• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort komt met nieuw model – D8 GTO

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 december 2010 om 13:42 – 28 Reacties

Afbeelding Donkervoort komt met nieuw model – D8 GTOAfbeelding Donkervoort komt met nieuw model – D8 GTOAfbeelding Donkervoort komt met nieuw model – D8 GTOAfbeelding Donkervoort komt met nieuw model – D8 GTO

Donkervoort D8 GTO
De Nederlandse autobouwer Donkervoort timmert de laatste jaren goed aan de weg. Naast deelname aan diverse 24-uurs-races (zoals die van Dubai, dit en volgend jaar), loopt de verkoop van hun laatste model, de D8 GT, inmiddels ook gesmeerd. In Lelystad houden ze echter niet van stil zitten, en dus zijn ze een tijdje geleden aan de slag gegaan met een open D8, de GTO.

Het klantenbestand van Donkervoort wordt bij een nieuw model vaak op de hoogte gebracht middels een fysieke foto. Deze keer was het echter, geheel in de traditie van de laatste tijd, een teaser in de vorm van een kerstkaart. Een van onze lezers was zo vriendelijk om zo goed en zo kwaad als dat ging de GTO op de foto te zetten.

Verdere informatie die hij ons kon verstrekken:

De D8 GTO krijgt een nieuw hybride chassis, ket koolstof sandwich/buizen frame, welke uitvoerig is getest tijdens de 24h van Dubai. Aldus Donkervoort.
Welke motor er in komt is onbekend. Wel wordt gemeld dat er sterke vooruitgang wordt gemaakt dankzij de ondersteuning van Audi’s Quattro GMBH.
In de eerste jaar van 2011 wordt het prototype gelanceerd. In ditzelfde jaar willen ze de eerste al leveren. (Al geloof ik dat nooit zo bij Donkervoort, er zullen wel weer wat problemen komen)

In de bijlage: een heel vage foto. Geloof me, de kerstkaart waar het op stond afgebeeld was pikzwart. Beter dan dit kan ik het niet maken.

Gelukkig kunnen wij al wel bekend maken welke motor gebruikt gaat worden: volgens onze bronnen komt de 2.0 liter TFSI uit de Audi TT-S in het vooronder te liggen, én zal Donkervoorts nieuwste over traction control beschikken. Momenteel gebruikt Donkervoort in zijn D8 GT nog een Audi 1.8-turboblok, maar deze begint inmiddels aardig op leeftijd te geraken. Dit blok perst er een vermogen tot 270 pk uit, nagenoeg gelijk aan wat de TT-S standaard heeft (272 pk). We zijn dan ook erg benieuwd naar de powertrims die gaan worden aangeboden.

Waarschijnlijk zal het nog wel even duren alvorens de GTO geleverd kan worden, Donkervoort stopt flink wat manuren in zijn handgebouwde wagens en overhaast de zaken nooit. Totdat de eerste persfoto’s van het prototype opduiken moeten jullie het even met een gallery van de D8 GT doen, maar dat is ook geen straf toch?

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Deze 6 straatauto's voelen zich uitstekend thuis op het circuit

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

d8, d8-gt, d8-gto, Donkervoort, Lichtgewicht, teaser

Vorig bericht: « Koopje van de week: LP560-4 voor 50k euro
Volgend bericht: Porsche’s Detroit-primeur is een supercar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alexander zegt

    27 december 2010 om 13:46

    Tsja… dan heb ik vele malen liever een Fiat 500 Abarth als tweede auto, om bijv. lekker te spelen op bijv. de ring.

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      27 december 2010 om 13:49

      @Alexander: Ja, jij wel…

      Login om te reageren
    • Gieltje zegt

      27 december 2010 om 13:51

      @Alexander: Is dat dan geen leuke tweede auto, afgeleide wagen hier van had zelfs het ring record een tijd in handen, dus spelen op de ring kan zeker haha. Comfort zoek je maar in je 1e auto.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 december 2010 om 12:36

      @Alexander:
      In Eindhoven hebben we daar een woord voor … heameau.

      Login om te reageren
  2. Hans75 zegt

    27 december 2010 om 13:50

    Respect voor Donkervoort… maar ik vind de titel niet zo correct… het is nu al eeuwen dat oude Model.. van een super seven…

    wanneer verzinnen ze eens een nieuw model..?

    Login om te reageren
    • Stopwearingpants zegt

      27 december 2010 om 13:54

      @Hans75: de D8 is vrij nieuw anders hoor!

      Login om te reageren
  3. Pixed zegt

    27 december 2010 om 13:57

    Talk is cheap, kom op met die handel…

    Login om te reageren
  4. Lange zegt

    27 december 2010 om 14:21

    Hopelijk toch wel met de 2,5L 5 cilinder uit de RS3

    Login om te reageren
    • Jesper zegt

      27 december 2010 om 14:43

      @Lange: De TT-RS bedoel je dan? Die rijdt tenminste al ;)

      Login om te reageren
      • Lange zegt

        27 december 2010 om 16:35

        @Jesper: Ik ben nooit zn TT fan geweest, en heb me er nooit zo in verdiept, maar als het blok daarin ligt is dat wij mij betreft in orde.

        Login om te reageren
  5. AMG Powerrr zegt

    27 december 2010 om 14:43

    @Lange,

    ik dacht precies hetzelfde!

    Login om te reageren
  6. Simpson zegt

    27 december 2010 om 15:00

    dat licht onderaan de foto…ze hebben er toch geen dagrijverlichting op geschroefd he?

    Zou een nieuwe donkervoort zoveel beter zijn dan een oude, zou die de grijns op je smoel nog verder oprekken?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      27 december 2010 om 21:20

      @Simpson: Reflectie van de van het fototoestel waarmee het kaartje is gefotograveerd.

      Login om te reageren
  7. DannyHoff zegt

    27 december 2010 om 15:16

    Maak a.u.b. een model dat gebaseerd is op een Lotus Elise of M100 Elan met audi motor! waarom niet?

    Login om te reageren
  8. Sebazzz zegt

    27 december 2010 om 15:28

    Ik blijf het een raar en claustrofobie bevorderend uitziend karretje vinden, wel mooi dat het dak er nu eindelijk af kan zodat je van dat laatste minder last zult hebben.

    Login om te reageren
  9. Larrs zegt

    27 december 2010 om 15:46

    Ze zouden daar een 2 liter V-tec van de Honda S2000 in moeten doen. Alleen dat Audi blok heeft meer koppel.
    .
    Ondanks dat zou ik toch wel eens met Donkervoort willen rijden. Heb sowieso nog nooit in een echt snelle auto gereden.

    Login om te reageren
  10. yannick-s zegt

    27 december 2010 om 15:50

    een d8 maar dan wat meer hardcore.. woot

    Login om te reageren
  11. D-Drive zegt

    27 december 2010 om 16:31

    Joop die tractie controle in gaat bouwen? Welke bron heeft dhr Donkervoort dronken gevoerd om hem dit te laten zeggen?

    Login om te reageren
    • TomB. zegt

      27 december 2010 om 18:56

      @D-Drive: inderdaad, in de laatste modellen kan er ook ESP worden geleverd, maar Joop heeft de bedieningsknop zo ver mogelijk onder het dashboard verstopt omdat hij zich er toch wel een beetje voor schaamde. TC zie ik echt niet gebeuren…

      Waarom heb ik nog geen kerstkaart? TNT schiet eens op zeg!

      Login om te reageren
      • Brum zegt

        28 december 2010 om 09:24

        @TomB.: TC is leverbaar, niet iedereen wenst nog wielspin in de 4e versnelling :)

        Login om te reageren
  12. cheetacars zegt

    27 december 2010 om 16:40

    Een merk waar ik nog steeds respect voor heb. Zo te zien dus de open D8 GT, met misschien een Targa dak gezien net boven de voorruit?

    Login om te reageren
  13. Wouter vz zegt

    27 december 2010 om 16:44

    he leuk, eindelijk die koolstof zijpanelen!
    Serieus, die wagen is echt zo bokke stijf geworden door het aanbrengen van die panelen, echt een vooruitgang.
    Zal eens zoeken of ik nog een fotootje heb.

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    27 december 2010 om 21:48

    Rijden in een Donkervoort is een sensatie. Iemand omschreef de accelleratie terecht al eens als een horizontale vrije val.
    Toch is ’t nét niet de auto voor mij… Een Elise weer wel. Ligt vooral aan de carrosserievorm. Die mis ik bij de Donkervoort.

    Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    27 december 2010 om 23:44

    Als het goed gaat bij Donkervoort, wordt blijkbaar 99,9% van de produktie geexporteerd. Dit jaar zijn in Nederland namelijk maar 2 Donks op kenteken gezet. Maar ja, je moet ook erg verliefd zijn op het merk om een dikke euroton voor een Caterham lookalike te willen neertellen.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      28 december 2010 om 12:00

      @midasracer: En dat vind ik nou ook. Ik heb Joop en zijn merk heel hoog zitten. Ben reeds twee keer in de fabriek geweest in Lelystad, laatste keer een mooie rondleiding gehad, heb met hem al eens gesproken, enz. Ontzag voor wat hij heeft opgebouwd in al die jaren, een super mooi bedrijf. En ik zou best een Donkervoortje willen hebben, maar die prijzen he…onoverkomelijk..

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        28 december 2010 om 23:39

        @Freewarefreak: In mijn tijd had je de S8 met starre achteras van de Taunus en de S8A met Sierra onafhankelijke wielophanging. Die laatste kostte tussen de 70 en 80 mille. In guldens! Ze zijn dus in 20 jaar 2x zo duur geworden. Als je een Donk zou willen, zou de S8A als occasion niet verkeerd zijn. Estetisch vind ik die auto’s ook veel mooier dan de huidige modellen en met toen een nieuwprijs van 35 euromille na 20 jaar betaalbaar. En bijna alles Ford, dus simpele en goedkope onderdelen.

        Login om te reageren
  16. pietje zegt

    28 december 2010 om 18:34

    jammer ,
    dat jullie de plaatjes van een gt4 race GT gebruiken deze staat niet eens op kenteken .
    De enige op nl platen staat volgens mij op http://www.d8gt.nl

    Login om te reageren
  17. alcantara zegt

    17 december 2011 om 23:04

    Doodskist op wielen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North