• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit was de eerste auto die sneller dan het geluid ging

Auteur: Dizono, gepost 22 september 2015 om 19:18 – 22 Reacties

Budweiser Rocket


Wie zijn feitjes een beetje op een rijtje heeft, weet dat de Thrust SSC te boek staat als de auto die als eerste de geluidsbarrière doorbrak, in 1997 om precies te zijn. Toch ligt de waarheid iets genuanceerder, als we de makers van bovenstaande raketwagen mogen geloven tenminste.

Op 15 oktober 1997 verbreekt de Thrust SSC het officiële wereldsnelheidsrecord met een gemiddelde snelheid van 1227,985 km/u. Een behoorlijk verschil met een kleine 100 jaar eerder, wanneer voor het eerst de 100 km/u-barrière geslecht wordt. Dat woordje ‘gemiddeld’ voor snelheid is cruciaal, want de FIA keurt een recordpoging alleen goed wanneer er een gemiddelde voorhanden is van twee ritten. Deze moeten binnen het uur verreden worden, op hetzelfde traject en in beide richtingen één maal. De Thrust SSC is dus weliswaar de eerste auto die het wereldsnelheidsrecord tot boven mach 1 heeft weten te leggen, het hoeft niet noodzakelijk de eerste auto te zijn die de geluidsbarrière doorbrak.

Budweiser Rocket

En volgens Bill Fredric en zijn team is dat dan ook niet het geval. Zij claimen dat hun Budweiser Rocket dat kunstje al in 1979 flikte. Achter het stuur zat Stan Barrett en die wist met de auto met raketvoortstuwing een snelheid van 1190.377 km/u te behalen, bij die hoogte en temperatuur mach 1.01.

Niet echt een ruime marge dus, en daar komt nog bij dat er geen onafhankelijke instantie aanwezig was om de snelheid te meten. De bereikte topsnelheid is berekend uit gegevens van de radarinstalatie van een nabije legerbasis en de onboard instrumenten van de Budweiser Rocket. Dat geen van de omstanders een supersonische schokgolf heeft gehoord, draagt ook al niet echt bij aan de geloofwaardigheid van de poging.

Dat laatste kan overigens veroorzaakt zijn door de aandrijving door twee raketten. Deze veroorzaken een continue supersonische schokgolf en de interferentie tussen beide raketten zou het geluid van de schokgolf hebben geminimaliseerd. Bij de Thrust SSC was de knal in de wijde omtrekt te horen en ook was de schokgolf duidelijk zichtbaar (FILMPJE!). Deze ‘auto’ werd overigens aangedreven door twee straalmotoren en niet door raketten.

Huidige recordhouders en aspiranten

Ook nog nog wordt er gewerkt aan auto’s die snelheidsrecords moeten breken. Het bekendst is de Bloodhound SSC, die dankzij een Rolls-Royce-straalmotor het nog altijd staande record van de Thrust SSC moet verbreken. De La Jamais Contente waarmee Jenatzy in 1899 voor het eerst harder ging dan 100 km/u was overigens een elektrische auto en ook voor stekkerauto’s is er een klassement. Venturi wil haar eigen record van ca. 495 km/u verbreken en uitkomen rond de 600 km/u. Anders dan bij de Thrust SSC en de Bloodhoud SSC, wordt deze Venturi Buckeye Bullet 3.0 aangedreven op de wielen. De snelste dieselauto is de JCB Dieselmax, die het tot 525 km/u weet te schoppen.

Ook interessant!

  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
    BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, record, sound

Vorig bericht: « Koop deze legendarische Formule 1 auto van Ayrton Senna
Volgend bericht: #Dieselgate: hoe Volkswagen tegen de lamp liep »

Lees Interacties

Reacties

  1. eddie72 zegt

    22 september 2015 om 19:33

    Volgens mij hebben ze gesjoemeld bij die JCB Dieselmax

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 september 2015 om 20:15

      @eddie72: haha, extra olie er bij zeker?

      Login om te reageren
    • jochempie zegt

      22 september 2015 om 20:28

      @eddie72: klopt, ze claimen bij die snelheid 2l/100 km te verbruiken.

      Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    22 september 2015 om 19:38

    Vergeet de auto van Kim jong il niet. Die ging 2345 km/u.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 september 2015 om 20:16

      @fmgarcia: ja, en dat was half gas en hij rookte onderweg een sigaar.

      Login om te reageren
  3. frisoperik zegt

    22 september 2015 om 19:39

    Hah BIER!

    Login om te reageren
  4. ThomasBol zegt

    22 september 2015 om 19:41

    Ik zit op het toilet, after dinner dipje. Leuk stukje leesvoer!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 september 2015 om 19:48

      @ThomasBol: Ik schrijf dit soort stukken ook altijd op het toilet.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        22 september 2015 om 20:17

        @dizono: Aha, daarom “schreibt ihr immer solche Scheisse”… “Ihr seid ja Arschlocher” (Gertjan Verbeek gisteren tegen een Bild verslaggever)

        Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        23 september 2015 om 09:02

        @dizono: droombaan

        Login om te reageren
  5. monk zegt

    22 september 2015 om 19:48

    Ook al zou de budweiser rocket bewezen die snelheid hebben gehaald, zou die nog niet de snelste auto zijn, daarvoor geld namelijk dat het voertuig 4 wielen moet hebben ipv 3 die de rocket heeft.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      22 september 2015 om 19:52

      @monk: Ik dacht dat je toendertijd ook alleen een record kreeg als de wielen werden aangedreven. Volgens mij is daar, mede door deze raketauto, toen een speciale klasse voor opgezet.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      22 september 2015 om 20:03

      @monk:
      Craig Breedlove heeft ook meerdere snelheidsrecords op zijn naam staan met verschillende Spirits of America waarvan een ook een driewieler was.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        22 september 2015 om 20:10

        @Original_Arnoud: hij probeerde zelfs nog even of hij ook kon drijven, maar dat bleek niet zo te zijn ;)

        Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    22 september 2015 om 20:16

    Je moet wel een paar stierenkloten hebben om in zo’n ding te stappen!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      22 september 2015 om 20:27

      @clarkson: Valt wel mee, met dezelfde auto zette de dove(!) Kitty O’Neil het record voor snelste vrouw. Zij had ook de persoon kunnen zijn die deze recordpoging had kunnen doen, ware het niet dat de kort daarvoor aangetrokken manelijke coureur contractueel had laten opnemen de eerste poging te mogen doen harder te gaan dan het geluid. En hij durfde niet.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        23 september 2015 om 09:34

        @dizono: Ik begrijp hem wel. Als zo’n ding gaat rollen blijft er helemaal niks meer van je over.

        Login om te reageren
  7. poeperman zegt

    22 september 2015 om 20:34

    Ik had meer druppelvorm verwacht

    Login om te reageren
  8. tvr1974 zegt

    22 september 2015 om 21:41

    Snelste diesel.. Kerosine is toch een vorm van diesel? Dus die trust zou dan de snelste diesel zijn.. Sowieso niet die budweiser want die gebruikt raketbrandstof wat een mix is van brandstoffen maar geen diesel…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 september 2015 om 09:03

      @tvr1974: Dacht ik ook meteen. Snelste auto met interne verbrandingsmotor aangedreven door Diesel klinkt alleen niet zo…

      Login om te reageren
  9. mrB zegt

    23 september 2015 om 00:11

    Whaha, wat een bullshit over interferentie met de raketten waardoor je de Sonic boom niet hoort. Bij mach 1+ is altijd het eerste wat je hoort afkomstig van de voorkant omdat signalen na de shock niet voorbij de shock kunnen komen.
    Verder leuk artikel! En respect voor elke idioot die met zo’n snelheid over een zoutvlakte durft.

    Login om te reageren
  10. philipf zegt

    23 september 2015 om 23:22

    Dat is geen auto! Dat is een wegraket!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North