• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Door deze idyllische oude tunnel wordt keihard gescheurd

Auteur: jaapiyo, gepost 25 september 2021 om 17:05 – 20 Reacties

gescheurd

Deze idyllisch ogende oude tunnel herbergt hypermoderne technologie.

Het gat in de muur waar je naar kijkt is niet je plaatselijke Febo, maar de ingang van de Catesby Tunnel in Northamptonshire. Zoals het jaartal bovenop doet vermoeden is het al een oud baasje. Ooit reden er treinen doorheen, maar de laatste keer dat dat gebeurde, was jij nog slechts een twinkeling in het oog van je vader. Nu echter, herbergt de oude structuur een hypermodern geheim.

Een hypermodern geheim weliswaar met een soort ‘nuchter’ tintje. In de basis, moet de tunnel namelijk dienst doen als een ‘non-wind tunnel’. Nou zal je zeggen, een ‘non-wind-tunnel’, dat is dus gewoon ‘een tunnel’. En in principe heb je dan gelijk, maar het ligt ietsje gecompliceerder dan dat.

Windtunnels en Wunibald Kamm

Kamm

De eerste windtunnel ter wereld die gebouwd werd om de aerodynamica van auto’s te ontwikkelen werd in 1930 gebouwd nabij Stuttgart. De unit wordt nu nog steeds gebruikt. In 1938 toonde de BMW 328 Kamm Coupé aan hoeveel invloed goede aero kan hebben. De dikke BMW was veel zuiniger dan zijn normale broer. De Kamm coupé was vernoemd naar Wunibald Kamm, die zijn naam in de autogeschiedenis heeft geëtst middels de bekende ‘Kamm-tail’.

Een nadeel van windtunnels is echter dat het enorm veel energie vreet om de wind te genereren en ze (mede) daardoor steenduur zijn in het gebruik. Een dagje windtunnelen kost je tegenwoordig al snel een dikke ton. Eigenlijk zou het dus handiger zijn als je een windtunnel hebt waarin je de auto laat bewegen, in plaats van de wind. Hierbij fungeert het ’tunnelaspect’ dan vooral om gelijke omstandigeheden te creëren en het testobject af te schermen van de elementen.

Ganassi

Dit idee is niet helemaal nieuw. In 2003 al kocht het IndyCar team van Chip Ganassi een verlaten tunnel in Pensylvanië, waar sindsdien naar verluidt ook door F1 teams getest is. Deze tunnel in Northamptonshire is echter het project van het bedrijf Totalsim. Ook zij werken veel met raceteams, maar bijvoorbeeld ook met Olympische Sporters om aerodynamica te optimaliseren.

In 2013 vond het bedrijf deze fraaie tunnel, die destijds al zes decennia buiten gebruik was. Belangrijke vereisten waren dat de tunnel vlak en recht moest zijn. Deze unit heeft een vrijwel constante hellingshoek van 0,006% en voldoet met een lengte van dik 2,5 kilometer ook aan de andere eis. Aanvankelijk wist echter niemand wie er nou helemaal de eigenaar van was.

tunnel

Nadat dat uitgezocht was, begon de verbouwing. Er komt uiteraard snaarstrak asfalt in de tunnel te liggen. Daarnaast zijn er plannen om fans te installeren die zijwind kunnen simuleren. Aan het einde is een oplossing voor handen om de auto’s te kunnen laten draaien. Tot op heden is er al twintig miljoen Pond uitgegeven aan het project. Geld dat natuurlijk terugverdiend moet worden.

Gelukkig ligt de tunnel op een steenworp afstand van Motorsport Valley, het stukje Verenigd Koninkrijk waar talloze raceteams gevestigd zijn. Naast raceteams hebben echter ook al verschillende sportploegen, TV-makers en recordjagers interesse uitgesproken iets te willen doen met de tunnel. Al met al een mooi stukje ‘omdenken’ dus. Door welke tunnel heb jij ooit het hardst gescheurd?

Ook interessant!

  • Video: daarom haal je nooit in in een tunnel
  • gloednieuwe tunnel
    Gloednieuwe tunnel in Den Haag wordt nauwelijks gebruikt
  • Video: Opletten is een kunst
  • Video: vrachtwagen past net (niet)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

tunnel, Verenigd-Koninkrijk, windtunnel

Vorig bericht: « Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
Volgend bericht: Max Verstappen verwacht morgen niet de hele wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. sabrerator zegt

    25 september 2021 om 17:57

    Mijn record staat in de Maastunnel in Rotterdam, eind jaren ‘90 (het is dus verjaard): 180km/h. Midden in de nacht, met een Honda V65 Sabre.
    Van noord naar zuid.

    Login om te reageren
  2. flyerbunch zegt

    25 september 2021 om 18:10

    Tunnel die deel uitmaakt van het circuit in Monaco

    Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    25 september 2021 om 18:25

    Alleen in de liefdestunnel boek ik snelheidsrecords.

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      25 september 2021 om 21:06

      Vervelend voor je, vroegtijdige ejaculatie

      Login om te reageren
    • etronabt zegt

      26 september 2021 om 10:21

      @vaakbenjetebang: je bedoelt liefkenshoektunnel? 🤣

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    25 september 2021 om 18:26

    Qua dat laatste : zal vast in een tunnel bij onze oosterburen geweest zijn. Maar geen idee welke.

    Login om te reageren
  5. tinnemans zegt

    25 september 2021 om 19:02

    Eentje in noord Spanje, maar geen idee welke precies.
    Ik reed in een 645 cabrio met sportuitlaat, en nog voor ik halverwege was hoorde ik ver achter me een enorm gebulder. De AMG 55 had me ingehaald voor ik bij het einde was. 😁😁😁

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      25 september 2021 om 19:16

      Oh was JIJ dat in die cabrio?

      Login om te reageren
  6. kenner zegt

    25 september 2021 om 19:22

    Ketheltunnel, met m’n 2000 zx-6r. 200 in de 4e versnelling,

    Login om te reageren
  7. e38ossie zegt

    25 september 2021 om 20:45

    “Daarnaast zijn er plannen om fans te installeren die zijwind kunnen simuleren.”
    Fans van wie of wat? Verstappen fans? En hoe hard kunnen die met z’n allen blazen?

    Login om te reageren
  8. crashingduke zegt

    25 september 2021 om 21:16

    Westerscheldetunnel N -> Z. 200+ met een Yamaha FZR 750 RT.

    Login om te reageren
  9. mark383 zegt

    25 september 2021 om 21:43

    Piet Hein tunnel Amsterdam. Ik geloof 160 in Porsche 911 Cabrio met PSE. Trouwens, de snelheid doet er niet zo toe, de akoestiek van de tunnel des te meer. De Piet Hein tunnel is in dat opzicht een toppertje, vrij nauwe en smalle betonnen tunnel waar het lekker galmt… :D (wellicht dat m’n bijrijder destijds – nu hier op de bank – daarom zo vaak ‘wat?!’ zegt…)

    Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      26 september 2021 om 09:56

      @mark383: precies dat uk heb de grootste schik gehad met mijn FTO ergens in Engeland in een tunnel terwijl ik niet eens (veel) te hard reed

      Login om te reageren
  10. redbeams zegt

    26 september 2021 om 00:51

    Ketheltunnel in de nachtelijke uurtjes toen het rustig was…285

    Login om te reageren
  11. notsobig zegt

    26 september 2021 om 00:53

    Mooie omzeiling van de maximale aantal tijd in de windtunnel voor F1 feams?

    Login om te reageren
  12. Volvo_440_turbo zegt

    26 september 2021 om 08:56

    Tussen Brussel en Antwerpen heb ik in een tunnel, ik dacht de rupeltunnel van de A12 (ben niet zeker meer), al eens boven de 210 met mijn Skoda gereden, de tunnel is kort en breed. Best enkel ’s nachts proberen want er is een flauwe bocht en kwestie van anderen niet in gevaar te brengen. Oh ja, de politie flitst er soms…

    Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      27 september 2021 om 00:32

      @Volvo_440_turbo:
      In de put er voor 300 getikt met een aventador :-D
      Rupeltunnel niet naar de snelheid gekeken, maar tegen 160 begonnen, 2x terugschakelen en volgas er door. Dat geluid:-D

      Login om te reageren
  13. mrB zegt

    26 september 2021 om 10:25

    Geen ‘via’-knop? Jammer, want ik ben wel benieuwd welke technologie er dan in zit om de aerodynamica te testen. Zitten er lasers en camera’s voor PIV in? Hoe wordt de cd en cl gemeten? Je kan niet door een rek met pitottubes rijden. Ik zie wel voordelen van zo’n tunnel: 1:1 schaal, dus alles is me getest.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 september 2021 om 13:54

      Artikel staat gelinkt in de tekst, maar dat staat er niet allemaal in https://www.autocar.co.uk/car-news/features/how-old-railway-tunnel-becoming-top-secret-test-track

      Login om te reageren
  14. bmwf20 zegt

    26 september 2021 om 20:32

    200+ roertunnel noord naar zuid om m’n nieuwe akrapovic te testen op m’n r6 2008 a 16000rpm :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North