• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit platform gaat in 2020 schuil onder 50% van de Toyota’s

Auteur: Dizono, gepost 26 maart 2015 om 20:30 – 18 Reacties

Toyota TNGA Platform


Daarmee kun je gerust stellen dat dit gloednieuwe TNGA-platform van wereldbelang is voor Toyota.

Toyota New Global Architecture (TNGA) is misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van Toyota in dit decennium. Waarom? Omdat de fabrikant schat dat in 2020 de helft van alle in dat jaar geproduceerde Toyota’s op dit gloednieuwe TNGA-platform zal staan. Vergelijk dat met de naar eigen zeggen circa honderd verschillende platformen en sub-platformen die Toyota nu gebruikt en je snapt dat dit enorme kostenbesparingen gaat opleveren voor Toyota. Het ontwikkelen van een nieuw model kan dankzij deze nieuwe onderstelarchitectuur zomaar 40 procent goedkoper worden. Driekwart van deze besparingen worden weer uitgegeven aan het beter maken van de nieuwe modellen, aldus Toyota. Of de resterende tien procent in Toyota’s of in jouw zakken verdwijnt, vermeldt het persbericht niet.

Het platform is geschikt voor middengrote modellen, maatje Auris dus. Ten opzichte van de huidige modellen, biedt dit platform 30 tot 65 procent meer stijfheid. De bijbehorende TNGA-motoren zijn circa 15 procent krachtiger dan de huidige krachtbronnen, maar ook ongeveer een kwart zuiniger. Bij de hybrides is die winst iets kleiner: 15 procent. Behalve dit TNGA-platform, zal Toyota ook nog met een kleiner en een groter platform op de proppen komen.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota gaat je auto drie keer opnieuw maken
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

auris, Techniek, Toyota

Vorig bericht: « Kies maar: 50 jaar Alpina, nieuw of oud?
Volgend bericht: Deze ATS 2500 GT was een regelrechte Ferrari-killer »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesbenz63 zegt

    26 maart 2015 om 20:33

    Nou Toyota wordt er ook niet groter op..

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    26 maart 2015 om 20:34

    Ik hou niet van dit soort uni platforms, kijk hoe saai dat andere merk er van geworden is

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 maart 2015 om 22:36

      @norge: Geworden? Was het vroeger beter dan… ?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        26 maart 2015 om 22:45

        @Esprit_de_Flandre: Ooit lang geleden ….in mijn jeugd…waren het best wel leuke bakkies

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          26 maart 2015 om 23:50

          @norge: Vroeger was tenslotte alles beter…….

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            27 maart 2015 om 18:18

            @dutchdriftking:
            Alles.is een groot woord, maar niet alle vooruitgang is per definitie een verbetering….
            Zeker op automotive vlak is er veel plezier door regelgeving om zeep geholpen….

            Login om te reageren
        • zetje zegt

          27 maart 2015 om 09:22

          @norge: hadden ze toen al auto’s?

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2015 om 09:18

      @norge: zoals BMW met hun 35up platform?

      Login om te reageren
      • stalensnuitje zegt

        27 maart 2015 om 13:25

        @mashell: er zijn nog geen 35up-based auto’s op de markt, de nieuwe 7 wordt de eerste. UKL is een heel ander verhaal (Mini 3- en 5-deur, 2-serie AT/GT, etc).

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 maart 2015 om 17:46

          @stalensnuitje: klopt. Maar aan universele platformen doet zelfs het door sommigen hier heilig geachte BMW.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            27 maart 2015 om 22:18

            @mashell: Niks is heilig voor mij…

            Login om te reageren
  3. lfagtr35r zegt

    26 maart 2015 om 21:20

    Ik snap het wel de concern zal er veel op besparen goedkoper dus.

    Login om te reageren
  4. parker zegt

    26 maart 2015 om 21:58

    Dat zal wel een platform met een ‘lekker hoge instap’ worden daar 99% van de toojootaa rijders hoogbejaard is..

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      27 maart 2015 om 00:51

      @parker: Ik zou graag willen zeggen dat als je goed kijkt naar bestuurders van de wat nieuwere Audi’s / BMW’s vaak grijze mannen zijn van de 50 a 60+… en zo niet, is dit een lease-wagen ;)

      Login om te reageren
      • lfagtr35r zegt

        27 maart 2015 om 12:11

        @G-Ammo: Laat ze praten ;) Toyota/Lexus heeft wereldwijd een betere imago dan die 3.

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          27 maart 2015 om 12:48

          @lfagtr35r: Heb je gelijk in, niet iedereen heeft verstand van auto’s ;)

          Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    27 maart 2015 om 08:25

    Ze gaan vag achterna, zullen zij er ook eenheidsworst van maken?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2015 om 17:48

      @mrrallycross: VAG bouw de VW Passat, de Skoda Fabia maar bijvoorbeeld ook de Audi TT roadster op het MQB platform. Het verschil daartussen is groter dan tussen Unox en Hema rookworst (om het bij worst te houden).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North