Doorstroming verbeteren doen we met stoplichtrotondes

Auteur: , 37 Reacties
Dubbel werk in Delfgauw

Hallo kleinburgerlijk Nederland. Meer willen wij! Gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft een nieuwtje: stoplichten op de rotonde. Want rotondes fatsoenlijk ontwerpen is zo verrekte drommelsch moeilijk. Laat staan het oprijden van die krengen.

Omdat de rotonde bij bedrijvenpark Ruyven in Delfgauw (blijkbaar) ‘onprettig’ is aangelegd gaat de gemeente nu gedurende 12 weken een verkeersregelaar met stoplichten plaatsen. Bij een rotonde! Een 12-weken proef moet ‘gestrande vrachtwagenchauffeurs’ weer de weg op helpen. Vooral de vrachtwagenchauffeurs hebben op deze rotonde de grootste moeite om in te voegen.

Het stoplicht bij deze rotonde heeft gedurende de 12 proefweken iedere dag dienst van 16:00 tot 19:00. Had iemand van tevoren invoegstroken of een betere rijbaan (en richting) -scheiding bedacht om het trucks makkelijk te maken dan had men echt door kunnen rijden. Of dit stoplicht minder ergernis opwekt bij ’s lands truckers dan de rotonde zelf? Op dat antwoord moeten we zeker nog 12 weken wachten.



37 reacties

ik ga snel patent aanvragen op een kruispunt ..
Krijg gelijk Nijmegen in me hoofd.
@exotic: idd, hier bij de Anac hebben we nu ook zo’n Rotonde. En wat te denken van die rotonde met die blokken bij Wijchen…
Absoluut niet nieuw dit…
@Alwood
Deze specifieke rotonde ligt net voor de nogal filegevoelige A13, en aangezien den Ollander niet echt goed is in geven en nemen ontaard dat daar in chaos zodra het volk terug wil naar zijn übergezellige Vinexwijk. En daar hebben ze er in Pijacker/Nootdorp heel veel van.
We zullen zien of het werkt. Misschien wel handig bij van die hoge rotondes die helemaal volgebouwd staan met borden en planten enzo.
Stopbord doe het goedkoper.
@norge:
Om dat daar te laten werken moet je er ook een plattepet met een schrijfblok bijzetten.

Het probleem is dat ze Delfgauw helemaal volgebouwd hebben en je deze rotonde 3/4 moet nemen vanaf de A13 om in die Vinexwijk te komen. Om van het industrieterrein naar de A13 te komen moet je ook 3/4 rond en dit verkeer kruisen en dan is er nog de doorgaande weg vanuit Pijnacker richting de A13. Vanuit die richting is die foto genomen.

Nu weet ik niet hoe lang je hier al weg bent. Ze hebben de laatsts 20 jaar het hele stuk van Bergschenhoek naar Pijacker vol gebouwd en Delfgauw is ook een factor 4 gegroeid.
Om dat af/aan te voeren hebben ze een 2baans weg aangelegd richting Delft, tel uit je winst.
@jrk68: Beetje jammer ja van de N470, goed idee maar nog steeds ontoereikend (facepalm).
hier bij ons is een TURBOKLUIFROTONDE gekomen,dat is ook niet echt tof
@doutzen:
Daar zijn trukkers dol op, bij Maassluis ligt ook al jaren zo’n hondenbot onder de A20.
Hoeveel vrachtwagens daar al op hun kant hebben gelegen….
@doutzen: *dafuq is een TURBOKLUIFROTONDE?! En hoe werkt `ie?
@rotjeknor:
Beeld je een hondebot in en denk aan weerszijde een turborotonde, in het rechte stuk zit een weefvak…. Heb je hem nog? Maak die rotonde vervolgens zo krap dat een vrachtwagen de bocht niet kan maken zonder met de trailerwielen op een schuine rand te komen en de chaos is compleet.
Mensen die er niet bekend zijn slaan aan het twijfelen en een vrachtwagen ligt bij het minste foutje op z’n kant.
@doutzen: turbo rotondes zijn juist geweldig. Mits je ze correct gebruikt.
Bij Eindhoven ligt toch al jaren een rotonde met stoplichten? of beter VERKEERSlichten, Alwood.
@p993: 99% van de tijd moet ik toch echt stoppen voor een verkeerslicht.
@towi1989: toch heeft ie gelijk. Het is een verkeersregel installatie
@p993: in eindhoven zijn het geen verkeerslichten, want die krengen daar hebben niets met het verkeer van doen.

Ik verdenk de lokale lampenfabriek ervan hun overproductie bij ieder kruispunt te hebben geplaatst.
in spanje wordt het al jaren gebruikt. niets nieuws dus.
Het heet verkeerslicht! Gvd!
Zo nieuw is dat inderdaad niet, rotondes met verkeerslichten. Tot in de jaren ’80 (ik weet het, long time ago) was het eerder regel dan uitzondering.

En er zijn er nog steeds diverse in Nederland hoewel dat allemaal behoorlijk grote rotondes zijn. Knooppunt Rottepolderplein bijvoorbeeld, de Berekuil in Utrecht of ’s lands favoriete rotonde, het Keizer Karelplein in Nijmegen.
@potver7: en zo se berenkuil in eindhoven ook, die eerder genoemde in de buurt van eindhoven is weg.
@ricksmits: Op de berenkuil in Arnhem ook.
@autogedrocht: die kuilen in arnhem en eindhoven zou ik eerder ingewikkelde knooppunten/kruisingen noemen (lichten staan ook in het rondje). Het zijn in ieder geval geen simpele turborotondes met ‘toegangslicht’.
Keizerkarelplein komt een beetje in de buurt wat dat betreft maar is natuurlijk van hele andere orde en omvang…
@Alwood: Mee eens, net zoals het Velperbroek ook geen rotonde is.

Maar 3 berekuilen viel me meer op :-)
@potver7: Keizer Karelplein is geen rotonde slimmerik…
Een verkeersplein dan? Rond is het wel. Wat te denken van die nieuwe rotonde bij de Energieweg thv Electrabel. Ging naar mijn idee sneller zonder stoplichen. Wat trouwens helemaal idioot is; De Energieweg zelf, drie extra rotondes waardoor bijv. bij de Makro komen een irritante onderneming wordt!!
@tomz: yup, verkeersplein. Bij de Elektrabel lag er toch al langer? Bij de ANAC is iig kut. Is ook niet lekker aangelegd. Dat was als T-kruising fijner.
Pijnacker = rotondewalhalla
Zucht….
Tja… zonde van ’t belastinggeld. Jaren geleden werd er bij de rotonde gelegen vlak bij de Martinihal in Groningen voor meer dan heel veel geld een verkeerslichtinstallatie aangelegd… die vervolgens na enkele dagen op oranje ging want… aanvoerwegen vol met blik en de rotonde volledig leeg. Nooit heeft dat gewerkt.
als ik hier in het bushokje staat ,dan is de echt eng wat er bij de rotonde gebeurt,bij afrit snelweg en dan fietsers met voorang ,duurt niet lang voordat het goed mis gaat ben ik bang,ook ik moet altijd vol in dfe remmen bij dat k-ding
is in papendrecht bij burgemeester keijzerweg,afslag n3
Un-fucking-believable. Wat een debiele inrichting zeg …
Die rotonde sluit aan op de N470. Dit is de nieuwe weg van de Rijksweg A13 naar Delftgauw, Pijnacker, Oude Leede, Berkel en Rotterdam ( ruw gezegd sluiproute). Is deze dorpen zijn de Vinex wijken als warme broodjes uit de grond gestampt. Dus die rotonde is permanent vol met auto’s naar de rijksweg in de ochtend en vanaf de rijksweg in de avond. En dan loopt het helemaal vast en kunnen de vrachtwagens de rotonde niet op (net als al het overige verkeer). En nu lopen de bedrijven op het industrie terrein te huilen dat “HUN” vrachtwagens dus vaststaan. De echte oplossing is de stoplichten op de Kruithuisweg rotonde bovenop de Rijksweg A13 aan te passen. Maar dat is waarschijnlijk te moeilijk om over na te denken en die rotonde rijbanen en stoplichten aan te passen. LOL
Als ze het nou even net zo doen als de Britten, zonder verkeerslichten en rijbaanscheiding maar wel drie banen breed, werkt prima daar. Turbo rotonde moet bij voorbaat al afgeschoten worden, die krengen zijn overal anders en als iemand een fout maakt kan die regelmatig niet rondrijden en haalt juist dan de raarste capriolen uit.
Rotondes zijn bedacht om de doorstroming te bevorderen tov kruispunten met verkeerslichten, door nu daar ook verkeerslichten te plaatsen neemt de wachttijd toe tov een normaal kruispunt De wachttijd neemt toe, door langere afstanden en veiligheidsintervallen. Kortom een kruispunt is beter dan een rotonde met stoplichten. Een rotonde met verkeerslichten is gewoon een slecht ontwerp. Denk daar maar eens over na als u staat te wachten bij drukte bij zo een rotonde en je ziet dat er op de rotonde zelf vrijwel geen autos rijden gedurende het grootste deel van de tijd.
Typisch dat gelijk de eerste reakties over die k*t rotondes in Nijmegen zijn. Nou ja, ook niet zo verwonderlijk, aangezien dit waarschijnlijk 1 of ander afstudeerprojekt is geweest van GL-er :-( Iedere dag word ik met dat idiote industrieplein geconfronteerd; op de strook voor rechtsaf, om links af te slaan. Je verzint ’t niet! Om nog maar te zwijgen over die idioot korte stroken op ’t plein voor de stoplichten :-(
Nou hier een reactie van een dagelijkse gebruiker van deze rotonde. Dat er een doorstromingsprobleem is voor de vrachtwagens die vanaf de AH overslag onze boodschappen naar de AH’s brengen, dat is overduidelijk. Echter de rij wachtende vrachtwagens die daar dan sporadisch ontstaat staat absoluut in schril contrast met het zeer ongewenste effect van deze stoplichten. Waar zal ik beginnen. Het effect van de stoplichten slaat helemaal terug tot en met de afrit op de A13 vanuit Rotterdam en op het Kruithuisplein (het verkeersplein dat ongeveer 500meter daar voor licht) Dat is aanzienlijk langer dan 15 vrachtwagens die staan te wachten. De stoplichten staan zo suf opgesteld dat het niet te zien is of het stoplicht op rood staat. Zo stond ik al eens samen met iemand anders te wachten bij het stoplicht, komt er een mannetje aan rennen; ze stonden helemaal niet aan; door de lichtinval vond ik en de auto naast mij toch echt dat ie op rood stond. Vervolgens staan er aan het begin verkeersborden met 50km; die staan er dus fulltime, terwijl de stoplichten alleen van 16-19 functioneren!!!! Dus een zinloze plaatsing mijnsinziens. Vervolgens staan de ene keer de lichten op oranje te knipperen en dan veranderd het knipper patroon en staat ineens op rood. Er staat een auto naast die stoplichten en heb sterk het vermoeden dat het hier om handbediening gaat. Kortom dit kan veel beter, volgende week is het voorbij toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).