
De hypercar van Lamborghini.
Dat zijn niet mijn woorden, maar die van Maurizio Reggiani. Chef Research & Development bij de Italiaanse autofabrikant. In aanloop naar de Genève autoshow komt Reggiani met aan aantal nieuwe sappige details over Lamborghini’s nieuwste.
Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat Ferruccio Lamborghini op de wereld kwam, komt Lamborghini met een extra heet en nieuwe model. Yada yada, u kent het wel. Het nieuwe model is eigenlijk gewoon een veredelde Aventador á la Veneno. Een miljoenen kostende cashcow op een bestaand platform met een extreme styling. Maar dat geeft niks. Een nieuwe Lambo is altijd goed. Het model wordt gemaakt in een oplage van 20 40 stuks. 20 coupés. 20 cabrio’s. Het ding gaat 2.2 miljoen euro kosten en is al lang en breed uitverkocht. Daarom recycled Lamborghini dit trucje ook. Spul ontwikkelen op een bestaande aandrijflijn die je uit de kast kan trekken et voilà. Een ‘nieuwe’ Lamborghini. Het volk blijft toch wel kopen.
De Centenario LP770-4 krijgt, zoals de naam al doet vermoeden, 770 pk uit de bekende 6.5 liter grote V12 van de Aventador. Reggiani spreekt over een auto met lichtgewicht onderdelen wat de acceleratie ten goede moet komen. En inderdaad: 0-100 km/u in 2,7 seconden en een top van 350 km/u. Over een paar weken weten we dan eindelijk hoe het model eruit gaat zien.





Als ze hem nog exclusiever willen maken dan geven ze hem een handbak
Ben bang dat het weer zo’n opzichtig spacecake model gaat worden.
@yipikaye: ik vindt zo opzichtig model wel vet
@bartjeeh: Sorry man, maar ‘ik vindt’ doet echt pijn aan mijn ogen..
20 pk verschil met de Aventador SV en nu is het ineens een hypercar? ?
@kuifje: blijft een beetje een vaag begrip, de pagani huayra (730 pk) word ook hypercar genoemd.
@tdg200: Sowieso is de term hypercar een beetje overbodig. Voor auto’s als een Koenigsegg, McLaren P1, 918 Spyder en LaFerrari snap ik het nog wel, alles daaronder is een supercar. Dat de Huayra een hypercar wordt genoemd is waarschijnlijk omdat het een bizar snel ding is wat geen massaproduct is.
@viezefreddyw: Als hyper alleen gedefinieerd word door performance, dan zou de aventador SV ook al bij die club moeten horen. ;)
Maar volgens mij gaat hyper vooral om prijs, alles wat een supercar is maar meer dan ~8 euroton hoort bij de club.
@mrB: aangezien de GTR bijna even snel accelereert van 0-100 zou dat ook al een hypercar zijn?
In mijn ogen is het pas een hupercar als het grensverleggend is en geschiedenis maakt. Zoals de Veyron indertijd.
@nasty: Jammer dat ik deze reactie nu pas zie, want dit is een interessante vraag. Volgens jouw definitie zou een Nissan GTR ook een hypercar zijn, gezien de prestaties die het brengt met die geringe prijs, daar is echt een grens door verlegd. Maar uiteindelijk is de term hyper ook maar iets dat bedacht is om aan te geven dat het nog extremer is dan supercar.
@viezefreddyw: eens, onderaan de streep is het allemaal leuk speelgoed
@kuifje: misschien noemen ze hem zo omdat er een hyperprijs aan hangt ?
Een nieuwe lamborghini ????
ja hallo picas aub!!!
@e36thuglife: Denk je nou dat autoblog pics kan regelen? xD
Gaan ze weer het volledige Autostyle assortiment in het design verwerken?
De Reventon was ook een mooi ding, dus ik denk dat dit ook wel goed komt.
Ontwikkel eens wat nieuws Lamborghini. Ze hebben twee auto’s in hun gamma die allebei niet vernieuwend of speciaal. Ook is het nooit de maatstaf in de klasse. Probeer eens wat anders dan weer een veel te dure Aventador met een lelijk jasje.
@berlinetta: ach, ken jij een fabrikant met alleen maar atmosferische motoren? Is toch gaaf!
@dutchdriftking: Ja dat is ook wel weer zo. Ze doen wel hun eigen ding.
Waarom maken ze niet gewoon een hypercar zoals de p1 of laferrari, geld hebben ze wel genoeg en ze zitten bij een gigantische autogroep
@janmetdelangeachternaam: Ik denk dat geld er juist niet genoeg is. Lamborghini zelf is volgens mij niet heel vermogend en VAG heeft haar geld momenteel voor andere dingen nodig.
@berlinetta: het gaat ontzettend goed met Lamborghini, dus waarom zou er geen geld zijn? Wat ze nu doen is natuurlijk kostentechnisch het meest voordelig, development is vrijwel niet nodig want alles is voorhanden.
@awesome: Ik zeg ook niet dat het slecht gaat met Lamborghini, maar volgens mij zijn ze niet vermogend genoeg om een compleet nieuwe hypercar te ontwikkelen. Maar correct me if i’m wrong.
Misschien ligt er ook een andere reden aan ten grondslag en dat is dat VAG geen concurrentie met de 918 komt. Misschien ontwikkelt Lamborghini pas een echte hypercar zodra de 918 op z’n laatste beentjes loopt om zo de onderlinge concurrentie te vermijden, maar VAG wel mee te laten draaien in dat segment. Who knows.
@berlinetta: dat laatste zou prima kunnen inderdaad, hoewel Porsche en Lamborghini waarschijnlijk een andere klantenkring hebben.
Die zitten niet echt in elkaars vaarwater volgens mij, anders had VAG Lamborghini niet zo groot gemaakt.
@awesome: Ook dat is waar. Lamborghini is wat flamboyanter en Porsche wat conventioneler qua styling. Ik denk dat Porsche ook een veel trouwere klantenkring heeft en dat Lamborghini vooral leunt op nieuw geld en oliegeld.
@berlinetta: eens!
Ben benieuwd
Leuk project zo, 40 aventadors aanpassen en 88 miljoen binnenharken!
Lamborghini Halfords editione
Ben benieuwd mooie specials kunnen ze wel bouwen
Dus net zoiets als de reventon, een voorproefje van de aventador op murcielago basis, ik ben heel benieuwd!
En Shmee150 gaat er een kopen heb ik zo het idee
Misschien wil Hans nog even klagen dat ie deze ook al niet kon kopen… ;)
770pk is toch geen hypercar? Of zullen we het anders stellen, wanneer is een auto een hypercar?
@mrrallycross:
Simpele vraag. Antwoord: wanneer jij vindt dat het een hypercar is….