
Volkswagen heeft bekendgemaakt hoeveel de Golf 8 R kost.
Het is (voorlopig) de ultieme hete Golf 8: de Golf 8 R. Vierwielaandrijving, 320 pk en 420 Nm uit een 2.0 TSI-viercilinder, 0-100 km/u in 4,7 seconden, een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur… Nu weten we eindelijk hoeveel die Golf 8 R kost. Vanaf 65.490 euro kan de superhete Golf op je oprit staan.
Uiteraard zijn er ook wat opties die je kan aanvinken. Deze focussen zich voornamelijk op de extra sportieve kanten van de hete hatchback. Zo is er een R-Performance-pakket, deze kost bij de Golf 8 R 2.052 euro. Hierbij krijg je twee rijprofielen Drift en Special. Dat Special-profiel is speciaal ontwikkeld voor de Nürburgring, perfect voor extra snelle rondetijden. Het pakket zorgt ook voor een hogere topsnelheid van 270 km/u. Andere opties zijn een Akrapoviĉ-uitlaat, leren sportstoelen, Dynamic Chassis Control en een Head-updisplay. Standaard krijgt de Golf 8 R 18″-velgen, al zijn er ook 19″-exemplaren. Leveringen van de nieuwe Golf 8 R starten in juli.
Kijken we naar de concurrenten, dan komt de Audi S3 qua prijs het dichtst in de buurt. Deze kost minstens 68.100,60 euro. Net als alle Duitse hatchbacks die we hier bespreken heeft ook de Audi een tweeliter viercilinder met turbo onder de motorkap. Het vermogen bij de S3 is maximaal 310 pk, het maximum koppel is 400 Nm. Nul naar honderd is bij de rappe Audi in 4,8 seconden voorbij.
Wil je iets minder uitgeven aan een Duitse hete hatch, dan is er de BMW M135i. Deze kost 62.408,36 euro en heeft eveneens een tweeliter viercilinder. Deze levert minder pk (306) dan de Golf, maar wél meer koppel (450 Nm). Dat extra koppel is echter niet genoeg om de sprint te kunnen winnen. De hete BMW doet er 0,1 seconde langer over om de 100 km/u aan te kunnen tikken.
De duurste concurrent is de Mercedes A35 AMG met 68.594 euro. De viercilinder van de Merc presteert met 306 pk en 400 Nm duidelijk het minst van de vier. Tegelijkertijd is de nul-naar-honderdsprint net zo snel voorbij als in de Golf 8 R.
Voor hetzelfde geld heb je ook een Tesla Model 3 Performance, ik denk dat dat ook een grote concurrent is, ook al is er een gigantisch vermogensverschil.
En totaal geen emotie nee dank je
Ja de Golf is om te huilen bedoel je?
Neem dan een Honda Civic TypeR als je toch nog een verbrandingsmotor voor de zogenaamde emotie wilt. Voor emotie moet je inderdaad NIET bij VW of Audi zijn…….. Persoonlijk zou ik ook de Tesla model 3 P. kiezen. De tijd vooruit. De verbrandingsmotor kan het museum in.
S2000:dan zit je in je emotie tegen de achterkant van de Golf R te kijken bij elk verkeerslicht.
Toch heb ik liever een hele keurige S2000 dan een Golf, zelfs al is deze in huidige waarde niet te vergelijken.
Qua uitstraling is deze ook niet te vergelijken. Man wat waardeer ik die S2000.
Dat stoplichtje? Pak ik de tweewieler wel voor.
@Michel-GR: Emotie…in een Golf! :D
@mopar: Knap hè! En toch nog meer dan de tesla zelfs.
@michaelb: De emotie wetende dat je net 70K hebt afgetikt voor een c-segment hatchback zeker :)
@mcshine: een hatchback vergelijken met een sedan blijft wat mij betreft toch wel een beetje een appels-met-peren verhaal.
@mcshine: doe mij dan maar een Giulia Veloce. Net zo duur en ongeveer net zo snel (met originele software al bijna 300pk). Ook nog praktisch en leuk om naar te kijken én stuurt geweldig. Wat wil je nog meer.
Ik ben het er ook mee eens dat fully-electric autos kunnen vergeleken worden met de verbrandsingsmotoren.
Het blijft een Golf …
Veel geld om naar een goedkoop interieur te kijken. De vorige Golf zat zelfs kwalitatief beter in elkaar.
bsxc; Oh al in gezeten en bekeken of denk je dat zomaar om iets te melden?
@dijan: Zat filmpjes waaruit dit blijkt. Motorkap heeft geen gasveren, de plastics zijn harder, de kastjes zijn niet bekleed met zacht materiaal en ga zo maar door. De Golf 7 facelift zit vele malen beter in elkaar dan de Golf 8.
@dieseltor: ben het eens dat dat allemaal echt een stuk minder is. Echter schijnen zaken als subframe en chassis wel echt stukken beter te zijn. Maar de oude Polo naar de nieuwe Polo liet al zien hoe dramatisch het interieur bij VW aan het worden is.
Hoef helemaal niets te melden, feiten liggen er namelijk geval al.
*namelijk al
We kunnen allemaal zeiken dat het maar een Golf is, en dat er andere auto’s zijn die leuker/sneller/toffer zijn, maar, als puntje bij paaltje komt, we zouden allemaal wel eens willen scheuren in zo’n Golf R. En er kunnen ook nog eens 3 mensen redelijk comfortabel mee, inclusief wat tassen.
Voor de mensen die er 1 kunnen rijden, ben absoluut jaloers op je kutgolfje. Viel spaẞ.
@Johanneke: eens, alleen die prijs! Zo zag ik gister toevallig dat je voor 300 pond/maand in het VK dit kan rijden.
@flatsix010: voor 65k koop de je dikste M340i xdrive als occasion op de BMW site en is het geen Golf…
tanza; Het gaat hier niet over 2 de hans maar NIEUW. Zoiets kun je nooit vergelijken.
@dijan: oké.
De F30 generatie 340i koste ook 65000, nieuw…
Jane; die kun je nu niet nieuw kopen .In 2015 kostte een nieuw Audi S3 sedan 54000 euro. Je moet niets vergelijken van jaren geleden .Prijzen zijn nou eenmaal zo hoog en niet alleen van vw .
@dijan: een Giulia veloce dan kost nieuwe rond de 60k. Ook een 4 cilinder met veel vermogen, rond de 5sec naar de 100. En een prachtige wagen. En stuurt heerlijk natuurlijk, RDW of AWD mogelijk.
Tuurlijk zou ik erin willen scheuren, maar daar heb ik geen 65k voor over.
“maar, als puntje bij paaltje komt, we zouden allemaal wel eens willen scheuren in zo’n Golf R”
Nooit !!
@Johanneke: wat een onzin! Dagje mij rijden prima maar als je 66k neerlegt voor een golf gaat er echt iets goed mis
@Johanneke: 100% eens en ik ga er ook een kopen als het aan mij ligt
@Johanneke: Ik behoor dan bij de minderheid die absoluut niet hoef te “scheuren” in zo’n Golf R. Ik denk dat onze definitie van comfortabel nogal verschillen. 4 man plus tassen in een kleine hatchback noem ik niet bepaald comfortabel.
65.000 euro voor een golf… dan moet je hem nog aankleden en zit je snel boven de 70k… crisis wat een geld
Ben benieuwd wat men tegenwoordig vraagt voor een Akra-einddemper, was voorheen ook al absurd prijzig, vermoed dat het nu rond de 5000€ ligt.
In de configurator €3444.
@ghost: Het is vermoedelijk een systeem vanaf de catalysator. Reken maar op €3.500
Het zal wel het eeuwenoude gezever zijn:
-Het is maar een Golf
-Lelijk ding
-Voor dat geld liever een BMW/MB
-60k voor een VW
-Petjesauto
-Leuk voor drugsrunners
En overal zit een kern van waarheid in denk ik. Maar als ik de reviews zo zie is het echt een bommetje van een auto geworden.
Bij CarWow hebben ze een versie gehad waarbij er echt verwacht wordt dat die meer dan 320pk levert want hij sloopt echt alle concurrentie
@87sandyd Op de rollerbank doet ie minimaal 340pk. Er zijn een aantal geweest die ‘m al op de dyno hebben gehad.
@87sandyd: zo kun je ieder model wel oppompen tot 68.000 euro, het blijft een Golf. Zet er dan een iets dikkere uitbouw op en andere smoel.
@87sandyd: Alleen sloopt de A45S de R weer. En ja, die is veel duurder, maar toch.
@00carguy00: Slopen? De golf R is bijna net zo snel als de A45s met op papier maar liefst 100pk minder. de golf R is zo gebouwd dat hij elke pk ontzettend goed gebruikt. in het middengebied had de golf R meer vermogen als de A45s. Je kan ook 60000eur aan een yaris met minder vermogen, luxe en technologie geven maar dan weet ik het wel.
Veel te duur en bakken BPM ,Ff 2 a 3 jr wachtenen dan importeer je ze voor 35 K
Autos zijn in Ned veel te duur….
En dat komt allemaal door de hatelijke BPM,ik kocht altijd nieuw maar ik denk er niet meer aan om nieuw te kopen…
Als je ziet hoe hard dit soort autos afschrijven,dan schrik je gewoon van…
Laten we het maar niet over de SUV hebben de X5 ,GLE,Q7 en Q8 of de Range Rover ,daar kan je niet meer tegen verdienen en ik zou het ook niet meer willen..
Dan maar een BEV kopen zou je zeggen,maar die staat nog in de kinderschoenen ,daar zou ik gewoon nog 3 tot 5 jr mee wachten en dan pas toeslaan..
Als een vergelijkbare BMW goedkoper is moet je als VW importeur echt nog eens naar je prijstelling kijken.
@mashell: Als “premiummerken” van hun geloof vallen, door een vergelijkbaar, voorwiel-aangedreven (al dan niet icm Haldex-systeem) alternatief aan te bieden, dan weet je als merk dat je op het juiste spoor zit.
Volkswagen wist in 1974 al dat voorwielaandrijving de toekomst was. BMW erkende dat pas 40 jaar later.
@mashell: zo’n 135i is echt niks meer “premium” dan een golf r hoor.
Indien het niet Duits hoeft te zijn kun je ook shoppen bij bv. Renault. Hun Megane RS (300pk-45000 Euro-Belgische prijs). Of bij Huyndai I30N (280pk)of Civic Type-R (320pk). Deze laatste 2 kosten in België 39000 Euro en de Honda 45000 Euro. Kun je zeggen dat de restwaarde minder is maar dat weet je op voorhand.
Leuke alternatieven voor minder geld.
Een Golf R kost in België ongeveer 52000 euro. (zonder de leuke opties)
Voor dat geld liever een Cupra Formentor; zelfde blok en mooiere body..
Tja hij went nog altijd niet. Als je voor het zelfde geld een nieuwe Golf 7 kan kopen zou ik dat doen.
Toevallig heeft Carwow een paar uur terug een video geupload van een Golf 8 R tegen een Honda Civic Type R.
https://youtu.be/AmUwG9_UCms
Iedereen roept altijd het is veel geld voor een golfje. Tuurlijk is een bak geld, maar ik zou hem toch kopen🙋♂️ Gelukkig is het allemaal smaak. Maar ik ben ook bevooroordeeld met een mk2!😂 Golf gek in hart en nieren.
@golf1985: Inderdaad een hoop geld, maar best marktconform. Wil je een stapje verder, dan kom je bij de 340i. Aangekleed maar zo over de ton!
Ik hoop vooral dat de Golf 7 R eigenaren ze gaan inruilen. Ben al aan t kijken maar t aanbod is, laten we zeggen, divers….
66k voor een “volks”wagen golf 😂😂😂 #koekoek
@maarten020: Wat kan je ergens anders dan nieuw kopen wat vergelijkbaar of veel beter is?
Ik heb nooit gezegd nieuw. ik zou sowieso nooit nieuw kopen, eerst de afschrijving er af en dan zijn zovel auto’s de mooier, exclusiever en verfijnder zijn dan een Golf
@maarten020: ehh, deze 66k is toch ook voor een nieuwe?
Veel geld. Maar zoek eens een auto die 100-200 doet in een kleine 11 seconden voor dit geld. En daarbij de bruikbare rijkwaliteiten heeft om een heel gezin deftig te vervoeren. Succes zou ik zeggen
Seat Leon cupra vorige generatie