• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn Land Rovers aandrijflijnen van de toekomst

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 september 2015 om 11:42 – 14 Reacties

Afbeelding Dit zijn Land Rovers aandrijflijnen van de toekomstAfbeelding Dit zijn Land Rovers aandrijflijnen van de toekomstAfbeelding Dit zijn Land Rovers aandrijflijnen van de toekomstAfbeelding Dit zijn Land Rovers aandrijflijnen van de toekomst

Land Rover studies
Elke autofabrikant (behalve Rolls-Royce, Bentley en Lamborghini misschien) verklaart de oorlog aan de CO2-uitstoot, en ook Land Rover doet mee. Het presenteert 3 aandrijfconcepten: een hybride, een PHEV, en een volledig elektrische.

Concept-e MHEV (Evoque)

MHEV

De minst extreme vorm van elektrificering, in de vorm van een Mild Hybrid. Er is wel een accupakket maar geen stekker, net zoals bij de nieuwe Prius dus. In deze Evooque is het een driecilinder dieselmotor met 90 pk, die wordt geholpen door een 15 kW sterke elektromotor. Waar dit exemplaar bij BMW in de versnellingsbak zit kiest LaRo ervoor hem direct aan de krukas te koppelen.

Het elektrische systeem in de auto werkt op 48 volt in plaats van het gangbare 12V. Iets dat we o.a. bij Audi ook al zagen.

Concept-e PHEV (RR Sport)

PHEV

Dan de stekkerhybride. Een zware SUV met een stevig opgevoerde vierpitter (300 pk) en elektromotor (150 kW / 204 pk) gekoppeld aan achttrapsautomaat. Been there, done that. Took a picture. Flew back already.

Concept-e BEV (alleen aandrijflijn)

JLR BEV

Uit deze Land Rover Battery electric vehicle van de toekomst (die nog geen gestalte heeft gekregen) komen alleen madeliefjes en eenhoornscheten, geen CO2.

De volledig elektrische aandrijflijn bestaat uit een forse 70 kWh lithium-ionaccu die het sap levert, twee elektromotoren (85 kW voor en 145 kW achter) moeten voor de aandrijving zorgen. De sterkste elektromotor op de achteras heeft een tweetraps versnellingsbak.

Vanzelfsprekend zal ook concerngenoot Jaguar van de innovaties genieten, zodra (of ‘als’) ze doorgevoerd worden, maar voor de introductie ervan is het grotere Land Rover gekozen. Het komt allemaal wel een beetje plichtmatig over, maar laten we niet vergeten dat het relatief kleine JLR niet de middelen heeft die de echt grote jongens wel tot hun beschikking hebben.

Toekomstmuziek

Land Rover concretiseert de plannen verder geenszins, dus we moeten afwachten hoe lang het duurt tot ze het conceptstadium ontstijgen. Dat dit lange-termijnwerk is, lijkt evident: het concern richt de blik tot voorbij 2020, als de EU-regels ongetwijfeld nóg scherper worden.

Voor het onderzoekspoject wordt subsidie opgestreken en met flink wat externe partijen samengewerkt. JLR kiest ervoor de introductie niet op de IAA te doen, maar op het meer gespecialiseerde CENEX Low Carbon Vehicle-evenement.

Ook interessant!

  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Video: een Land Rover kan veel hebben, maar dit?
    Video: een Land Rover kan veel hebben, maar dit?
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, Hybride, Land Rover, plug-in, SUV, Techniek

Vorig bericht: « Volkswagen Golf GTI Clubsport met 265 pk is hier!
Volgend bericht: Russische kleuters breken uit opvang om Jaguar te kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    9 september 2015 om 11:48

    Het lichte tata-aluminium dat in alle Land Rovers en Jaguars zit combineert natuurlijk prima met de zware accu-pakketen die noodzakelijk zijn om elektrisch te rijden.

    Daarnaast, is elektrische, aandrijving ook ideaal voor het off-roaden met de Range Rovers, Maximaal koppel vanaf 0 rpm, het gewicht laag, en geen zuurstof toevoer benodigd

    Wel hoop ik dat men nog een beetje doet aan het vermogen van de elektro-aandrijving. Die is met 230PK zwakker dan de lichtste benzine aandrijving bij Land Rover en de meeste Jaguars.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      9 september 2015 om 12:14

      @martinus: correctie op mijzelf: het vol elektrisch vermogen is 230 Kw dus >300pk. Prima dus, ondanks milieuvriendelijkheid blijft Land Rover en Jaguar ook elektrisch ver verwijderd van de onvermogende klasse van bijvoorbeeld pauper skodaatjes.(Ja wie een RS!!!! Stickertje laat plakken op de octavia met net iets meer dan 200pk rijdt voor lul, dat is het wel willen..maar het vooral net niet zijn.)

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        9 september 2015 om 12:27

        @martinus: wat een totale onzin, een Auto van 40.000+ euro is met geen mogelijkheid ”pauper” te noemen. En met 200 PK en gewijzigd onderstel mag ergens best een speciale badge op.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          9 september 2015 om 12:48

          @knipperlichtje: Heel tof die +200pk en dat voorwielaangedreven onderstel onder de sedan of station. Maar RS!! is die auto gewoon niet. Wie hem koopt ipv de RS4/S4/M3/C-amg/FX-R bespaart minstens 20K maar koopt echt een veel mindere auto, die relatief ook eigenlijk een veel zwakkere sportieve inborst heeft. De Skoda is geen echte RS.. Ook naar vag maatstaven is jij niet sportief. Het is een auto die zich met de term RS veel dikker wilt voordoen dan hij is. Nogmaals, de motorisering is lichter dan de allerlichtste, allerkleinste en allerzwakste benzinemotor in de jaguar XF en hij heeft voorwielaandrijving, dan tof doen met een RS stickertje is eigenlijk jezelf voor lul zetten. Het wel willen zijn, maar het echt niet zijn.

          Login om te reageren
          • knipperlichtje zegt

            9 september 2015 om 13:03

            @martinus: hij is juist erg sportief, hij staat strakker afgesteld dan een 308 GT bijvoorbeeld. En hij is ook gewoon echt snel. Het enige wat nog mist is een sper voor als je echt los gaat, maar die is op de 230 PK versie standaard aanwezig. Om op basis van twee letters te concluderen dat dit een concurrent voor auto’s van meer dan een ton is vind ik veel te kort door de bocht.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            9 september 2015 om 13:08

            @martinus: appels, peren, en nog veel meer van dat soort kreten.

            Wat ik bedoel te zeggen is dat jij een en ander niet snapt.

            Login om te reageren
          • stephanotis zegt

            9 september 2015 om 13:55

            @martinus: Range Rover Sport “Special Vehicle (Operations) Racing”

            Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 september 2015 om 11:51

    Zodat je muisstil vanuit je LaRo kan jagen op het wild?

    Login om te reageren
  3. Griffin zegt

    9 september 2015 om 12:09

    Vanochtend nog op dicscovery, in een oude (januari 2915) aflevering van Fifth Gear => https://www.youtube.com/watch?v=gM9WwLso0vg presenteerde Vicky het prototype van een elektrieke Land Rover. Niet onaardig ding.

    Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    9 september 2015 om 12:32

    Ik vind 90 pk en 15 kW wel wat weinig voor een evoque, de elektromotor is dan standalone nauwelijks bruikbaar en de diesel gaat het ook moeilijk krijgen met zo’n relatief hoge en zware auto.

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    9 september 2015 om 13:23

    Ik weet er nog wel een paar die geen bal geven om die CO2 uitstoot hoor… Bugatti, Koenigsegg…

    Login om te reageren
  6. advandermeer zegt

    9 september 2015 om 13:24

    Als ze bij Landrover nog advies nodig hebben m.b.t. electricficatie, dan moeten ze maar eens bij deze gozerd langs: https://www.youtube.com/watch?v=lSV_46y6ufs

    Login om te reageren
  7. agera zegt

    9 september 2015 om 14:59

    Waneer komt de nieuwe defender nou?

    Login om te reageren
  8. smotsholle zegt

    9 september 2015 om 17:32

    Eenhoornscheten. Toevallig Mighty Car Mods gekeken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North