Dit kost het als je de bak van een M2 Competition sloopt

Auteur: , 66 Reacties

Pijnlijke geluiden na de klik.

Dit kost het als je de bak van een M2 Competition sloopt

Is het mogelijk om anno 2019 nog een sportauto te kopen met een handgeschakelde versnellingsbak? Het zal de komende jaren minder en minder worden, maar het kan nog steeds. Bijvoorbeeld in het geval van de BMW M2 Competition. Dan moet je wel goed schakelen, want van een kapotte versnellingsbak gaat je portemonnee huilen.

Een verkeerde schakelactie, het overkwam de eigenaar van een M2 Competition in Duitsland. Hij was zo sportief om het nare verhaal met de wereld te delen, inclusief het kostenplaatje om de auto weer te repareren.

De M2-rijder was met zijn auto aan het accelereren op de autobahn. Het was de bedoeling om van de vierde naar de vijfde versnelling te schakelen. Helaas maakte de bestuurder een fout en viel de pook in de derde versnelling. Geen ramp als je dit doorhebt en vervolgens de bak wel in de vijfde versnelling zet, maar de bestuurder had niets door. Nietsvermoedend liet hij de koppeling helemaal opkomen. Wat er toen gebeurde check je in de video hieronder.

Het is als autoliefhebber pijnlijk om te horen. Wat je hoort qua geluid is deels niet eens het echte motorgeluid, maar de Active Sound Design (ASD) wat door de speakers klinkt. Dat spul is ook niet geprogrammeerd om 9.000 toeren te simuleren. Meteen daarna doet de bak niets meer en kan de M2 Competition niet verder gereden worden.

Op een Duitse blog legt de bestuurder uit dat BMW weigerde garantie te verlenen, ook al was er pas 16.000 kilometer gereden met de auto. Niet alleen bleek de versnellingsbak beschadigd, ook de krukas had een enorme opdonder gehad. Uiteindelijk is besloten om een nieuwe motor te installeren in deze M2. Kosten: 10.275,21 euro exclusief BTW!



66 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Waarom zou BMW overwegen om op de garantieaanvraag in te gaan?
@reset: dat vroeg ik me ook af. Uit coulance kun je zeggen, ook al was de bestuurder zelf niet zo handig. Of om deze toch enigszins negatieve publiciteit te voorkomen. Aan de andere kant weet je nu dat BMW z’n budget niet spendeert aan rijders die hun bak vernaggelen
@ouwedibbes83: waarom negatieve publiciteit? De bestuurder maakt overduidelijk zelf een fout waardoor er een belasting op de techniek komt waar die niet op gebouwd is.
@reset:Als je de Read Head video’s volgt kan je bijna met zekerheid zeggen wat hier stuk is gegaan. Is BMW verantwoordelijk voor het misschakelen, neen, maar wel voor de bouw van hun produkten, en die verdragen gewoon enkel wat binnen de lijntjes loopt. Terloops, de duitse premium merken zijn in hetzelfde bedje ziek.
@wimof: waarom zou het meer moeten verdragen dan waarvoor het gebouwd is? Waar zou je dan de grens moeten leggen?
@sportevo: Wel, mag ik je toch uitnodigen om de video’s van Red head (en niet Read zoals ik daarnet schreef) te bekijken. Wanneer Vw met zijn TDI zowel de 1.9 en de 5 cilinder (zonder pompinjectoren) legendarische motoren heeft gebouwd denken we slechts aan de 1.2 en 1.4 met het kettingprobleem terug. De ketting en kettinggeleiding van de oa de BMW’s halen met moeite de 150.000km. Meestal is een revisie reeds nodig zelfs bij minder dan 100.000km. De tegenwoording veelvuldig ingebouwde kleppen die de inlaatcollector kunnen verkleinen gaan stuk en vallen tussen de kleppen met alle gevolgen. Bestuurder heeft hier helemaal geen vat op. En zo gaat het verder, en ja, dan had ik liever een motor met een beetje reserve gebouwd en niet met een nokkenasketting die moeten onderdoen van een fietsketting.
@wimof: wat heeft dit relaas met dit onderwerp te maken?
@davelepeef: Heel veel als U het mij vraagt!
@reset: Nu had leasing wel goed uitgekomen..
Amerikanen en schakelen… het blijft een ongelukkig huwelijk.

:-)
@olivier420: wat hebben Amerikanen hiermee te maken?
@tvklarenbosch: helemaal niets, maar het is toch leuk om te zeggen dat ze niet met een handbak kunnen rijden!
@tvklarenbosch: Check het filmpje – Een knappe Duitser die zo ver-Amerikaanst Engels spreekt..
@olivier420: ehm…
het overkwam de eigenaar van een M2 Competition in Duitsland…

On topic: mooi zuur, één foutje en het kost je een kleine 12,5 mille. Zoveel geld spendeer ik nog niet aan een hele auto.

Wat ik me wel afvraag, is het écht zo veel goedkoper om een blok/bak te vervangen i.p.v. te repareren?
@rrrobert: hier wel, ergens waar arbeid nog wel te betalen valt niet :)
@RRRobert: Kijk dat filmpje eens. Dat is geen Duitser.
@rrrobert: Ik vrees dat er in een doorsnee garage maar weinig mensen rondlopen die werkelijk de kennis en de machines ter beschikking hebben, dus we lepelen er dan maar een ruilblok in (of een nieuwe).
@wimof: Zo moeilijk is dat niet, plug and play principe
@wimof: Kennis zal bij de meeste garages het probleem niet zijn hoor. Wel het uurloon van 100,- of hoger. Dan is het onder aan de streep soms voordeliger om iets te vervangen ipv te repareren.
@techniekmeneer: Kan ik inkomen, maar na 40 jaar in de stiel kan ik stellen dat voor een normale garagehouder, in mjn geval merkvertegenwoordiger de investering onmogelijk is en we moeten kiezen voor een ruilaggregaat.
@RRRobert: Kan het natuurlijk nog steeds een Amerikaan zijn ;-)
@olivier420: Tegenwoordig kopen Amerikanen in verhouding zelfs meer handbakken dan Europeanen.
Dat vind ik niet zo vreselijk veel voor een nieuwe motor 😇 projectauto’s incoming in de comments… ik begin met de GT86.
@nout: incl bak toch ook? Vind ik ook niet te gek.
@nout: Ja, een LS3 zit daar niet zo gek ver onder, en die is gegoten uit omgesmolten colablikjes.
@Jochempie: dat is dan wel weer mileu bewust
@jochempie: En zou wel heel gebleven zijn.
Ze noemen het niet voor niets money shift
Dit is toch wel een grandioze faal.
Wat een slechte kwaliteit van BMW dan. Een versnellingsbak zou dat aan moeten kunnen.
@baklava: Lijkt mij dat die knuppel vaker heb zitten kloten als ik dit zo zie..
En dan nog uploaden ook, dapper..
@lekkaah: dat denk ik dan ook. Van 1 x verkeerd schakelen hoort een bak niet kapot te gaan
@baklava: als je de blog leest staat er ook niets over de bak, alleen de motor. Ben benieuwd waar de info over de bak vandaan komt
@baklava: Bak kan het aan, motor niet.
@baklava: Je rijdt op volle snelheid in de einde 4 a 6500 rpm (?) je wilt naar 5e versnelling om terug te komen naar ~5000 rpm met volle koppel. Maaar…. je schakelt terug naar 3, je rpm schiet door naar 9500+ rpm dwars door het rode lijntje. Helaas voor hem is die rode lijntje alleen ter indicatie.

Wat er dan gebeurd is alsof je met 3000 rpm verschil uit stilstand je koppeling volledig laat opkomen. Je krukas staat direct stil terwijl je motor nog lekker benzine aan het injecteren is. Alles wat nog aan de distributieketting vast zit overigens nog lekker op 9500rpm. Zo spendeer je 12,5k euro in ongeveer 0,5 sec.
@reset: ik snap het, maar ik heb zelf ook wel eens iets als dit per ongeluk gedaan. Auto reed nog prima daarna.
En waarschijnlijk was met een revisie van de cilinderkop ook alles gefixt
Vind het best meevallen. Een vervangend blok voor een bmw s1000rr motorfiets kost 13000, en dan zit ie nog in de krat
@ricksmits: dit zal waarschijnlijk ook zonder de kosten van het plaatsen zijn. Plus dat deze prijs excl. btw is
@edjehaze: wat ik zei ook :)
Gewoon een automaat kopen als je niet kunt schakelen.
10.000 euro, voor een motor en bak, die ook vervangen wordt? Vindt het zeer meevallen eigenlijk.
@gwnbmw: bij een 911 kan je op het 4 a 5 voudige rekenen inderdaad..
@kareljansen: Onzin, nieuw blok voor 911, volgens offerte van de dealer 16k ex montage incl btw…
@madvillain: ex montage… wat rekent een porche dealer daar voor?
Waar lezen jullie iets over de versnellingsbak? In het topic van H2Motors wordt alleen gesproken over het feit dat de zuigers de kleppen hebben geraakt en er daarom een ruil motor gemonteerd is met een modificatie voor de bout van het krukastandwiel. Lijkt mij overigens ook wel erg goedkoop 10k voor een nieuwe bak en motor. Heb bij H2Motors 2 maal een bmw laten repareren zijn wel echt specialisten.
Waarom zit er geen toerenbegrenzer op? Mijn automaten hebben dat allebei als ik daar handmatig mee schakel en zijn allebei uit 2000.
@stupendo: Omdat dit een echte handbak is. Die krijg je bij terugschakelen wel en een te lage versnelling. Met deze puristische ervaring als gevolg.
@pa045:

Ik ga het nu niet meer proberen maar als je de automaatpook twee tikjes geeft om 2 versnellingen terug te schakelen zou het wel eens kunnen lukken. Heb wel eens per ongeluk de verkeerde kant opgeschakeld met de automaat en toen vloog ie direct in de toerenbegrenzer maar dat was dus mechanisch hetzelfde liedje als bij deze BMW.
@stupendo: Bij een automaat kan dit niet (meer) voorkomen, de electronica staat dit foutief manoeuvre niet toe, en zal dus niet terugschakelen indien het boven zijn toeren dreigt te komen.
@stupendo: die zit er op. Die houdt echter een miss-shift niet tegen. Toerenbegrenzer onderbreekt de brandstoftoevoer of ontsteking als je doortrekt. Als je terug in plaats van op schakelt zet je een dusdanige snelheid op de krukas dat onderbreking van de brandstof of ontsteking dit niet kan remmen.
10ex is een koopje. Zeker voor zo’n blok. Er zijn andere huistuinenkeuken auto’s die 50% meer kosten bij vervanging van een blokje.
Volgens mij is de bak niet stuk. €10000 ex voor een S55 motor alleen klinkt ook geloofwaardiger.
@pa045: toch klinkt 10k voor de bak aannemelijker dan voor het blok.
@pa045: volgens de ETK kost de N55 (die in het vóór facelift model lag) in NL € 15980,00 excl BTW. Dan staat ie in een krat voor de deur. De S55 is gegarandeerd een stuk duurder, en dan moet ie er nog in worden gezet.
Heb ik keer met een VW Golf 2 de fout gemaakt om de versnellingsbak in zijn 3 te zetten in plaats van de 5. Toerentellernaald ging de schaalverdeling uit, maar voor de rest niets aan het handje. 3 jaar later met 60 km /u tegen een dikke eik aangezet. Daar kon ie iets minder goed tegen…🚘🚘🚘
@monsieurleloure: Dat is zowat het enige wat steviger is geworden.
Zoals sommigen al aangaven hierboven heb ik vraagtekens bij de prijs voor een nieuw motorblok.. Is er wellicht niet een deel vervangen? Zonder opbouwdelen etc.? Een nieuw 3.6 V6 blok van VW zat al ver boven de 10k een paar jaar terug..
@nigelbennisphotography: het is een ruil blok, de oude wordt helemaal gereviseerd en dan weer verkocht. Als je hun site bekijkt zie je ook dat een ruil S55 blok €9900 kost. En ter info toen mijn N47 blok schade had heb ik hetzelfde bedrijf (H2Motors) mijn blok volledig laten reviseren en opbouwen met nieuwe onderdelen, dat kostte zo’n €6500. Het zijn echt specialisten daar maar wel tegen een schappelijk tarief.
Mij is net hetzelfde overkomen met e36 325i. Bak was niets aan. 12 van de 24 kleppen krom … vervangen en liep als een zonnetje
@petros: ik ook. 25 jaar geleden. 12 van de 24 krom. Kleren gaan bij die hoge toerentallen “zweven” en raken de zuigers.
Heb het nog even nagezocht: € 21990,00 excl BTW voor een S55. Dat kost de motor bij BMW Nederland. Ik denk dat ze M gratis thuisbezorgen, moet je m zelf inbouwen.
Bak kost eventueel nog zo’n € 4500 extra
Make note to self: “Nooit handgeschakelde performance bak kopen”. Dit is een fout die ik in een dom moment ook zou maken. Zelfs na >500.000km handbak ervaring.
Het artikel gaat over de bak, (welke de pannenkoek door kansloos prutsen zelf sloopt) en dan staat de prijs van het blok in het artikel. 10k voor een gloednieuwe motor valt mij overigens wel mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).