Dit zegt de internationale pers over het verraad van HAM

Auteur: , 72 Reacties

Uiteraard zijn we benieuwd naar wat men over Max te melden heeft, maar er waren nog meer hoofdrolspelers in Abu Dhabi.

Dit zegt de internationale pers over het verraad van HAM

Allereerst natuurlijk Nico Rosberg, die zijn eerste wereldtitel binnenhaalde met een solide tweede plaats. Vóór hem was het teamgenoot Hamilton die de boel probeerde op te houden. Hamilton zou kampioen worden door de race te winnen, maar dan moest Nico Rosberg op P4 of lager eindige. Richting het einde van de race probeerde Hamilton (op kop) Rosberg (op P2) af te remmen, zodat Vettel en Verstappen de Rosberg mogelijk nog zouden inhalen. Dit tegen zeer duidelijke teaminstructies in. Het plan mislukte en Nico werd kampioen. Ook zo benieuwd wat de media hierover te zeggen hebben? Let’s roll!

The Daily Mirror

Dit Britse medium laat er geen gras over groeien: Hamilton wordt mogelijk ontslagen of geschorst door Mercedes. Het woordje “mogelijk” maakt de kop natuurlijk wel een stuk minder juicy, bovendien is het nog maar de vaag waar deze uitlating op is gebaseerd. Teambaas Toto Wolff vindt het, zachtjes uitgedrukt, niet prettig dat Hamilton zijn eigen belang boven dat van het team stelde, een mening die rechterhand Niki Lauda deelt. Volgens de Oostenrijker was men in zijn tijd niet vies van een trucje links en rechts. Desalniettemin had elke coureur respect voor z’n teamgenoot en vice versa. In dat opzicht is Lauda teleurgesteld in Hamilton.

Daily Mail

Ook deze krant schetst een mogelijk doemscenario voor Lewis Hamilton. Volgens Daily Mail heeft #LH44 kans dat zijn contract met een waarde van ruim 30 miljoen euro per jaar door de shredder gaat. Naar de mening van teambaas Wolff is in een team geen plaats voor anarchie, de Duitser is er alleen nog niet over uit wat voor gevolgen dit voor Hamilton gaat hebben. Dat zal ongetwijfeld ook met de hoge heren bij Daimler moeten worden besproken. Wolff hinkt in elk geval op twee gedachten. Óf de beide haantjes krijgen volgend jaar meer vrijheid om tegen elkaar te racen, óf Hamilton wordt gestraft. Mocht de teambaas meelezen: wij gaan voor optie 1, want daar is de kijker sowieso bij gebaat.

The Guardian

Een laatste voorbeeldje uit de Britpers, maar nu iets serieuzer. Volgens The Guardian komt Hamilton mogelijk in aanmerking voor een schorsing of een geldboete nadat hij orders vanuit het team bewust niet heeft opgevolgd. Interessant is dat deze krant ook aandacht besteedt aan wat Hamilton te zeggen heeft. Vertalen doet in dit geval enigszins afbreuk aan de uitspraken zelf, dus in het Engels: “I did nothing dangerous so I don’t feel I did anything unfair. We were fighting for the world championship. I was leading. I control the pace. That’s the rules. I don’t know why they didn’t just let us race. There was never a moment I felt I was going to lose the race but it is quite clear, their thought process.”.

Kampioen Rosberg counterde met “You can understand the team’s perspective and you can enjoy Lewis’s perspective, There were many moments that were not enjoyable.”. Het wordt smeuïger want ook Red Bull-baas Christian Horner bemoeit zich ermee: “We know that Toto likes to control most things in the paddock, including other teams’ drivers. I understand that Toto has suggested that Lewis followed my instruction rather than his, and he should come and drive for Red Bull.”.

Kort samengevat: Hamilton weet de headlines te domineren ondanks dat zijn teamgenoot met het kampioenschap aan de haal is gegaan.

L’Équipe

De Fransen van L’Équipe houden zich opvallend op de vlakte voor wat betreft de gebeurtenissen in Abu Dhabi. Een redelijk droog feitenrelaas wordt afgewisseld met de radioconversatie die Hamilton tijdens de race met Paddy Lowe had. Afgezien daarvan geen hele sappige zaken die de moeite van het vermelden waard zijn.

Crash.net

Een interessant zijstapje waarin niet zozeer wordt ingezoomd op de meningen over Hamilton, maar over het verhaal van Rosberg. De kersverse kampioen heeft namelijk aangegeven dat het wellicht naïef van hem was om te verwachten dat teamgenoot Hamilton hem zou backen, zo schrijft crash.net. De laatste 10 rondjes van de race waren voor Rosberg dan ook een absolute thriller en hij zegt nog het volgende over de nette inhaalactie op Verstappen: “I could not think about what was at stake. Being told it was critical to pass Verstappen, it is not a nice thing to hear. Honestly it was really bad. The feeling that I had right after I passed him I have never had that in a race car before in my life. I don’t want it to happen again!”.

Welt.de

Rosberg is in Duitsland dan misschien geen geweldig populaire coureur, wat niet wegneemt dat onze oosterburen in het afgelopen etmaal behoorlijk veel over de nieuwe kampioen hebben geschreven. Welt.de zoomt vooral in op de gebeurtenissen vlak na de race en voor de podiumceremonie. Rosberg liep in “het achterkamertje” vrijwel meteen richting Ecclestone, waar Hamilton z’n teamgenoot overduidelijk probeerde te ontwijken. Volgens de Duitsers was met name de geforceerde omhelzing op aandringen van David Coulthard een behoorlijk pijnlijke afsluiting van het seizoen waarin de twee een mooi gevecht hebben geleverd.



72 reacties

Wie was er nou ookalweer kampioen? :P
@specht: Britney…..
Het was een behoorlijk Duitse actie van de Brit en de Duitser is op een Britse manier kampioen geworden
@clioracing: achja ik heb mijn havo mede gehaald door het wiskundige talent van mijn buurman. lelijk of onterecht winnen zoals Hamilton gisteren probeerde is nog steeds winnen. Snap zijn actie wel, niet bijzonder chique, maar wel begrijpelijk.
@dieselkameel: ik keur het ook niet per se af. Ik vind het alleen een grappige constatering
@clioracing: bedoelde het ook niet als commentaar op jou hoor haha. Vond het gisteren alleen jammer om te zien dat Verstappen en Vettel de Pace van een ‘rustig’ rijdende Hamilton niet bij konden houden.
Ach, netjes van Hamilton was het zeker niet. Maar hierdoor hebben we wel naar een mooie laatste 10 rondes gekeken van de race in Abu Dhabi. Dat is wel eens anders geweest. Voor de rest laat ik het even in het midden of Hamilton wel of niet gestraft moet gaan worden. Ik snap hem op zich ook wel. Nog een allerlaatste poging om wereldkampioen te worden. Gegokt en verloren noemen we dat.
Vind het wel typisch dat er zo’n gedoe wordt gemaakt over wat er in de race is gebeurd.Ik vond met name de opmerkingen van Hamilton voor en na de race over het kampioenschap van Rosberg storend (“ik ben de morele winnaar gez3ik”).

Ik ben het dus in veel niet eens met Hamilton. Maar het was duidelijk dat het team wilde dat Rosberg kampioen zou worden. De instructie om hard door te rijden vind ik niet kunnen. Hamilton vocht voor het kampioenschap en als hij die instructie had opgevolgd had hij zeker verloren.

Daar staat enkel tegenover dat een 2e plek voor Rosberg meer geld oplevert dan een 3e of een 4e plek. Maar dat belang was denk ik op dat moment redelijk verwaarloosbaar.
@pomoek: wat nou als het team helemaal niet met de rijderskampieonschappen bezig was maar gewoon met een 1 en 2 resultaat voor het team. In dat licht is de oproep aan Hamilton om een beetje zijn best te blijven doen niet meer dan logisch. Het gedrag van Hamilton zette het het teamresultaat op het spel. Niet kies in een teamsport.
@mashell: Maar het hele idee van F1 was vroeger dat gedoe met coureurs als helden.
In het echt is het nu aan het team, zij hebben t voor t zeggen; de coureurs zijn werknemers. Zeker bij MB worden ze goed betaald om netjes te dansen naar de wensen van het team.
MB heeft alle doelstellingen al binnengehaald.
Natuurlijk willen ze weer een 1-2. Maar het zou voor het beeld van de fan beter zijn geweest om van te voren te zeggen dat beide rijders lekker moeten doen wat ze willen zolang t binnen de regels is. Moedig het aan voor deze laatste GP.
@mashell: Nou, ik vind dat Hamilton zich redelijk discutabel heeft opgesteld de afgelopen weken in de media. Ik ben denk ik redelijk objectief in deze. Als ik kijk naar het belang van Hamilton, wereldkampioen worden, en het belang van het team, een 1-2 resultaat, dan vind ik de actie van Hamilton te verdedigen.

Dat maakt het kampioenschap van Rosberg ook waardevoller. Hij heeft echt onder hoge druk gepresteerd.
@mashell: Als men echt met de 1-2 bezig was, had men Nico wel aangespoord om Lewis voorbij te gaan. In een gelijkwaardige auto met vrijwel gelijkwaardige banden zou dat met DRS wel moeten lukken.
@edge: ehh nee, je kan prima iemand afhouden in langzame bochten om er dan in sector 1 weer vandoor te gaan.
Natuurlijk negeerde hij teamorders. Maar ik snap hem wel. Je doet wat je moet doen (vooraan rijden) en dat blijkt niet genoeg te zijn. Los van eventuele latere consequenties, in essentie slim bedacht om dit zo alsnog voor elkaar te krijgen. En de constructeurs titel was sowieso al binnen, dus dat heeft hij niet op het spel gezet. Ik kon de actie als kijker in ieder geval wel waarderen.
Niemand die mijn idee deelt dat Vettel expres geen inhaalactie op Rosberg heeft geprobeerd? Liever Rosberg met 1 titel dan Lewis met 4 (net als Vettel, die nu nog in een zeer exclusief groepje staat van coureurs met 4 of meer titels).
@w0o0dy: Ik deel het wel een beetje, maar kan mij ook voorstellen dat je geen landgenoot naast je duld als wereldkampioen?
@w0o0dy: ik las dat Vettel geen actie heeft geprobeerd omdat hij zich niet wilde inmengen in het kampioenschap. Dat was eerlijk gezegd ook precies wat ik van hem verwachtte. Vettel is soms een zeikerd maar niet gek.
@str8six: Dat vind ik dus gek. Een kampioenschap is toch pas ecth eervol als je de beste bent na alle inmengingen?
@gregorius: helemaal mee eens (poste eerder “eens” maar dat was verwijderd”
@w0o0dy: Dat was wel overduidelijk. Jammer, want het had de show nog mooier kunnen maken.

Voor de uiteindelijke uitslag (Rosberg kampioen) zal het geen verschil hebben gemaakt maar het zou het allemaal wel spannender hebben gemaakt.
@w0o0dy:
Goede actie van Vettel om Rosberg niet aan te vallen, hij zag het voor gebeuren hoe Hamilton zijn teammaat wou verneuken.
Als Vettel Rosberg voorbij was gegaan, was Verstappen hem gevolgd, die eikel had een voorkeur voor Hamilton.

Ze hebben beiden het beste materiaal, en evenveel, wellicht dat Rosberg er zuiniger mee om is gegaan, daardoor minder pech heeft gehad, met als resultaat dat hij wereldkampioen is, overigens terecht.
Rosberg: “The feeling that I had right after I passed him I have never had that in a race car before in my life. I don’t want it to happen again!” Dit is een goed verpakt compliment voor Max..
@dare2think: En wat dacht je van “Max, of all people!” :)
@dare2think: dat viel mij ook op. Wat was het moeilijkste aan het kampioenschap dit jaar? Verstappen passeren in de laatste race!
@dare2think: Eens. En zo vaak heeft Nico het afgelopen seizoen natuurlijk niet hoeven inhalen…

Nico is nu wereldkampioen omdat hij zich verder ontwikkeld heeft als een hele stabiele rijder. Hij rijdt zijn rondjes zonder teveel diepte- en hoogtepunten. Ja, in de regen is hij niet op zijn best maar gelukkig voor hem zijn het aantal natte races in 1 seizoen met gemak op 1 hand te tellen. Ook verdedigen gaat hem niet altijd even goed af, maar als je structureel de allersnelste wagen onder je kont hebt is dat ook geen onoverkomelijk probleem.

Hij mag bijzonder blij zijn dat hij bij Mercedes onder contract staat en met deze uitzonderlijk krachtige en dominate wagen het circuit op mag. Bij elk ander team had hij dit nimmer voor elkaar gekregen.

Lewis is onder dezelfde omstandigheden de betere coureur maar heeft dit jaar zelf ook teveel laten liggen om aan het einde van de campagne aanspraak te maken op de titel. Meerdere malen heeft hij zijn goede kwalificaties om zeep geholpen door slecht te starten.

Wat dat betreft heeft Mercedes wel een rijders duo wat op veel vlakken totaal van elkaar verschilt.
@dare2think: Dat weet ik zo zeker nog niet. Mij lijkt dat Max eerder wordt gezien als onberekenbaar.
Vergelijk het met Risk. Er is er altijd één bozo bij die denkt dat hij de wereld gaat overheersen als hij alle legertjes aanvalt. Niet dus. Choose your enemies.
@dare2think: Eigenlijk supergaaf.
Het feit dat Rosberg er tegenop ziet om Verstappen in te moeten halen :D
Zijn alle acties van het afgelopen seizoen niet voor niks geweest.
Vond de reactie van Vettel op de persconferentie ook wel interessant. Hij vertelde dat het voor hem vrijwel onmogelijk was om Rosberg te passeren, vanwege slijtende banden en omdat Rosberg DRS had vanwege het langzame rijden van Hamilton.

Hij gaf ook aan dat het voor hem duidelijk was wat er voor hem gebeurde en dat hij zich daar eigenlijk niet mee wilde bemoeien. Toch interessant. Zou het feit dat een Duitser nu wereldkampioen is geworden voor Vettel een reden zijn geweest om minder te pushen of zou dat nu juist een reden zijn om harder te pushen? Als ik zijn commentaar zo lees denk ik haast het eerste.

https://www.formula1.com/en/latest/headlines/2016/11/fia-post-race-press-conference—abu-dhabi.html
Een kampioen die zijn wereldtitel verdedigt tot in de laatste meters vind ik een waardig kampioen. Er was totaal geen sprake van vuil spel of wat dan ook. Rosberg is geen moment in gevaar gekomen. Rosberg had zelfs Vettel nog voorbij kunnen laten. Ves kon toch niks met die oude banden van de 1stopper.
@azuli: MIjn hemel geen vuil spel???
Waarom heeft niemand het erover dat Hamilton eigenlijk gewoon flink heeft gefaald in zijn plannetje? Want dat is het echte verhaal. Dit was een beetje een halfbakken actie van m.
Je zou eigenlijk verwachten dat de pers iets zou schrijven als: Hamiltons slecht uitgevoerde plan om de achtervolgers Nico aan te laten vallen mislukte jammerlijk: Zijn langzaam was lang niet langzaam genoeg en vooral veel te laat. Uiteindelijk eindigde de race hetzelfde als het grootste gedeelte van het seizoen: een hoop gepraat over eigenlijk vrij weinig acties en vrij weinig ge-race.
@gregorius: niet zo zeer een slecht uitgevoerd plan als een wanhoopspoging.
@gregorius: Hamilton is gewoon het slachtoffer van zijn wagen, die is veel te snel waardoor zijn plannetje nooit ging lukken.
@gregorius: Eens. Hij had eerder moeten beginnen met het afbouwen van zijn tempo. Dan via de boordradio aangeven dat zijn banden minder werden en verder gaan met temporiseren.
En dan op een moment dat Nico en twee andere dicht achter hem zaten op een goed punt en klein bewust foutje maken zodat er getest kon worden of Nico het lef heeft om hem voorbij te gaan.
En dan bij deze poging Nico dwingen om zelf een fout te maken door een betere lijn te pakken in combinatie met een rem-actie op de limiet. Hier had Nico dan mooi kunnen laten hoe ver hij had willen gaan om kampioen te worden. Want als beide niet over de finish waren gekomen was hij alsnog kampioen geworden.
Als Nico hierin was getuind hadden de nummers 3 en 4 wellicht Nico kunnen inhalen en had Lewis kunnen laten zien dat hij een spel had gespeeld door vervolgens gas te geven en aan de horizon te verdwijnen. Dan had vervolgens de bal bij Nico gelegen om nog minimaal 1 van zijn voorliggers in te halen om zijn titel veilig te stellen.

Kortom: Lewis had een goed idee, de uitvoering had alleen wat beter gekund.
@ahs1979: nou ja, zou ook een heel hoog risico voor HAM geweest zijn, want hij moest winnen om een kans te hebben. Als hij al eerder langzamer was gaan rijden had VES hem bij de 2e pitstop misschien voorbij gestoken.
In een gevecht met 4 auto’s is het risico op schade ook erg hoog, dus het was best wel een pokerspel.
Hamilton zou een coureur van niks zijn als hij er niet alles aan had gedaan. Niet netjes, onsportief, blablablabla: wat een geklets. Binnen de regels probeerde hij te winnen. En ja, hij luisterde niet naar de teamorders. Maar er was ook een tijd dat juist teamorders onsportief werden gevonden – en terecht.
Weten we nog die ene keer dat verstappen “NO!” schreeuwde tegen het team en daarmee een teamorder negeerde? Dat vonden we toen stoer van hem. Nu, omdat het hamilton is, vinden we het verschrikkelijk en is hij geen teamspeler…
@rick-dos: Heel goed punt. Het was absoluut fair play van Hamilton om een poging te wagen wereldkampioen te worden. Immers, daar ging de race over! En hij zei “the one on the front controls the pace”, en dat is helemaal waar. Als je sneller wilt, haal je ‘m toch in?
@rick-dos:
Niet echt vergelijkbaar Verstappen zei NO omdat hij wilde racen. Hamilton was aan het anti-racen.
Beetje als tijdrekken bij voetbal, of een schwalbe in de 16 meter.
@harrie: Ook al reed hij rustig aan, hij was nog steeds de snelste van allemaal.
Hamilton ontslaan gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ze zullen hem misschien eens wat strenger toespreken (wellicht financieel) maar een van de of misschien dé beste coureur van het veld (Max is nog onderweg) uit je team schoppen is je eigen glazen ingooien. Liever een niet luisterende kleuter die de sterren van de hemel rijdt dan iemand die braaf met ja en amen op plek 8 bivakkeert.
Arme Toto, iemand vroeg hem wat de consequenties zijn. Hij zegt, there is nothing that a hundred men or more could ever do. I’m going on vacation, i miss the rain down in Africa.
Laat idd aub dat contract van hamilton door de shredder gaan!
@spykerboy: omdat?
@vtechlover: Dan is ene John heel blij
@vtechlover: Dan is ene John heel blij
Ik snap het hele punt niet. Als Hamilton nou voor een ander team had gereden en hij had hetzelfde gedaan, was het dan anders geweest? Of was deze discussie er dan ook geweest.

Hamilton racet om kampioen te worden. Wat had hij dan deze race moeten doen? Gewoon gaan planken en de overwinning proberen te pakken en positie van Rosberg aan het toeval over te laten? Dit was zijn enige kans om het nog een beetje naar zijn hand te zetten.

De fout ligt bij Mercedes. Die hadden of gewoon hard tegen Hamilton moeten zijn en hem vertellen dat er niet om de titel geraced gaat worden maar dat de zoveelste 1-2 behaald moet worden. Of ze moeten nu niet lopen zeuren dat Hamilton geprobeerd heeft om Rosberg naar plek 4 te krijgen. Ik las gisterenochtend ergens dat Toto Wolff had gezegd dat de rijders vrij waren om te racen zoals dat het hele jaar al het geval is: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/347415/mercedes-laat-hamilton-en-rosberg-hun-eigen-gang-gaan/

Dus nogmaals: Mercedes heeft dit zelf veroorzaakt en eigenlijk zeggen ze nu gewoon dat er wel teamorders zijn anders waren de reacties van Lauda, Wolff en Lowe wel anders geweest.
@sportevo: natuurlijk was het anders geweest als ham voor een ander team reed. Of je het nu leuk vind of niet f1 is een teamsport. En wat ham hier liet zien was op zijn minst niet netjes. Ik had liever gezien dat hij ros op een halve minuut gereden had en voor de rest zijn mond had gehouden. En voor iedereen die het wel een goede actie vind, het opzettelijk afremmen van je teamgenoot zodat deze punten verspeeld. Wanneer mag hier volgens jullie mee begonnen worden? 1 race voor het einde, 2? halverwege het seizoen al? het is gewoon een trieste actie en mijns inziens kampioen onwaardig.
@lambohenkie: dan ligt de fout nog steeds bij de teamleiding. Lullig voor je, Hamilton dat je in dezelfde auto zit als de leider in het kampioenschap maar je mag toch geen kampioen worden want dat kan alleen maar op tactiek en dan ben je geen teamplayer.. Leuke uitspraken van een team.

Daarnaast, wat bereikt Hamilton ermee als hij zijn teamgenoot op 20 of 30 seconden rijdt? Alleen maar laten zien dat hij de snelste is. Leuk om te laten zien als het kampioenschap al beslist is. Het gaat hier om een kampioenschap en daar moet je voor knokken. Dit was een manier en acceptabel. Hij had hem ook van de baan kunnen rammen, dan is dit toch iets netter.

@sportevo: Ik ben het helemaal met je eens. Ik snap de ophef ook niet. In mijn ogen ben je geen coureur als je niet voor het kampioenschap gaat. P1 was daarvoor niet voldoende, dus de actie van Hamilton was logisch.

Bovendien stond het Rosberg gewoon vrij om Hamilton voorbij te gaan. Als Hamilton dan Rosberg van de baan gekegeld had had Mercedes recht van klagen.
@sportevo: “de fout ligt bij Mercedes. Die hadden of gewoon hard tegen Hamilton moeten zijn en hem vertellen dat er niet om de titel geraced gaat worden maar dat de zoveelste 1-2 behaald moet worden.”
Dat hebben ze gedaan. Ze hebben gezegd dat als hij langzaam zou gaan rijden ze Rosberg als eerste binnen zouden halen en hem de betere strategie zouden geven. Vandaar ook dat LH zijn actie pas in de laatste stint begon, en, inderdaad, te laat en te halfzacht.

Wel een slappe hap dat ze naar buiten toe communiceren dat ze “niet tussenbeide willen komen” en hun coureurs “laten racen” bij dit “duel in the desert”
Mercedes zou er goed aan doen om die nep rapper per direct te ontslaan, koop Vettel weg bij Ferrari en alles is heerlijk Duits !!
Bij een teamsport met prijzen voor het individu en zulke kleine teams moet je niet van een topsporter vragen zich in te houden. Wat denk je dat er door die gast heen gaat: je jekkert met 250 km per uur over een racebaan, je hele leven in dienst gesteld van de sport en je passie; en dan wordt er vanaf de zijlijn geroepen ja laat de ander er ff voorbij. Flikker toch op.
@lolikbenbol: Ach in het geval van Hamilton staat er een zeer ruime vergoeding tegenover, duur betaalde hobby.
Daarbij werd niet aan hem gevraagd om iemand te laten passeren maar om juist harder te gaan rijden, of heb je soms iets gemist?
@bofkont: Rosberg mocht zelf toch ook best harder? Ik zag hem niet bij Hamilton in de versnellingsbak.
@smokin: Dat was niet nodig, 1 / 2 was de doelstelling van Mercedes , niet je teamgenoot in gevaar brengen!!
Dan heb je het echt niet goed begrepen, pure naai streek van de laagste orde.
@bofkont: Leuk dat Mercedes dat verzint, maar dat gaat niet werken met 2 coureurs die beide wereldkampioen willen en kunnen worden. Daar was Toto Wolff zelf overigens ook al achter:


“Once again, I’m in two minds. The one half of me says we have 1,500 people in the team, 300,000 in Daimler that create values. They respect those values and undermining the structure in public means you are putting yourself before the team. It’s very simple, it is like it is. And anarchy doesn’t work within any team or any company.

“The other half of me says it was Lewis’ only chance of winning the championship at that stage and maybe you cannot demand a racing driver that is, one of the best, if not the best out there — a real guard dog in the car — to comply in a situation where his instincts cannot make him comply.”
De actie was te begrijpen en vettel zei als ik een.actie geplaast zou hebben was de kans aanwezig dat ik lewis zou meenemen van de baan
Wat een bullshit, Mercedes is al kampioen, laat je coureurs het lekker zelf uitstrijden op de baan.
Ik vind dat het probleem hier omgekeerd wordt. Het is wel Hamilton die niet naar de teamorders luistert, maar die teamorders zijn dan ook wel weer bizar. Ik zou hetzelfde gedaan hebben want je strijdt maar om 1 ding en dat is het kampioenschap. Ik zou het team een straf opleggen, schorsing bijvoorbeeld of terugtrekken uit de F1, wat denken ze wel niet zelf invloed uitoefenen op welke van jouw 2 coureurs er wereldkampioen wordt!!
De constucteurstitel was al binnen.
De eerste twee plekken in het kampioenschap ook.
De GP overwinning was ook zo goed als zeker.

Wat er dan verderop gebeurt met een 2e, 3e of 4e plaats is echt alleen interessant voor de heren Rosberg en Hamilton, en de statistieken. Ik kan me niet voorstellen dat ze hier bij Mercedes echt wakker van liggen.
Een waardig kampioen is die Rosberg dus niet, het mekkeren over het inhalen van Verstappen, is al zo’n dingetje, want wat nu bang zijn, kom op, je bent Formule 1-courreur. En twee, ga de strijd aan met je teamgenoot en laat zien, dat jij de Wereldkampioen bent.
Maar het hele jaar door gemiddeld goed presteren, omdat je auto het geweldig doet en je teamgenoot net wat meer mechanisch pech heeft en oja, ook wat meer risico’s durft te nemen, zoals in Spanje. Dat je dan Wereldkampioen wordt op punten, is ansich leuk voor je, maar je hebt aan alles laten zien, dat je een matig courreur bent en eigenlijk niet in topteam thuis hoort.
Dus niet Lewis moet de “zwarte piet” (Ahj, dubbele lading, tegenwoordig) toe bedeeld krijgen, maar juist Nico.
Als het team lef heeft, dan dat contract door de schredder, ga volgende jaar maar in een Manor, of Sauber rijden, want daar hoor je thuis.
Hamilton is de constante factor, met een punten aantal van tussen 385 en de 380 per jaar, de afgelopen drie jaar. Die zou ik houden als team. Het is racen op het allerhoogste nivieau, daar hoort nu eenmaal ook echte strijd bij, niets krijg je cadeau, ook niet van je teamgenoot, als het om de Wereldtitel gaat.
So be it. Just Race.
Ik snap het niet. Rosberg heeft de voorbije 3 jaar meerdere smerige streken uitgehaald en dat werd allemaal ‘so so’ gelaten. Hamilton doet dit en daar is plots het einde van de wereld? Kwatsch!

Verder. Toto wolf en het belang van het team eerst? Er was sowieso een Mercedes rijder kampioen, waar gaat het belang van het team dan? Hamilton heeft gereden om te winnen.

Ja, ik moet Rosberg echt niet. Zijn fratsen van de voorbije jaren vond ik echt niet kunnen. Maar wie ben ik…
Ik snap het hele gedoe niet. Vanuit teamperspectief zou het niet moeten uitmaken of Hamilton of Rosberg kampioen wordt. De constructeurstitel was immers al lang en breed binnen en vast stond dan één van de Mercedes-rijders WK zou worden. Hamilton reed aan kop en kon dus het tempo bepalen. Als Rosberg een waardig kampioen is laat hij zich niet inhalen of gaat hij Hamilton gewoon voorbij.

Een ander van de baan beuken, zoals een paar Formule 1-grootheden in het verleden hebben gedaan, kun je als unfair bestempelen. In dit geval had Rosberg gewoon een eerlijke kans op het winnen van het WK.
Weten jullie,
ik begrijp er helemaal geen snars van wie, wat, waar en waarom.
Het enige wat ik begrijp is dat Lewis met zijn 31 jaar DERTIG MILJOEN binnenbrengt.
Prachtig boys, kan iemand van ons zich eigenlijk voorstellen wat het betekent om zoveel per jaar te verdienen en dan nog BOOS te worden ook, omdat je tweesie bent geworden !
Eigenlijk is dat toch prachtig, ik bedoel maar, zoveel verdienen en nog kwaad worden op de koop toe !
Me had met dertig miljoen salaris Rosberg helemaal afgelebberd voor de camera’s en daarna bij Lauda zo een 300SL uit 1955 geëist omdat ik dat heb gedaan en plein public.
Samen met een 1978 450 S klasse en een 1970 S klasse en de eerste station van de Mercedes zo een W123?
En een 280 SL pagode voor mijn vriendin, een automaatje wel hè !

Ik had ze allemaal gekregen van Niki Lauda, omdat ik zo groots en deemoedig de nieuwe wereldkampioen heb omhelsd voor het oog van de wereld.
En Rosberg had 6 wekennodig om bij te komen, zo beduusd was de man van mijn actie

En ik schonk mijn monteurs allemaal een Omega klokkie, zo een James Bond model, gewoon omdat het kan, met LH44 achterop gegraveerd.
Zo ben ik dan weer.
DERTIG MILJOEN per jaar. Ik kocht Frankrijk of Italië
@desjonnies: Kijk jij begrijpt het , maar de f1 wereld van glitter en glamour draait het allemaal om ego’s zeker bij nep rapper Lewis, zijn cultuur zal daar ook een grote bijdrage in zijn denk ik zo.
Je auto keuze begrijp ik dan weer wat minder, de 300SL zeker weten dat ik die zou willen de rest is maar oude afgedane meuk inmiddels.
@desjonnies: Jij begrijpt het dus helemaal niet he!
Als dit jouw redenering is, dan bewijst dit voorval volledig dat het HAM niet te doen is om het geld. HAM is iemand die wil willen, tweede plaats telt niet voor hem. Zelf niet voor alle geld van de wereld.
Beetje compleet naïf, jouw reactie.
Wat een onzin. Lewis moest iets proberen. Iedereen zou het proberen. Ik vind Rosberg juist een slappe dat hij niet geprobeerd heeft om Lewis voorbij te gaan.
Rosberg had Hamilton kunnen passeren of beide eraf crashen, was ie ook WM geworden. Wat schijt team is Mercedes met die vieze Lauda achterop erin bij T. Wolf
Sjonge jonge…. Wat een titel.
Dan ben je toch ook meteen klaar…
Vettel ging Rosberg niet inhalen doordat Lewis Hamilton te langzaam reed. Als hij nou gedaan had wat zn team had opgedragen was Nico P3 geworden. That said, was wellicht ook lewis de pineut geworden. That said deel 2: als Lewis op echte snelheid gereden had, waren ok max en Ricc veel sneller, en sneller door hun banden heen, en zouden ook voor een 2e stop moeten gaan. Kortom: nog veel meer onzekerheden. Nu reed Nico misschien beetje bibberend rond, zn enige echte rivaal was Vettel. Max had de banden en de snelheid niet om in te halen. Het was gewoon niet echt slim gedaan a la Schumacher en Irvine ik geloof Suzuka 1999 (of was het 97?).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).