Dit kost de nieuwe e-Golf in Nederland

Auteur: , 51 Reacties
e-Golf

De zakelijke rijder zit alvast met een rekenmachine in de hand.

Volkswagen heeft de prijzen van de elektrische Golf bekendgemaakt. De hatchback gaat in Nederland 38.970 euro kosten. De e-Golf is volledig elektrisch en dus profiteert het model uit Wolfsburg van 4% bijtelling.

De bijtellingsknaller beschikt over een 35,8 kWh accupakket waarmee je in theorie 300 kilometer ver moet kunnen komen. Dat is dus zo’n 200 kilometer in het echte leven. De 136 pk sterke e-Golf doet een 0-100 in minder dan 10 seconden en heeft een topsnelheid van 150 km/u.

Met de 7,2 kW-lader duurt het bijna zes uur om de e-Golf op te laden. Met een 40 kW-lader gaat het een stuk sneller. De batterij is dan binnen een uur voor 80 procent geladen. De elektrische hatchback kan vanaf nu worden besteld. Vanaf mei 2017 worden de eerste exemplaren geleverd. Voor die bijna 39 mille krijg je naast de e-Golf een laadpaal en een pas met een tegoed voor 10.000 kilometer groene stroom.



51 reacties

Gaaf ding! Redelijke prijs ook
@theracetosucces:

Helemaal geen redelijke prijs. Duurder dan de concurrentie zonder dat er iets tegenover staat.

Straks komt de Tesla Model 3 (buitenland krijgt hem volgend jaar al, NL waarschijnlijk 2018) en je hebt meer rijbereik en een veel snellere auto. Vermoedelijk ook meer bagage ruimte e.d. omdat een Tesla vanaf de grond af aan is ontworpen als elektrische auto.

Maar ook de Opel Ampera-e is interessant omdat die meer rijbereik zal leveren tegen een lagere prijs.
@fanboy: Ook het 40kW laden is ouderwets te noemen. Tuurlijk het is best aardig als je bij een winkelcentrum bent of bij een klant of wat dan ook, maar even een lange vakantie rit zoals met een Tesla met superchargers is er niet bij.
@fanboy: VW kennende zit deze standaard al lekker in de opties. Zeggen dat het duur is zonder de uitvoering te weten is onmogelijk.
@flutterby: Het zou voor het eerst zijn als een Duitse auto goedkoper is dan een andere auto omdat hij al lekker in de opties zit.

Ik weet niet of het je ontgaan is, maar alle EV’s (en hybrides trouwens ook) zitten al aardig in de opties.

En vergeleken met een zelfrijdende Tesla die ook nog eens extra features over-the-air krijgt denk ik niet dat hij het gaat winnen. Nog los van het feit dat een standaard Model 3 al in 5.5 sec op de 100 zit.

Maar goed, de vraag naar de Model 3 is zo groot dat eerst buitenland voorzien wordt, Nederland zal pas 2018 zijn.
@fanboy: je weet wat de Tesla kost? Natuurlijk is dit geen wereldschokkende wagen, maar wel voor ons belastingsklimaat een interessante aanbieding.
@fanboy: tesla 3 zal hier 50.000 gaan kosten!
@porsche928: Heb je daar ook een bron van?! Het enige dat ik kan vinden is dat hij €35.000,- gaat kosten namelijk.
@galant: dat zou mooi zijn, 50k zou ik te duur vinden.
@theracetosucces: Als de auto van sjoemelsoftware voorzien is en 600km actieradius blijkt te halen is de prijs wel redelijk te noemen inderdaad..
Als ze in Russelsheim slim zijn maken ze nu hun prijzen bekend van de Ampera-e en vergeet iedereen deze Golf…
@henkhupelschoten: De eerste verhalen uit Detroit zijn dat het plastic interieur van de Rampera-E praktisch uit elkaar dondert.

Als je ook naar je werk en terug kan komen in afstand van de golf, zou ik niet weten waarom je voor een hoge lelijke mpv zou gaan.
Ik snap nogsteeds niet was ze nou met die 80% willen
@dampu020: Simpel: tijd. Kijk maar naar je smartphone. Het laden van 0 naar 80 procent gaat aanzienlijk sneller dan dat laatste stukje van 80 naar 100. (vooral de laatste procenten)
Met een actieradius van 200km kies ik liever voor een dikke verbrandingsmotor en bijhorende bijtelling…
@freezzr: Deze keuze lijkt mij ook alleen handig als je 2 leaseauto’s hebt.
@audirijder: nee hoor niet alleen bij 2 leasebakken op de stoep, ik overweeg serieus mijn 25% bijteller in 2018 te vervangen door een vol electrische. Nu als tweede auto een kleine city cruiser, die wisselen voor een ex-lease station met dik blok (wat nu in de leaseregeling niet kan/mag).
@freezzr: Ja een echte range van pakweg 200km is echt kansloos anno 2017, dan moet je echt een hele goed reden hebben om elektrisch te gaan rijden…en dat voor EUR 40k instapprijs zonder opties.
Wat een geld voor zo’n gruwelijk lelijk sjoemelhok
@henkhekje: Hier kunnen ze als het goed is niet meer mee sjoemelen.

Ook kunnen ze geen distributiekettingen meer verpesten, veel olieverbruik hebben, kapotte dsg’s etc. Het zit er allemaal niet meer op dus het kan niet meer kapot. Dat moet toch heerlijk zijn voor VW?

(nouja, behalve dan dat bij VW de plugin stekker kapot kon vriezen, maar daar hadden de andere merken geen last van)
@fanboy: Ze hebben vast weer heel goed hun best gedaan om er weer een potje van te maken ;-)
@fanboy: dan zijn er vast wel andere dingen die kapot gaan…
Kwaliteit…dat is een woord dat VAG al heel lang geleden heeft laten varen.
@rufctr01: ik weet niet wat vw met jou gedaan heeft, maar zie altijd haat berichten van jou op een vw linkje..
Zit een beetje aan te hikken tegen de aanschafprijs (ja ja, weet het, stuk goedkoper in verbruik en onderhoud en zo dan een Benziner) maar anders de overweging waard. Weliswaar pas over een jaar of wat, maar het gaat de goede kant uit met die elektrieke dingen. Een paar jaar geleden had ik überhaupt niet over zo’n ding na willen denken. Kortom : we houden ‘m in ’t snotje.
@amghans: Wacht nog even tot 2018 en doe dan je aanschaf, dan krijg je veel meer waar voor je geld.
Of je nou de Tesla Model 3 koopt of de Opel Ampera-e

Eenmaal aangeschaft begint het rap terug te verdienen. Want het rijdt fors goedkoper, vooral bij opladen thuis of op het werk (zakelijk stroomtarief is helemaal laag).
@fanboy:
Zal bij mij vermoedelijk ergens begin 20-er jaren worden voordat ik aan een nieuwe auto toe ben, dus dat wachten gaat wel lukken. Benieuwd hoe de vlag er tegen die tijd bij hangt, hopen dat de ontwikkelingen m.b.t. range en prijs zich goed doorzetten.
Ziehier de veruit fijnste en betrouwbaarste Golf aller tijden. Natuurlijk lekker zelf importeren om de PON-toeslag te omzeilen en gaan.
@SummerSky: hoe weet je dat? Heb je er al flink mee rondgereden?
dus dat is 16 uur laden op een schuko stekker of 12 uur op een 1 fase lader. dus als je 100km van je werk woont mag je de auto niet meer gebruiken want dan heb je niet meer laden voor een volle accu de volgende dag.
86.000 gulden voor een Golf. VOOR EEN GOLF! Dit land is GEK geworden.
@john4545: de enige gek hier ben jij. Wat zijn nou weer guldens?
@john4545: check de kentekens van de GTE’s dan maar niet, beter voor je bloeddruk…
@bischero: ik wilde al zeggen. Dan rij ik in een golf van een ton hahaha. Echt, die munt ligt al 15 jaar op het kerkhof ofzo…..
Ja dan moet je echt het verschil willen maken met eigenlijk een dood kind welke toch niet goed is voor het milieu op de lange termijn. Stampen we voor de energie nog maar een kolencentrale uit de grond en dan kan iedereen een elektrische auto rijden die niet direct slecht is voor het millieu…. en dan ja de stroomtax of stroombijtelling ze verzinnen wel wat! Het gaat enkel over geld en de mensheid kan moeder natuur niet veranderen. De wereld warmt op ja en er zal weer een ijstijd komen en daarna weer opwarmen….. ja de wereld draait om de zon en ja dat veranderd ieder jaar een beetje, nauwelijks merkbaar in het mensenleven en wij maar toegeven door te betalen aan het volk wat ons land regeert en 9 van de 10 nooit een piek heeft verdient dus weet hoe het in de praktijk werkt….. het komt er gewoon op neer NL is vol en het wordt nog veel voller…
En weer dezelfde bashers en zeurkousen aan het woord . Wat een haatgevoelens ! Ik vind het een mooie ,fantastische auto en daarom zal deze ook weer veel verkocht worden . Jammer voor de negatievelingen
Wat ik me dan af vraag, in een uur voor 80% vol maar hoelang zal het duren als die helemaal vol is.
@bmw1m: Ongeveer 20 – 30 minuten. De accu wordt linear opgeladen tot iets boven de 80 procent, daarna duurt het gemiddeld 2 keer zo lang.
Ik wacht nog even op de elektrische Clubsport S zonder achterbank.
Waar kan ik em bestellen dan?
@drrossi:
AliExpress, daar komt meer van dit soort meuk vandaan.
Nu nog hopen dat ze onze e-golf een accu upgrade gaan geven zodat wij ook iets meer praktijk kms kunnen maken!!
@47cars: wat denk je zelf? Betalen zal je.
@flutterby: onze dealer regelt misschien wel iets
Hoe zal dat nou verlopen, qua 2e hands prijs? Over 5 jaar is de (accu) techniek toch alweer hopeloos verouderd?
Wie zit er te wachten op een range van praktijk range van 150 kilometer ( enige slijtage hebben die accu’s ook wel), als de nieuwe standaard inmiddels 500 praktijkkilometers betreft? En als je dan wilt snelladen, (en ja, dat wil je, juist omdat jij wèl een beperkte range hebt), blijkt jouw, dan inmiddels oude e-golf alwéér achterhaalt, want die SuperChargers zijn voor “USB4.0” en niet voor jouw “USB3.0” geschikt?

koffie-dik-in-azijn-kijken, ik weet ‘t, maar toch…
Zou pas interessant worden met 300 echte km range, 200+ km bijtanken in 20min langs de snelweg en als stationwagon.
Ik heb een e-Golf. Niet deze opgewaardeerde variant, maar de vorige versie, met een actieradius van 180 kilometer. En eerlijk gezegd – en geheel tegen mijn verwachting in: het rijdt geweldig!

Even een disclaimer. Ik lees niet voor niks autoblog: auto’s zijn er ook (en misschien wel vooral) voor de fun, en daarom had ik dan ook een Porsche Boxster GTS en Jeep Wrangler als daily-drivers. Ik verhuisde echter naar Amsterdam en wilde daar graag een parkeervergunning. Ik kwam er achter dat alleen voor electrische auto’s er geen wachtrij was. Maarja, bijna alle electrische auto’s hebben als doelgroep taxichauffeurs en bejaarden (hallo Tesla) of geitenwollensokkentypes (hallo Nissan Leaf, BMW i3, enzovoort). Alleen de Volkswagen e-Golf zag er tenminste nog een klein beetje uit als een gewone auto. Als er dan toch een electrische auto moet worden gereden, vond ik, dan toch liever een model waar je het niet aan kunt zien. Dus met de nodige tegenzin naar de Volkswagendealer voor de e-Golf.

Dat verliep overigens niet helemaal soepel. Een paar jaar terug was de e-Golf (is mijn indruk) vooral bedoeld voor op de website en de persberichten, en waren ze bij de dealer niet zo gewend aan het daadwerkelijk verkopen van deze auto’s. Het had daarom wel wat voeten in de aarde (lees: het kostte een paar weken) voordat het model dat online als “direct leverbaar / op voorraad” werd geadverteerd, ook kon worden geleverd. Ook een verplichte reparatie vanwege een terugroepactie een paar maanden later liep niet helemaal goed omdat er bijna niemand van het medewerkers bekend was met de werking van de auto. Kinderziektes en onwennigheid.

Maar hoe het ook zij: nu ik die e-Golf daadwerkelijk heb, bevalt hij zeer goed. Hij maakt geen geluid, is (gevoelsmatig) bloedsnel bij het wegtrekken van een stoplicht, en je stuurt er makkelijk en licht mee door het verkeer. Bovendien sta je er nooit mee in de kou bij een tankstation (dit is wel anders met de Porsche en vooral de Jeep). De electronica aan boord is ook uitgebreid en makkelijk in het gebruik. De actieradius is officieel 180 km. Dat haalt hij in de praktijk niet, maar Amsterdam-Apeldoorn lukt wel. De range-indicator aan boord is behoorlijk accuraat, dus je kunt bij vertrek al goed inschatten of je het doel haalt. Een snellader langs de snelweg heb ik nog nooit gebruikt, dus ik weet niet hoe dat gaat. Opladen doe ik meestal bij een openbare laadpaal in Amsterdam. Dat gaat prima en in mijn buurt is er bijna altijd wel een beschikbaar.

Kortom: een fijne auto en ik raad hem iedereen aan. Zijn er nu betere modellen op de markt? Wellicht. Zijn er in de toekomst betere modellen? Ja natuurlijk, maar vanwege mijn eindige bestaan was ik niet in staat om te wachten op het aanbreken van de toekomst. Een auto is voor mij vaker een kwestie van smaak dan dat ik kies voor de best-denkbare-specs-voor-het-minste-geld. Ik koos voor de e-Golf vooral vanwege het lullige imago van de concurrentie, en omdat het noodzakelijk was voor de parkeervergunning. Maar met de kennis van nu zou ik hem kiezen omdat het simpelweg een ontzettend prettige, comfortabele en aangename auto is.
Ik ben blij dat VW zich op elektrische auto’s stort.
Het zal de ontwikkeling van het laad netwerk en de techniek enorm versnellen
Want het blijft een golf en er zijn hele volksstammen die tegen beter weten in die zullen bestellen.
Sjezus wat een prijs. Een gewone golf heb je voor 19k. Dat betekent dat je als je kiest voor geen de lage bijtelling 19k moet terugverdienen.. die 19k tegen 22% kost je pak m beet 4-500 pmnd. Die E 100? Dus zeg 350 verschil p mnd. Dus 19.500:350=55
55 maanden daarna ga je het pas terug verdienen. Wie gaat in Godsnaam zo’n ding leasen voor 55 maanden minimaal!! Pfff veel plezier. Gemiddeld leasen mensen 36maanden dus om dit te verkopen wens ik leasmijen suc6
@tvr1974: die berekening raakt kant nog wal. De aanschafprijs is zakelijke kosten (aftrekbaar van de winst, geen belasting), bovendien krijg je nog eens 36% milieuinvesteringsaftrek. Dit weegt dus lang niet zo zwaar is als de bijtelling (hierover betaal je inkomstenbelasting). Dan is het ontbreken van motorrijtuigenbelasting nog een kers op de taart. Voor een zelfstandig ondernemer is deze E-Golf niet duurder dan een Golf van 20 mille, maar een beetje aangeklede Golf is ook wel wat duurder dan 20 mille.
Als de Tesla Model 3 met opties niet onder de 50 mille blijft, staat deze Golf over een jaar op mijn shortlist.
@hehe: jij stelt dus dat deze golf in de lease per maand net zo veel kost als een 1.0tfsi(of 1.2, ik weet geen eens wat voor motor er in ligt)? Nou dat wil ik dan wel eens zien. Ik zeg namelijk dat er tussen de 3 en 400 euro verschil tussen zit.. dus omdat verschil terug te verdienen wens ik ze suc6. En dan die k.actieradius. Ik kan niet eens naar de Ring toe op 1 tank en dat rij ik nu op 1 tank heen en terug! Minimaal 1 x pmnd(vaak met aanhanger)
Voor mij dus voorlopig geen electro spul. Pas als die actieradius 1500 plus wordt lijkt het mij interessant. Nb ook tesla enz. Een vriend van mij werkt daar en vertelde dag ze minimaal 3xpwk een accu pakket moeten vervangen.. wel onder garantie. Tja vind je het gek met die prijzen.. en tesla verdient nog steeds niks!! Dus ben benieuwd hoe lang ze die financiering overeind kunnen houden..
Tsja, dan maar even wachten op de Opel. Hoewel ik zou gewoon een Renault Zoe kiezen, misschien iets kleiner, maar nog steeds ruim voldoende ruim. En voordeliger. En een betere actieradius/autonomie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).