• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn de eerste 25 BMW’s met een V8

Auteur: Author, gepost 13 maart 2015 om 22:31 – 16 Reacties

BMW 502 Cabriolet


Het Beierse merk bouwde z’n eerste auto in 1927. Deze Dixi moest het stellen met een vier-in-lijn en het zou nog en tijdje duren voor de V8 bij BMW z’n intrede deed. Welke 25 types waren het eerst?

Voor de autobeurs van Genève 1954 kondigde BMW met veel bombarie een primeur van jewelste aan. Het merk zou namelijk voor het eerst een auto op de markt brengen met een V8. Deze 502 was na de 501 pas het tweede naoorlogse model van het merk én de eerste Duitse auto van na de Tweede Wereldoorlog met een dergelijke motor.

Om inspiratie op te doen voor de nieuw te bouwen V8, werden motorblokken van Oldsmobile en DeSoto naar München gehaald. Alle research resulteerde in een 2.6-liter V8 met een blokhoek van 90 graden, goed voor een vermogen van 100 pk.

Zes maanden na de onthulling in Zwitserland werd de eerste auto afgeleverd aan een zeer gelukkige klant, die DM 17.800 voor de 502 mocht aftikken. De 502 werd aanvankelijk gebouwd als sedan, later kwamen er ook andere versies zoals de hierboven afgebeelde cabrio.

BMW 507

Enkele jaren later waren de ontwikkelingen dusdanig vergevorderd dat de prachtige 507 als eerste straat-BMW de 200 km/u-grens doorbrak. Het duurde nog wel tot 1993 voor een BMW met V8 de gelimiteerde top van 250 km/u haalde. Zoals je uit onderstaande tabel af kan leiden was het de 840ci die met de eer mocht strijken.

Uiteraard heeft BMW de V8 nog steeds in het gamma met als lekkerste voorbeeld de M5 (F10), die na een kort V10-avontuur weer twee cilinders minder meekreeg.

ModelCilinderinhoud (cc)Vermogen kW/pkTopsnelheid (km/u)ProductieperiodeGeproduceerde aantallen
5022.58074/1001601954-1958
501 eight-cylinder2.58070/951601955-1958
2.62.58070/951601958-1961
26002.58074/1001601961-1962
2.6 luxury2.58074/1001601958-1961
2600 L2.58081/1101651961-19648.941
5023.16888/1201701955-1958
3.23.16888/1201701958-1961
3200 L3.168103/1401751961-19622.537
3.2 Super 3.168103/1401751957-1961
3200 S 3.168118/1601901961-19631.328
507 3.168110/150190-2201956-1959253
503 Coupé 3.168103/1401801956-1960273
503 Convertible 3.168103/1401801956-1959139
3200 CS 3.168118/1602001962-1965603
730i/iL 2.997160/2182331991-199414.531
740i/iL 3.982210/2862401991-199431.135
840ci 3.982210/286250 (gelimiteerd)1993-19964.728
840ci 4.398210/286250 (gelimiteerd)1995-19993.075
530i 2.997160/2182351992-199631.636
530i Touring2.997160/2182271992-19965.266
540i3.982210/286250 (gelimiteerd)1992-199624.025
540i Touring3.982210/286250 (gelimiteerd)1993-19962.459
730i/iL2.997160/2182351994-199623.046
735i/iL3.498175/2382431996-200128.445

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Deze roadster met BMW V8 is helaas de laatste in zijn soort
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, lijstjes, V8

Vorig bericht: « Marchionne: merk Ferrari alleen succesvol als F1-team wint
Volgend bericht: Kies maar: de zwarte autocollectie van Ben Baller »

Lees Interacties

Reacties

  1. remylahaye zegt

    13 maart 2015 om 22:57

    Zet die 507 maar op de oprit bij mij! Wat een pracht bak blijft dat toch zeg…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 maart 2015 om 23:16

      @remylahaye: Rare hoge voorkant…Net een hazelip..

      Login om te reageren
      • ledci zegt

        13 maart 2015 om 23:45

        @norge: man man man ouwe troll

        Login om te reageren
        • scottishcarspotter2000 zegt

          14 maart 2015 om 09:04

          @ledci: Noor hè? Veel vertellingen enzo ;-)). Zet die 507 maar neer!

          Login om te reageren
  2. DonEmilio zegt

    13 maart 2015 om 23:23

    Begin jaren 80 heeft BMW ook een 3.8 liter grote V8 ontwikkeld voor de e23. Was productieklaar, maar uiteindelijk heeft men voor een 6 in lijn gekozen. Wellicht zwerft er ergens dus nog een BMW e23 met v8 rond

    Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    13 maart 2015 om 23:29

    507, wat een mooie auto. Daarnaast was de tijd dat een 730 nog een V8 was ook geweldig. Beter dan dat geneuzel nu!

    Login om te reageren
  4. undifined1 zegt

    13 maart 2015 om 23:49

    De M60 van BMW heeft een groot nadeel: Het betekende het einde van de heerlijke M30 grote 6 cilinder

    Login om te reageren
  5. rd1991 zegt

    14 maart 2015 om 02:58

    Ik heb nu zelf een E39 530i maar zou best een E38 740i willen. Barre machien!

    Login om te reageren
  6. e39540itouring zegt

    14 maart 2015 om 07:29

    Ik mis de e38 740d in het lijstje. Dat was de eerste diesel V8…

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    14 maart 2015 om 08:34

    Allemaal leuk en aardig, maar die 502 was absoluut geen succes, de bijnaam van deze wagen in Duitsland was Barokengel, m.a.w. een over de top gestijlde retro-auto en dat zag men in de verkopen.
    De 502 bracht BMW aan de rand van de afgrond en BMW’s redding was de deal die ze met het Italiaanse Isetta maakten (een koelkastfabrikant, jazeker ) die van die kleine bubble-autootjes bouwde, waarvan BMW ze in licensie ging fabriceren om zodoende het hoofd boven water te houden.

    De 507 is een heel ander verhaal,maar helaas ookniet succesvol voor BMW, de Amerikaanse importeur Max Hoffman (ik zou eens een stukkie moeten schrijven over die man, één van de meest flamboyante en invloedrijkste na-oorlogse figuren in de auto-industrie) was importeur van o.a. BMW in de States en kwam met het idee om de V8 in een spoooortwagen a la Mercedes 300 SL te hangen.
    BMW kwam met deze 507 uit, speciaal voor de Amerikaanse markt, zoals eigenlijk de Porsches, 300SL en Facel Vega’s allemaal waren.
    Helaas kon de 507 niet tegen de 300 SL op, ik geloof prijs en prestaties waren beduidend minder en de 300SL had natuurlijk brandstof injectie, een unicum toen !!

    Afijn die 507 bracht BMW nog verder aan de rand van de afgrond totdat in 1961 de Neue Klasse werd gelanceerd, maar dat dames en heren is weer een heel andere verhaal, waar overigens dezelfde Max Hoffman voor de wederopstand van BMW heeft gezorgd !

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      14 maart 2015 om 08:51

      @desjonnies: klopt. De 507 is weliswaar een schitterende auto, maar ook een enorm fiasco. Veel te duur, en op alle fronten voorbij gestreefd door de concurrentie. Elvis had er nog eentje!

      Login om te reageren
    • spidermann zegt

      14 maart 2015 om 11:50

      @desjonnies: toen de nood het hoogst was een van de plannen BMW te transformeren tot toeleverancier van oa MB, totdat de familie Quandt ingreep en met een kapitaalinjectie (en wellicht frisse ideeen) het roer omging.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 maart 2015 om 17:29

      @desjonnies: die ze met het Italiaanse Isetta Rivolta maakten… ;)

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        14 maart 2015 om 23:15

        @e1000bmw523i: wel goed typen: Iso (met een o ipv een a). Rivolta was een ander model van Iso.

        (Lange dag vandaag)

        Login om te reageren
  8. mout zegt

    14 maart 2015 om 10:15

    Dit artikeltje zou er toch knap op vooruit gaan als er ook plaatjes bij zaten…

    Login om te reageren
  9. philipf zegt

    14 maart 2015 om 20:13

    Die 507 is zo heerlijk! Hebben!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North