• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit waren Nederlands populairste ocassions in 2014

Auteur: Dizono, gepost 2 januari 2015 om 16:31 – 54 Reacties

VW Golf Ocassion


We kopen steeds minder nieuwe auto’s, maar de verkoop van occasions bij autobedrijven is met 1,3% licht gestegen. We zetten de populairste modellen en merken voor je op een rijtje.

We moeten direct een kanttekening bij de cijfers plaatsen, het gaat namelijk alleen om tweedehands auto’s die bij een autobedrijf zijn gekocht. Dat waren er in 2014 precies 1.015.381, veel meer dus dan de 387.835 nieuwe auto’s die werden verkocht. Vervolgens handelen we onderling ook nog flink, van consument tot consument werden er 673.107 auto’s verkocht, een daling van 4,5% ten opzichte van 2013. Onder aan de streep werden er 1 procent minder ocassions verkocht dan in 2013. Voor onderstaande cijfers is VWE Trendweb alleen uitgegaan van de verkopen van autobedrijven.

De populairste merken
Net als bij de nieuwverkopen gaat ook bij de ocassionverkopen Volkswagen fier aan de leiding. Ten opzichte van vorig jaar zijn de grootste tien merken hetzelfde gebleven en ook de volgorde veranderde weinig. Alleen Ford maakt een buiteling in het klassement, zij zakten van de derde naar de vijfde plek.

Positie 2014Positie 2013MerkAantal 2014Aantal 2013Groei 2014
11Volkswagen108.076 105.0322,9%
22Opel93.82193.2760,6%
34Peugeot88.58886.9721,9%
45Renault85.76585.6630,1%
53Ford84.450 87.074
-3,0%
66Fiat51.980
51.994
0,0%
77Citroën48.505
47.111
3,0%
88Toyota44.864
43.218
3,8%
99BMW40.472
40.858
0,9
1010Volvo39.38239.0490,9%

De populairste modellen
Wederom is het Volkswagen dat de lijst aanvoert, de bovenste twee plekken in dit geval. Er werden ruim veertigduizend Golfjes verkocht, dat zijn er bijna net zoveel als tweedehands BMW’s in het algemeen. Daarmee is het zowel de populairste nieuwe als ook de populairste tweedehands auto. Wel moet het model iets aan populariteit inboeten, terwijl de kleinere Polo juist flink populairder was in 2014. Grootste daler in percentage in de top 10 is de Ford Ka, wel behoudt het kleine wagentje zijn negende stek, zij het nipt.

Positie 2014Positie 2013ModelAantal 2014Aantal 2013Groei 2014
11Volkswagen Golf
40.322 41.332
-2,4%
22Volkswagen Polo
32.11130.1786,4%
33Opel Corsa
30.502
29.8772,1%
44Opel Astra
26.582 26.587
0,0%
55Ford Focus
24.366 23.464
3,8%
66Peugeot 206
21.298
21.667
-1,7%
78Ford Fiesta
20.255
20.108
0,7%
87BMW 3-serie
19.323
20.117
-3,9%
99Ford Ka
17.925
19.553
-8,3%
1010Renault Scénic
17.596
18.531
-5,0%

Import en export
Ten opzichte van vorig jaar is de export van auto’s met 11,4% gedaald naar 247.348 exemplaren. Polen blijft de populairste bestemming voor onze gebruikte personenauto’s, België is opgeklommen van plek vier naar twee. Opvallend is de daling van het aantal Opels dat ons land verliet, dat waren er liefst 24,3 procent minder. Kia (+33,8%), Skoda (+19,3%) en Porsche (+17,1%) doen het juist wel goed.

Er werden wel meer auto’s geimporteerd in 2014, ten opzichte van een jaar daarvoor: 109.396, een stijging van 23,7%. Auto’s tussen de 8 en 16 jaar oud bleken populair, daarvan bedraagt de stijging ten opzichte van een jaar eerder zelfs 50 procent. Oldtimers daarentegen leveren 15,4% in.

Ook interessant!

  • Volkswagen van Ford
    Volkswagen van Ford is onderweg en arriveert snel
  • Nein! Volkswagen schrapt zijn populairste product [UPDATE]
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, BMW, Citroen, Fiat, Ford, golf, lijstjes, occasion, Opel, Peugeot, polo, Renault, top10, Toyota, Volkswagen, Volvo, vwe

Vorig bericht: « Doe eens gek, lease de Marlboro Motor Raceway
Volgend bericht: Gedrogeerde trucker rijdt drie mensen dood in België »

Lees Interacties

Reacties

  1. rufctr01 zegt

    2 januari 2015 om 16:42

    Er zijn dus 72.433 hele saaie auto’s extra op de weg gekomen??

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      2 januari 2015 om 16:58

      @rufctr01:
      Wel een goede zaak als je een bedrijfje hebt in motor en bak revisies..

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        2 januari 2015 om 17:42

        @tupperware: dat is waar! Ook de dealers zelf varen er wel bij.

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      2 januari 2015 om 17:36

      @rufctr01: goeie grap joh.

      Moeten we je even uitleggen wat occasions zijn?

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        3 januari 2015 om 01:37

        @awesome: We??? Want alleen kan je dat niet ofzo?

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          3 januari 2015 om 12:27

          @redbeams: ja. Hij stelt toch een vraag in het algemeen? Zie jij staan: ‘ hey awesome, er zijn dus heel veel saaie auto’s bij gekomen?’

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            3 januari 2015 om 14:50

            @awesome: Jij weet niet wat sarcasme is???

            Login om te reageren
    • malefunk zegt

      2 januari 2015 om 18:02

      @rufctr01: Jij begint 2015 als lolbroek?

      Login om te reageren
    • motiondrive zegt

      2 januari 2015 om 18:51

      @rufctr01: Waarschijnlijk 72.210, want niet ALLE Golfs en Polo’s zijn saai. In de juiste uitvoering (die vrijwel niemand heeft) zijn het best nette auto’s.

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      3 januari 2015 om 07:45

      @rufctr01: extra ?

      Login om te reageren
  2. Esprit_de_Flandre zegt

    2 januari 2015 om 16:43

    Wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen verschillende modellen, of zijn dat Golf I, II, III, IV, V, VI samen?

    Login om te reageren
    • eddythedriver zegt

      2 januari 2015 om 16:49

      @Esprit_de_Flandre: Dat is gewoon 1 model hoor, geen onderscheid te zien…;-)

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        2 januari 2015 om 16:51

        @eddythedriver:
        Dus de Polo’s, Jetta’s, Bora’s en Vento’s zitten ook verdisconteerd in die aantallen…?

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 januari 2015 om 18:26

        @eddythedriver: Zo is het gemakkelijk om op nummer één te staan. Dan ben ik meer onder de indruk van de 206, aangezien daar de tweedehandsverkoop van 205, 207 en 208 niet bij gerekend is…

        Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    2 januari 2015 om 16:43

    Wel raar dat de Peugeot 206 er tussen staat in 2014!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      2 januari 2015 om 17:02

      @rufctr01:
      Pssssst, het gaat om occasion verkopen, het is dat er geen 20000 T-Fordjes van eigenaar gewisseld zijn anders had die ook in deze lijst gestaan..

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 januari 2015 om 17:03

      @rufctr01: Het gaat om tweedehandsjes hè, niet om nieuwe auto’s. En de 206 is nog een paar jaar doorgelopen nadat de 207 op de markt kwam: de 207 kwam in 2006, maar de 206 is tot in 2012 nog nieuw verkocht. Er zijn dan ook in totaal drie keer zoveel 206’en dan 207’s verkocht, dus is het niet verbazingwekkend dat de 206 ook in de occasionverkopen hoog scoort.

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        2 januari 2015 om 17:38

        @potver7: Daar komt nog bij dat de 206 op de markt kwam net voor recordjaar ’99 wat nieuwverkopen betreft.En eentje daarvan was die van mij;)

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        2 januari 2015 om 18:10

        @potver7: ik had niet verwacht dat de 206 nog zo populair is, ik dacht dat het 207 moest zijn.

        Login om te reageren
    • VantageR zegt

      2 januari 2015 om 17:11

      @rufctr01: Komt doordat de 207 duurder, zwaarder, lelijker en minder betrouwbaar is dan z’n voorganger.

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      2 januari 2015 om 17:16

      @rufctr01: Hoezo is dat raar? Voor een modelletje uit 2012 betaal je +/- 9500 euro, voor een Golf van die leeftijd willen ze al snel het dubbelen hebben. Dan kies ik liever de 206 hoor.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        2 januari 2015 om 17:49

        @robert110: 206 is meer een polo.

        Login om te reageren
    • E550 zegt

      2 januari 2015 om 17:45

      @rufctr01: Waarschijnlijk veel geëxporteerd naar Afrika.

      Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    2 januari 2015 om 16:44

    Mooi om te zien dat deze verkopen toch nog ongeveer dezelfde aantallen heeft als vorig jaar, in ieder geval geen grote daling.

    Login om te reageren
    • klapsigaar zegt

      2 januari 2015 om 20:33

      @mrrallycross: Wanneer komt jouw eerste occasion dan?

      Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    2 januari 2015 om 16:45

    Hoe kan zo’n slechte auto zo goed verkopen?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      2 januari 2015 om 16:49

      @faalhaas:
      Simpel, 90% van de autokopers heeft meer verstand van sokken dan van auto’s….
      Goede marketing doet de rest….

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      2 januari 2015 om 17:38

      @faalhaas: allemaal van een oud vrouwtje geweest.

      Login om te reageren
    • hillegaar zegt

      2 januari 2015 om 17:52

      @faalhaas: marketing

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      2 januari 2015 om 20:33

      @faalhaas: Nederlanders willen nu eenmaal waar voor hun geld.

      Het zou zonde zijn om honderd euro voor het ANWB lidmaatschap te betalen om er vervolgens nooit gebruik van te maken.

      Login om te reageren
  6. sydney zegt

    2 januari 2015 om 16:46

    Die lichte stijging bij autobedrijven is makkelijk te verklaren; grote dealerbedrijven hebben steeds vaker een occasionoutlet.Waar voorheen voornamelijk de jonge,populaire en eigen merk niet werd doorgestoten geldt dat nu voor bijna elke auto.

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      2 januari 2015 om 18:04

      @sydney: voorheen gingen die auto’s gewoon naar een ander bedrijf.
      Dus kwamen die auto’s alsnog bij de consument.
      Ik denk dat de zwakkere export eerder een rol speelt.

      Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    2 januari 2015 om 16:47

    Wrijf het er maar weer in hoor, ik weet heus wel dat ik naar een land van saaie krentenkakkers geëmigreerd ben….

    Gelukkig zijn er nog mensen te vinden die mijn Heimat afspeuren naar die leuke occasion, dat zijn er helaas niet genoeg om een eervolle vermelding te krijgen….

    Oh, mijn auto’s zullen die top 10 zeker nooit halen, daarvan zijn er simpelweg nooit genoeg gebouwd.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 januari 2015 om 17:19

      @jrk68: Mwah…het Duitse lijstje ziet er vast wel wat fijner uit met de nodige BMWs en Mercedes in de top 10 maar haal hier de erg hoge belastingen eraf en we hebben hetzelfde lijstje hoor. Het is nou ook weer niet zo dat die germanen allemaal in Maserati’s, Jaaaaags en of klassieke exotica rondrijden (wel vaker dan hier niet alleen in absolute getallen maar ook per capita echter dat heeft veel te maken met de plezier/succes/luxe belasting van de roverheid hier).

      Waar Jan twee keer modaal hier in Nederland met 1,5 kind inmiddels een behoorlijke aso moet zijn om de centjes die hij overhoud na belasting op een tevens zwaar belaste mooie bolide stuk te slaan ipv aan minder zwaar belaste dingen die het leven voor hem en de zijnen aangenamer maken is dat voor Otto zweimal Normalverbraucher die 1) iets meer overhoud van zijn zuur verdiende centen dan in onze communistische heilstaat en 2) flink minder moet afdragen als hij zijn centen in auto’s wil stoppen een stuk makkelijker te verantwoorden jegens vrouw Hilda en de kleine Günther.

      Maar blijft eigenlijk de vraag over, waarom dan toch verkast naar ons kleine landje?

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        2 januari 2015 om 18:01

        @jaapiyo: ‘Otto zweimal Normalverbraucher’ Geweldig.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        2 januari 2015 om 20:05

        @jaapiyo:
        Tja, als kind in de jaren 70 met mijn ouders deze kant opgekomen en vervolgens bouw je hier een bestaan op.
        Komt bij dat het hier echt zo slecht niet is, Duitsland is, als je alles meeweegt, echt niet zo heel veel goedkoper dan Nederland.

        Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      3 januari 2015 om 10:52

      @jrk68: die ‘saaie’ auto’s zijn anders wel gebouwd in jouw heimat he?

      Login om te reageren
  8. hans75 zegt

    2 januari 2015 om 16:51

    Dit had ook gewoon de top 10 meest saaie autos kunnen zijn…

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      2 januari 2015 om 16:56

      @hans75:
      Nope, dan had er alleen maar Vaag in gestaan..

      Login om te reageren
  9. poulehh zegt

    2 januari 2015 om 16:54

    Wat een verrassing.. Een golf!

    Login om te reageren
  10. driver28 zegt

    2 januari 2015 om 17:52

    Mijn golfje is zeker niet saai in de zomer..

    Login om te reageren
  11. derek306 zegt

    2 januari 2015 om 18:25

    Dat er nog mensen zijn die een Ka durven te kopen! Voor de rest Had ik wel de megane verwacht ipv de scenic

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    2 januari 2015 om 18:54

    Weer een schrijnend bewijs van de stupiditeit van mensen… Geen Mazda, geen Honda, geen Toyota, geen Suzuki…. Hahaha wat een sufkoppen zijn er toch in NL.

    Login om te reageren
    • IssamR zegt

      2 januari 2015 om 19:16

      @w0o0dy: Sufkoppen, omdat ze een andere voorkeur hebben voor auto’s dan jij?

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        2 januari 2015 om 22:16

        @IssamR: nee omdat ze slechte auto’s kopen tweedehands ipv de door mij genoemde merken die probleemloos verder blijven draaien waar je met die Europese meuk al voor 1000’en euro’s aan reparaties hebt…

        Login om te reageren
        • IssamR zegt

          3 januari 2015 om 00:53

          @w0o0dy: Ik begrijp punt, maar niet iedereen koopt een auto op basis van betrouwbaarheids cijfers. Factoren als design, rijgedrag, comfort, gevoel (emotie) en vermogen spelen ook een rol bij de aanschaf.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            4 januari 2015 om 00:06

            @IssamR: zowel Mazda als Honda scoort goed op al die punten maar mensen nemen niet eens de moeite…

            Login om te reageren
    • ter zegt

      2 januari 2015 om 20:10

      @w0o0dy: LoL alles wat je noemt is nog kutter. Terecht dat ze er niet staan.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        2 januari 2015 om 22:36

        @terrorizer: “kutter” hahaha… Als je 3 of 4 tweede handjes een jaar of 3 voor eigen rekening hebt gereden waarvan 1 of 2 van de genoemde merken en 1 of 2 van de merken bovenaan het lijstje van dit artikel dan weet je vast en zeker waar ik het over heb.

        Login om te reageren
        • ter zegt

          3 januari 2015 om 23:17

          @w0o0dy: Ja, dat jou auto’s allemaal kut zijn.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            4 januari 2015 om 00:02

            @terrorizer: tja… Briljante comeback, gefeliciteerd. “L”

            Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            4 januari 2015 om 00:03

            @terrorizer: het is trouwens “jouw” Einstein.

            Login om te reageren
    • sydney zegt

      2 januari 2015 om 20:21

      @w0o0dy: De voorbeelden die je geeft wisselen niet zo vaak van eigenaar.Dat hoeft ook niet, ze blijven namelijk heel erg lang heel.

      Login om te reageren
  13. edj44 zegt

    2 januari 2015 om 19:58

    Mijn Dacia Logan MCV staat er niet tussen.
    briljante auto, kost geen drol, mega ruimte!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North