Volkswagen Golf GTI Clubsport met 265 pk is hier!

Auteur: , 55 Reacties

Werp een blik op het Nederlandse forenzenverkeer vol grauwe Golfjes die het goed doen in de bijtelling, en je zou haast vergeten dat er ook varianten zijn die begerenswaardig zijn. Zoals de GTI. Of nog beter: deze GTI Clubsport.

Het is de productieversie van de proefballon die eerder dit jaar in Wörthersee werd getoond. Waar de standaard GTI het met 220 pk moet stellen, peurt de GTI Clubsport 265 pk uit de 2.0-liter TSI. Daarbovenop is een boostfunctie toegevoegd. Door het gaspedaal volledig te vloeren (zeg maar: de rustpositie voor GTI-publiek) wordt het vermogen voor ongeveer 10 seconden verhoogd naar 290 pk. Ja, laten we niet doen alsof dat geen awesome functie is. Al is het alleen al omdat je er in 6.0 seconden meer naar de 100 sprint. Met de optionele DSG-bak is dat overigens 5,9 seconden.

De in Oryx White gespoten Golf GTI Clubsport heeft volgens Volkswagen een verbeterde aerodynamica, maar over onderstelaanpassingen laten ze zich niet uit. Wel weten we dat de top op 250 km/u ligt, en zowel de voor- en achterbumper, sideskirts, diffuser en de dakspoiler uniek zijn voor dit model. De GTI Clubsport onderscheid zich ook van plebs-GTI’tjes met donkere LED-achterlichten, grotere uitlaatpijpjes en een zwarte band tussen de voor- en achterwielen. Een subtiel hintje aan de eerste GTI uit ’76.

De Golf GTI Clubsport kun je zien op de IAA en is eind dit jaar te bestellen bij de Volkswagen-dealers. Dan is tevens de Nederlandse prijs bekend.



55 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Op zich een best gaaf ding om te zien, maar oei die spoiler!
@woutr87: die spoiler is om te doen alsof het een sportauto is. Ik verwacht dat die weinig de rijeigenschappen verbeterd. Zeker omdat de aandrijving gaat via de voorwielen.
@martinus: Wat is je punt, moet je alleen downforce hebben op aangedreven wielen? Ben je bang dat je bij hoge snelheden nog wielspin krijgt? Verwacht je dat niet-aangedreven wielen geen baat hebben bij meer neerwaartse druk in een bocht?
@Jochempie: rustig, rustig, misschien vindt ie hem alleen niet mooi…
@woutr87: Valt me beter mee dan die spoiler op die Merc A Motorsport editie…
Zo, dat was nodig om de concurrentie bij te blijven. Ziet er met al die details wel erg fraai uit. Eerste begerenswaardige golf sinds de 2 GTI voor mij.
Leuke auto! Eigenlijk zoals Volkswagen de GTI gewoon bedoeld heeft. En zoals Seat hem gewoon bouwt. (Leon Cupra 265).

Maar die naam is behoorlijk misleidend. Zeker als ik kijk naar de foto’s: geen rolkooi. Maar wel airco, Navi, stereo, achterbank. Daar is niet veel Club Sport aan. Dit is meer een Golf GTI ‘Plus’.
@gtwillem: Eigenlijk is het gewoon de auto die vanaf 2016 in de prijslijst moet staat ter ere van 40 jaar golf GTI. De zogenaamde 40 Jahre editie zoals ze dit ook met alle voorgaande modellen hebben gedaan. Mooi ding!
@dutchdriftking: het is zeker een leuk ding.

Maar twee dingen steken mij enorm:
1. Die naam. Club Sport. Dan verwacht ik een straatauto die op een trackday redelijk zijn mannetje staat. Dit is gewoon een heel luxe Golf met een paar paarden extra. Dus een Golf GTI ‘Lux’, ‘Exclusiv’, ‘Plus’, ‘Edition’ of ‘Anniversary’ allemaal prima. Maar geen Golf GTI Club Sport.
2. De prijs. Ik weet nu al dat ie hoog gaat worden. De vorige Editiona waren niet goedkoop. En dit is gewoon een Seat Leon Cupra 265. ik ben bang dat de Golf zo maar 7.5 mille duurder gaat worden.
@gtwillem: Eens, sowieso blijven de editie modellen duur. Ook tweedehands kosten ze altijd fors meer dan de gewone modellen. Maar in verhouding tot de Cupra is deze zowel qua interieur als extrieur een stuk mooier.Schaalstoelen, alcantara stuurwiel, dat soort werk. Dat zij ook gewoon dure opties.
@gtwillem:
is gewoon nameninflatie, “sport”, “RS”, “M”, “GTR”, allemaal met ac, elektrische stoelen, etc.
@super: dat kan ik begrijpen, maar met Club Sport was juist net die naam die daar niet voor gebruikt werd.

Bij Porsche was het ‘Club Sport’ pakket kuipstoelen, (halve) rolkooi, brandblusser, dodemansknop, vierpuntsgordels en stalen testikels. Dat is een Club Sport. Dit is een luxe GTI.
Jeej!…
Maar Seat peuter al constant 290pk uit dit blok… Ik snap dat ze met wat marketing geneuzel met cijfertjes verschillen willen laten zien, maar het lijkt me sterk dat VAG een tiental verschillende motoren gaat bouwen, zelfs software technisch.
@trustmeiamanengineer: maar dan is het in feite gewoon een golf R met voorwielaandrijving
@jamesbond007: ik denk dat deze kwa prijs goed richting de Golf R gaat. En dan heb ik toch liever die met 0-100 in 4.9 sec
Seat heeft dus nog steeds de betere deal in de showroom staan
Wat hebben die Duitsers toch met die 250km/u begrenzing? Iets in de wet ofzo?
@nasty: Dat is een afspraak met de overheid. Zolang hun de auto`s begrenzen op 250km/u, blijft de onbeperkte maximum snelheid gehandhaafd. Op steeds minder plekken, dat dan weer wel.
@dutchdriftking: dat staat er in principe los van. Om een enorme wedloop te voorkomen (en vervolgens inderdaad de overheid te alarmeren) heeft de industrie zelf al het akkoord bereikt alvorens de overheid druk ging uitoefenen, volgens mij.
@nasty: herenakkoord. Begin jaren 90 werden auto’s sneller en sneller. De E36 M3 3.0 liep 266 km/h en de 80 RS2 Avant 262k
/h. Dat werd en beetje te gek, dus hebben de fabrikanten afgesproken de auto’s te begrenzen op 250 km/h. Behalve Porsche natuurlijk… De R8 doet er niet aan omdat het feitelijk geen door Audi gebouwde is, maar door Quattro GmbH.
@gtwillem: in japan zijn de wagens begrensd op 180km/u. Iets vergelijkbaars daar?
@nasty: ja. Met een klein verschil. De 180 is opgelegd door de overheid. Net als de jarenlange regel dat Japanse auto’s niet meer dan 280pk mochten leveren.

De 250 van de Duitse fabrikanten is een zogenaamd herenakkoord. Ze hebben onderling de afspraak gemaakt, zonder oplegging van de overheid.
@gtwillem: Alleen hadden sommige auto`s stiekem iets meer vermogen in Japan. (Honda NSX stond als 280pk op kenteken en had naar ik meen zo`n 360pk)
@dutchdriftking: Je hebt wel en niet gelijk. Ja: Japanse auto’s leverden ondanks de opgelegde begrenzing som meer vermogen dan toegestaan. Echter, veel was dit nooit. Zeker bij de NSX. Eerste serie zat rond 273pk, dit werd later 280pk. De laatste facelift modellen hadden 295pk en de Type-R met geblueprinte motor 315pk ongeveer.

De Nissan Skyline GT-R modellen schenen rond de 300 (R32), 315 (R33) en 330-340 (R34) te zitten. De Supra RZ had in Europa en de VS al 330pk. De Mitsubishi Evo I-III zaten rond de 250-270, de Evo VI-VI tussen de 280 en 300. De VII tot IX zaten rond de 300-310. De 3000GT scheen wel flink boven de 300 te zitten, de laatste versie rond de 330pk. Mazda’s RX-7 met de JDM modellen precies op 280pk, terwijl de Nissan 300ZX dat met moeite haalde: de meeste zaten rond de 270 volgens mij.

Deze cijfers moet je vooral niet te nauw nemen: op de Japanse markt was het een komen en gaan van nieuwe en aparte modellen. Met allemaal weer een iets andere specificatie.
@gtwillem: aha duidelijk, weer wat geleerd. Deze loopt overigens wel er goed! http://www.autoweek.nl/video/3188/op-rollenbank-honda-nsx-t (is ook niet helemaal standaard meer)
@gtwillem: heeft het niet met de remmen te maken, die sterker en beter moeten zijn boven de 250 km/h?
@jobberns: technisch maakt het niet veel uit, een auto die 250 loopt kan ook wel 280 lopen zonder problemen. Het enige wat uitmaakt is de snelheidsindex van de banden, als je over de 270 gaat heb je banden met een Y-rating nodig.
@knipperlichtje: De luchtweerstand boven de 250km/u loopt kwadratisch op. het verschil 160km/u -200km/u is in luchtweerstand stukken kleiner dan 250km/u-270km/u, dus dat het puur een banden dingetje is klopt absoluut niet. Al vermoed ik dat de golf hier boven ook niet veel harder als 250km/u zou kunnen zonder begrenzer.
De eerste golf gti…met meer PK dan de aller lichtste en kleinste benzine motor die in een Jaguar te vinden is. Maar van lichtgewicht aluminium zal deze golf niet gemaakt zijn.
Zet maar voor de deur.
Hij is wel dik hoor, hebben!
Zelfs de VAG haters moeten dit toch wel een dik ding vinden?
@stfu: ik vind het een mooie auto inderdaad! Alleen dat logo vind ik niet zo mooi!:p
Verder ben ik geen hater maar ik vind volkswagen gewoon een saaie standaard keuze, net als opel trouwens.
@retsok: dik hoeft niet mooi te zijn, saai is het nog steeds wel, dat verhelp je niet met wat Tupperware
@stfu: inderdaad, een erg mooie auto. Mijn schoonmoeder heeft een golf6 gehad. Man, wat reed die wagen fijn!
Wauw… Ik ben om! Nu nog een zakje geld.
De voorbumper is echt gaaf
Even kijken waar ik mn witte petje gelaten heb…
@sanderm3: vergeet je bontkraag niet
@basjez: idd.. en dan hup!…..naar de Mac
@sanderm3: vergeet je hardstyle niet op maximaal volume te zetten!!
@jobberns: tegenwoordig draaien ze liever Lil kleine, of Bobbel geloof ik. Drank&drugs jonguh! (Blij dat ik geen kids heb).
Vermogen hebben andere merken al tijden, voorbumper doet me denken aan autostyle en achterspoiler vind ik overdreven. Not my cup of tea
Heftig! Nu nog wachten op de GTE Clubsport
Eindelijk weer een gti die ook een gti uitstraling heeft! Zullen ze het eindelijk door hebben? Alleen een rood grilletje heeft het niet meer. Super gave bumpers! En dat spoiler mag er ook wel zijn.
De inlaten aan de zijkant van de voorbumper zijn net zo nep en nutteloos als op mijn polo r wrc. Toch jammer.
Volkswagen doet het gaat de laatste tijd!
Jaaaa hij is fijn👌
Goed*
Komt die ook in een 5 deurs?
Leuke fotoshop: een VAG met draaiende wielen, of rolt die van een helling af. Die zwarte dingen in de voorbumper, zijn dat oliebussen houders?
Steeds vaker is er een ‘overboost’ functie die een paar seconden extra pk’s levert. Ik vraag me altijd af wat je daar van merkt, hoe lang het duurt en hoe vaak dat kan. En dan natuurlijk de hamvraag: Kunnen die extra pk’s niet gewoon altijd?
Maar de mazda mps heeft ook 260 pk op z’n voorwielen!
Doe mijn 4.9 seconden naar de 100 met mijn R. Hou niet van piepende voor bandjes.
Te veel vermogen voor FWD, doe mij maar de Golf R of een S3

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).