Het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland

Auteur: , 63 Reacties

Opgepast.

Het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland

Ooit over de Van Brienenoordbrug gereden en gedacht: wow, wat is het hier toch levensgevaarlijk. Nee, ik ook niet. Toch is de brug, op de oostbaan tussen de hectometerpalen 21 en 22, het gevaarlijkste stuk snelweg van ons land. Het afgelopen jaar vonden op dit stuk 48 ongelukken plaats.

De cijfers zijn wel een stuk rooskleuriger in vergelijking met 2016. Toen werd de A12 tussen hectometerpaaltjes 27 en 28,9 bij Gouda uitgeroepen tot het gevaarlijkste stuk weg. Er vonden in 2016 maar liefst 72 ongelukken plaats. Een stuk meer in vergelijking met de nummer één van 2017. Dit jaar staat het stuk op de tweede plek, met 43 ongelukken. Stichting Incident Management Nederland (Stichting IMN) denkt dat het openstellen van een parallelroute langs de A12 ervoor heeft gezorgd dat de ongelukken met 27 procent afnamen.

Stichting IMN onderzoekt jaarlijks waar de meeste ongelukken plaatsvinden op onze snelwegen. Een mogelijke reden waarom de Van Brienenoordbrug op P1 staat, is vanwege de lage snelheid van veel automobilisten op de bochtige invoegstrook. De invoegstrook is na de bocht niet bijster lang meer. Sommige automobilisten trappen vervolgens het gaspedaal niet diep genoeg in en voegen met een ondermaatste snelheid in. Het reeds aanwezige verkeer, zelf rijdend met een snelheid van 100 km/u, verwacht dit niet, met ongelukken tot gevolg.

Foto via Autojunk.



63 reacties

Even een tip van mij, maar ik zou het fijn vinden als er een plaatje van Maps bij staat waar deze brug zich bevindt. Ik ken deze brug namelijk net en “op de oostbaan tussen de hectometerpalen 21 en 22” zegt mij vrij weinig.
@berlinetta: gewoon zelf opzoeken? Als je de brug niet kent dan kom je ook nooit in de buurt en is dat “gevaar” dus ook niet zo relevant voor je.
@spideriv:

Juist niet, want als je er geregeld komt weet je hoe je er op moet reageren.
@SpiderIV: wat een onzin. De man is geïnteresseerd en stelt terecht de vraag waar het is. Wie ben jij om te bepalen dat het voor hem of anderen niet interessant is? Ik rijd veel km’s maar kom regelmatig op plekken waar ik niet eerder geweest ben. Ik stoor me ook aan verkeersnieuws wat het heeft over de namen van knooppunten. Zeg gewoon ‘knooppunt kruising weg A en B”, alsof ik alle namen van knooppunten ken.
@henk_he: sorry Henk. Maar als je de Van Brienenoordbrug niet kent of weet te plaatsen dan 1) luister je nooit verkeersinformatie 2) kijk je nooit op online verkeersinformatie 3) mis je veel nieuws. Natuurlijk kent niet iedereen elke brug in dit land maar de Van Brienenoordbrug is waarschijnlijk de meest bekende brug van het land. En neen ik kom niet uit R’dam, heb geen warme gevoelens met die stad e.d.
@spideriv: Ik luister en/of kijk ook nooit naar verkeersinfo, want ik ga met de trein naar mijn werk. Bovendien is NL groter dan alleen de randstad.
@berlinetta: Maar niets is groter dan dat ene woord en dat stadion is te zien vanaf de Brienenoord.
aannames
@spideriv: zoek eens op Google op “Rotterdam” klik op afbeeldingen en je ziet vrijwel alleen maar foto’s met een brug. En die bekenste brug van Nederland, heet… Erasmusbrug.
@SpiderIV: sorry hank, maar als je de van brienenoordbrug niet weet te plaatsen kom je er waarschijnlijk nooit, wat dus voor zo’n 10 miljoen nederlanders geldt?
@spideriv: Ik weet dat ik het zelf kan opzoeken, maar ik bedoel het als tip naar AB toe om de kwaliteit van hun artikelen te verbeteren. En dat het niet relevant is voor mij om de door jou genoemde redenen, dat vind ik nogal onzin.
@berlinetta: dat zelf opzoeken valt anders niet mee. Als ik in Google maps de invoegstroken rond de van Brienenoord opzoek dan zie ik juist ellenlange soorken die over de hele brug gaan.
@SpiderIV: anders laat het hele artikel achterwege, Google maar als het je interesseert.
@berlinetta: je kent de van Brienoord niet…?
@olivier420: Nee anders vroeg ik het niet. Ken jij alle bruggen bij naam in NL? Ik namelijk niet.
@berlinetta: nee daar heb je gelijk in.
@berlinetta: foto is ook niet bijster relevant want dit was een ongeluk op de westbaan op de uitvoegstrook net na de brug…
@berlinetta: precies dit, dus waar blijft de update autoblog?
Gevoelsmatig moet de tunnelbak bij Leiden op de A4 ook hoog scoren. Volgens mij vaker dan 1x per week daar raak met aanrijdingen.

/Ah, dat stuk staat op nummerrrrr 8: http://www.stichtingimn.nl/181130-meeste-ongevallen-in-2017-op-brienenoordbrug-bij-oprit-feijenoord.php
Een 5-serie met een 50-50 grind. Tony Hawk?
@viezefreddyw: foto’s als deze maken deze (oud) skateboarder altijd heel erg blij, en het is stiekem nog een wens van me om dit eens met een oude, slooprijpe auto “per ongeluk” te doen. De locatie weet ik al :-)
Toch apart. Ik rijd een vrij langzame auto (in 1992 0-10 in 13,3 sec) en ik ben nog nooit een invoegstrook tegengekomen waar ik de 100 km/h niet kan halen. Is die invoegstrook echt zo kort (ben er nog nooit geweest), of zijn mensen gewoon dom?
@robert110: eer je de 65 gepasseerd bent krijg je een aantekening op je rijbewijs dat het niet langer is toegestaan boven de 3000 tpm te komen. Laatst had de Mitsubishi-dealer nog een actie waarbij je bij aanaschaf van een van hun auto’s deze aantekening op het rijbewijs gratis krijgt, ongeacht je leeftijd.
@dizono: Ja behalve bij het wegrijden bij het stoplicht, dan mag je wel 6000rpm draaien voor drie seconden om vervolgens langzaam weg te rijden.
@robert110: veel mensen zijn gewoon dom, vooral invoegen is moeilijk voor veel mensen
@robert110: Komt ook doordat veel mensen nogal sterk vasthouden aan het dramatisch aangeleerde ‘nieuwe’ rijden (dus veel te snel opschakelen) terwijl je dat niet moet toepassen als je probeert in te voegen.
@robert110: dat komt door “het nieuwe rijden” … Ipv de snelweg op te rijden met 100km/u… Al die mensen die het nieuwe (rustige) rijden wordt aangeleerd proberen rijden daar 50-60km/u na de bocht en proberen dan in te voegen ipv gas te geven! Het nieuwe rijden.. leuk voor het milieu maar gevaarlijk voor jezelf en je mede weggebruikers…
Zie het ook bij mensen die 3 min doen over een inhaal actie… met 102km/u een auto voorbij die 100 rijdt.. Mijn instructeur zei vroeger altijd; als je inhaalt zorg dan dat deze actie zo kort mogelijk duurt want je bent bezig met een “gevaarlije manoevre”.. en pas daarna je snelheid weer aan.. Even iets harder is dus eigenlijk alleen maar veilig alleen denkt de flitsbrigade daar niet zo over… Die denken; cashhhhheeeeennnnn
@robert110: Ik rij een nog veel langzamer auto. Ongeveer een minuut voor de 90 wordt aangetikt (if even)..

Anticipeer en heers! Door mij en oók door het achterop komende verkeer. Nu scheelt ’t dat ik nogal zichtbaar ben, maar toch. ‘Men’ is voor mijn gevoel vaak te egoistische om uberhaupt van het gas af te gaan. Dus blijft alleen op het allerlaatste moment remmen over, en dan gaat ’t mis.
@robert110: Nou afrit/oprit 17 bij Oosterhout aan de A27 richting Utrecht is wel een uitdaging! Deze is erg kort. Maar ben het met je eens. Als bestuurder moet je daar ook bewust van zijn, dat je auto niet super snel is, en dus optijd ga geven, of kijken naar een gaatje waar je tussen kan.
@rrk147: Altijd spannend die oprit ja. De afrit ben ik weleens doorgeschoven bij t stoplicht, eerste keer dat ik er was en vrolijk met 130 aankwam;)
@rrk147: ik weet zo even geen kortere invoegstrook als die jij nu zegt.dat is echt gas erop!
@rrk147: telt dat überhaupt als invoegstrook? Dat is gewoon rechtstreeks de rechterbaan op.
@robert110: het is op zich niet eens het probleem met de invoegstrook. Het gaat daar in een kurkentrekker omhoog en dat kan best steil zijn voor onderbemeten auto’s, ook vinden sommige mensen zo’n lange bocht erg eng waardoor ze niet op tijd de benodigde snelheid halen om in te kunnen voegen. Hoe dan ook, 9 van de 10 auto’s rijdt daar 60 als ze eenmaal op de brug zitten.

Het volgende probleem is dat de invoegstrook ook meteen de uitvoegstrook voor de afslag Centrum wordt (wisselstrook dus) en daar staat het richting de spits ALTIJD vast. De invoegers moeten dus meteen een baan naar links om niet achterop de file te rijden, en de uitvoegers die op de A16 vanuit Breda rijden moeten er snel af om dus in diezelfde file terecht te komen.

Zoals het artikel al stelt; de mensen op de snelweg rijden 100 (vaak harder) en moeten dan ineens langzaam invoegend verkeer ontwijken. Op allebei de partijen valt wat aan te merken maar dat is nou eenmaal de dagelijkse praktijk.

Ik vind het altijd heerlijk om in die bocht even goed gas te geven naar boven en gewoon met 100-120 de snelweg op te knallen, krijgt je motor een goede workout en je test je wegligging nog een beetje. Sterker nog, we hebben toen mijn vriendin een proefritje ging maken in een Mini de brug als test gebruikt, als hij de brug op kwam en je met de juiste snelheid kon invoegen dan was hij geslaagd! Zelfs een One Minimalist heeft een zesbak dus dat was een peulenschilletje 😊
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De invoegstrook is bijna een kilometer lang omdat deze naadloos overgaat in een uitvoegstrook van de volgende afslag. Het probleem is dat de invoegstrook uit een bocht komt en ook nog eens heuvel op is. Mensen maken gewoon niet genoeg snelheid en moeten zodra de invoegstrook begint meteen naar links want stel je voor dat je er niet meer tussenkomt!
Verbaasd me eerlijk gezegd helemaal niet.
Hoe vaak ik daar wel niet mensen de snelweg op zie rijden met 60-70km/u omdat ze niet snappen hoe een gaspedaal werkt en direct de eerste meter van de oprit al de weg op MOETEN rijden. Op t moment dat ik een 1.0 micra zie afremmen op de oprit omhoog de brug op omdat degene ervoor te langzaam rijdt moet je toch echt opnieuw evalueren of je je rijbewijs wel terecht hebt en of je niet beter gewoon een scootmobiel moet halen.
Tja, traag invoegende bejaarden zijn sowieso een gevaar op de weg. Net als onnodig links rijden en op 2-baans wegen buiten bebouwde kom zonder reden onder de maximum snelheid rijden. Dit zorgt voor ergernissen wat weer gevaarlijke acties tot gevolg kan hebben.
@dutchdriftking: psst, het idee is dat iedereen onder de maximum snelheid rijdt, want dat is wat maximum snelheid betekent, je gaat niet sneller dan dat maximum. Het gevaar komt ook meer van mensen die boven de maximum snelheid rijden, de simpele zielen die de betekenis van het woord maximum niet kennen die kennen wel weer dingen niet.
@mashell: zoals een wijs man ooit zij, die borden zijn voor skateboarders….
@dutchdriftking: je opa dacht dat je vanuit de zandbak naar die kromme “borden” op dat terein naast de kinderspeelplaats wees. Wat een misverstand, want jij wees met je bibberende peutervinger eigenlijk naar de borden met 30 die aan de straat ter hoogte van de kinderspeelplaats en de skatepark staan.
@mashell: Maximumsnelheid is toch gewoon hetzelfde als topsnelheid?
Foto: u wilt hier parkeren. Is dat toegestaan?
@s73phan: mag dat?
Is inderdaad achterlijk gevaarlijk daar maar dat komt doordat iedereen daar rijd alsof ze zoveel haast hebben en dat niet er tussen laten van een ander “ritsen” ze helpt optijd op werk of thuis te zijn, idioten.
Het heeft op deze plek, de paralelbaan, ook te maken met motorvermogen. Iedereen die op AB heeft natuurlijk minimaal 200pk. Maar als je een opel hebt met 65pk en 1200kg, dat gaat niet zo snel naar de honderd en al helemaal niet berg/brug op.Dit snelheidsverschil de scherpe bochten zorgen daar altijd voor gevaarlijke situaties.
@leefvrij: Ja maar vrachtwagens voegen ook niet met 80 km/u in, toch gebeuren en minder ongelukken met invoegende vrachtwagens. Het is ook een kwestie van anticiperen en op tijd gas geven.
@rrk147: ik denk dat mensen ook beter anticiperen op een vrachtwagen, omdat ze het daarvan verwachten.
@leefvrij: gelul, ik woon hier om de hoek en had een gebakje met 50 pk en 950 kg.. als ik daar niemand voor me heb rijd ik 110 voor ik op het hoogste punt van de brug ben en dan kan je prima invoegen. het is wat anders als iemand voor je zit en na de bocht niet ff terugschakelt en het gas intrapt…
@rnej: Ik heb een keer een leen opel gehad met 65pk en 1200kg. 80 in z’n vijf trok hij niet bij het PrinsClausplein omhoog. De Brienenoord is een stuk steiler en die 250kg verschil is meer dan 25% zwaarder, dus geen vergelijk.

Ook denken trouwens veel mensen, dat ze voorrang hebben als ze invoegen. Ook levensgevaarlijk.
@leefvrij: die bocht naar de oprit kan je in de stromende regen met 50 nemen, dus jouw Opel ging niet van 50 naar 90 in zn 3 ? … dan was ie gewoon kapot hoor ;)
Ja, maar vrachtwagens hebben hetzelfde probleem, dus voegen ook niet met 80 km/u in, toch gebeuren daar
@rrk147: oh bovenstaande reactie is een foutje…
Probleem zit hem niet in de korte invoegstrook, maar in het rijgedrag van de mensen. Het gros durft geen gas te geven, kijkt niet bij het wisselen van baan (je mag al blij zijn als ze hun knipperlicht aan zetten), en de auto’s op de overige banen rijden doorgaans veel te hard omdat iedereen volledig krankzinnig is geworden van de stress.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het lastig vinden uit die bocht omhoog met snelheid tussen het “razende” verkeer te moeten invoegen. Maar zoals altijd, maak snelheid, kijk goed, voeg niet na de eerste meter onderbroken streep in en hoop dat het verkeer dat al op de hoofdbaan rijdt ook wat ruimte voor je maakt en laat.

Ik rij best vaak over de Van Brienenoord Brug en vind het stuk aan de andere kant (richting het Zuiden) veel gevaarlijker. Daar moeten mensen vanaf Feijenoord komende eerst invoegen op de parallel rijbaan en die moeten als ze niet richting Ridderkerk/Barendrecht/Zierikzee/Europoort moeten weer invoegen op de hoofdrijbaan. Andersom moeten mensen van de hoofdrijbaan die naar Ridderkerk/Barendrecht/Zierikzee/Europoort moeten weer invoegen op de parallelbaan. En dat levert zonder genoeg snelheid, goed kijken, ruimte laten en gelijk bij het eerste de beste onderbroken stukje lijn (geldt voor beide kanten) heel vaak lastige situaties op. Ik kom altijd van de hoofdrijbaan en rij vaak lang door op de middelste baan en ga pas op het eind naar de parallel rijbaan. Dan rij je mooi om de meeste mafkezen heen :-)
Ach, iedere dag kom je weer achterlijk geknoei tegen op de wegen. Gevaarlijke inhaalacties, geen richting aamgeven, met een slakkengangetje invoegen (GRRRR!!), VEEL te snel of te langzaam rijden op beide rijbanen, noem maar op. Gelukkig kan ik redelijk anticipereren…. Wat betreft auto’s met weinig vermogen, ik rijd regelmatig een 90pk Yarisje voor woon/werkverkeer en dat karretje zit gewoon op 100km/u als ik niet word gehinderd door een invoegslak.
@tge1: Ik bedoel dus op 100km/u of hoger bij het invoegen…
Ik herken bovenstaande problemen niet en was er dagelijks te vinden. Reed er toen zelf met een Crafter, ook geen snelheidsmonster maar je hebt imo tijd en ruimte zat om van banen te wisselen hoor.
@2wheeler: niet als je met je kin op het stuur en een hartslag van 160 de berg op komt sukkelen met 60 en meteen wil invoegen. Wat helaas vaak genoeg het geval is daar.

Autorijden is plannen en vooruitkijken. Helaas niet voor iedereen weggelegd.
ik woon hier vlakbij en als ik naar het noorden ga (gelukkig nooit voor mn werk) moet ik deze oprit nemen. Het is echt tergend hoe verschrikkelijk traag mensen hier de brug op rijden en ook niet ff terugschakelen om wat vaart op te bouwen. je kan de bocht met droog weer met ruim 80 nemen, laten we zeggen dat 50 een normaal tempo is, maar vervolgens rijdt de helft van het publiek bovenop de brug nog steeds geen 90 en kan dus nog steeds niet invoegen…. ik maak het 9 van de 10 keer mee dat het verkeer voor me het gaspedaal daar niet kan vinden… :-(
Bij veel invoegstroken / weefstroken is de mogelijkheid om meteen in te voegen geblokkeerd door de eerste 100 meter de strepen ononderbroken door te trekken. Tegen de tijd dat de onderbroken blokken verschijnen heeft al het verkeer de tijd gekregen de snelheid te synchroniseren en verloopt het invoegen een stuk ordentelijker….
@frank2b: ik ben bang dat als je die lijnen daar trekt (ik ben overigens groot voorstander van die dingen die mensen dwingen wat langer op hun baan te blijven) dat mensen dan al in de file voor de afrit staan voordat ze hebben kunnen invoegen
Komt het niet gewoon omdat het TE druk is op de weg. Ik ging tot 4jr geleden iedere dag met de auto naar t werk net voor de spits. Toen was t nog prima te doen. Vervolgens door verhuizing met t ov gereisd. Nu verqndering van job ga ik soms met de auto. Maar t is in de 4 jr wel ff een bekkie drukker geworden zeg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).