Dit voertuig gaat het hoogterecord voor auto’s breken

Auteur: , 30 Reacties

Alles hoog!

Voor mensen die op weg naar werk over een vulkaan moeten rijden komt Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) met een auto die hoger kan klimmen dan een auto ooit heeft geklommen. We kennen de man het merk van de op Ferrari’s gebaseerde supercars en overige creaties. Dat James Glickenhaus in staat is te verbazen hadden we dus al door, toch flikt hij het weer met de creatie van dit voertuig. Toegegeven, het betreft hier slechts een fotosjop. Maar deze fotosjop komt gelukkig niet van een of andere pannenkoek.

De auto is wat anders dan wat we van de Glickmeister gewend zijn. Het is de bedoeling dat deze auto uiteindelijk een vulkaan op kan rijden en een hoogte van 7.000 meter bereikt. Hiermee zou een hoogterecord voor auto’s worden gevestigd. Dat is even wat anders dan een snelle tijd op de ‘Ring.

Het ‘expeditie-voertuig’, dat in de wandelgangen de SCG Boot wordt genoemd, zou in meerdere uitvoeringen beschikbaar moeten zijn. De vierdeurs Expedition-versie kan ingezet worden voor het zware werk, zoals het hoogterecord breken. De tweedeurs variant, genaamd Steve, is voor het lichtere werk. Het bizarre apparaat wordt uitgerust met een V8, 20-inch wielen velgen (met 40-inch banden), vierwielaandrijving (verrassend) en – voor de diva’s – airconditioning. De richtprijs is ongeveer 80.000 euro’s.

Omdat het design puur gericht is op functionaliteit zit de bestuurdersstoel in het midden. Het is afwachten welke aspecten we terugzien in het productiemodel en of ze het ‘zero-moeite’ design nog gaan aanpassen. Ik woon zelf niet op een vulkaan, maar vind de doelen die Glickhaus aan zichzelf stelt toch bewonderenswaardig. Niemand heeft hier om gevraagd, maar ze doen het gewoon.

UPDATE: @geobem007 wees ons op het feit dat de auto gebaseerd is op de Baja Boot van Steve McQueen, welke destijds is opgekocht door James Glickenhaus.



30 reacties

Hallo, wat een nieuwe bloggers ineens! Stellen we ons nog even netjes voor @merkelinho en @720S ?
@svenska_aeroplan_ab: ik lees hem heel laat, sorry ;) ik weet niet wat interessant is over mijzelf, ik ben “gewoon” een student die graag zijn schrijversambities en passie voor auto’s wilt delen met Nederland, en AB leek me daar een goed platform voor! Als je nog vragen hebt beantwoord ik die graag.
Ontopic: https://goo.gl/images/LrpYt4 doe mij deze maar…
Dat is tenminste weer eens wat anders dan een tuning of one-off project.
1 voor de bouwer.
@jerry: 1 voor de bouwer :-)
@jerry: goeiemorgen, blijkbaar moet je de plus voluit schrijven. Weer wat geleerd.
Waarom niet elektrisch? Dan heb je ook geen last van ijle lucht.
@svdv: Zou kunnen maar op grote hoogtes is het vaak nogal koud, dat vinden accu’s niet zo fijn.
@svdv: Omdat tanken op een vulkaan net even wat makkelijker is dan laden.
Eindelijk een leuke cross-over!
En de Lunar Rover dan?
Drie stoelen voorin…
Bijna verticale flanken…
Koplampen onder de voorruit…

Dit ding doet me ergens aan denken…
@moveyourmind: Neeeeeeee! Multi-interpretabel, Multi-functioneel, Multi-Lelijk :-S

Ik hoop dat je eigenlijk de 1e serie LaRo bedoeld ;)
Idd… verbrandingsmotor mist lucht op 7000mtr, net zoals ons bestuurders.
Al hoe wel geen voorstander van de stekker…op dergelijke hoogte zal een accupakket mits goed geïsoleerd met een bestuurder aan de zuurstof toch wel een beter idee zijn.
@theov5: paar flinke turbo’s doet wonderen
@theov5: Ja, vliegtuigen vallen altijd uit de lucht op die hoogte wegens geen zuurstof… *facepalm*
Zelfde fout als op Autobahn… 40 inch wielen, niet 20 inch. 20inch past onder een golf 6 he, dit is net een stukkie groter ofnie? En terzake: waarom een atmosferische V8? Op grote hoogte doen turbomotoren het zo veel beter. Die V8 zal wat astmatisch zijn op 7km
@mda: de banden zullen 40 inch zijn, de velgen 20 ;)
@dutchiehd: euhm… nee. als je (en autoblog) een beetje beter had gekeken naar de plaatjes, dan zie je dat de 20 inch slaat op de afstand van de as tot de grond van het wiel. Dus nergens is er een 20 inch velg aangegeven (en in de tekst van autoblog staat ook duidelijk ‘wiel’ en niet ‘velg’) en nergens in de tekeningen van het voertuig staat er iets over velgdiameter. Het zijn 40 inch wielen, opgebouwd uit mega banden en kleine velgen. punt.
@mda: daarnaast zijn het volgens mij de turbomotoren die het met ijle lucht slechter doen, omdat het percentage verschil in zuurstof dan veel groter is ten opzichte van een atmosferische motor.
@dutchiehd: Nope. Een turbo compenseert juist de hoogte voor een deel. Heef geloof ik te maken met dat een turbo makkelijker lucht in de motor pompt op hoogte wat de ijlere lucht deels compenseert.
@dutchiehd: euhm… nee. gewoon nee.
Waar tank je op die hoogtes?
@tenaci: 7 kilometer hoogte. Waarom zou je daar moeten tanken? Even de bult af, en klaar. ‘het is maar 7 kilometer naar beneden immers’
Op grote hoogte zouden de banden door het drukverschil kunnen ontploffen maar de lucht uit de banden is misschien bruikbaar voor beademing van de motor.
@alfapeter: Ik denk dat er voor de verbetering van de grip (ik verwacht niet veel snelwegen op 7km hoogte) er al wel het e.e.a. aan lucht uit de banden is gehaald. Zou me niets verbazen als dit dmv een compressor zelfs automatisch op druk wordt gehouden.
Jammer dat jullie missen op welke auto dit gebaseerd is…

https://jalopnik.com/5620733/james-glickenhaus-buys-steve-mcqueens-baja-boot
@geobem007: Interessant! Lijkt er hard op ook…
Niemand die bij de naam van deze auto een foute 90’s technotune in zijn hoofd hoort?
Leuk, maar voor zover ik weet, kan je alleen naar 7000 meter komen in de Hamalaya’s; en dat zijn voornamelijk toch stijle topjes daar. Dus ja, waar gaat ie rijden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).