Dit zijn de 8 duurste occasions in NL (met een handbak)

Auteur: , 34 Reacties

Even de hypotheek ophogen, dus!

Porsche 911 GT2 RS (997) '11

Zoals wij weten wordt de handbak met uitsterven bedraagt. In de gemiddelde boodschappenauto zul je de roerstaaf nog wel een tijdje kunnen aantreffen, maar bij de leuke auto’s zie je het helaas telkens minder. De automaten zijn tegenwoordig beter, sneller en efficiënter dan ooit. Zo goed, dat een handbak eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Althans, als het gaat om pure cijfers. Maar er zijn voldoende auto’s waarbij dat absoluut niet uitmaakt.

Een handbak biedt namelijk, heel erg cliché, extra beleving. Je bent zelf onderdeel van het proces. Een handbak maakt een betere chauffeur van je. Kortom, een handbak is voor de liefhebber onontbeerlijk. Dit zijn de 8 duurste auto’s met handbak die we op Autotrack.nl konden vinden:

Ferrari 512 BBi
€ 329.000
1983
27.083

Voor dit geld kun je een 488 GTB met wat opties kopen. Dan heb je een absolute topsporter met uitstekende prestaties en fabrieksgarantie. Als het wat stijlvoller en avontuurlijker mag, overweeg deze Ferrari 512 BBi eens. Dit exemplaar kost weliswaar ook een flinke duit, maar echt afschrijven zal ‘ie niet meer gaan doen. De vijfspaak velgen, de klapkoplampen, de two-tone lak en die magnifieke grille maken het plaatje helemaal af. Onder de kap huist een 4.9 platte V12 met Bosch K-Jetronic inspuiting, vandaar de ‘i’ in de naam.

Ferrari 512 BBi

7. Porsche 911 GT2 RS (997)
€ 385.000
2011
32.055 km

Voor veel mensen geldt dat ze veel moeten verdienen om een 911 te kunnen rijden. Op een gegeven moment kom je op een punt dat het juist geld oplevert als je een 911 gaat rijden. Zo kon je in 2011 een splinternieuwe 911 GT2 RS aanschaffen. Voor opties koste deze auto iets meer dan 3 ton. Tegenwoordig moet je dat bedrag minimaal meenemen om er anno 2018 eentje te kunnen aanschaffen. Deze 911 GT2 RS is op dit moment de duurste in Nederland. Het is eigenlijk niet eens zo’n bijzondere uitvoering. Zo heeft deze GT2 RS de standaardlak en niet eens de schaalstoelen of het rode alcantara aan de binnenkant.

Porsche 911 GT2 RS (997) '11

6. Lamborghini Countach 25th Anniversary
€ 428.000
18.553 km
1989

Voordat Lamborghini eigendom was van Audi, moest het merk bijna elk jaar de eindjes aan elkaar knopen. Een nieuwe auto ontwikkelen is peperduur, dus Lamborghini deed zo lang mogelijk over een model. De auto kwam in 1974 op de markt en zou een lange tijd in productie blijven. Om het 25 jarig jubileum van Lamborghini te vieren, werd deze Special Edition op de markt gebracht. Horacio Pagani (inderdaad, van de Zonda en Huyara) was verantwoordelijk voor de bizarre dikke bodykit. Het design was nu niet zo puur als voorheen, maar de auto zag er eind jaren ’80 nog steeds futuristisch uit. Erg knap. Voor iets meer dan vier ton staat deze stijlvol uitgevoerde auto voor je deur.

Lamborghini Countach 25th Anniversary

5. Porsche 356 A 1600 Speedster T1
€ 525.000
1957
40 km

Als je op zoek bent naar de aller-langzaamste auto voor het meeste geld, kijk dan niet verder dan deze 356 Speedster. Het is voornamelijk de uitvoering en de bijzondere staat van de auto die de prijs bepaald. Nu zijn 356’s nooit goedkoop, maar een Speedster is standaard bizar duur. Heb je een exemplaar dat in concourstaat verkeert met matching numbers dan kun je een half miljoen vragen, klaarblijkelijk. Heb jij ook zin om 8.750 euro per pk te betalen, koop dan deze 356 Speedster.

Porsche 356 Speedster

4. Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring
€ 625.000
1973
79.139 km

De Mona Lisa onder de Porsches. Een van de meest iconische 911’s aller tijden. Zelfs @CasperH en @Wouter waren absoluut niet imuun voor de charmes van deze lichtgewicht Porker. Een 911 uit deze periode is absoluut niet zeldzaam en zelfs van deze RS zijn er aardig wat gebouwd. Het is gewoonweg een favoriete auto onder de verzamelaars. Dit is Genesis als het op de ‘RS’-modellen gaat. Bekijk hier DEEL 1 en DEEL 2 over de gaafste RS-Porsches aller tijden. Deze babyblauwe ‘Touring’ moet meer dan een half miljoen kosten. Ze zeggen altijd dat dit een topinvestering is, maar als je met deze prijzen moet instappen kun je er niet te veel van verwachten. Zeker niet met 80.000 km (!) op de klok.

Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring '73

3. Jaguar XJR-15
€ 995.000
1991
84 km

De historie van de Jaguar XJR-15 is misschien wel interessanter dan de auto zelf. Vandaar dat wij van AutoBlog.nl deze oudejaarsspecial erover hebben gemaakt. De XJR-15 is een straatuitvoering van de gelijknamige raceauto. Sterker nog, het was eigenlijk gewoon een raceauto, toevallig zaten er knipperlichten op. De motor was een hemelse zes liter V12 met 450 pk, alhoewel dat voornamelijk door een restrictor kwam. Het was die V12 die aan de klanten van de XJ220 beloofd was, maar zij kregen een ‘gedowngradede’ V6 met dubbele turbo. Wil je ook een stukje obscure historie in garage hebben staan? Koop dan deze Britse supercar voor net geen miljoen.

Jaguar XJR-15

2. Ferrari F40
€ 1.350.000
1988
2.000 km

Tegenwoordig is het een verplicht nummertje als je een redelijke autocollectie wilt aanleggen. De F40 is om meerdere redenen legendarisch. Weinig auto’s weten het ‘raceauto voor de straat’ zo goed over te brengen als de F40. Het is de laatste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf nog een hoedtik aan gaf. In tegenstelling tot wat weleens wordt aangenomen is de F40 gewoon een ‘productie’-Ferrari geweest. Jarenlang kon je de auto gewoon bestellen. Dat zie je terug in de prijzen. Natuurlijk, spotgoedkoop zijn ze niet. Maar als van de F40 er maar 400 waren gebouwd (zoals de Ferrari Enzo bijvoorbeeld) zou de waarde vele malen hoger liggen. Dat maakt deze peperdure auto tot een koopje.

Ferrari F40

1. Ferrari F50
€ 1.900.000
1996
19.000 km

De duurste auto van Nederland is, hoe kan het eigenlijk ook anders, een Ferrari. Het is wel een van de meest discutabele Ferrari’s ooit gebouwd. Persoonlijk vind ik de auto geweldig. Een motor die daadwerkelijk een link heeft met een F1-blok en mede daardoor een hemels geluid voortbrengt. De styling is niet voor iedereen weggelegd: @Dizono vindt hem verschrikkelijk lelijk, anderen weer bloedmooi. De auto was destijds niet echt een succes omdat de auto langzamer was zijn voorganger. Tegenwoordig stijgt de F50 gelukkig weer in aanzien. Ook in prijs trouwens, want je hebt bijna 2 miljoen nodig om deze felrode Ferrari F50 op de inrit te parkeren.

Ferrari F50



34 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-Edit: thanks! Is inmiddels gefixt!-

Wat een lelijke auto trouwens, zo een 356 met dak dicht. Ik kende de auto alleen van dak open.
@momo: thanks, Edith. Wat fijn dat je het gefixt hebt!
De GT2 RS voor mij.
De F40. Al vanaf de dag dat ik het ding ken is het mijn ultieme droomwagen. Ik zou er alles voor over hebben om er eentje te kunnen hebben. En ja, dat geld zou ik er gewoon voor overhebben. Maar ja, dat heb ik toch niet.
@viezefreddyw: alleen dan wel met originele velgen.
@drdre1: Dat is wel de bedoeling inderdaad. Moet wel zeggen dat de velgen die onder bovenstaande F40 zitten best mooi staan.
@drdre1: zolang de originele lekker in de schuur liggen mag deze set er altijd onder. Als ik het niet verkeerd zie zijn dit Enkei’s, erg mooie en racey velg.
Ik zal geen vervelende grappen meer maken over een AutoScout24 advertentie van een VW LT, waar ze per ongeluk de komma op een totaal verkeerde plaats hebben gezet. Ik doe het niet.
@toyotaprius: Met vlag en wimpel pik!
@toyotaprius: op mobile.de staan Toyota Corolla’s van 6.666.666,- en dan blijkt uit de titel dat het om een gevraagde ruil gaat. Ook een manier om je advertentie eruit te laten springen. Of een Golf van 12 miljoen, gewoon omdat het kan.
De fotograaf van de F50 mag wel eens een fotocursus nemen. Verkoop je een auto van 2 miljoen. Man, man, man… 😬
Apart dat de F50 duurder is dan de F40, heb altijd het gevoel gehad dat de F40 de betere auto was en veel meer cultstatus had. Normaal gezien bij auto’s schiet de prijs daarvan omhoog.
@dieselkameel: Over het algemeen is het volgens mij ook zo alleen dit hier gaat het over alleen Nederland.
@dieselkameel: idd geloof er ook geen bal van
@dieselkameel: F50 is in kleinere oplage gebouwd, zal mee helpen. Z’n wat minder imago geeft ‘m misschien een soort historie. En ik denk dat het ding kwalitatief beter in elkaar steekt maar of dat er veel toe doet…
Volgens mij zijn de advertenties van de F40 en F50 nep. Staat in Apeldoorn en het adres is gewoon een huis en andere auto’s die er te koop staan komen lang niet in de buurt van deze prijs.
@1975mini: je site maken met wordpress en alleen een 06 nummer. Ik zou er mijn 1 miljoen + auto toch maar niet halen.
@1975mini: is er niet zo’n meld-knop? Goeie spit trouwens.
@stephane8200: spot dus.
@1975mini: Precies, ik geloof er ook geen zak van. Die handelaar heeft waarschijnlijk gewoon ergens wat foto’s gemaakt of gedownload en als aandachttrekker op z’n Autotrack erbij gezet. Het lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat hij die auto in opdracht verkoopt. Dat laat je normaal gesproken eerder over aan een specialist, en niet aan een eenvoudige autoverkoper wiens specialisme tweedehands Volvo’s van maximaal €20.000 is.
@1975mini: Deze advertenties staan al langer op autotrack (ook een tijdje weggeweest geloof ik) en ik vond ze altijd al eigenaardig ja. Ik weet niet of ze nep zijn, maar dit is niet de manier waarop je een auto van dit kaliber wilt aanprijzen.
Wat is zo’n F40 toch een droombak.
Letterlijk, het zal alleen bij dromen blijven met zulke bedragen..
De Lambo of de Jag voor mij graag! Heerlijk levens gevaarlijke auto’s zonder hulp systemen. Kijken hoeveel haar je op je ballen hebt :)
F40 voor mij, al is de 512 ook een pareltje. Overigens is de 456 de laatste Ferrari die de hoedtik van Enzo kreeg, ook al was Il Commendatore al lang overleden toen ie uitkwam.
-EDIT: thanks! klopt helemaal!-

Verder zou ik zelf voor de GT2 gaan als ik zoveel geld over had. Is nog 1 van de meest bruikbare uit dit rijtje.
De F40 is de beste koop maar mocht je er mee gaan rijden zou ik zo’n €14.000 investeren in ‘modernere/betere’ remmen. Tellerstand van 2.000 km……och arme brilliante motor met brute turbo’s. Die zal heel wat van zijn oorspronkelijke PK’s op de aandrijfas verloren hebben schat ik in.
@iphonistvongates: bij 2000km al? Maar laten we wel wezen, bij dit soort bedragen kan een motorrevisie er makkelijk af…
@iphonistvongates: Ach welnee man, dat ding is nauwelijks ingelopen. Je kunt makkelijk enkele tienduizenden km’s maken met een f40.

Een arme motor is het wel. Na al die jaren nog maar zo weinig mogen draaien, het zou verboden moeten worden.
Ik wil die 997 wel. Daar kan je tenminste nog een beetje fatsoenlijk vaak mee rijden.
Moet de titel van dit artikel niet “dit zijn de 8 duurste occasions van autotrack” zijn?
De 512BB en de F40 graag… 😍
Doe mij de F50 maar aub,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).