkeld. Daarmee mag je gerust zeggen dat het een klein beetje een Chinees is.

Mazda 6e specs
De volledig elektrische Mazda 6e is 4,92 meter lang, 1,89 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,895 mm. Geen verbrandingsmotoren onder de kap, Mazda gaat dit model uitsluitend als elektrische auto aanbieden. De batterij heeft een capaciteit van 80 kWh of 68,8 kWh. Afhankelijk van de uitvoering. Eerstgenoemde komt 552 kilometer ver op een volle accu, de variant met de kleinere batterij heeft een actieradius van 479 kilometer.
Het feit dat dit een BEV is kun je ook wel zien aan de vormgeving van de auto. Zoals vaker bij een elektrische auto staat het voertuig wat hoger op z’n pootjes omdat de batterijen in de bodem zitten. Het maakt een auto er niet mooier op. Wel makkelijker over drempels rijden. Niet te hard, dat vinden die EV’s ook niet leuk.




Mazda lanceert de 6e deze zomer in Europa. Prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekendgemaakt. Op de beursvloer in België is de nieuweling in het echt te aanschouwen. Uiteraard in de typisch rode kleur die we van Mazda’s kennen. Zoom zoom?
Hopelijk heeft deze wel iets meer pit dan die ongeblazen 4-pittertjes.
Ik rij nu 2½ jaar in een 6 met ‘schamele’ 145 pk (de instapversie), en waarschijnlijk is het gebrek aan de drang om elke stoplichtsprint te winnen, dat ik werkelijk geen moment last heb van een ‘gebrek aan pit’. Ik hoef geen aanhanger te trekken of harder te rijden dan 100/130, dus wat is dan verder het probleem?
Daar tegenover staat, dat ik gemiddeld 1:16 rij in een D-segment stationwagen. Er zijn ‘zuinige’ dieselbeukers die het slechter doen dan deze E10 nippende Sky Activ. Als deze 6E nou eens verrast met aangename WLTP cijfers, hoeven we verder alleen maar te hopen (lees: dromen) dat men op basis van deze hatchback ook een wagon voor de Europese markt wil uitbrengen.
Is de software van de 165PK versie niet “eenvoudig” in de 145PK versie te plaatsen? Zoiets schijnt ook bij de 120PK VS 160PK versies van de CX-3 en 3 gedaan te worden. Dat verbruik doe je overigens best netjes met 1:16. Dat verbruik begin ik te halen met een IS300h. Ik heb dat ding weliswaar nog niet zo lang maar veel hangt ook wel af van de route die veelvuldig gereden wordt. Voordat ik het dorp uit ben en bij een snelweg of doorgaande N-weg ben heb ik de nodige drempels en rotondes wel gehad en dat is funest voor het verbruik.
@Rokende Wielen: ik denk van wel, er zit ook geen verschil tussen de chippotentie tussen mijn 150 pk en de 175 pk.
Overigens echo ik dat je voor sportief rijden niet bij Mazda moet zijn, maar ik vind mijne voor wat het is ook absoluut niet traag. En hij stuurt en schakelt uit de kunst.
@Loek ik heb diverse Mazda’s bekeken voor de aanschaf van de IS300h. De 3, CX-30 en de 6. Met een 6 Sportbreak heb ik daadwerkelijk proefgereden. Met het gezin veel autovakanties dus ruimte is wel prettig. De bewuste 6 was een plaatje, ook qua afkomst. Bij een dealer, afkomstig van de eerste particuliere eigenaar. Laatste facelift, 2.5 GT-M, 30.000km. Van binnen en buiten werkelijk als nieuw. M’n gezonde verstand zou zeggen: “doen!”. Maar eenmaal gewend aan een achterwielaandrijver (had een IS250) vond ik de balans in de IS300h toch prettiger.
Hoe bevalt de 6 je tot dusver? Ik blijf dat een mooie auto vinden.
@Rokende Wielen: hij bevalt opperbest! Ik vind het ook een plaatje, hij rijdt als een tierelier (en lekker zuinig) en hij slokt enorm veel bagage op. Ik ben net verhuisd en dan is een stationwagon wel echt een uitkomst als je spullen van hot naar her moet brengen.
Moet wel zeggen dat hij -in vergelijking met een Golf GTI- wel dynamisch wat saaier is, maar op de snelweg (waar ik vrijwel altijd rijd) merk je daar niks van en is het juist beter. Maar goed, dat was het doel. Dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
@rokendewielen: ik bereik die 1:16 met dagelijks 2x 35 km woon-werkverkeer, waarvan ca. 80% snelweg. Verder rij ik privé zo’n 6.000-10.000 km/jaar. Korte ritjes zijn er ook, maar sporadisch. In de zomer is een ruime 1:17 realiteit, in de winterkou eerder richting de 1:15, maar zelfs met extreem veel slecht weer (kou, wind) en files heb ik nog nooit onder de 1:14 gezeten.
En ook niet onbelangrijk: ook na een kwart miljoen km’s is het blok nog niet versleten; geen dure turborevisies, gemodificeerde distributiekettingen of -riemen, verstopte inlaattrajecten of aanzuigkanalen, falende zuigerschraapveren, stukgelopen lagerschalen en noem verder alle andere ellende van de downsize revolutie maar op.
Mazda’s zijn inderdaad fijne en betrouwbare auto’s. Je moet bij alle auto’s vooral een beetje wegblijven van allerlei exotische zaken. Mijn A4 TDI met handbak was ook helemaal probleemloos. Heb nu een A5 TFSI met S-tronic (dezelfde B8 generatie) en dat is een heel stuk minder betrouwbaar.
Mijn Mazda begon het een beetje op te geven na 3 ton te hebben gereden. Toen waren alle slijtagedelen ineens aan de beurt (xenon lampen, schokbrekers, dynamo, accu, …). Helemaal niet gek natuurlijk en dat had ik wel willen aanpakken. Roest begon ook wat de kop op te steken (was het eerste model 6), dus toch maar besloten niet verder te investeren en een nieuwe Audi A4 te kopen. Ook probleemloos 2 ton mee gereden. De Tesla daarna had wat meer issues (gelukkig allemaal onder garantie opgelost en uiteindelijk laagste prijs/km) en nu de A5. Daar kan je op leeglopen…
@robert ah die snelweg kilometers zijn de meest gunstige voor gunstige verbruikscijfers. Ik heb pas 19x getankt met de IS300h en 10.000km gereden. Ik heb nu door hoe en waar ik op die trajecten met rotondes en drempels het meeste uit de hybride aandrijflijn kan halen en dat begint zichtbaar te worden in het verbruik. Ik haal de laatste paar tankbeurten gunstigere verbruikscijfers terwijl de buitentemperatuur daalt. De laatste paar keren zo’n 1:16,2.
T.a.v. al die ellende die je opnoemt, daar verwacht ik ook geen pech mee te hebben met een Japanner. Wat iedereen koopt moet ie lekker zelf weten maar wat tegenwoordig ook wel fijn is, is dat je “voldoende” massa met ruime kreukelzone om je heen hebt in het alsmaar drukker en chaotischer wordende verkeersbeeld.
Strakke bak
Wauw! Wat een schitterende auto!
Al is het dan een halve Chinees, ik vind het een geslaagd model. Gewoon erg mooi en heel fijn dat het niet 1187ste elektrische SUV is!
Er is toch geen grotere afgang denkbaar voor een Japans merk dan een Chinese auto onder eigen naam moeten verkopen.
Ze moeten wel, co2 boetes van Europa dwingt ze tot een betaalbaar model dat ze snel in de markt moeten brengen en in volumes kunnen verkopen…
Afgang? Er was een tijd dat Mazda niets meer was dan een omgebouwde Ford, kijkend naar de Mazda 121 wat een gedrocht van de al niet al te beste Fiesta was. Mazda doet nu alles in eigen beheer en Changan Mazda is voor 50% van Mazda (al sinds 2012).
Onder de €45.000 volgens Autogefuhl op jijbuis. Geen slechte deal, maar de range is wel beperkt voor een sedan. Qua grootte is het een concurrent voor de ID7, maar qua prijs meer richting de model 3…
Op deze manier gaat Mazda het niet redden in Europa vrees ik. Ik heb altijd met veel plezier in de 6 SW gereden, maar een geëlektrificeerde opvolger (EV of PHEV) bleef uit zodat ik overgestapt ben naar een station van ander merk (Cupra).
Met een ice aangedreven Mazda 6 ook niet. Het huidige model werd ook al nauwelijks nog verkocht.
Op toyota na worden de Japanse merken niet genoeg gewaardeerd in tegenstelling tot de Koreanen.
Mooi ding!
Die grote schermen ben ik nooit een fan van geweest maar verder een aangenaam interieur als ik dat zo zie!
-EDIT aangepast, dank!-
Mooi ding; hopelijk komt er ook een Station variant…
Fraaie auto. Hij ziet er op de foto’s compacter uit als hij is (als ik kijk naar de genoemde afmetingen). Niet vernieuwend, maar wel gewoon een mooie, representatieve auto. Zou best wel eens een lease succes kunnen gaan worden in NL.
Een auto van een Japans merk in China gebouwd dus duur door Japans en merk en duur door China heffingen. Ik zie alleen maar redenen waarom niemand deze gaat leasen.
Prima EV voor als het van de baas moet!
Dit is toch de ultieme leasebeuker? Mooie koets, prima actieradius en een interieur dat zo te zien erg fijn en comfortabel is.
Mooi, ik zou hem enkel in station variant kopen. Ik denk dat die er helaas niet komt, omdat het sedan of SUV is tegenwoordig.. Deepal heeft ook geen station variant. Nochtans rijden er veel meer station varianten van de vorige 6.