Dit stuk Nederlandse snelweg is een ongelukken-magneet

Auteur: , 32 Reacties

Uitkijken als je hier heen moet.

M5 crash

Een kleine waarschuwing voor mensen die regelmatig met de auto van Leiden naar Den Haag rijden: op het stuk bij de afrit Zoeterwoude-Rijndijk (tussen hectometerpaaltje 33,0 en 34,0) zijn in 2018 de meeste ongelukken gebeurd. Het is 52 keer gebeurd dat een berger – met gevaar voor eigen leven – richting de afrit moest vertrekken om een ongeluk af te handelen. Dat staat in de nieuwste cijfers van Stichting Incident Management Nederland.

Het stuk van één kilometer stond vorig jaar op plek 14, daardoor is de stijging van het aantal ongevallen zo’n 60%. De verklaring voor de spontane stijging in vergelijking tot 2017 is niet bekend, maar het is wel te verklaren waarom veel automobilisten moeite hebben met de afrit. Er is sprake van een wegversmalling van drie naar twee rijstroken, direct na een tunnel. Deze combinatie van spontaan zonlicht in je gezicht en niet op tijd de juiste rijbaan kunnen vinden, zorgt soms voor euvel.

De koploper van vorig jaar, de Van Brienenoordbrug, zakt naar plek vier op de trajecten van één kilometer. Met 44 ongevallen, vier minder dan 2017, staan op plek twee en drie respectievelijk de A1 bij afslag Barneveld (HMP 53,0 tot 53,9 richting Apeldoorn) en de A10 Ring Amsterdam bij Knooppunt Amstel (HMP 15,0 tot 15,9 richting Amsterdam-Zuid). Daar vonden allebei juist dit keer 48 ongevallen plaats. In Barneveld is het probleem vooral de onoverzichtelijke bocht na de afslag, waardoor er vaak vrij abrupt geremd wordt. Het knooppunt is al jaren een hoofdpijndossier. De Ring Amsterdam met zijn talrijke rijbanen laat niks tot de verbeelding spreken.

Op de trajecten van vijf kilometer pakt de Van Brienenoordbrug toch nog steeds de toppositie, met 109 ongevallen richting het zuiden en 105 richting het noorden: 214 in totaal. Op plek drie staat met 103 ongelukken het einde van de A28 bij Utrecht, voornamelijk vanwege het drukke en complexe Knooppunt Rijnsweerd op de ringweg van de Domstad.

Vooral op de aanvoerder van deze lijst, de A4, plant Rijkswaterstaat een wegverbreding. Voor de rest van de trajecten is daarover niks duidelijk, dus goed uitkijken als je daar heen moet.

Image-credit: BMW M5 in de kreukels, door @nathan_verhoeven.



32 reacties

Moet je daar nou zo’n studie van maken? Dat het vragen is om problemen als je een tunnel maakt, mensen lichtelijk omhoog rijden, uit laat voegen naar Leiden of in laat voegen van 3 naar 2 rijstroken terwijl het weer naar beneden gaat…? Oja en dat op het drukste traject van NL…

@olivier420: En dat allemaal tegelijk…behalve het omhoog en omlaag rijden dan.
@olivier420: wat veel mensen ook niet weten bij leiden – den haag is dat het stukje waar je van 3 naar 2 banen gaat je gewoon de afslag kan nemen en wanneer de afslag zich in tweeën splits op de linker rijstrook moet blijven en je na een km of 2 weer op de A4 invoegt zodat je dat hele stuk overslaat waar mensen moeten invoegen en er een stilstaande file is. Scheelt je een chaotische situatie en een tijdwinst van dik 10 a 20 min aan stilstaand/langzaam rijdend file verkeer.
@bmwe46m3balling: Haha die herken ik ja!

Die vlieger gaat wel alleen op voordat de echte file begint of als de file op z’n retour is (ik check altijd de matrix borden boven de afslag, onder 90 = No go) – anders rijd je jezelf alsnog hopeloos vast op die ene invoegstrook.

En mijn geweten laat het niet toe om de afslag leiden te pakken en dan laatste moment heel asociaal in te voegen :-).
@bmwe46m3balling: floepert, stiekem rechts inhalen…
@bmwe46m3balling: ja klopt… gisteren weer zo’n haastmongool die dat deed en de boel op n hoop reed. Ze verstoppen notabene zo de toevoerstrook naar de snelweg voor de autos die van de N11 komen . Daardoor ontstaan er nog verradelijkere situaties dan op de hoofdrijbaan. Ooit zal je ongeduld beloond worden… door medesukkels
@bmwe46m3balling: doe dat ook wel eens daar, maar 10-20mins winst is echt ontzettend overdreven. Met hevige file ben je dat kleine stukje ook in 5 mins door.
En soms heb je pech dat juist de parallelbaan meer oponthoud heeft dan de hoofdrijbaan
@olivier420: conclusie: het ligt aan de chauffeurs.
@mick0210: Dat sowieso. Het zou een hoop schelen als men in een file eens netjes in z’n vak blijft rijden ipv continu te schuiven omdat de andere baan sneller lijkt te zijn…
@720s bij Barneveld moet het verkeer wat de A30 op wil door een vrij krappe bocht en kan er soms flink en abrupt geremd worden. Daardoor is het verschil tussen de rijbanen te groot.
@shibby: komt nog bij dat de uitvoegstrook in het verlengde ligt van de invoegstrook vanaf een benzinepomp én dat er een spitsstrook ligt die qua belijning voor veel verkeersdeelnemers nogal eens voor verwarring zorgt.

Één ding is zeker, dat hele knooppunt A1-A30 is een draak van een knooppunt. Men heeft er in de afgelopen twintig, dertig jaar al zoveel aanpassingen gemaakt die allemaal als halfslachtig te benoemen zijn, dat het ding een van de grootste chokeholds van midden-Nederland is geworden – tot grote frustratie van de bewoners en bedrijven in de regio.

Het probleem is echter, dat voor de Haagse politiek ons land tegenwoordig ophoudt nét voorbij Amersfoort en Vleuten. Als dit soort verkeersknelpunten moeten worden aangepast (denk bijvoorbeeld ook aan het doortrekken van de A15), moet de provincie maar de portemonnee trekken. Want geen ‘economische topprioriteit’.
@RRRobert: het is ook dikke onzin dat bij het opgaan van de A1 naar de A30 ze een stukje van 100 meter 2 baans hebben gemaakt. Dat werkt natuurlijk voor geen meter.
@jerry: precies, wat ik al zei, één grote aaneenschakeling van halfslachtige oplossingen. Of pogingen daartoe.

Net als de aangrenzende A30, waar men óók meer dan twintig jaar over heeft gedaan om deze van provinciale weg om te turnen tot volwaardige autosnelweg, is het tenenkrommend dat wij in dit land klaarblijkelijk niet in staat zijn een passende oplossing te creëren zonder járen van discussie, schrapen voor voldoende fondsen en het domweg accepteren dat er daar dagelijks duizenden euro’s aan economische schade voor lief wordt genomen.
@rrrobert: om het milieu/de lokale vervuiling nog maar niet te noemen.
@rrrobert:
Maar die snelweg ligt er ondertussen ook alweer 20 jaar, als het niet meer is.

Schrale troost, de aansluiting A30-A1 staat wel degelijk op de nominatie om aangepakt te worden, het gaat een gewoon knooppunt worden wat niet meer met verkeerslichten gereguleerd wordt.
Volgens mij zit het grote knelpunt overigens niet richting Apeldoorn maar richting Amersfoort, tussen het knooppunt en het tankstation. Maar wat weet ik ervan 😁
@shibby en @RRRobert: top, ik zet het erbij!
Het knooppunt van de A1-A30 is vooral berucht vanwege invoegstrook waar mensen op het laatste invoegen of dat het er plots stil staat. Heb al een hele hoop brollenpiloten daar zien staan. Vervolgens gooien ze gelijk de hele spitsstrook dicht. @overheiddoeerwataan!
@jerry: jaja, brokkenpiloten…
Tuurlijk zijn sommige situaties verre van ideaal maar de weg is zo veilig als de bestuurders die er gebruik van maken. Tegenwoordig zijn de telefoon en de navigatie belangrijker dan de je ogen gebruiken en de situatie kunnen lezen en daarop anticiperen , en is het alleen maar ikke ikke ikke terwijl we allemaal gebruik maken van de wegen. Als de mensen eens gaan rijden zoals ze het ooit geleert hebben dan zal het een stuk veiliger en gemoedelijker er aan toe gaan.
@cabrioot: Niet te negatief. Het is echt niet alleen ikke ikke ikke hoor. Vergeet niet dat je onbewust de negatieve bestuurders onhoudt en de normale prima bestuurders vergeet, terwijl die groep veel groter is.

En een houding dat anderen altijd fout zitten helpt niet echt mee. Zelf maak je ook vast wel eens een onhandige beslissing, moeten andere bestuurders dan ook meteen uitgaan dan je zeer onkundig bent?

De telefoon is trouwens wel een groter probleem, al lijkt het voor mijn gevoel al weer iets minder te worden. Maar dat is een slechte peiler aangezien ik veel minder ben gaan rijden.
Van de 52 automobilisten die op dit stuk wegdek een ongeluk hebben gehad reden er 26 op zomerbanden en 26 op winterbanden.

Dus zou je denken dat zomer- en winterbanden even veilig zijn…

Maar stel dat iedereen winterbanden onder zijn auto had gehad, dan zou bij 100% van de ongelukken een auto mét winterbanden betrokken zijn geweest. 100%!!!

Lekker veilig hoor, winterbanden.
@moveyourmind: Interessante theorie.

Laten we de wetten van Newton er eens bij halen: elke actie zorgt onvermijdelijke voor een tegengestelde reactie. Dat zou betekenen dat als iedereen nu massaal voor zomerbanden zou gaan en er toch weer ongelukken zouden gebeuren, de gehele mensheid volledig overtuigd zal zijn van het nu van winterbanden. Het is een vicieuze cirkel waar we nooit meer uit komen. We zijn verdoemd, echt waar.
@moveyourmind: stel-stel-stel, wat een gezever om er de bandenkwestie bij te halen.
@hotze: spoiler alert: soms is @moveyourmind een beetje cynisch.
@720s: nou, dan ben ik mooi op zij opmerking gecrasht, met winterbanden…
Op een aantal snelwegen in de randstad gebeuren dus meer ongelukken dat op de snelweg in oost groningen.
Weer echt eens een onderzoek om in te lijsten
Volgend jaar staat de splitsing A1/A6 vanuit Amsterdam ook hoog op deze lijst. Vaste prik dat de derde rijstrook van de A1 door lastminute invoegers vast staat met veel kopstaart botsingen als gevolg. Misschien te licht voor bergers…
Ineens 100 en wegversmalling is ook niet veilig…
Is een vrij druk punt met versmalling en veel op en afritten. Dat vinden mensen eng.
Wat de anwb er niet bij vermeld is dat dit stuk weg 2 banen bevat met allebei in/uitvoegstroken. Dus tussen die hm-paaltjes 2x zoveel kans. dat maakt het niet per definitie onveiliger dan andere drukke in/uitvoegstroken
@joerek: ze xouden de statistirken eigenlijk moeten dcheiden per hoofdrijbaan of parallelbaan om te weten welk deel meer ongelukken voorkomen
Kom hier zelden tot nooit, maar als ik er kom is het er altijd retedruk! Snap dit dan ook wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).