Dit zijn de verschillen tussen de BMW X1 en X2

Auteur: , 40 Reacties

We nemen de twee modellen onder de loep.

Dit zijn de verschillen tussen de BMW X1 en X2

BMW lanceerde onlangs de nieuwe X2. Met dit model legt de Duitse autofabrikant de focus op de sportieve X1-koper. De X4 is immers het sportieve broertje van de X3 en de X6 is het sportieve broertje van de X5. In tegenstelling tot de X4 en X6, heeft de X2 echter bijna geen coupé-achtige vormen gekregen. In plaats daarvan koos BMW bij de X2 voor enkele invloeden van een hatchback. We nemen ze met je door. Let op: de bovenste foto laat de X2 zien, daaronder de X1.

X2
X1

Uiterlijke verschillen
De X2 is eenvoudig te onderscheiden van de X1 (rijtest hier). BMW heeft de X2 zelfs een geheel uniek ontwerp gegeven. Waar de X4 wat wegheeft van een baby-X6, is de X2 een model op zichzelf. De nieuwe SUV lijkt vooral een stuk speelser in vergelijking met de X1. De X2 staat lager en heeft een schuin aflopende daklijn. Het ziet er stoerder uit, maar langere mensen zullen liever achterin een X1 dan in een X2 plaatsnemen.

De nieren van de X2 zijn uitgesprokener en de grille is beduidend meer aanwezig. Van achteren heeft de X2 wat ‘Chinese’ trekjes. Het is in mijn ogen niet het meest geslaagde gedeelte van het ontwerp. De achterlichten zijn slanker vormgegeven in vergelijking met de X1. De kentekenplaat werd niet in het midden, maar onderin geplaatst. Die stay low filosofie werd tevens op de badges toegepast. Niets rechts, boven de achterlichten zoals bij de X1, maar onder de achterlichten. De aflopende daklijn is van achteren goed zichtbaar. Als je achter de X2 zou rijden kun je bijvoorbeeld de antenne beter zien dan bij een X1.

X2
X1

Let wel: de huidige X1 gaat alweer een aantal jaren mee. De opvolger zal vermoedelijk meer overeenkomsten krijgen met de nieuwe X2. Een geinige gimmick is de BMW-badge, verwerkt achter de C-stijl. Het logo is nu letterlijk van alle kanten te zien.

X2
X1

Techniek
Tijd om de cijfers er eens bij te pakken. De BMW X2 is 4.360 mm lang, 1.824 mm breed en 1.526 mm hoog. De X1 is 4.439 mm lang, 1.821 mm breed en 1.598 mm hoog. Qua formaten verschillen de twee modellen niet veel van elkaar. De X2 is vooral een stukje lager. Beide voertuigen hebben een gelijke wielbasis. Die mooie aflopende daklijn van de X2 kost ruimte. Met 470 liter bagageruimte heeft de nieuwe SUV 35 liter minder opbergruimte in vergelijking met de X1.

De X2 komt er als sDrive20i (192 pk), X2 xDrive20d (190 pk) of X2 xDrive25d (231 pk). Hetere varianten volgend ongetwijfeld in een later stadium. De X1 heeft een groter aanbod, variërend van een sDrive18i tot een xDrive25d. Vanzelfsprekend zijn er op dit moment meer motorvarianten voor de X1. De auto is dan ook al een tijdje op de markt.

De X1 kan sportiever worden aangekleed met een M-sportpakket. Bij de X2 kun je kiezen voor een M-Sport en M-Sport X. De ‘X’ heeft extra opvallende designelementen in de kleur Frozen Grey. Met deze pakketten is het tevens mogelijk om te upgraden naar 19-inch of zelfs 20-inch velgen. Standaard rolt de X2 op 17-inch wielen. Vink je ook het M-Sport pakket niet aan, dan is de nieuwe SUV een saaie verschijning.

X2
X1

Interieur
Hier zijn de verschillen een stuk minder. De klokken en het navigatiescherm in de X2 zijn gelijk aan de X1. In de X1 heb je nog wel het oude BMW-stuur. Daarnaast is de pook van de automaat anders. Over het algemeen zijn de verschillen te verwaarlozen.

Conclusie
De X2 is er voor de X1-koper die minder geeft om ruimte en meer geeft om looks. Met de X2 zitten achterpassagiers krapper en kun je minder spullen meenemen. Daarentegen oogt de X2 een stuk appetijtelijker. De X2-koper moet dan wel het M-Sport pakket aanvinken en kiezen voor de 19-inch wielen. Een gelikte X2 zal dan ook met een flink prijskaartje komen. Dat is nu nog koffiedik kijken, want de prijslijst volgt in een later stadium. Vanaf maart 2018 staat de nieuwe X2 bij de dealer.



40 reacties

Beide auto’s vind ik niet mooi. Aziatisch aandoende design. Doe mij maar een klassieke 3 of 5 serie sedan. Die hoge hokken kunnen mij gestolen worden…
@maxidyne: 100% eens. Een antwoord op een niet gestelde vraag. BMW is zijn toppositie als fabrikant van achterwielaangedreven sportieve auto’s volledig aan het verspelen. Ook de kwaliteit van deze nieuwe (als voorwielaangedreven) ontwikkelde MINI BMW’s laat veel te wensen over. Recent was hier op AutoBlog ook iets over te lezen (duurtest AutoBild met vernietigende conclusie). Hopelijk wordt de nieuwe BMW drie serie weer een stuk sportiever. Is altijd goed voor de concurrentie. Worden de auto’s in top D-segment (Mercedes, Jaguar, Alfa Romeo) alleen maar beter van.
@ibssr: Antwoord op een niet gestelde vraag? Dit segment verkoopt als een dolle. Ik heb ook liever een klassieke sedan (gruwel zelfs al van een station) maar ben waarschijnlijk niet de doelgroep.
@maxidyne: die X2 lijkt wel een Multipla, zo naast de X1 gezet. De X1 is… Tja, een modeverschijnsel. Hoog, suv edoch ‘stoer’ design, premium uitstraling, weinig praktisch nut. Die logo’s op de achterflanken zijn een soort schoonheidsvlekje?
Gatverdamme man. Krijg er spontane haaruitval van.
Wat is dat toch met BMW en Audi die logo’s plakken aan de achterruit en achterzijscherm. Bah.
@rachid: Uhm, dat deed BMW al bij de M1 en 3.0 CSL hoor. Maar je hebt gelijk, in deze tijd is het wat te showerig allemaal.
@venividivici: dat waren iconische sportieve auto´s, en nu brengen ze het terug op een SUV…
@rachid: anders zie je niet dat het een BMW is
Een X5 was gaaf maar al dat kleine spul erna vind het echt zes keer niX.
@thomasthomas: ik zie dat precies andersom. Die X5 straalt nog steeds iets uit van een stukje ego-compensatie.

Het meest opvallende aan de X2 is misschien wel het ontbreken van de Hofmeisterknik in de C-stijl.
Ik vind de X2 met het juiste pakket gewoon een leuke auto!
Net als de Jaguar E-pace heeft die X2 van die belachelijk smalle zij-ruiten. Is dat wat we sportief vinden tegenwoordig, niet naar buiten kunnen kijken?
De X1 is dan best wel netjes. Snap alleen niet waarom ie 15 duizend euro duurder moet zijn dan een Hyundai Tucson…
@Rob: omdat ‘premium’. Ik zou serieus een x1 overwegen als volgende auto maar je zit snel aan de 45-50k voor een beetje aangeklede X1 met viercilinder. Veel te duur voor best een kleine wagen want ruim kan je de x1 niet noemen
@Rob: Omdat niemand een Hyundai op de oprit wil.
@skinnybmw: ik zou niet weten waarom niet.
Ik hoop niet dat wanneer de aliens komen om te evalueren of wij al dan niet waardig zijn voor uitroeiing, deze twee gruwels het eerste zijn wat ze tegenkomen. Dat zou namelijk het einde betekenen van de mensheid. Toegegeven, er is wel vooruitgang tegenover wat BMW in het verleden heeft uitgespuwd imo. Er is dus hoop.
Ik kan geen chocolade van de tekst maken, als er straks een verwarde man wordt aanghouden die X1 en X2 schreeuwt weten jullie wie dat zal zijn.
De X3 is dit, de X5 is dat, de X4 is zus en de X1 is zo. het lijkt wel een vergelijkingstest van stierenzaad voor K.I.
Zo’n X2 is ook weer zo’n wijvenauto…en zeker in de Nederlandse lease schraap uitvoering gaat dit een erg lelijke kale auto worden op onze wegen.
Van al deze cross over hokken vind ik die Toyo verreweg de leukste.
Geen idee hoe dat ding heet. CHrv ofzo?
@desjonnies: Maar is zeer klein hoor. En aan die achterlichten kun je je aan snijden
Leuke wagens. 2-serie lijkt me wat te krap, maar ziet er wel vlotter uit.
Groetjes aan alle sedan-opa’s.
“…. ja jongen toen gingen de achterwielen draaien door zes cilinders en kon opa helemaal van den haag naar delft rijden op 5 liters benzine en kwam er een heel mooi broem broem geluid uit…”
@defl8:
wie wil er nu nog een 6 cilinder als je weet hoe het prachtig geroffel van een 3 cilinder klinkt.
Sedans zijn voor opa’s inderdaad wat is er nu nuttig aan een laag zwaartepunt en een betere wegligging en betere aërodynamica.
De E39 staat met betraande ogen in een hoekje.
Toch gek dat dat interieur er ouder uit ziet dan in de x1
geen hofmeister knik meer in de achteruit bij de X2…BMW vervloekt alles, op de duur gaan ook de nieren nog op de schop???
@Jantje_555: ja, komt eraan. Heb je het BMW nieuws van de IAA gevolgd.
Wel gaaf interieur van die x3, ik bedoel X1, ohnee X2. Jammer blijft dat toch dat alles hetzelfde is.
Dat zo’n X2 minder bagageruimte heeft dan de X1 vanwege het lagere dak zul je niemand over horen. Hoeveel mensen stouwen hem echt tot de nok vol? Ik heb liever een brede toegang en lage drempel.
Even een klein vraagje; dat BMW teken op de c-stijl doet mij aan een ander merk denken. Als in een merk dat dat al veel langer doet. Ik kan alleen niet op de naam komen… Snapt iemand wat ik bedoel en kan iemand mij vertellen welk merk ik bedoel? Alvast dank
@cars4all:
Neem aan, dat je Maserati bedoelt.
Hadden een X1 op vakantie, erg prettige auto. Zou zo’n X2 best willen.
Op de interieur verzorger/ster hebben ze een beetje gespaard… wat meer spirit bij het ”Armaturenbrett“ design zou niet slecht zijn 👀
In Duitsland vanaf €43.000.
Eigenlijk is de X2 de ware opvolger van de vorige X1. Dat was ook een cross-over met een wat meer gestrekt design. Vond ik stuk beter dan de huidige X1 die een standaard SUV design heeft waar je logo’s moet kijken of het geen Hyundai is. Daarom is de X2 ook welkom, die heeft veel meer karakter.
Ook na de tekst te hebben gelezen ontgaat mij de logica van de X2. Je kan hier toch geen nieuw publiek mee aantrekken die voor de X2 gaat, die anders de X1 hadden laten staan?
@jorden: jawel. De X1 is een behoorlijke lompe wagen, de X2 oogt veel vlotter.
Ziet er goed uit deze X2 ik zou hem verkiezen boven de X1 ..
X2 ziet er een stuk stylvoller uit dan de X1.. die doet wat lomp aan .
Maar mijn voorkeur in deze (prijs) klasse zou toch gaan naar de jaguar E-pace .
De X2 had eigenlijk de X1 moeten zijn. Door al die modellen, weet je tegenwoordig zelf niet meer waar je in rijdt.
Over smaak valt niet te twisten. Ik vindt de X2 mooi en grote kans dat ik hem kies als lease auto. Ik rijd nu een 420d coupe en had de intentie er weer een te bestellen volgend jaar. Maar ik vindt dit ook een erg geslaagde auto.
Een laag middenconsole in een BWM. Ziet. Er. Niet. Uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).