Dit zijn de 14 vetste uitlaatsystemen, af fabriek

Auteur: , 97 Reacties

Soms leveren designers briljante kunstwerken af. Deze fabrikanten wisten een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de auto, om te toveren in een sexy stukje techniek.

Uitlaat

Door de jaren heen is de uitlaat een steeds belangrijker dingetje geworden voor het uiteindelijke design van een auto. Een mooi sierstuk, of een verstopt exemplaar. We hebben het allemaal voorbij zien komen. De laatste tijd is het een trend onder de fabrikanten om je ogen te bedonderen met een nep sierstuk. De echte uitlaat zit erin verstopt of zit zelfs op een hele andere plek.

In het onderstaande overzicht zien we wél het echte werk. Stuk voor stuk pareltjes op het gebied van design, of ze zijn gewoon simpelweg bijzonder te noemen. U weet de reaguurderssectie te vinden voor al uw aanvullingen. Wij trappen af!

Pagani Zonda
Pagani Zonda F
Een kleine glimp van deze uitlaatconstructie op je netvlies en iedere petrolhead weet dat ‘ie met de Zonda te maken heeft. Een iconische stukje Italiaans design op z’n best.

McLaren P1 GTR
P1 GTR
Net even een tandje extremer als de reguliere P1. De twee orkestrale pijpen branden nog net niet je tepels eraf wanneer het gas erop gaat.

Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder
Nog een modern stukje piece of engineering. De gemiddelde voorbijganger vraagt zich af of de 918 überhaupt uitlaten heeft. Porsche heeft ze in ieder geval goed weten te verstoppen.

Lexus LFA
Lexus LFA
Nog een icoon met een heel bekend staaltje uitlaat-design. Hij was niet de allersnelste, maar wist wel iedereen te verbazen.

Lexus IS-F
Lexus IS-F
De LFA was niet de enige bijzondere Lexus op het gebied van de uitlaat. De IS-F had een uitlaatconstructie die we in een soortgelijke vorm ook later terugzagen bij de Ferrari California. Love it or hate it.

Lamborghini Aventador SV
Lamborghini Aventador SV
Om ook maar enige vorm van subtiliteit de nek om te draaien koos Lamborghini voor vier ‘blote’ uitlaten op rij. Niet erg creatief, maar wel opvallend.

Renault Clio V6
Renault Clio V6
Spot de twee kenmerkende pijpjes en je weet meteen met welke bijzonder hot hatch je te maken hebt.

Ferrari F40
Ferrari F40
Opnieuw een supercar met een typisch kenmerk. Heeft geen verdere uitleg nodig.

Dodge Viper
Dodge Viper
Koning van de sidepipes op sportauto gebied. Helpt met het produceren van een heerlijke V10-huil.

Opel Speedster
Opel Speedster
Hoort zeker thuis in dit rijtje. Een leuke designtaal die de auto extra speels doet ogen.

Ford GT
Ford GT
Ford geeft de auto een insectenlook. Fungeert tevens als glasbak.

TVR Sagaris
TVR Sagaris
Fantastisch Brits apparaat met dito design. Rijdt alleen zeer listig in de regen door het gebrek aan hulpsystemen.

Koenigsegg Regera
Regera
Een ovalen blaffer ja, maar de echte uitlaten zijn gepositioneerd langs de vinnen van de diffuser. Hiermee toont Koenigsegg een andere designtaal die we nog niet eerder hadden gezien. Dat ovalen gat zit er om de warmte van de elektromotoren af te voeren. Vet!

Mercedes SLR McLaren
SLR McLaren
Hekkensluiter van ons lijstje is de SLR McLaren met de eveneens bijzondere sidepipes. Dat sound!



97 reacties

Aventador
Zijn fijne pijpjes
Ik ben een beetje uitgelaten na het lezen van dit lijstje
@wimco: Gelukkig was de titel dan niet, de 14 vetste pijpen..
@mikkeloentje: je bedoelt jammer?
Als je heel veel van die gecentreerde uitlaatpijpjes achter elkaar ziet,
Dan krijg je toch een soort van anale fixatie die niet gebruikelijk is, die uitlaten beginnen dan een beetje te lijken op poepertjes..

Heeft iemand dit ook? Of moet ik een dokter bellen?
@martinus: bel maar een dokter
@martinus: bellen maar!
@martinus: het is toch ook waar de afvalstoffen van het “voedsel” uit ontsnappen, na verbranding? Zoveel anders is het niet dan een spijsverteringssysteem ;)
-edit: Thx! Heb het er even bijgezet-
Jammer dat er geen geluidsfragmenten bij zitten..
@LJ: precies, en dan moet de nissan 350Z/Infinity FX35 bovenaan
http://blackidautomotive.com/wp-content/uploads/2015/11/6.jpg
@naamloos3: Die kelk-vormige uitlaten van de stingray doen me steeds denken aan de inlaatkelken van klassieke race-auto’s. Zelfde vorm, alleen precies aan het andere uiteinde van het verbrandingssysteem bevestigd.
Ik wilde zeggen: “de Ford GT90”, maar dat was een conceptcar natuurlijk.
Dat was toch één van de vetste auto’s van Need For Speed 2 (1997)

http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/GT90_Concept/Ford-GT90-Concept-05.jpg
Dan vraag ik mij af; “Waarom zie ik de uitlaatpijpen van de Corvette er niet tussen staan?” Naar mijn mening de vetste!
@lazia: amen!
@lazia: de Vette-ste
Ik mis toch echt de Ferrari California in dit rijtje….
@willempieee: Hij wordt genoemd
Sidepipes all the way!
De morgan 3 wheeler en shelby cobra horen ook bij dit rijtje in mijn mening!
@daantjeds: amen voor de Cobra!!
Die uitlaten van de IS-F die genoemd worden zijn toch nep? Hij heeft er maar 2 en de andere 2 zijn voor de show. Wat betreft de Aventador SV. Ik vind de pijp op een normale Aventador er beter uitzien.

Zoals hier:
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/lamborghini-aventador-17_0.jpg?itok=5MMiAHf9

En ondanks de auto waar ze aanhangen. Maar deze ver achter de auto uitstekende pijpjes kan ik ook wel waarderen.
http://img.2dehands.be/f/normal/275010183_1-vw-kever-1200-van-1963.jpg
@kilum: De IS-F heeft wel vier uitlaten, alleen zitten ze een stukje achter deze nep eindstukken.
De echt zichtbare uitlaten van de Regera zijn voor afvoer lucht van de elektrische systemen. De uitlaatgas uitlaten zijn smalle finnen die door Akropovic zijn ontworpen en bevinden zich aan beide kanten van de centrale uitlaat.
De Sagaris wint bij mij! De Viper is ook heel gaaf net als de SLR. Maar de uitlaten van een E46 M3 of een E39 M5 vindt ik ook gaaf.
Nr 1: 918, dan de sagaris en daarna de vier. Puur op uitlaat geselecteerd. Maar een ieder van de bovenstaande mag geschonken worden natuurlijk
De uitlaten van de koenigsegg zitten niet verwerkt in dat ovalen deel, maar volgens mij in de diffuser. Het ovalen deel hoort bij het elektrische gedeelte van de auto..
Wat je bij de IS-F ziet zijn in ieder geval geen eindstukken, maar een chromen façade voor het esthetisch minder plezante, échte werk. Zoals bij zoveel auto’s tegenwoordig.

Of hij daarom wel of niet in deze lijst moet staan moet iemand anders maar uitmaken.
@Silverarrow: Die fake uitlaten zouden ze moeten verbieden, verschrikkelijk vind ik die!
http://i31.tinypic.com/e9yv7n.jpg
Clio v6. Kwijl.
Carrera GT had in het lijstje gemogen hor!
Misschien gek…
Maar ik mis de uitlaten van de huidige Focus ST of moet ik nu mijn mond spoelen?
@bonzoo:

Maakt dat geen tyfusherrie dan ??

Denk dat je beter je oren kan gaan spoelen ..
918, mijn nummer 1!
-Honda Civic (driehoeken)
-Mini Cooper (centrale pijpjes)
-VW Kever (incl. grappig geluid)
Enz…
Leuk artikel! Ik heb zelf ook eens wat uitlaatjes ontworpen…

Maserati MC Stradale:
http://s11.postimg.org/zdqi2xytf/Exhaust1.jpg

Pagani Huayra/Zonda:
http://s2.postimg.org/yvkweo8cp/Exhaust2.jpg

Lamborghini Aventador (SV):
http://s29.postimg.org/439ftthgn/Exhaust3.jpg

Ferrari 458 Italia:
http://s23.postimg.org/diz6lzjyj/Exhaust4.jpg
@Jochempie: toppertjes
@Jochempie: geweldig! Vooral die eerste.
Ze moeten jouw in dienst nemen, ik vind persoonlijk dat ze te weinig aandacht aan een uitlaat besteden op een aantal uitzonderingen na. Die van pagani zijn wel ware kunstwerken.

De velg is de schoen, De uitlaat het horloge!

Met welk programma maak je dit
@patrick: Thanks! Gemaakt met Rhino voornamelijk.. Lekker pakketje voor (relatief) weinig geld.

Dit is nog een losse render van het apparaat:

http://s13.postimg.org/4ucbhqj8n/Exhaust5.jpg
@Jochempie: kunst!!! Ga eens wat open sollicitaties sturen naar de heren fabrikanten!
Heerlijk dat gepijp
@lompey: mag ik??
@nicolette: zeg ik geen nee tegen
Dit gaat helaas (zoals verwacht) over de sierstukjes.

Had graag iets gelezen over verschillende materialen, vormen, dempers etc en wat voor effect sit heeft op geluid en vermogen…
Ford streetka, ferrari 458?!
@agera: Die van de streetka is niet zo indrukwekkend… Je doelt waarschijnlijk op het achteruitrijlicht…
De 918 wint wat mij betreft. Uniek en gaaf zonder dat het te opvallend is.

BMW E24/E28 uitlaten vind ik ook wel wat hebben qua plaatsing!
@reistje: helemaal mee eens, zo net uit het midden. Het mooiste vind ik die van een M5. Twee van die net wat dikkere pijpen, met een chroom of zwart(bij shadowline, wat eigenlijk het mooist is vind ik) sierstukje
Zijn net stopcontacten ..

Noodzakelijk maar altijd lelijk ..
E-type series 1, is dat niet zo’n beetje de moeder aller ‘een icoon maken van een lelijk ding als een uitlaatpijp ‘ geweest ?

http://www.remarkablecars.com/main/jaguar/jaguar-00006-3.jpg
Allereerst, @RubenPriest: complimenten! Dit zijn inderdaad de 14 meest bijzondere uitlaten. Niets aan toe te voegen!

Het enige wat ik tegen de hele uitlaten-mode van tegenwoordig vind, is dat jet jammer is dat het nu gewoon puur design om het design gaat. Vroeger was een dikkere uitlaat (of meerdere uitlaten) nodig vanwege de grotere motor. Bij auto’s als de FN2 Civic Type-R, Murcielago LP-640, XC90 T8 of California zie je gewoon de twee kleine pijpjes gewoon zitten.

Dat gezegd hebbende, de auto waarvan ik de uitlaten het mooist vind is de Porsche 911 Carrera, gewoon de normale Carrera. Dus gewoon een platte pijp lijks en rechts. Ik weet het, ook dat is een opzet stukje, maar het is wel net even mooier gedaan.

Ander mooi voorbeeld zijn de Aston One-77 en Jaguar XJ220: schuin afgesneden met de vorm van de diffuser. Nice.
@gtwillem: Dank!
@gtwillem: dan alleen van de wat moderne auto’s. Want een Duesenberg SJ had dan zeker in dit rijtje ER bijgehoord. En de Duesenberg SJ 557 Mormon Meteo (al dan niet helemaal af-fabriek) had helemaal een mooie dikke pijp.
@gtwillem: Welke ik een beetje mis is de Veyron. Een beetje een uitgekauwde auto, maar de uitlaat is toch een verhaal apart..
https://caberz.files.wordpress.com/2012/03/bugatti-veron-detail-2.jpg
Als je een auto hebt waarbij er een deel van de uitlaten niet zichtbaar is weet je dat er iets bijzonders aan de hand is wat mij betreft. Hulde voor dit design, blijf het gaaf vinden,
Daarna, met de E-type Series III, wisten die Engelsen er een karikatuur van te maken :

https://c2.staticflickr.com/4/3441/3292423569_9e19aae211_b.jpg
Vind het bij R8 V10 erg mooi van die grote ovalen pijpen.
Maar eigenlijk is DE auto waar we de brulpijp aan te danken hebben de Mini geweest.
Door de sportieve successen van de Coopers en Cooper S-sen kwam er een hele accessoire industrie op uit het niets :

En daar deed je dan zoiets mee op een vrije zaterdag :

http://i.ytimg.com/vi/QYH_ZGQiWPk/hqdefault.jpg
@desjonnies: Zelfs als MX-5 eigenaar zeg ik…. Jemig wat een hoeveelheid roest!
Die zonda blijft toch wel heel erg typisch mooi.
Uitlaten als deze mogen er ook best bij: http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay142672628877830.jpg

En wat te denken van Donkervoort? Een beetje Hollandse glorie: http://www.donkervoort.com/media/donkervoort-d8-gto-header-1140×581.jpg

De lange, grote en flink uitstekende uitlaten van een hoop Ferrari’s uit de jaren 60, zoals een 250 GTO: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/FERRARI-250-GTO-5526_35.jpg

G63/65 AMG: https://i.ytimg.com/vi/vAAS_U6rUm8/maxresdefault.jpg

Of de Porsche GT3/GT3 RS: https://i.ytimg.com/vi/WmIJOytgYc8/maxresdefault.jpg

En zo kunnen we er nog wel 100 bedenken.
@viezefreddyw: Ik probeer de uitlaat te ontdekken op de Defender… help me eens?
@Jochempie: Nu begin ik erg aan mezelf te twijfelen he. Maar het moet de slurf zijn rechts van de auto, links op de foto.
@viezefreddyw:

Eeeeuuuuh da’s de luchtinlaat voor het waden door rivieren en bergstromen meren en al wat men tegen kan komen.
@desjonnies: Holy moly! Zo zie je maar weer he, ik moet nog een hoop leren! Thanks allen!
@viezefreddyw: Moeten we allemaal… behalve @desjonnies
@viezefreddyw: Dat is de snorkel. Voor als je door een rivier heen rijd. Zodat je motor nog lucht krijgt.
@viezefreddyw: Da’s een snorkel ;) met een verhoogde inlaat kun je dieper door het water. Uitlaat hoeft niet zo hoog te zijn
@viezefreddyw: is dat niet zo’n pijp die ervoor zorgt dat je wanneer je diep water moet doorwaden je motor niet vol met water gezogen wordt?
@viezefreddyw: Da’s de inlaat, voor het diepere doorwaden :)
@Jochempie: snorkelpijp…
@viezefreddyw: Bugatti Atlantic had er 12 ofzo
Ik had de mk4/5 r32 hier tussen verwacht 😑
Maar de mooiste, de aller aller mooiste komt -uiteraard- uit Italië –

Kan ook niet anders, die luidmuilen !
Die Gillerts.
En neen, niets des Ferraris of Maseratis, zelfs geen Alfa 159 pijp.

Dit, dit is de heilige graal als je een uitlaat-fetish hebt !

http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/01/28/603803/968b3f1cc83adb2ce5355ec4f11497a7.jpg

Gemaakt in Italië door Lorenzo Tromboni, zoon van een wereld vermaarde schuiftrompetten-fabrikant (ik verzin dit niet hè)
De jonge Lorenzo was in de ban van snelle wagens en is op een reis naar Vaticaanstad om daar schuiftrompetten te slijten aan de beroemde Zwitserse garde verdwaald en in Turijn gekomen alwaar hij Carlo Abarth tegen het lijf liep.
@desjonnies: Ja dat ziet er ook echt uit als een af-fabriek orgelpijpje op z’n Italiaans
De meest iconische staan al in het artikel zelf uiteraard. Persoonlijk vind ik de twee pijpen van de Ferrari 488 GTB ook prachtig. Ze geven de auto precies genoeg “Kijk mij eens sportief en snel zijn” mee, zonder het naar het “OMG kijk mij eens met mijn vier uitlaten!!11!!!!” gevoel te gaan dat ik bij een Lamborghini Aventador SV, Lexus IS-F en Ferrari California zonder T krijg.

Wat ik overigens ook heel erg gaaf vond, maar dat was meer vanuit een engineering standpunt dan een esthetisch standpunt, is het uitlaatsysteem van de Renault R31 waarmee Lotus-Renault in 2011 aan de Formule 1 meedeed. In plaats van de gebruikelijke uitlaat in het midden van de achterzijde van de auto, had deze wagen pijpen die vooraan bij de sidepodopeningen uit het bodywork kwamen. Het idee erachter was dat ze de uitlaatgassen konden gebruiken om de luchtstroom onder de auto te beïnvloeden. Helaas voor Lotus-Renault bleek het systeem een enorme last doordat de auto minder makkelijk doorontwikkeld kon worden vanwege dat systeem, en hadden ze op een aantal circuits ook nog eens problemen met de downforce. Hoewel het dus geen succes werd, vind ik het enorm gaaf omdat het anders is dan we gewend zijn.
Ik vind dat de Bang&Olufson’s van Audi tdi ook in deze lijstje hoort.
In plaats van die Lexus met die nepgaten zou ik liever de SLR McLaren zien met de pijpen pal achter de voorwielen.
@menaz: o wacht. Hij staat onderaan. 😄
De uitlaten van een Spyker C8 vind ik toch ook wel mooie kunststukjes hoor
http://www.autojunk.nl/2011/12/nulla-tenaci-invia-est-via
Onbegrijpelijk, de Duesenberg II Royalton zou toch ook echt in dit rijtje moeten staan!
Jaguar F-TYPE?!?!
Die van de Zonda, werd het niet gemaakt door een Duits bedrijf?
via Android app
Corvette c7!
Waar de fuck is de f type
Vetste sierstukken af fabriek. Als er iemand een mooi uitlaat systeem mag toe eigenen is het Carol Shelby het het op de AC Cobra toepaste. Op deze bolide zie je toch 75% van het hele uitlaatsysteem. http://us.cdn281.fansshare.com/photos/shelbyaccobra/ac-cobra-shelby-ac-cobra-blue-white-stripes-car-1503270914.jpg
Een 458?
Ik mis de Tesla.
De Shelby Cobra 427
Ik vind de uitlaat van de DB7 zo lekker…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).