
De Donkervoort D8 GT coupé is vorig jaar onthuld op de autoshow van Genève. Daarna was het een tijdje stil, totdat een raceversie van deze auto onlangs zijn debuut maakte tijdens het GT4 Light kampioenschap.
Deze raceversie is nu gespot op de Nederlandse weg, als ik me niet vergis tenminste (zie stickers)? De gewone versie rijdt ook al rond en die maakt gebruik van de welbekende Audi viercilindert met naar keuze 180, 210 of 270 pk. Die motorisering gecombineerd met hoogstaande techniek en een strak design zorgde voor een welkome afwisseling in het assortiment van Donkervoort. Deze GT Coupé maakt mij in ieder geval weer trots op die kleine autoproducent uit de polder. Meer foto’s hier.






whoooo, ’t is net een alien als je nm zo ziet, die achterkant is niet erg mooi.
ziet er best vet uit:o
Nice!
Bruut hoor :D
Wat moet het heerlijk zijn om daar in te rijden!
Topper ! *(auto & spot)
wow! moet inderdaad heerlijk zijn om daar es in te rijden!!
de neus is prachtig, de kont kon beter!
Het lijkt inderdaad sterk op een raceuitvoering. Ook die raampjes in de deuren/dak waren bij de straatuitvoering anders.
Helaas weet ik het nog niet zeker, maar ik twijfel wel. :roll:
Het is wel een hele aparte verschijning. 8)
Autofabrikanten, waarom komen jullie niet meer met dit soort funcars?
Het is zo saai op de weg…
echt knap dat het bedrijf nog steeds bestaat .. gewoon lekker volharden ..
zou nooooooit overwegen zo,n ding te kopen maar heb wel respect voor het bedrijfje ..
Ik zou er gelijk 1 met een geel nummerbord halen
Ook deze auto rijdt, net als de Enzo, zonder nummerbord vóór. Weet iemand wat de regelgeving hieromtrent is? Als het niet verplicht is, waarom rijden de meeste Alfa’s met zo’n lelijk offset nummerbord vóór rond?
Achteraanzicht valt wat tegen, vooral door de verhouding enorme spatborden-smalle wielen.
Voor de rest zeker een knappe en vooral unieke verschijning.
Ik zou liever de auto die erachter rijdt hebben! Oh wacht, die heb ik al! :D
yep… dit is nou een toppontwerp… daar mogen we trots op zijn.. kont is prachtig… mooi het functionele design doorgevoerd naar eigen creatie..
dat iemand zegt dat hij liever de leasebak heeft die er achter rijdt, zegt toch al genoeg..
doorgaan donkervoort… ik kom nog s een coupe bij je bestellen..
@pixed
De productie versie heeft deze brede spatborden niet. Toch niet standaard. En die onderlip op de neus moet je ook wegdenken.
Dit is één van de Donkervoort GTs die op de 24h van Spa-Francorchamps te zien was.
@ Def Tovertor
Misschien laten ze dit ding vallen onder de categorie motorfietsen? Al lijkt me dat sterk..
als ik het heb waren de race versies ook wits toen ze op Spa reden.
mischien zijn ze hem gewoon ffkes aan het testen xD
gigantische machine.
wel duur zeker hé
Dit is inderdaad de raceversie (de auto die Denis Donkervoort rijdt), die meedoet aan het FIA GT4 Light kampioenschap. Door de Master zelf gereden ;-)
@ Def Tovertor:
Het is een tikkie illegaal om zonder kentekenplaat voorop te rijden. Enzo/GT/whatever, dat maakt die bonnenschrijvers niet uit. Het enige wat nog een beetje past is óf een klein replica kenteken óf een sticker (ook allebei niet toegestaan.. haha).
Joop himself zit achter het stuurwiel. Gaaf Joop, chapeau.
Ooooeeeeee.
Ik vind hem mooi hoor !
Achterkant is een stuk beter dan wat ik tot nu toe gezien had.
Ik heb absoluut iets met Donkervoort. Altijd al bijzonder gevonden en sinds ik erin heb meegereden (collega heeft er een !) is de waardering gegroeid.
De snelheidservaring is mega !!
Gave verschijning! Er staat flink wat negatief camber op de voorwielen zo te zien.
legale race bolide?
ik heb me laten vertellen dat je in een donkervoort niet meer dan 70 mag wegen om er ik te kunnen zitten/rijden ivm de constructie.. weet iemand hier meer van :?: :?:
Tja .. hij is dan wel snel en licht enzo .. maar moeders mooiste is dit ding toch echt niet. Ik moet toegeven dat de Pontiac Aztek beter gebekt is.
Idd net een alien!
:’) @ viercilinderT
Op de site van Donkervoort wordt gemeld dat de eerste klantenauto’s “ergens in augustus” klaar moeten zijn…. misschien is dit dus gewoon de eerste klantenauto die door Donkervoort even wordt uitgelaten om te testen?
@w0o0dy: ik zie stickers op de zijkant en hij lijkt erg op de race-versie…
@autoblogger: klopt, de stickers zie ik ook…. alleen wel erg toevallig dat er nu opeens een racewagen gewoon over de snelweg hobbelt? Mag dat überhaupt? Een racewagen op kenteken zetten lijkt me niet logisch (bpm enzo) en zonder rdwkeuring en kenteken mag je volgens mij de weg niet op…
Vandaar het groene kenteken? ;)
Volgens mij mag je dat ook pas gebruiken als de auto door de RDW goedgekeurd is en er een kenteken op de auto zit….. (de groene platen zijn volgens mij puur een verzekerings/belastingkwestie). Maar goed, misschien dat iemand anders precies weet hoe het zit. En D8GT schreef dat het de racewagen is…. waar haalt hij die info vandaan?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze daar niet zo nauw nemen met de regels m.b.t. kentekens (net als bij de andere auto fabrikant uit de polder). Het feit dat er voorop ook geen kenteken zit wekt ook die suggestie.
Ik vind het een prachtige auto, lekker gemene uitstraling.
Offtopic,
Beste Autoblog, jullie hebben een fantastische website waar ik met dagelijkse regelmaat het laatste autonieuws kom lezen. Jullie maken hoogstaande reportages en videorecencies. Waar ik me alleen aan erger is dat jullie je zo (ongemerkt?) laten beïnvloeden door het achterlijke geenstijl/telegraaf taaltje. Viercilindert? Sorry, maar het past totaal niet bij de kwaliteit die jullie op het web brengen. Het leest raar en de kans is groot dat je niet serieus meer wordt genomen. Het komt, in mijn ogen, een beetje dommig over namelijk.
@gebbetje …. Is dat uw echte naam, of een zelf gekozen psuedoniem? Het lijkt namelijk op een gelijkaardige verbastaarding als het woord “viercilindert” waar u zich zo aan ergert.
Of gebeurde de keuze van uw autoblog-identiteit voor u zichzelf gevonden had in het taal purisme?
@gebbetje… Op een “azerty” toetsenbord liggen de letters “rt” naast melkaar.
Dit is dus geen poging tot het verbasteren van het zelfstandige naamwoord viercilinder in een werkwoord. Ook duidelijk uit het gebrek aan een lijdend voorwerp. Het is een onschuldig geval van ongecoördineerde of dikke vingers.
Gebbetje is trouwens een curieus pseudoniem voor een taalpurist.
@Patrick. Ik hoop niet dat dat waar is….Ik weeg 130 !
@Gebbetje. En ik vind het nou juist zo jammer dat ze zo veel aan serieus autonieuws doen. (Ik heb ook geen behoefte om Autoblog serieus te nemen !)
@ w0o0dy:
Dat is te zien aan de stickers (vlag + rijdersnaam), de markeringspijlen (verplicht voor racewagens, om bijv. sleepogen en noodstroomschakelaar te markeren), de aansluiting voor de pneumatische kriks (linksachter), het MEGAcamber en het feit dat de enige twee witte GT’s bestemd zijn voor het GT4 Light kampioenschap.
@ Patrick:
De (zit)ruimte in een Donkervoort is niet echt overweldigend, dus als je qua lichaamsbouw aan de forse kant bent zul je er niet (comfortabel) in passen. Zeg maar een soort van natuurlijke selectie: dan is de auto niet voor niets extreem licht gebouwd ;-)
@Pieter-Jan
“naast melkaar” ?
We maken allemaal wel eens een foutje ;)
*Trots* Go Donkervoort! :D Bekend concept, maar onderscheidend design. Hopelijk zetten ze zich hiermee helemaal op de kaart, en worden ze nog succesvoller! ;)
Wat is hier nou zo bijzonder aan? Ik zag vanochtend toen ik na me werk reed dezelfde auto rijden in Hilversum.
Sorry voor de twee berichten. Ze verschenen niet op mijn scherm.
@gebbetje… in een poging om hypercorrect te zijn was ik aan het twijfelen tussen elkaar en mekaar, en welke het meest ABN klonk.
-offtopic-
viercilindert p0wned gwoon allez ju weet t0g?
Blijf het bijzondere auto’s die donkervoorts, en zal het zeker niet erg vinden een ‘normale’ db8 tegen te komen. Heerlijk neusje heeft die bak!
ik vindt de voorkant van de donkervoort wel mooi, en ook wel speciaal is dat deze donkervoort een coupe is.
allen blijf ik die fucking fucking lelijk echt waar, idd net een fucking alien