Dit zijn de populairste autokleuren ter wereld

Auteur: , 67 Reacties

Jup, we weten dat wit geen kleur is.

Dit zijn de meest populaire autokleuren ter wereld

Wit, 29%

Ferrari 360 CS in het wit

Toch zijn verhoudingsgewijs de meeste auto’s wit gespoten. De trend zette ergens rond 2008 in en lijkt over z’n top heen. Desalniettemin kiest nog steeds een groot deel van de autokopers voor een witte, daarnaast zijn natuurlijk een hoop bedrijfswagens een aanverwante auto’s uitgevoerd in het wit. En ja, die worden ook meegerekend.

Zwart, 19%

Ferrari 599 GTB in het zwart

Op een stevige tweede plaats volgt precies het tegenovergestelde van wit, namelijk zwart. Niet de meest flashy ‘kleur’, wel enigszins neutraal en dus onopvallend. De matte variant was een tijdje hot, maar lijkt tegenwoordig vooral bestemd voor rappers en voetballers.

Zilvergrijs, 14%

Zilvergrijse McLaren P1

De veilige keuze, voor wie lekker op wil gaan in de meute. Is in landen als India en Brazilië nog populairder dan in de westerse wereld, maar je komt ’t ook op de Nederlandse wegen vaak tegen.

Grijs, 12%

Audi R8 V10 Plus in het grijs

Daarmee bedoelen we alle mogelijke tinten grijs die dus niet onder de noemer zilvergrijs vallen. In Nederland natuurlijk dé leasekleur bij uitstek. In Europa en Amerika is de kleur zelfs populairder dan het hiervoor genoemde zilvergrijs. Elders in de wereld is het echter een minder vaak gekozen kleur.

Rood, 9%

Alfa Romeo Giulia, rood

De Italiaanse racekleur is vooral bestemd voor automobilisten die niet bang zijn voor wat aandacht op de weg. Feitelijk gezien de eerste echte kleur in dit lijstje, wat maar aangeeft dat het straatbeeld niet alleen in Nederland wat eentonig overkomt.

De hekkensluiters

De kleuren die het het minste doen zijn geel/goud en groen. Bij dat eerste kunnen we ons ergens iets voorstellen, al voorspellen we dat geel bezig is met een stevige opmars. Sinds de Cayman GT4 lusten we er wel pap van. Groen lijkt ondertussen ook bezig met een kleine revival. Mercedes bijvoorbeeld presenteerde de strakgetrokken A-klasse in deze kleur.

Eerdere lijstjes met populaire kleuren vind je HIER en DAAR.

Bron: Topspeed.com



67 reacties

Geel en groen eindigen onderaan? Dus er zijn meer roze auto’s dan gele?
Zwart is ook geen kleur.

OT: voorspelbare uitkomst, had niet anders verwacht.
@pikkie: wit en zwart zijn beiden geen kleuren. Anders hadden ze nadien geen ‘kleuren-tv’ hoeven uit te vinden.
@nasty: dat zeg ik toch ook schat
@pikkie: hij is ook nasty, pik
@nasty: slecht voorbeeld… Op een auto zitten subtractieve kleuren (CMY) en op een TV zitten additieve kleuren (RGB). Technisch is wit op je TV full color en zwart kleurloos terwijl met verf wit kleurloos is en zwart full color.
@bassx: jij hebt zeker kleurkunde gestudeerd 😎
@bassx: was maar om te lachen eh. K werk in n drukkerij dus hoeft me niks over kleuren te vertellen ;)
Wat is er met blauw gebeurd? Dacht dat dat toch wel ’n gewilde kleur was.
@9000cse: inderdaad, ik zie vaak bmw m varianten in het blauw! Fantastische kleur
@9000cse: blauw is ook geen kleur, dat is een toestand.
@marinepower: rood dan toch ook? Die toestand, eens per maand, waarin vrouwen zich “niet geweldig” voelen?
Heb (helaas) ook een zwarte, had liever rood of blauw gehad, maarja ben afhankelijk van de behouden keus van de leasrijdert. En juiste uitvoering en motor gaat bij mij voor de kleur dan.
Oei, oei, wat is de F40 schitterend in het wit!
Nu moet ik zeggen dat ik zwart en grijs niet altijd verkeerd vind. Je kunt het namelijk wel opfleuren met een paar fleurige accenten (zeker op een sportwagen). Leren bekleding in een mooie kleur en een paar opvallende remklauwen ziet er heel goed uit met een minder opvallende lak.
Desalniettemin zou ik juist altijd wel kiezen voor een kleurtje, maar dan het liefst in een rustiger tintje. Donkerblauw, donkerrood en donkergroen. Dat vind ik pas mooi. Toch een opvallende kleur, maar wel ingetogen chique.
En dan te bedenken dat wit vroeger een rampenkleur was. “Met een witte blijf je zitten!” was het motto, en het klopte ook, want wit was altijd erg lastig door te verkopen.

Er zijn weinig auto’s waarbij ik wit een mooie kleur vind (Championship White uitgezonderd, dat staat altijd op een Type-R ;-)). Daarbij was wit altijd de kleur voor schraapversies.

Zilvergrijs en grijs mag wel, maar kies dan wel een gewaagde interieurkleur.

Gelukkig is mat op zijn retour…
@gtwillem: Met name in het buitenland is wit altijd wel populair geweest, omdat het in Afrika, het Midden-Oosten, maar ook in bijv. Spanje een teken van succes, rijkdom en geluk is. Plus het feit dat de auto natuurlijk minder warmte opneemt.
@granlusso: vooral dat laatste: wit is een heel praktische kleur.

Ik bedoelde zelf eigenlijk voornamelijk hoe de trend in NL is omgeslagen.
@granlusso: slaat helemaal nergens op, in weer van 35 graden celcius scheelt het bij elkaar 1 of 2 graden.
@gwnbmw: ehm nee… Zwart VS wit of zilver scheelt in de volle zon zo’n 10graden na een uurtje.
@w0o0dy: ehh ja. wij reden in spanje met zo’n huurbarrel, een witte. vorige vakantie met onze eigen zwarte geweest. het is allebij een sauna, maakt helemaaal niks uit. en misschien scheelt het 5 graden? zoals je zag in het filmpje van de dokter die zichzelf opsluit in de auto kunnen de temperaturen oplopen tot 50 graden. of t nou 50 graden is 55 maakt dan ook geen reet meer uit daar, je moet bij allebij 10 minuten wachten voordat je er normaal in kan zitten.
@w0o0dy: in Californië moesten zwarte auto’s meer belasting afdragen ivm airco verbruik .. Is teruggedraaid omdat het een fabeltje bleek ..
@lincoln: wanneer was dit?
@gtwillem:Dat ”met een witte blijf je zitten” was alleen hier in Nederland verwacht ik. En dat zal nog steeds zo zijn. Feit dat wit de meest verkochte kleur is komt alleen maar door het klimaat wat op het grootste deel van de aarde s’zomers toch minder mild is dan hier
@asmulders: ik bedoelde met name de tendens qua wit in Nederland. Dat het de populairste kleur wereldwijd altijd is geweest verbaasd mij niet.

Maar dat het in Nederland van een gehate naar een gewilde kleur is gegaan, is toch opmerkelijk.
@gtwillem: I blame Apple…

Goede vriend van me is recent overgelopen naar de “darkside”.. 1e+2e Auto een geblazen Delta, een 75, x1-9, mini, Fiesta en toen ging het mis.. Een Octavia en nu Godbeterd een witte Passat… Maar hij wilde liever een paar opties dan 1800 euro oid aftikken op metallic.
Ik rij dan weliswaar ook een spaardiesel maar dan wel in een beetje een knalkleurtje.
@w0o0dy: jan de bouvrie deed daarvoor ook al zijn best. ;)
@gtwillem: hoewel ik echt honda-minded ben vind ik championship white (NH-0 voor de kenners) in real life toch wel tegenvallen. Het is niet spierwit, maar eerder met een lichtgele/beige schijn eroverheen.

Phoenix Yellow is dan weer wél lekker op een ek9 of dc2 :)
@nasty: Championship White is roomwit, niet spierwit. Ik vind die kleur wel wat hebben, maar dan moeten de wielen ook in dezelfde kleur zijn (zoals het standaard ook was).
@gtwillem: Wit op de Subaru kan wel neem ik aan? :P
@dutchdriftking: ik zou het zelf nooit kiezen, het was de combinatie van kilometers, repareerbare schade, bouwjaar en mat name prijs, waardoor kleur niet zo veel uit maakt. Ik had zelf liever een zilvergrijze of donkergrijze gehad. Makkelijker met schoonmaken en het valt minder op, alhoewel blauw met goud historisch correct is ;-).
@gtwillem: Een blauwe lijkt mij ook het beste. Het liefst toch de eerste generatie, en dan de coupe natuurlijk!
@dutchdriftking: En dan meteen een 22B-STI? Of een P1?
@gtwillem: Dat is een heel goeie, toch een P1 denk ik.
@dutchdriftking: de 22B is echt een zeldzaamheid. Ik zag laatst foto’s van eentje met Stance, toen ging ik een beetje dood van binnen. 😢
@awesome: serieus? Dat is inderdaad erg zonde. Een originele 22B is behoorlijk in waarde aan het stijgen. Daarbij was die Impreza helemaal perfect, wat kon je daar nog aan verbeteren? Maar ja… Sommige mensen…
@gtwillem: Naast de Civic vind ik een Renault Clio Estate en de DS 5 in het wit erg mooi.
Wit is wel degelijk een kleur? Het is volgens RGB 255, 255, 255 van elk van de drie hoofdkleuren. Zwart is er geen.
Idem voor CMYK, waar K voor zwart is omdat het niet kan gemaakt worden uit de hoofdkleuren. Tssss

Kan er nu iemand eens een auto in kleur kopen aub? Dank u. Beton en asfalt is al grijs genoeg
@BloodSeaker: waarom had je anders eerst de zwart-wit tv en daarna pas een kleuren tv?

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-zijn-zwart-en-wit-geen-kleuren (eerste resultaat van google, ik weet dat het van een kinderprogama is.)
Wit is by far de beste teint .. Voor de berlingo van een stukadoor ..
Ik ben zelf altijd gek geweest op gele auto`s. Ik heb er ooit ook een gehad. (Cinquecento Sporting, niet vooruit te trappen, en een dweil in de bochten, maar toch stiekem een hele goeie auto. draaide 8.000 tmp!) en ik zou graag nog een keer een S3 8L in het geel rijden. Op dit moment rijd ik groen, staat op weinig auto`s, maar op de VR is het top!
Wit vind ik de lelijkste autokleur. Zilvergrijs vind ik ook niet geweldig, ik vind het geen lelijke kleur maar het maakt veel auto’s saaier.

Maar goed sommige auto’s kunnen sommige kleuren beter hebben dan andere. En uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen mening.
Zolang mijn auto een donkere tint heeft vind ik het best. Een donkergroene Scenic gehad, nu een Mitnacht Blau Ford Focus.
Kleur is altijd iets persoonlijks, ik heb zelf twee blauwe wagens:

– Topaz blauw (BMW)
– Nogaro blauw (Audi)

In het verleden een Dakar gele E36 Coupe gehad en een Coupe B4 in Kingfisher blauw. Hou wel van een mooie kleur.
Wit op auto’s is nooit wit, echt wit is inderdaad geen kleur. Op een echt witte zouden alle lijnen wegvallen op de manier die ook op die zwart-gewrapte pluchen wagen te zien. Echt zwart zie je dan ook nooit op auto’s.
@pallas: Gadverjakkes wat een slecht geschreven comment heb ik geplaatst.

Overigens wel de onversneden waarheid.
@pallas: moet ik is een paar foto’s laten zien van echt zwarte auto’s?
@Pallas: wit op een VW transporter is echt wit. En zwart op een BMW 5 serie is voor begrafenisondernemers zwart genoeg.
Een jaar of zeventien terug besloot ik in al mijn onnozelheid dat er een nieuwe Lancia Ypsilon moest komen. In zijn klasse toen één van de weinige auto’s met een mooi afgewerkt interieur en de nodige luxe aan boord. De keus voor het interieur was nog niet zo moeilijk. Beige alcantara moest het worden met de middenconsole in chique notenwortelnephout.

Maar de keuze voor de carrosseriekleur was bijna net zo’n drama als de auto zelf later bleek te zijn. Lancia had voor de Ypsilon geloof ik een kleurenpalet van geloof ik ruim honderd kleuren. Uiteindelijk uit een stuk of vijftien kleuren rood-metallic voor Rosso Cottage gekozen. Een mooie donkerrode metallic kleur met een beetje bruin-oranje gloed. Die kleur was toen maar op één andere Ypsilon in Nederland geleverd, ben nooit dezelfde tegengekomen, dat is toch wel leuk.

Eigenlijk wel jammer dat zo weinig compacte auto’s in een leuke kleur gekocht worden, juist op dit soort auto’s staat een opvallende kleur vaak goed.
Geel = associatie met Lamborgini
Grijs = associatie met Audi
Rood= associatie met Ferarri & Seat
Wit = kinderlokker in bestelbusje
Spierwit is nog steeds 3x niks maar sommige parelmoerwitte zijn wel nice. Nissan 370Z in het wit zou ik gelijk nemen. Maar het ligt aan de auto. Vind vaak blauw (niet donker) en donkergrijs goed staan bij auto’s. Zilvergrijs is soms wel mooi, vooral ’s avonds met beetje licht erop. Komen de lijnen mooi uit.
Lekker donker groen, donker blauw of licht bruin zie ik het liefste, behalve bij een Saab, die moet geel of rood zijn!
Ik heb eigenlijk niets tegen een kek kleurtje! Gifgroen, felrood of licht blauw lijken mij geweldige kleuren voor een auto! Maarja, felle kleuren verminderen ook de inruilwaarde van een auto, wat voor veel mensen ook mee zal wegen.
Dat is wel te zien
Net als wit is ook zwart geen kleur.
Mijn kleurgeschiedenis:
Goud (beetje brons-goud)
Zilver
Blauw (zo’n beetje vlag-blauw)
Bordeaux-rood
Kliko-donkergrijs
Blauw (bijna dezelfde kleur als die andere)
Lichtblauw (maar lang niet babyblauw)
@mout: Oja, leuk, kleurgeschiedenissen delen ipv modelgeschiedenissen. Even denken hoor…

(Bloed)Rood
Zilvergrijs
Wit + roestplekken
Goud
Wit
Groen Metalisé
Oranje Metalisé (beetje donker)
Veelal de kleuren die geen meerprijs hebben die in dit lijstje staan.
@ghost: nee hoor. Die fabrikanten zijn niet dom. Het aantal kleuren zonder meerprijs is vaak nog maar 1 en ze kiezen heel bewust voor kleuren die je echt niet wilt hebben. Wit en rood uni-lak krijgen een mooie marketing naam en gewoon een meerprijs. Bij de Golf is de enige kleur zonder meerprijs een mengeling tussen muis en olifantgrijs, niet mat maar ook niet sprankelend. BMW biedt als standaardkleur op de 5 serie zwart aan waardoor de wagen er meteen goedkoop uitziet.
Lekker kleurrijk.
Meer appelgroene audi’s zijn nodig in t straatbeeld van nederland
Mijn vriendin rijdt een gele DS3. In mijn ogen een van de beste kleuren op die auto! Zo zie ik haar van veraf al aankomen als ze boodschappen heeft gedaan.
@ThomasBol: je bent nog verliefd zeker? Na een tijdje ben je juist blij als je de achterkant van de ds3 ziet.
Dat was wel te verwachten ja.
Zilvergrijs vind ik toch wel de meest saaie kleur voor een auto, hoop dat die tint ook wat minder te zien gaat worden met de tijd.
Hangt van het type auto af vind ik. Persoonlijk vind ik zwart een verschrikkelijke “kleur” & komt maar bij weinig auto’s goed tot z’n recht. Vind dat eigenlijk alleen maar passen bij de wat grotere sedans, daarbij staat het chique. Wit is naar mijn mening ’n “kleur” wat bij veel soorten auto’s past & daarbij komt ’t model ook ’t meeste tot z’n recht, omdat je bij lichtere kleuren zoals wit alle contouren/lijnen goed kan zien.
Mijn daily driver (Mazda 6 2.0 GT-M Hatchback) is helaas in saai zilvergrijs, omdat ik mijn auto’s altijd koop als de kop er net vanaf is & je niet al teveel keuze hebt qua kleuren. Mijn MX-5 heb ik nu in ’t geel, ’n kleur die bij sportieve auto’s hoort, naar mijn mening. Dat geel (nog) niet populair is in in Nederland kon ik aan den lijfe ondervinden, aangezien die nooit in Nederland in ’t geel is geleverd, althans de NB niet. Mijn MX-5 is dan ook geimporteerd uit Duitsland.
Dat geel zo laag scoort is niet zo verwonderlijk. Hoeveel volume-merken/-modellen hebben überhaupt geel als mogelijkheid? Ik kan er zo 1-2-3 maar één (merk) bedenken…en dan nog alleen voor de performance-uitvoeringen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).