Dodge Viper: de dorstigste kooptip van Nederland?

Auteur: , 82 Reacties

Of het een kooptip is valt nog te bezien, maar haal in ieder geval je portemonnee tevoorschijn.

Een vrachtwagen rijdt ongeveer 1 op 3, 1 op 2. Dat zijn dieselmotoren die een gigantische hoeveelheid gewicht moeten voorttrekken. De 8.0 liter V10 van deze Viper RT/10 Cabrio hoeft weliswaar geen tonnen mee te zeulen (slechts 1567 kg), maar valt toch in de categorie grootverbruikers. Sta er dan ook niet van te kijken als je tijdens een trackday of een bezichtiging van de autobahn een verbruik haalt wat niet ver af ligt van een truckert. En dan niet zozeer de te versmaden broodjes bal per uurrit, maar meer de opgeslokte liters benzine per kilometer.

Dat gezegd hebbende, is het misschien wel helemaal geen gekke keus, zo’n Viper. Ja, de panelgaps zijn groot genoeg om vluchtelingen in te verbergen, en ja, het gebruik van plastic zal hoger liggen dan bij de gemiddelde American Housewife, maar dat is niet erg. Het gaat om het gevoel. Wat wel erg is, zijn de sidepipes. Deze zitten er dankzij strenge regulaties in Nederland namelijk enkel nog voor de sier. Daarom zitten er nu twee hele lelijke broodtrommel achtige uitstulpsels aan de achterkant. De cleane omhooggevallen kont van de Viper wordt daarmee wat mij betreft behoorlijk teniet gedaan, maar goed.

Mocht je al het bovenstaande klinkklare kul vinden, dan is er goed nieuws, want voor ongeveer 40.000 piek is ‘ie van jou. Dan heb je dus een handgeschakelde, 395 pk tellende, fantastisch klinkende, dakloze emotiekar. En al dat, met slecht 30.000 km ervaring. Niet slecht. Kopen dus?



82 reacties

mijn droomauto! jum jum
@sjeppie156: met jou kan ik praten! Dit is mn droom auto sinds ik een klein jochie was!
Vreselijk lelijk, maar toch wel gaaf.
Wat heeft zo’n Viper toch een tijdloos design, hij ziet er tegenwoordig (zowel van binnen als van buiten) nog steeds modern uit.
@dikdraak: ik weet niet in welke tijd jij leeft ?
@TimD: Zet dit naast een willekeurige andere auto uit de vroege jaren ’90 en je snapt wat ik bedoel.
@dikdraak:
Velen hadden zo’n biodesign en verouderen dus best goed. Denk bijvoorbeeld ook aan de RX-7.
@timd: in de verleden tijd waarschijnlijk..
@dikdraak: Je maakt een grapje, hoop ik?
@dikdraak: Volkomen met je eens. Alleen moet ik wel altijd lachen om de tellers achter het stuur. Vanwege de positionering zijn ze niet altijd goed leesbaar.
@dikdraak: lol van binnen absoluut niet. Van buiten wat meer tijdloos.
@chiron: Vergelijk dit met een willekeurig ander interieur uit de vroege jaren ’90 en je ziet wat ik bedoel.
@dikdraak: steen!
Doet me zo terug denken aan de serie viper… Nostalgie! Wat een bak!
Ik vind deze wel mooi. Erg apart model. Nutty professor reed erin.
Superdik!
Wat afschuwelijk die uitlaten achter! Wist niet dat het per se moest. Dit was toch wel een hele vette bak vroeger. Maar in deze setting een beetje als een Mustang met standaard wieltjes: wat te soft.
Zo beter:
https://c1.staticflickr.com/9/8283/7545424130_caa7b505df_b.jpg
@stfu: Waarom mag dat eigenlijk niet, wel raar…
@pomoek:
Iets met verbrande benen bij het uitstappen…
@StijnB: Maar Amerikanen dragen altijd Bermuda’s dan zouden ze toch onder de brandwonden zitten? http://cdn.onlyinyourstate.com/wp-content/uploads/2015/04/shorts-snow.jpg
@pomoek: aan de rechterzijde (stoepkant) kunnen langslopende mensen zich verbranden. Dat is de reden..
@draadloos: toch vreemd, een g-klasse heeft toch ook sidepipes?
@ghost: een g klasse staat wat hoger. Kan je kleine kinders recht in het gezicht branden. Dat vind de staat dan wel aanvaardbaar… ( al die k*t regeltjes toch)
@stfu: Absoluut dikke porno, wat een bak zeg! Ik kon deze ook erg waarderen.
@viezefreddyw: Bij die hebben ze het sidepipeprobleem toch een stuk beter aangepakt dan bij die rode uit het artikel. Het is nog steeds niet zo tof als sidepipes, maar hier zou ik nog wel mee kunnen leven.
@stfu: Die uitlaten zou ik er lekker onder weglaten. De uitlaat lekker achter de bumper laten zitten ipv deze ugly oplossing.
@rikus: mijn idee.
@stfu: precies er op dat kenteken staat! DAYUUM
@stfu: ik zou me daar niet te veel van aantrekken en alleen bij de keuring het even installeren. Welke wout weet dit nou en gaat je daar voor aanhouden?
@stfu: inderdaad hey, het lijkt er wel een pedaalemmer! :)
Deze variant van Viper is gemaakt samen met Chrysler en niet met Dodge!
Ik vind het een afschuwelijk ding en zou er geen geld aan uitgeven. Voor de liefhebbers is het een schoon exemplaar natuurlijk…
Lijkt een beetje op mijn Volvo. Flink blok en relatief weinig vermogen. Zal denk wel zonder al te veel problemen een paar ton aan mijlen mee gaan.
@kennone: Blok is inderdaad onverwoestbaar en lekker lui (100pk per 2L), maar de rest van de auto is helaas niet zo bulletproof als je Volvo …
Ik heb altijd het idee dat het design van de MX-5 NB geïnspireerd is op de Viper..

http://s22.postimg.org/cy61tcp4h/viper_vs_mx5_558f45b862607.jpg

Dachten zij bij Carthrottle ook, daar kwam het plaatje vandaan.
@Jochempie: Nette bronvermelding! +-je erbij!
@pomoek: Niet doorgelinkt uiteraard.
Als Gts vind ik hem dan toch een stuk mooier, nooit een fan geweest van deze velgen, ze doen echt afbreuk aan het design van de wagen als je het mij vraagt.
wat nou geen sitepipes, en wel brandstof accijns?K*T NL! mooie auto met V10!!!!!!!!!!
@sracert: Als het je niet bevalt mag je gaan natuurlijk.
@Jochempie: populistisch geneuzel. Jij slikt zeker alles als zoete koek
@mopar: ironisch, jij hapt net zo hard ;)
Waarom zijn die sidepipes niet toegestaan? Is voor een MB McLaren SLR toch ook geen enkel probleem?
@toempf: ik denk dat sidepipes per se niet zo’n probleem zijn, een kokendhete stalen pijn aan beide zijdes van de auto zijn ze wat minder blij mee gok ik zo.
@lambo4all: Die van een Donkervoort kunnen ook behoorlijk heet zijn kan ik je vertellen….
@lambo4all: dat is ook een beetje dubbel, op een motor heb je ze wel
@janmetdelangeachternaam: Als het goed is draag je, als je op een motor zit, een volledig beschermend pak, dus je benen verbranden aan de uitlaat zal een stukje lastiger zijn.
@toempf:
Bij de SLR komen die uit voor de deur…
Bij de USA Viper zou je bij het uitstappen je benen kunnen verbranden…
Blijft geweldig de Viper! Alleen dan liever in het donkerblauwe GTS met de witte striping! http://www.flemingsultimategarage.com/galleria_images/2062/2062_main_f.jpg
@roberto: dat wilde ik net typen..
Gaaf blok, maar wat een afgrijselijke wagen zeg!
@joostvis: Prima, neem jij het blok, neem ik de wagen.
Mik ik er wel iets in met neer dan 50pk/liter.
@gregorius: Of je koopt een Hennessey HPE650 kit voor een paar rooitjes. 650 NA pk’s en bijna 1000Nm. En het blijft nog heel ook!
@E34M5Touring: Of je koopt gewoon een Roots Supercharger en je laat die Hennessey troep weg; goedkoper en stukken betrouwbaarder …
Apk 8 februari 2012, staat al even stil dus.
Darudee
Apk uit 2012…. Wie durft het aan?!

Een keertje in zo’n Viper mee mogen rijden. Wat een geluid en wat een geweld! Blijft een vet ding en respect voor degene die hem op de Nederlandse wegen houdt. Letterlijk en figuurlijk!
1 op 3 lukt me ook nog wel met een BMW 3 liter blok tijdens een trackday, daar is geen 8 liter V10 voor nodig. Als je tijdens “rustig” rijden bij die waardes in de buurt komt is het wel een ander verhaal natuurlijk.
Gave bak toch eigenlijk.
Maar Autovisie haalde laatst ook 1op3 met de nieuwe Focus RS. En dat is een 4 cilinder…
Als je dit in Nederland durft te rijden heb je of schijt aan alles en iedereen of een bord voor je kop. Toevallig had een man bij mijn ouders in de straat er een, rood met witte strepen. Klinkt wel goed, zo’n Viper maar veel meer ‘Dinky Toy’, ‘Matchbox’ en ‘Hot Wheels’ word het niet. Als kind vond ik het ge-wel-dig maar nu weet ik wel beter.

Dezelfde man had trouwens ook nog een Corvette C4 en een Nissan 300ZX, allemaal in het rood. Best leuke verzameling!
Ultieme middelvinger naar het milieu
Ik heb mogen rijden met een exemplaar wat destijds in consignatie stond bij H.A.I. Die had overigens gewoon side pipes (zat bijna geen normale verf meer op de dorpels). Ongelofelijk indrukwekkend apparaat. Rijdt niet super maar wel heel hard. En die panelgaps en bulten plastic, dit ding is ontworpen en gebouwd door nog geen 10 man geloof ik. Als ‘geintje’. En toen wou iedereen er ineens een hebben. De eerste series hebben niet eens zijruiten of een dak bijvoorbeeld. Die rits ruitjes en veredelde paraplu kwamen pas een paar jaar later.
@E34M5Touring: Hier zitten plexiglazen inzetstukken in en een hardtop… de verkoper waar ik was wist niet eens te vertellen of de originele raampjes en dak er überhaupt bij waren.
Stiekem gewoon een enorme jeugdheld!
Plasticfantastic, maar toch wel een hebbedingetje hè.. manmanman!
Eerste wat ik zou doen is de sidepipes in ere herstellen, en dan met een klep omleiden naar de achter uitlaten indien nodig. Meteen ook die lelijke sierstukken er af en naar beneden gerichte pijp achter de bumper maken!
Niet te koop? Geen marktplaats?
Over auto’s die slecht oud geworden zijn … gatver wat waren de 90’s toch iets droevig qua design
@Hupke:
Hupke toch! Je bent zelf zo’n ’90s design, want van 31-10-1991 ! Vind je nou van jezelf ook niet dat je iets droevigs bent?
Plaats in vredesnaam de dingen in hun tijd. Toen was een Viper een extreme exoot! Klote wegligging, maar extreme power. Mjah! Beide al ruim 25 jaar oud……………. Oud, hè?
@9000cse:

Dat maakt het design er niet mooier op, de 90’s waren in de 90’s al bedenkelijk maar als je vandaag de dag terugdenkt aan zulke taferelen word je er toch niet goed van:

http://img.youtube.com/vi/PSo_8gqzmNA/mqdefault.jpg
Geweldig! Jeugdsentiment. Ik had er een poster van :)
Een driespaak velg is eigenlijk altijd fout maar naar mijn mening is dit de enige auto die een driespaak kan hebben.
LPG erin (55 cent per liter) en gewoon genieten.
Toupetje goed vastplakken, anders doorsparen voor een nieuwere dicht versie 😊
Ik heb nooit geweten dat de sidepipes bij de Viper in Nederland niet gebruikt mochten worden. Oké, je kunt je benen eraan verbanden, maar dat weet je als je zo’n auto koopt. En als je zo redeneert moet je motoren en Donkervoorts ook verbieden.

Overigens heb ik ook nooit geweten dat de ramen bij deze wagen in zijn geheel eruit geklikt moesten worden. Ik dacht altijd dat net als bij andere targa’s en t-top’s gewoon alleen het dakje uitneembaar was en de ruiten omhoog en omlaag konden zoals bij de meeste gewone auto’s.
Droomwagen! Waarom heb ik er nou nooit eentje gezien?
@toyotafortuner: sidepipes mag in nederland.
Verbruik is zo hoog omdat blok oorspronkelijk uit vrachtwagen komt.. Iets aangepast en zo in de viper gelepeld.. Ghe
Koop dan een C5 van 2000. Wat minder pk maar een heel stuk zuiniger.
Deze verscheen enkele maanden geleden op nog geen 2 km bij mij vandaan in een Opel showroom.

Omdat t n droom is die nog altijd ingevuld moet worden natuurlijk gaan kijken….
Prijstechnisch kan ik er naast zitten, maar voor wat ik gezien heb had ik nooit zoveel geld neergeteld als er gevraagd werd.
De sidepipes zijn op enig moment gebruikt, want de sidesills zijn zichtbaar overgespoten.
En zo zijn er nog wat dingetjes, inclusief de broodtrommels ;).

Vervolgens lijkt ie vanuit de Opel garage doorverkocht aan de volgende handelaar… die er weer x euro bij op heeft gezet.

En, zo lijkt deze Viper al een paar jaar door NL te toeren.

Ach ja, zo genieten we er allemaal n keer van.
Hier in mijn durp rijdt exact dezelfde rond. De man is, samen met zijn broer, nogal gek van exoten. Naast deze rode Viper heeft hij ook nog een Hummer en een buitengewone Unimog. Dat laatste ding is zo extreem hoog, dat ik niet zou weten hoe ik ooit in die cabine zou kunnen komen. De banden alleen al zijn hoger dan ik lang ben. (1.83m) Óók staat er nog een nieuwe, zwarte Chevy Camaro SS op de oprit!
Heerlijk toch om in een Limburgs dorp te kunnen wonen, waarin misschien wel meer exoten rondrijden dan in heel de “rijke” randstad? Naast de hierboven genoemde auto’s rijdt er namelijk nog véél meer begeerlijks rond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).