We kopen steeds minder nieuwe auto’s, maar de verkoop van occasions bij autobedrijven is met 1,3% licht gestegen. We zetten de populairste modellen en merken voor je op een rijtje.
We moeten direct een kanttekening bij de cijfers plaatsen, het gaat namelijk alleen om tweedehands auto’s die bij een autobedrijf zijn gekocht. Dat waren er in 2014 precies 1.015.381, veel meer dus dan de 387.835 nieuwe auto’s die werden verkocht. Vervolgens handelen we onderling ook nog flink, van consument tot consument werden er 673.107 auto’s verkocht, een daling van 4,5% ten opzichte van 2013. Onder aan de streep werden er 1 procent minder ocassions verkocht dan in 2013. Voor onderstaande cijfers is VWE Trendweb alleen uitgegaan van de verkopen van autobedrijven.
De populairste merken
Net als bij de nieuwverkopen gaat ook bij de ocassionverkopen Volkswagen fier aan de leiding. Ten opzichte van vorig jaar zijn de grootste tien merken hetzelfde gebleven en ook de volgorde veranderde weinig. Alleen Ford maakt een buiteling in het klassement, zij zakten van de derde naar de vijfde plek.
Positie 2014 | Positie 2013 | Merk | Aantal 2014 | Aantal 2013 | Groei 2014 |
---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Volkswagen | 108.076 | 105.032 | 2,9% |
2 | 2 | Opel | 93.821 | 93.276 | 0,6% |
3 | 4 | Peugeot | 88.588 | 86.972 | 1,9% |
4 | 5 | Renault | 85.765 | 85.663 | 0,1% |
5 | 3 | Ford | 84.450 | 87.074 | -3,0% |
6 | 6 | Fiat | 51.980 | 51.994 | 0,0% |
7 | 7 | Citroën | 48.505 | 47.111 | 3,0% |
8 | 8 | Toyota | 44.864 | 43.218 | 3,8% |
9 | 9 | BMW | 40.472 | 40.858 | 0,9 |
10 | 10 | Volvo | 39.382 | 39.049 | 0,9% |
De populairste modellen
Wederom is het Volkswagen dat de lijst aanvoert, de bovenste twee plekken in dit geval. Er werden ruim veertigduizend Golfjes verkocht, dat zijn er bijna net zoveel als tweedehands BMW’s in het algemeen. Daarmee is het zowel de populairste nieuwe als ook de populairste tweedehands auto. Wel moet het model iets aan populariteit inboeten, terwijl de kleinere Polo juist flink populairder was in 2014. Grootste daler in percentage in de top 10 is de Ford Ka, wel behoudt het kleine wagentje zijn negende stek, zij het nipt.
Positie 2014 | Positie 2013 | Model | Aantal 2014 | Aantal 2013 | Groei 2014 |
---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Volkswagen Golf | 40.322 | 41.332 | -2,4% |
2 | 2 | Volkswagen Polo | 32.111 | 30.178 | 6,4% |
3 | 3 | Opel Corsa | 30.502 | 29.877 | 2,1% |
4 | 4 | Opel Astra | 26.582 | 26.587 | 0,0% |
5 | 5 | Ford Focus | 24.366 | 23.464 | 3,8% |
6 | 6 | Peugeot 206 | 21.298 | 21.667 | -1,7% |
7 | 8 | Ford Fiesta | 20.255 | 20.108 | 0,7% |
8 | 7 | BMW 3-serie | 19.323 | 20.117 | -3,9% |
9 | 9 | Ford Ka | 17.925 | 19.553 | -8,3% |
10 | 10 | Renault Scénic | 17.596 | 18.531 | -5,0% |
Import en export
Ten opzichte van vorig jaar is de export van auto’s met 11,4% gedaald naar 247.348 exemplaren. Polen blijft de populairste bestemming voor onze gebruikte personenauto’s, België is opgeklommen van plek vier naar twee. Opvallend is de daling van het aantal Opels dat ons land verliet, dat waren er liefst 24,3 procent minder. Kia (+33,8%), Skoda (+19,3%) en Porsche (+17,1%) doen het juist wel goed.
Er werden wel meer auto’s geimporteerd in 2014, ten opzichte van een jaar daarvoor: 109.396, een stijging van 23,7%. Auto’s tussen de 8 en 16 jaar oud bleken populair, daarvan bedraagt de stijging ten opzichte van een jaar eerder zelfs 50 procent. Oldtimers daarentegen leveren 15,4% in.
rufctr01 zegt
Er zijn dus 72.433 hele saaie auto’s extra op de weg gekomen??
tupperware zegt
@rufctr01:
Wel een goede zaak als je een bedrijfje hebt in motor en bak revisies..
rufctr01 zegt
@tupperware: dat is waar! Ook de dealers zelf varen er wel bij.
awesome zegt
@rufctr01: goeie grap joh.
Moeten we je even uitleggen wat occasions zijn?
redbeams zegt
@awesome: We??? Want alleen kan je dat niet ofzo?
awesome zegt
@redbeams: ja. Hij stelt toch een vraag in het algemeen? Zie jij staan: ‘ hey awesome, er zijn dus heel veel saaie auto’s bij gekomen?’
redbeams zegt
@awesome: Jij weet niet wat sarcasme is???
malefunk zegt
@rufctr01: Jij begint 2015 als lolbroek?
motiondrive zegt
@rufctr01: Waarschijnlijk 72.210, want niet ALLE Golfs en Polo’s zijn saai. In de juiste uitvoering (die vrijwel niemand heeft) zijn het best nette auto’s.
Jochen zegt
@rufctr01: extra ?
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen verschillende modellen, of zijn dat Golf I, II, III, IV, V, VI samen?
eddythedriver zegt
@Esprit_de_Flandre: Dat is gewoon 1 model hoor, geen onderscheid te zien…;-)
jrk68 zegt
@eddythedriver:
Dus de Polo’s, Jetta’s, Bora’s en Vento’s zitten ook verdisconteerd in die aantallen…?
Esprit_de_Flandre zegt
@eddythedriver: Zo is het gemakkelijk om op nummer één te staan. Dan ben ik meer onder de indruk van de 206, aangezien daar de tweedehandsverkoop van 205, 207 en 208 niet bij gerekend is…
rufctr01 zegt
Wel raar dat de Peugeot 206 er tussen staat in 2014!
jrk68 zegt
@rufctr01:
Pssssst, het gaat om occasion verkopen, het is dat er geen 20000 T-Fordjes van eigenaar gewisseld zijn anders had die ook in deze lijst gestaan..
potver7 zegt
@rufctr01: Het gaat om tweedehandsjes hè, niet om nieuwe auto’s. En de 206 is nog een paar jaar doorgelopen nadat de 207 op de markt kwam: de 207 kwam in 2006, maar de 206 is tot in 2012 nog nieuw verkocht. Er zijn dan ook in totaal drie keer zoveel 206’en dan 207’s verkocht, dus is het niet verbazingwekkend dat de 206 ook in de occasionverkopen hoog scoort.
sydney zegt
@potver7: Daar komt nog bij dat de 206 op de markt kwam net voor recordjaar ’99 wat nieuwverkopen betreft.En eentje daarvan was die van mij;)
rufctr01 zegt
@potver7: ik had niet verwacht dat de 206 nog zo populair is, ik dacht dat het 207 moest zijn.
VantageR zegt
@rufctr01: Komt doordat de 207 duurder, zwaarder, lelijker en minder betrouwbaar is dan z’n voorganger.
robert110 zegt
@rufctr01: Hoezo is dat raar? Voor een modelletje uit 2012 betaal je +/- 9500 euro, voor een Golf van die leeftijd willen ze al snel het dubbelen hebben. Dan kies ik liever de 206 hoor.
rolov zegt
@robert110: 206 is meer een polo.
E550 zegt
@rufctr01: Waarschijnlijk veel geëxporteerd naar Afrika.
mrrallycross zegt
Mooi om te zien dat deze verkopen toch nog ongeveer dezelfde aantallen heeft als vorig jaar, in ieder geval geen grote daling.
klapsigaar zegt
@mrrallycross: Wanneer komt jouw eerste occasion dan?
faalhaas zegt
Hoe kan zo’n slechte auto zo goed verkopen?
jrk68 zegt
@faalhaas:
Simpel, 90% van de autokopers heeft meer verstand van sokken dan van auto’s….
Goede marketing doet de rest….
awesome zegt
@faalhaas: allemaal van een oud vrouwtje geweest.
hillegaar zegt
@faalhaas: marketing
moveyourmind zegt
@faalhaas: Nederlanders willen nu eenmaal waar voor hun geld.
Het zou zonde zijn om honderd euro voor het ANWB lidmaatschap te betalen om er vervolgens nooit gebruik van te maken.
sydney zegt
Die lichte stijging bij autobedrijven is makkelijk te verklaren; grote dealerbedrijven hebben steeds vaker een occasionoutlet.Waar voorheen voornamelijk de jonge,populaire en eigen merk niet werd doorgestoten geldt dat nu voor bijna elke auto.
hplh zegt
@sydney: voorheen gingen die auto’s gewoon naar een ander bedrijf.
Dus kwamen die auto’s alsnog bij de consument.
Ik denk dat de zwakkere export eerder een rol speelt.
jrk68 zegt
Wrijf het er maar weer in hoor, ik weet heus wel dat ik naar een land van saaie krentenkakkers geëmigreerd ben….
Gelukkig zijn er nog mensen te vinden die mijn Heimat afspeuren naar die leuke occasion, dat zijn er helaas niet genoeg om een eervolle vermelding te krijgen….
Oh, mijn auto’s zullen die top 10 zeker nooit halen, daarvan zijn er simpelweg nooit genoeg gebouwd.
jaapiyo zegt
@jrk68: Mwah…het Duitse lijstje ziet er vast wel wat fijner uit met de nodige BMWs en Mercedes in de top 10 maar haal hier de erg hoge belastingen eraf en we hebben hetzelfde lijstje hoor. Het is nou ook weer niet zo dat die germanen allemaal in Maserati’s, Jaaaaags en of klassieke exotica rondrijden (wel vaker dan hier niet alleen in absolute getallen maar ook per capita echter dat heeft veel te maken met de plezier/succes/luxe belasting van de roverheid hier).
Waar Jan twee keer modaal hier in Nederland met 1,5 kind inmiddels een behoorlijke aso moet zijn om de centjes die hij overhoud na belasting op een tevens zwaar belaste mooie bolide stuk te slaan ipv aan minder zwaar belaste dingen die het leven voor hem en de zijnen aangenamer maken is dat voor Otto zweimal Normalverbraucher die 1) iets meer overhoud van zijn zuur verdiende centen dan in onze communistische heilstaat en 2) flink minder moet afdragen als hij zijn centen in auto’s wil stoppen een stuk makkelijker te verantwoorden jegens vrouw Hilda en de kleine Günther.
Maar blijft eigenlijk de vraag over, waarom dan toch verkast naar ons kleine landje?
sydney zegt
@jaapiyo: ‘Otto zweimal Normalverbraucher’ Geweldig.
jrk68 zegt
@jaapiyo:
Tja, als kind in de jaren 70 met mijn ouders deze kant opgekomen en vervolgens bouw je hier een bestaan op.
Komt bij dat het hier echt zo slecht niet is, Duitsland is, als je alles meeweegt, echt niet zo heel veel goedkoper dan Nederland.
autoriteit zegt
@jrk68: die ‘saaie’ auto’s zijn anders wel gebouwd in jouw heimat he?
hans75 zegt
Dit had ook gewoon de top 10 meest saaie autos kunnen zijn…
tupperware zegt
@hans75:
Nope, dan had er alleen maar Vaag in gestaan..
poulehh zegt
Wat een verrassing.. Een golf!
driver28 zegt
Mijn golfje is zeker niet saai in de zomer..
derek306 zegt
Dat er nog mensen zijn die een Ka durven te kopen! Voor de rest Had ik wel de megane verwacht ipv de scenic
w0o0dy zegt
Weer een schrijnend bewijs van de stupiditeit van mensen… Geen Mazda, geen Honda, geen Toyota, geen Suzuki…. Hahaha wat een sufkoppen zijn er toch in NL.
IssamR zegt
@w0o0dy: Sufkoppen, omdat ze een andere voorkeur hebben voor auto’s dan jij?
w0o0dy zegt
@IssamR: nee omdat ze slechte auto’s kopen tweedehands ipv de door mij genoemde merken die probleemloos verder blijven draaien waar je met die Europese meuk al voor 1000’en euro’s aan reparaties hebt…
IssamR zegt
@w0o0dy: Ik begrijp punt, maar niet iedereen koopt een auto op basis van betrouwbaarheids cijfers. Factoren als design, rijgedrag, comfort, gevoel (emotie) en vermogen spelen ook een rol bij de aanschaf.
w0o0dy zegt
@IssamR: zowel Mazda als Honda scoort goed op al die punten maar mensen nemen niet eens de moeite…
ter zegt
@w0o0dy: LoL alles wat je noemt is nog kutter. Terecht dat ze er niet staan.
w0o0dy zegt
@terrorizer: “kutter” hahaha… Als je 3 of 4 tweede handjes een jaar of 3 voor eigen rekening hebt gereden waarvan 1 of 2 van de genoemde merken en 1 of 2 van de merken bovenaan het lijstje van dit artikel dan weet je vast en zeker waar ik het over heb.
ter zegt
@w0o0dy: Ja, dat jou auto’s allemaal kut zijn.
w0o0dy zegt
@terrorizer: tja… Briljante comeback, gefeliciteerd. “L”
w0o0dy zegt
@terrorizer: het is trouwens “jouw” Einstein.
sydney zegt
@w0o0dy: De voorbeelden die je geeft wisselen niet zo vaak van eigenaar.Dat hoeft ook niet, ze blijven namelijk heel erg lang heel.
edj44 zegt
Mijn Dacia Logan MCV staat er niet tussen.
briljante auto, kost geen drol, mega ruimte!!