Dit zijn 9 fantastische lichtgewicht GTI’s

Auteur: , 96 Reacties

Ouderwetse fun, praktisch gemak en een lage prijs. Man, wat waren de jaren '90 geweldig.

Clio

Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, zul je erachter komen dat de keuze reuze is. Als je een elektrische auto wenst, is er vanaf 2020 veel meer keuze. Met name als we kijken naar kleine, betaalbare hatchbacks met elektrische aandrijving.

Dit kan erop duiden dat er op korte termijn wellicht ook pittige elektrische auto’s bij zullen komen. Natuurlijk, veel vermogen en koppel is leuk, maar wel in relatie tot een bepaald gewicht. Dankzij allerlei veiligheidsfeatures en de accu’s wegen die kleine elektrische auto’s behoorlijk veel. Zo’n kekke Renault Zoe 110, bijvoorbeeld: erg leuk wagentje, maar het weegt wel even 1.475 kg (kentekengewicht). Of wat te denken van de e-Up. Het uitgaande model weegt 1.129 kilogram. Kortom: elektrische auto’s kunnen zeker leuk zijn, maar sommigen zijn wel héél zwaar. In plaats van daarover door te zeveren besteden wij vanavond de aandacht aan 9 leuke lichtgewicht rakkers uit de vroege jaren ’90!

Daihatsu Charade GTi ’95
878 kg
We kennen allemaal de Daihatsu Charade GTi. En zo niet, dan wordt dat eens tijd. Die auto heeft zijn roots liggen in de jaren ’80. De Charade GTi was zijn opvolger. Waar de Charade een piepklein driecilindertje had met een turbo, kreeg de Charade GTi juist een grotere atmosferische viercilinder. Het gewicht ging weliswaar omhoog, maar in absolute termen is het bijzonder laag te noemen. Het was niet eens de kleinste Daihatsu – er was ook een Cuore – maar nog geen 900 kg schoon aan de haak is nog steeds licht. Het leukste aan deze auto is de aandrijflijn. De 1.6 motor was een absoluut naaimachientje dat met graagte zijn toeren draaide. De transmissie was meesterlijk goed, zoals alleen Japanse merken dat konden in die tijd: licht, maar zeer precies en vol gevoel. Vanwege het gebrek aan koppel moest je lekker veel schakelen om de gang erin te houden, maar dat was geenszins een straf!

Daihatsu

Fiat Punto GT Turbo ’94
981 kg
Als het om gewicht gaat, is de Punto het zwaarste. Eigenlijk moet de Cinquecento Sporting erin staan. Alhoewel, dat is niet echt een hot hatch, want de motor daarin was gewoon de standaard 1.1 met 54 pk die veel andere Cinquencento’s ook hadden. Ondanks dat er een 0.9 was, zijn de prestaties van die 1.1 niet al te best. De Punto GT Turbo was een interessante manier om aan te haken bij de GTI-brigade. De motor is relatief klein, maar wordt dankzij een enorme turbo gestuwd naar grote hoogte. Het gewicht is relatief hoog (nog altijd minder dan 1.000 kg), maar dankzij maar liefst 140 pk was dit een bijzonder rap karretje. En het was geen efficiënte low-pressure turbo zoals we die tegenwoordig kennen. Neen, je kreeg te maken met zo’n ouderwets turbogat: dus bij 2.000 tot 3.000 toeren gebeurde er weinig, daarboven gingen de sleuven open en schoot de Punto GT Turbo ervan door.

Fiat Punto GT '93

Opel Corsa GSi ’93
940 kg
De Corsa GSI 16v deed een paar dingen heel erg goed en een paar dingen wat minder. We gaan het niet hebben over de amateuristische roestpreventie. Daar wordt een auto alleen maar lichter van en dat is in het kader van dit artikel positief. Positief was absoluut het uiterlijk. De dikke bumpertjes en meegespoten wielkasten gaven de auto een heftig voorkomen. Heftiger althans dan dat de prestaties konden waarmaken, want je had bijna 10 seconden nodig (9,5) voor de standaardsprint en de 200 km/u haalde je nét niet. De sportstoelen waren lekker hard, maar het onderstel was eigenlijk het grootste nadeel. Het was een iets stuggere Corsa. Absoluut een leuke auto en als je een nette (zonder roest!) weet te vinden, dan heb je echt wat bijzonders in handen.

Opel Corsa GSI '93

Ford Fiesta RS Turbo
900 kg
We zijn allemaal bekend met de snelle Escorts. De XR3, de RS200 en natuurlijk de RS Cosworth. Nu was die laatste in technische zin meer een Sierra dan een Escort, maar gaaf was ‘ie zeker. Er waren ook wel degelijk leuke, rappe en met name lichte Fiesta’s. Wat te denken van de RS Turbo. Tegenwoordig zijn er geen Fiesta’s in RS-uitvoering, maar in de vroege jaren ’90 kon je je voortbewegen in een Fiesta met de snelle badge. De RS Turbo is maar een paar jaartjes leverbaar geweest. De achtkleps 1.6 met turbo was goed voor dik 130 pk en 180 Nm, wat er ouderwets laat in kwam. In iets meer dan 8 seconden kon je de 100 km/u aantikken. Het apparaat haalde zelfs meer dan 200 km/u. In 1990! Het leukste is misschien nog het heftige uiterlijk ten opzichte van de vrij eenvoudig gestileerde Fiesta.

Ford Fiesta RS Turbo '92

Peugeot 106 Rallye ’93
816 kg
Het is eigenlijk de GT3 RS onder de hatches. De 106 Rallye heeft strepen, een ‘competitiemotor’ en is extra licht voor zoveel mogelijk ongefilterd rijplezier. Dat biedt dat 106 Rally dan ook. De 106 Rallye is rauw, hard en intens. De motor is een ouderwets opgefokte 1.300 cc viercilinder. Geen turbo, 16 kleppen of groot slagvolume voor een betere vullingsgraad, welnee. Lekker toeren maken met het ding, alhoewel dit geweldig getergde blokje onderin ook al thuisgeeft: met dank aan het lage gewicht. Veel eigenaren hebben de upgrade gemaakt naar lichtmetalen velgen en een degelijke stereo, maar een Rally moet zo kaal mogelijk. Dus geen radio (of subwoofer …) en stalen Michelin velgjes eronder.

Peugeot 106 Rallye '93

Renault Clio 16v
990 kg
Het was de bedoeling om onder de 1.000 kilogram te blijven. Met deze Clio lukt dat nét. Natuurlijk was een Clio Williams nog leuker, maar zoveel scheelde het eigenlijk niet. Ook werd de Clio Williams in zijn carrière telkens zwaarder. Renault heeft nooit een sportieve Twingo in de jaren ’90 gebouwd, dus moeten we wel kijken naar de Clio. De Clio 16v is verreweg de meest serieuze auto in de lijstje. Nieuw was die ook het duurste, meer dan 40.000 gulden moest je ervoor neerleggen. De 1.8 zestienklepper was goed voor een kleine 140 pk, waardoor deze Clio in elk van de vijf versnellingen goed vooruit ging. De olijke velgen en de powerdome geven de Clio 16v een sportief voorkomen die deze helemaal kon waarmaken.

Renault Clio 16S '91

Rover 114 GTI ’91
865 kg
Sommige auto’s waren al muurbloempjes in de periode dat ze nieuw verkocht werden. De Rover 100 was vooral in trek bij de senior automobilist, samen met die Austin Metro. Je kan deze auto zien als de opvolger ervan. De Rover variant was alleen een stukje moderner en chiquer. Zeker de 114 GTI variant was een beetje de Audi S1 van zijn generatie. Omdat ‘ie Brits is, is de vergelijking met de Mini Cooper S snel gemaakt. De Rover 114 was een prima hatchback in zijn klasse, begin jaren ’90 was de Mini al een hopeloos ouderwetse auto. Groot verschil zijn de prestaties. Deze Rover was een vingervlug wagentje. Niet op topsnelheid, maar in de sprints en tussensprints wist ‘ie altijd te verrassen.

Rover 114 GTI

Volkswagen Polo G40 ’91
810 kg
Een bijzonder opmerkelijk autootje, deze Polo. Naast de Golf, Corrado en Passat G60, was er ook een Polo G40. Deze had de bekende 1.3 achtkleps motor onder het kapje, maar dankzij een G-Lader was het blok tot indrukwekkende dingen in staat. Om te rijden is zo’n G-Lader eigenlijk beter dan een turbo. De motor reageert veel sneller, maar in tegenstelling tot een atmosferische motor sleurt het blokje er wel direct aan. Een wonderbaarlijk fijne combinatie. Omdat het gewicht zo laag lag, voelde de auto nog sneller aan dat dat ‘ie al deed. Ook de zitpositie was verrassend goed in deze auto, met dank aan de fijne sportstoeltjes. Was het dan allemaal Hosanna met de Polo G40? Nee, helaas niet. Het onderstel was spannend noch sportief en op de BBS-velgjes na zag ‘ie er ook niet lekker dik uit, ondanks de naam ‘Coupé’ volgens de folder.

VW Polo G40

Citroen Saxo VTS 1.6 16v ’96
882 kg
Wie nog nooit in een Saxo VTS 16v heeft gereden, moet dan snel doen nu het nog kan. Het is namelijk een briljante ervaring. In de jaren ’90 was de Golf GTI niets meer dan een badge op een zeer matige auto als het om fun gaat. De Saxo heette geen GTI, maar VTS (Voiture Trés Sportie). De snelle Saxo was de belichaming van wat een Hot Hatch zo leuk maakt. Het is zeker niet de beste hatchback aller tijden. Het interieur was toentertijd op zijn best ‘meh’. Maar je kreeg de gaafste lichtmetalen wieltjes ter wereld en een bodykit! Het kwikzilverige rijgedrag, de kont die om kwam bij gas los, de heerlijk hitsige 120 pk sterke 1.6 en de ragfijne besturing maken de Saxo zéér vermakelijk. Wil je een klassieker? Koop een Saxo VTS 16v en knap hem op. De goedkoopste manier om zo veel lol te hebben op vier wielen.

Citroen Saxo VTS



96 reacties

Alfa Sud TI 1982 105 pk, carburateurs en 895 kg..
@right: het gaat hiet om 90s GTI’s. Niettemin is de Alfasud is erg leuk ding, als je er nog een weet te vinden.
@markos78: ok, 33 16v. 136pk bij 990kg. Die mis ik echt in dit rijtje. Boxer en daarmee laag gewichtspunt, en zo lekker hoogtoerig.
@bischero: Leuk ding idd. Alleen twijfel ik sterk of die 137 (niet 136) pk wel gehaald werden.
De paar keer dat ik erin gereden heb viel vooral het enorme gebrek aan power me op. Toeren draaien, ja. Trekken, ho maar. Betrof overigens wel telkens dezelfde 33 S 16V Permanent 4.
@koffiekopje: dus waarschijnlijk toch 136pk
@koffiekopje: de permanent 4 was ook iets van 100 kilo zwaarder (ik meen net onder de 1100 kilo en dat is met 136 pk wel een behoorlijk verschil. De gewone 33 16 Klepper met voorwielaandrijving voelt wel een stuk rapper aan dan de permanent 4
@koffiekopje: Permanente vierwielaandrijving zorgt voor meer aandrijfverlies. In combinatie met een hoger gewicht verklaart dit jouw gevoel.
@karaya: Klopt inderdaad, maar hij voelde daardoor voor mij niet helemaal quadrifoglio verde waardig.
Kon wel een compressor gebruiken :-)
@right: 33 1.7 16v QV
@sudsprint: juist!
@right: Alfa Romeo 145 QV 2.0, of is deze dan weer te zwaar?.
@mikje90: Dat was een fantastische auto. Bijna niet meer te vinden in goede staat.
@right: aan de specs van dit lijstje te zien kan de 33 1.3v met dubbele carburateurs al aardig meekomen.
86pk, 100 ofzo Nm op 930 kilo.
0-100 in 10 als je slecht start en een top boven 200.
De 1.7 8v sleurt er aardig harder aan maar wordt in de 0-100 ernstig gehinderd door de versnellingsbak verhoudingen. 0-60 in 1, 60-80 in 2… 80-140 in 3. Staate nog steeds bij dat die vanuit de begrenzer compleet dood sloeg in 3 haha
Zo’n 106 Rallye vind ik echt fantastisch. Je ziet ze helaas vrijwel nooit. Zou er graag eens eentje hebben, op de witte steelies natuurlijk.
@vaakbenjetebang: ja waar zijn al die dingen gebleven? Zo zoek ik een nette en niet al te dure 106 Gti uit 2002.
@vantagev8: Veel zijn er gewoon ‘op’ gereden. Waren heerlijke trapdoosjes maar ze waren niet gebouwd voor de eeuwigheid. 106-jes en Saxootjes waren ook populair in de tjoenificatie-wereld en dat heeft er ook veel de das om gedaan.
@vaakbenjetebang: je had ook de 106 Procar dacht ik…
@crosske: die is alleen in belgië geleverd een korte tijd
@vaakbenjetebang: Go for it!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-106-1-3-rallye-benzine-wit-995e22ec-e1b3-409c-bf0e-dc3b5ea98024?cldtidx=10
@massarati: O, de coolheid! Dit exemplaar lijkt eigenlijk te mooi voor ondergetekende… maar zo wil je hem. Wit, met de originele decals, op witte steelies. 👍
@vaakbenjetebang: Zeker! Ik weet niet of hij nou duur is of dat het een bereikbare droom is. Maar cool is hij zeker!
@massarati: Tja, vind er eerst maar eens eentje. Originele Rallyes zijn dun gezaaid, en ik heb ze al tijden niet voor minder dan 5 kilo-euro gezien. Denk dat dit best een reële prijs is voor zo’n ding, je moet alleen wel geduld hebben om je koper te vinden. Tegen beter weten in blijf ik hopen dat ik op een dag tegen een authentiek exemplaar ‘dans son jus’ aan loop voor een leuk bedragje, zo eentje waar je ook onbezwaard mee kunt trappen omdat de eerst kleine schades er tòch al op zitten.
@vaakbenjetebang: De 106 Rallye is heel weinig verkocht, en aan de achterkant met name willen ze wel roesten. De techniek is héél taai.
GTI is sneller, Rallye is leuker. Die laatste wel bij voorkeur een 1e serie, is nog iets lichter. Of een AX Sport/205 Rallye – zelfde principe, 1294cc 8V met dubbele Solex carburateurs (Webers op de 205, was bij de AX geen ruimte voor). Ervaringsdeskundige hier – klinkt fantastisch en is véél sneller dan je zou verwachten.

Iedereen heeft het op dit soort sites altijd laatdunkend over de Fransozen, maar echt, déze autootjes…

Wacht, ik hoef het ook niet te onderbouwen. Hier, filmpje (deze is niet standaard, maar klinkt niet bijzonder anders. Standaard halen ze al met gemak 7500 tpm, 95 pk bij 6800):

https://www.youtube.com/watch?v=_O9I-k-xSr8
@vaakbenjetebang: en als je toch twijfelt tussen een 106 Rallye, Saxo VTS 16V, of Rover 114 GTi 16v: hier staan ze allemaal, inclusief filmpje over de Saxo VTS: https://www.almostclassiccars.nl/verwacht
Leuke auto’s waarmee je de binnensteden niet meer mee in mag.
@bk4life: we gaan een spelletje doen: alleen maar waarheden typen in reacties. Nog een spelletje: welke binnenstad mag je niet in met 1 van deze auto’s?
@basbasbas: Singapore op de oneven dagen? 🤡🤞🏼
@basbasbas: ik heb ook van horen zeggen dat je er Duckstad niet mee in komt…
Off-topic: kan iemand uitleggen wat zo’n G-lader nu eigenlijk is? Wat is het verschil met een turbo of compressor? Word dit nog gebruikt nu? 🤔
@tonino: dat is een mechanische compressor, maar anders van vorm. In plaats van de twee in elkaar grijpende ‘tandwielen’ die je meestal ziet, draait er een soort spiraal rond in een behuizing. In doorsnede heeft dat wat weg van een hoofdletter ‘G’, vandaar de naam.
@vaakbenjetebang: mooi, helder, dank je wel! Heb het me altijd afgevraagd, en deze uitleg is wat ik nog miste 👍
@bischero: Het lijkt ook wel wat op een Wankel-motor, aangezien de ‘spiraal’ ook excentrisch draait. En net zoals rotatiemotor, is het een slijtagegevoelig beestje. Wel dapper van Volkswagen om dat op de markt te brengen, dat moet ik ze nageven.
@vaakbenjetebang: als aanvulling. Het huis ziet er een beetje uit als een slakkenhuis. Als ik het me goed herinner…
@tonino: zoek maar eens scroll compressor op.
Wordt belachelijk veel gebruikt in de airco wereld… het verbaast me eigenlijk dat dit geen betrouwbare compressor was.
Het zit bijvoorbeeld in elke koelkast en diepvriezer…
@tjorque: Op zich zijn die G-laders prima betrouwbaar.
Het grootste probleem is dat er vaak een kleinere polie op werd gezet, waardoor de druk verhoogt werd. Daar konden ze niet zo goed tegen!
@ronnys: en het riempje niet tijdig vervangen deed ook veel af van de betrouwbaarheid.
@tonino: bedankt iedereen voor de verhelderende antwoorden! 👍🏻
Leuk dat de Charade erbij staat! Terecht ook :D Maar als trotse GTti-chauffeur en Daihatsuliefhebber ga ik toch een klein beetje zeuren. De 1-liter turbo heette geen GTi, maar GTti, waarvan de tweede T voor turbo. De opvolger met 1.6 heette wel gewoon GTI, maar is alleen geleverd als pre-facelift. Op de foto staat een facelift model, de smileyface.
Jammer dat alles zo zeldzaam geworden is dat je ze niet meer voor weinig kan oppikken.
Is mis de Renault 5GT Turbo, machtig karretje!
@toniominestrone: is dat geen jaren 80 apparaat?
@torsen: hoort wel in het rijtje thuis, is vlgs mij tot en met 1990/1991 gemaakt
@torsen: Klopt helemaal, de 5 GT Turbo Bleu Sport is de enige die in de jaren 90 geleverd is. Leverbaar in 1990/1991 als uitloop model. Maar laten we wel wezen geïntroduceerd in de jaren 80 en grotendeels geleverd in de jaren 80 dus geen jaren 90.
Een maat van me had een corsa gsi dat was een geweldige auto net 18 en dan is dat autootje toch verdomd snel met 190 op teller het gevoel krijgen dat de corsa wordt op getild
Ik mis de Suzuki Swift GTI nog in dit lijstje. 101 PK op een gewicht van 810 kilo.
@thedammer: Ja inderdaad wou ik al gaan zeggen, beetje jammer dat deze er niet in staat!
@thedammer: ik denk dat ze naar het introductiejaar hebben gekeken. Ik mis meer modellen die in de jaren 80 zijn geïntroduceerd, maar die in de jaren 90 nog gewoon leverbaar waren.
@thedammer: deze dus. Absoluut een must, en met een leverperiode van 1989-2000 meer een nineties ding dan een tachtiger.
@breinstein: 1986 tot 1996 in 3 modellen in NL(mk1 tot ’89, mk2 tot ’92 en mk3 tot ’96), in Australië zijn ze tot ’99 geleverd. Heb zelf o. a. een mk3 uit ’96.
@thedammer: ja indd maat van mij had er 1 leuk bakkie
Ik las ergens dat de nieuwe Corsa ook onder 1000 kg weegt. Dat is dan wel zonder gti prestaties, want alleen de instap versie weegt zo weinig…
@rrk147: bwa, de gsi van toen had ook maar 110pk. Dus als ze nu een 1.2 3cil turbo erin leggen heb je iets dat al sneller is.
De 106 rally was mijn droomauto als tiener. Waar een normale tiener een boek las toen, las ik de 106 rally folder. Voor de elvendertigste keer…
Wat een leuk artikeltje weer :)
Fantastisch tot je er een aanrijding mee maakt en zelf voor kreukelzone moet spelen.
@alcantara: Dus geen aanrijding veroorzaken…..
In ‘98 bijna een jaar lang een Citroën AX GTI gehad, heerlijk karretje, waarvan ik me vooral het lekker dikke stuurtje herinner. Helaas een halve meter korter gemaakt door een achterruit rijdende vrachtwagen en dus total loss. Kon toen van de schrootwaarde ( echt niet dat dagwaarde wordt uitgekeerd) helaas geen gelijkwaardige auto kopen.
Ik heb ooit nog een aantal van die Punto GT’s gehad en dat turbootje is echt zo gigantisch verslavend! Het was kinderlijk eenvoudig om de turbodruk wat op te schroeven en dan heb je toch echt het gevoel dat je in een kleine Lancia Delta Integrale zit, al gaat het natuurlijk lang niet zo hard. Met een paar leuke brede 16 inch velgen en een goed onderstel waren ze het leukst. Misschien koop ik ooit nog eens zo’n Italiaans gifkikkertje, want ze zijn niet bijzonder duur. Het is inmiddels wel lastig om nog een goede te vinden trouwens…
@gandini: Raar dat die hele reeks Italiaanse turbo-doosjes (Uno, Punto, en zelfs de Y) eigenlijk stelselmatig genegeerd wordt. Je zou verwachten dat ze veel meer ‘cult’ zouden zijn nu.

Zo’n blokje kun je ook leuk in een X1/9 lepelen als je een beetje handig bent trouwens.
@vaakbenjetebang: of in een Cinquecento!
@vaakbenjetebang: Ja inderdaad. Aan de ene kant was het altijd wel leuk om iets te rijden dat net wat unieker was, maar aan de andere kant verdienden die Italianen toch een stuk meer credits. Ach ja, tegen het zoveelste VR6-je bleef het in ieder geval wel leuk: niemand verwachtte die snelheid van een Uno of zo’n lief Punto-tje.
En waar is de Suzuki Swift GTI?
@techniekmeneer: Terechte opmerking. Weet nog dat ik avondschool automechaniek volgde, en een van de leerlingen z’n Suzuki Swift GTI had geschonken aan de school, om er leerlingen op te laten oefenen ( lees: verneuken ). Een van de andere leerlingen verklaarde hem gek, en kocht die auto ter plekke op en niemand mocht er meer aankomen :-) .
Ik heb nog zo’n Corsa A gsi gehad. Laatste modelletje uit ’92 met 100pk origineel op iets van een 840kg.
Later toch maar een gereviseerde en getunede 2.0L van een Astra GSi met 165pk erin gelegd. Ding reed toen toch 14.2 op de kwartmijl. Leukste auto die ik ooit had!
106 Rallye! YAAAHS
De Clio 16V als eerste auto aangeschaft en vervolgens 8 jaar (!!!) plezier van gehad. Man wat heb ik genoten van die auto. Licht, super wendbaar en heerlijk hoogtoerig blok. Aangepaste maar toch beschaafde uitlaat eronder en bij elke tunnel de raampjes laten zaken (of het kanteldak open).

En de looks, turbine velgen, luchtinlaat op de motorkap, verbrede spatborden, heerlijke kuipstoelen en niet te vergeten die 3 gave extra klokjes in het dashboard (oliepeil, oliedruk en olietemperatuur).

Vele goedkeurende alsook verbaasde blikken gehad.

Zucht… Die goede oude tijd.
Ik denk dat de gedachte mooier is dan de waarheid, ik heb in sommige gereden en meegereden en fragiel is helaas wel het geval. De latere Twingo RS voelde echt een heel stuk steviger aan en had gewoon eigenlijk zo’n 2.0 16V van de Clio II of III moeten hebben.
Had in die tijd een Golf 16v op grijs kenteken (kon toen nog) met 139pk (kr motor zonder kat.) was maar weinig wat me kon bij houden van die snelle hot hatches en gewicht was ook rond 950 kilo. Een clio 16v williams was niet sneller.
440 Turbo?
Dit is een topic waarbij ik desjonnies toch wel mis. Hij zou met ren anekdote komen over zijn eigen Rallye.
@viezefreddyw: waar is desjonnies dan?
@papa: Vond het hier blijkbaar niet leuk genoeg meer en heeft zijn account verwijderd.
Clio 16v en 106 gehad. Wat een heerlijke scheurijzers waren dat zeg. Clio vond ik toch net ff beter 106 was net te hard en te gevoelig. Na deze 2 een clio williams gehad. Had ik toen maar het geld gehad om ze te houden….
De autobianchi y10 turbo of de detomaso mini turbo niet te vergeten. Dat waren ook funkarretjes. Ze hadden maar rond de 90 pk maar doordat ze zo’n 700 kg wegen waren ze vlot genoeg
Uit de tijd dat iedere fabrikant een model bouwde waarbij de kont makkelijk omkwam. Tegenwoordig meer een unicum, én er is ESP.
Leuk artikel! Was ook een mooie tijd. Dit soort auto’s zie ik helaas niet meer terugkeren vanwege de hedendaagse veiligheidseisen en overstap naar elektrische auto’s. Had in een paar gevallen ook andere keuzes gemaakt. AX Sport ipv de Saxo, Charade GTti ipv de GTI en MG Metro Turbo ipv de Rover.
Wat een geweldige auto’s bij elkaar! Zelf nog in het bezit van een 106 rallye, nu al zeker 6,5 jaar in bezit. Wat een geweldige auto! En nog behoorlijk taai! Achterbank eruit en volgepakt naar italie om te kamperen, ding op z’n reet maar hij gaf nergens om :) nu toch te koop gezet. Ik weet dat ik er spijt van ga krijgen, maar naast m’n honda Integra is het net een beetje te gek om ze allebei te houden :l
@autogek94: maar heet je gek, dan is gek niet gek, maar rationeel. Doe je hem weg, dan gaat dit je veel meer kosten op de lange duur, in een poging hem later te vervangen. Tenzij het echt niet werkt uiteraard maar dan mag er ook echt niks meer bij. Zoiets.
Ik mis nog Suzuki. Niet alleen met de swift GTI, maar ook met de baleno GTI. Beide zeer vermakelijke karretjes die nagenoeg niks wegen.
Heerlijk lijstje! @Willeme, ben je niet eens een keer met de G40 op Zandvoort geweest? Ik dacht dat je best te spreken was over het onderstel. Leuk ook dat de Saxo er in staat IPV de 106 GTI. Wat de Corsa B GSI betreft, een leuk ding, maar de Corsa A GSI vind ik persoonlijk nog gaver. Een rode graag.
Mis de Citroën AX GTi in dit rijtje. Zeker niet de snelste met z’n 95pk maar weegt krap 800kg en is serieus leuk om te rijden
Civic 1.6i-VT had er ook bij mogen staan. Geleverd in 90 & 91 met 150pk VTEC B16. Leuke herinneringen aan.
@beetec: ja, die was ook tof! In eerste instantie alleen in een vage groen metallic geleverd (zijn daar later nog andere kleuren bij gekomen?), zoals de CRX met die motor er alleen in blauw metallic was. Vast niet of nauwelijks meer te vinden, laat staan in onvertjoenificeerde toestand.
@vaakbenjetebang: inderdaad, “Barcelona Green Pearl Metallic”.
Enige geleverde kleur in NL.
Die van mij was duits import en rood :)
@beetec: Haha, zoiets meende ik me al te herinneren, ik zie de foto’s in de Autoweek nog voor me, met de hatchback en de CRX bij elkaar in die ontzettende nineties-kleuren. Nostalgie.
Lupo GTI anyone?
@IJsblok: dat is geen jaren 90 GTI.
Allemaal 0 sterren wagens, rij er aub nergens mee tegenaan.
Ik ben in het bezit van een punto gt turbo en vind het een geweldig apparaat. Ookal mankeren er genoeg dingen aan de auto, het karakter van het blok maakt veel goed. Bij het stoplicht kan je mensen mooi te kijk zetten, zo lang je maar zonder lag weg rijdt….
oh die goede oude tijd, van mijn zuur verdiende centjes een saxo gekocht, met (in mijn ogen nog steeds) de mooiste velgen ooit, wat een klasbak was dat, ging werkelijk als de brandweer, het woog niks wat een hoop plezier heb ik aan die auto beleefd.
Je hoeft niet eens persé in een ‘90’s kar te rijden. Een moderne vlotte hatch vol opties en veiligheid kan ook gewoon:

Ford Fiesta 1.6 TI-VCT Metal
945 kilo
136 pk
@bernoulli: het genoemde 90’s spul is wat mij betreft wel leuker, want lichter en met nauwelijks overbodige elektronica of luxe. Ik bedoel: wie heeft er nou elektrisch verstelbare spiegels of een regensensor in zijn trapbakkie nodig? Maar zo’n Fiesta is een prima ding, dat wel.
Wat een lekker lijstje zeg! De 106 rallye kan ik al af strepen! Trotste eigenaar van een zwarte s1.
Leuk artikel ! 🚗💨💨💨

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).