Elke autofabrikant (behalve Rolls-Royce, Bentley en Lamborghini misschien) verklaart de oorlog aan de CO2-uitstoot, en ook Land Rover doet mee. Het presenteert 3 aandrijfconcepten: een hybride, een PHEV, en een volledig elektrische.
Concept-e MHEV (Evoque)
De minst extreme vorm van elektrificering, in de vorm van een Mild Hybrid. Er is wel een accupakket maar geen stekker, net zoals bij de nieuwe Prius dus. In deze Evooque is het een driecilinder dieselmotor met 90 pk, die wordt geholpen door een 15 kW sterke elektromotor. Waar dit exemplaar bij BMW in de versnellingsbak zit kiest LaRo ervoor hem direct aan de krukas te koppelen.
Het elektrische systeem in de auto werkt op 48 volt in plaats van het gangbare 12V. Iets dat we o.a. bij Audi ook al zagen.
Concept-e PHEV (RR Sport)
Dan de stekkerhybride. Een zware SUV met een stevig opgevoerde vierpitter (300 pk) en elektromotor (150 kW / 204 pk) gekoppeld aan achttrapsautomaat. Been there, done that. Took a picture. Flew back already.
Concept-e BEV (alleen aandrijflijn)
Uit deze Land Rover Battery electric vehicle van de toekomst (die nog geen gestalte heeft gekregen) komen alleen madeliefjes en eenhoornscheten, geen CO2.
De volledig elektrische aandrijflijn bestaat uit een forse 70 kWh lithium-ionaccu die het sap levert, twee elektromotoren (85 kW voor en 145 kW achter) moeten voor de aandrijving zorgen. De sterkste elektromotor op de achteras heeft een tweetraps versnellingsbak.
Vanzelfsprekend zal ook concerngenoot Jaguar van de innovaties genieten, zodra (of ‘als’) ze doorgevoerd worden, maar voor de introductie ervan is het grotere Land Rover gekozen. Het komt allemaal wel een beetje plichtmatig over, maar laten we niet vergeten dat het relatief kleine JLR niet de middelen heeft die de echt grote jongens wel tot hun beschikking hebben.
Toekomstmuziek
Land Rover concretiseert de plannen verder geenszins, dus we moeten afwachten hoe lang het duurt tot ze het conceptstadium ontstijgen. Dat dit lange-termijnwerk is, lijkt evident: het concern richt de blik tot voorbij 2020, als de EU-regels ongetwijfeld nóg scherper worden.
Voor het onderzoekspoject wordt subsidie opgestreken en met flink wat externe partijen samengewerkt. JLR kiest ervoor de introductie niet op de IAA te doen, maar op het meer gespecialiseerde CENEX Low Carbon Vehicle-evenement.
martinus zegt
Het lichte tata-aluminium dat in alle Land Rovers en Jaguars zit combineert natuurlijk prima met de zware accu-pakketen die noodzakelijk zijn om elektrisch te rijden.
Daarnaast, is elektrische, aandrijving ook ideaal voor het off-roaden met de Range Rovers, Maximaal koppel vanaf 0 rpm, het gewicht laag, en geen zuurstof toevoer benodigd
Wel hoop ik dat men nog een beetje doet aan het vermogen van de elektro-aandrijving. Die is met 230PK zwakker dan de lichtste benzine aandrijving bij Land Rover en de meeste Jaguars.
martinus zegt
@martinus: correctie op mijzelf: het vol elektrisch vermogen is 230 Kw dus >300pk. Prima dus, ondanks milieuvriendelijkheid blijft Land Rover en Jaguar ook elektrisch ver verwijderd van de onvermogende klasse van bijvoorbeeld pauper skodaatjes.(Ja wie een RS!!!! Stickertje laat plakken op de octavia met net iets meer dan 200pk rijdt voor lul, dat is het wel willen..maar het vooral net niet zijn.)
knipperlichtje zegt
@martinus: wat een totale onzin, een Auto van 40.000+ euro is met geen mogelijkheid ”pauper” te noemen. En met 200 PK en gewijzigd onderstel mag ergens best een speciale badge op.
martinus zegt
@knipperlichtje: Heel tof die +200pk en dat voorwielaangedreven onderstel onder de sedan of station. Maar RS!! is die auto gewoon niet. Wie hem koopt ipv de RS4/S4/M3/C-amg/FX-R bespaart minstens 20K maar koopt echt een veel mindere auto, die relatief ook eigenlijk een veel zwakkere sportieve inborst heeft. De Skoda is geen echte RS.. Ook naar vag maatstaven is jij niet sportief. Het is een auto die zich met de term RS veel dikker wilt voordoen dan hij is. Nogmaals, de motorisering is lichter dan de allerlichtste, allerkleinste en allerzwakste benzinemotor in de jaguar XF en hij heeft voorwielaandrijving, dan tof doen met een RS stickertje is eigenlijk jezelf voor lul zetten. Het wel willen zijn, maar het echt niet zijn.
knipperlichtje zegt
@martinus: hij is juist erg sportief, hij staat strakker afgesteld dan een 308 GT bijvoorbeeld. En hij is ook gewoon echt snel. Het enige wat nog mist is een sper voor als je echt los gaat, maar die is op de 230 PK versie standaard aanwezig. Om op basis van twee letters te concluderen dat dit een concurrent voor auto’s van meer dan een ton is vind ik veel te kort door de bocht.
lekbak zegt
@martinus: appels, peren, en nog veel meer van dat soort kreten.
Wat ik bedoel te zeggen is dat jij een en ander niet snapt.
stephanotis zegt
@martinus: Range Rover Sport “Special Vehicle (Operations) Racing”
Dutchdriftking zegt
Zodat je muisstil vanuit je LaRo kan jagen op het wild?
Griffin zegt
Vanochtend nog op dicscovery, in een oude (januari 2915) aflevering van Fifth Gear => https://www.youtube.com/watch?v=gM9WwLso0vg presenteerde Vicky het prototype van een elektrieke Land Rover. Niet onaardig ding.
knipperlichtje zegt
Ik vind 90 pk en 15 kW wel wat weinig voor een evoque, de elektromotor is dan standalone nauwelijks bruikbaar en de diesel gaat het ook moeilijk krijgen met zo’n relatief hoge en zware auto.
potver7 zegt
Ik weet er nog wel een paar die geen bal geven om die CO2 uitstoot hoor… Bugatti, Koenigsegg…
advandermeer zegt
Als ze bij Landrover nog advies nodig hebben m.b.t. electricficatie, dan moeten ze maar eens bij deze gozerd langs: https://www.youtube.com/watch?v=lSV_46y6ufs
agera zegt
Waneer komt de nieuwe defender nou?
smotsholle zegt
Eenhoornscheten. Toevallig Mighty Car Mods gekeken?